Oletko sinä/perheesi "salaa" köyhä?
Minä ja mieheni ollaan molemmat yliopiston maistereita ja ihan hyvässä työssä. Palkka vain surkea, alle 3000e molemmilla, eikä tule paljoa nousemaan. Työ siis ns.naisten alaa molemmilla.
Meillä on pieni, mutta kiva uudiskohde, missä asutaan kahden lapsen kanssa. Lapsills yhdet hintavat harrastukset, jotka ovat itse valinneet. Auto on muutanan tonnin rytky, sillä kuljemme kaikki matkat pyörillä koko perhe.
Kotimme on sisustettu meidän silmäämme nätiksi. Löytyy kestäviä ja laadukkaita pintoja ja huonekaluja. Tavaraa on vähän, mutta kaikki tarkkaan harkittuja. Vaatteet ostamme lapsille uutena, mutta ne siirtyvät isolta pienemmälle. Tarpeettomat myyn heti eteenpäin.
Elämämme näyttää päällisin puolin olevan ihan hyvää ja keskiluokkaista. Silti tuntuu että kaikki rahat menevät asunnon lyhentämiseen, pakollisiin laskuihin (ei mihinkään velkoihin yms omiin hölmöyksiin) ja lasten pakollisiin hankintoihin ja harrastuksiin. Noh, ruokaankin menee kauheasti rahaa vaikka kaiken teemmekin itse. Joka kuukausi tilit ihan nollilla. Kukaan ei sitä arvaisi meistä, enkä koskaan sitä kehtaa kenellekkään sanoa. Monet kahvila/ravintolatapaamiset ystävien kanssa olen joutunut perua kun ei köyhällä ole varaa sellaisiin luksuksiin.
Onko muita samanlaisia?
Kommentit (446)
Minusta harrastuksiin panostaminen on kyllä hyvä panostus tulevaisuuteen jos ne ovat lapsille tärkeitä. Toisaalta jos perhe on tiukilla ja harrastusten maksaminen on yksi iso menoerä, voi ne miettiä halvempiinkin vaihtaa vaikka toistaiseksi - tai pyytää isovanhemmilla harrastusmaksuja vaikka joululahjaksi.
Me ollaan ehkä sitten päinvastoin, salaa "rikkaita". Tai no ei rikkaita mutta hyvätuloisia. En usko että monikaan arvaa miten hyvä tulot meidän perheellä yhteensä on nykyään, kun ei sitä ehkä mistään ulospäin näe.
Meillä on suunnilleen samat tulot (mies tienaa kyllä yli 3000e, minä vähän alle) ja myös kaksi lasta. Tämän kaupungin hintatasoon suht edullinen keskikokoinen okt, auto on hyvä (mutta ei uusi eikä hieno) koska en pääse töihin ilman autoa, polttoaineeseen menee siis myös melko paljon. Lapset vielä päiväkodissa, ei kalliita harrastuksia. En pidä meitä missään tapauksessa köyhinä, mutta ei sitä rahaa ylimääräistäkään ole. Kalusteet ja harrastusvälineet ym. hankitaan käytettynä, samoin lasten vaatteet enimmäkseen (kohta tosin ei varmaan enää esikoiselle niin hyvin löydy kun alkaa olla kouluiässä). Mutta ei meillä olisi varaa mihinkään kovin kalliisiin lasten harrastuksiin ihan oikeasti, tai ei ainakaan niihin ja kaikkien vaatteiden ostamiseen uutena, silloin oltaisiin äkkiä samassa tilanteessa kuin te nyt.
Onko lapsilla joku ihan törkeän kallis harrastus kuten jääkiekko?
Se voisi selittää osan tilanteesta. Ja se on tietty perheen oma valinta.
Sitten pitää kai opetella laittamaan vielä halvempia ruokia tai jotain!
Vierailija kirjoitti:
Miten olet kyennyt hankkimaan maisterintutkinnon noin huonolla suomen kielen tuottamisella?
No ei siihen tutkintoon tarvitse olla suomen kielen maisteri.
Kieli on vain yksi osuus kokonaisarvosanasta ja se vaikuttaa vain keskiarvoon.
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan ehkä sitten päinvastoin, salaa "rikkaita". Tai no ei rikkaita mutta hyvätuloisia. En usko että monikaan arvaa miten hyvä tulot meidän perheellä yhteensä on nykyään, kun ei sitä ehkä mistään ulospäin näe.
Mulla sama. Ärsyttää, kun esimerkiksi lääkäri usein luulee että olen toimeentulotuen saaja ja sen takia tai luoja tietää mistä syystä esimerkiksi pistetään reseptille lääkkeitä, jotka ovat käsikaupassa halvempia. Asun halvasti, en käy töissä enkä pue mitään erityistä, kampaajallakaan en ole viitsinyt käydä vähään aikaan. En ole rikas, mutta kun minua usein luullaan peräti sossun asiakkaaksi....
Törkeä ylikallis sosiaalipolitiikka aiheuttaa juuri tuon että kunnon ihmisillä on tiukkaa. Myös suurten ikäluokkien eläkepuhallus on osasyynä.
Mua oikeesti pistää vihaksi tämä tilanne!
Marinin hallitus vielä kaiken huipuksi pilaa lastenkin tulevaisuuden ajamalla meidät velkavankeuteen.
Me ollaan ns hyvätuloisia, palkat reilu 4-5000, mutta ei tilanne paljon parempi ole.
Ihan perseestä koko esittäminen. Olkaa mitä ihan oikeasti olette.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama. Ärsyttää, kun esimerkiksi lääkäri usein luulee että olen toimeentulotuen saaja ja sen takia tai luoja tietää mistä syystä esimerkiksi pistetään reseptille lääkkeitä, jotka ovat käsikaupassa halvempia. Asun halvasti, en käy töissä enkä pue mitään erityistä, kampaajallakaan en ole viitsinyt käydä vähään aikaan. En ole rikas, mutta kun minua usein luullaan peräti sossun asiakkaaksi....
Ehkä kannattaisi vähän katsoa peiliin ennen ulos lähtöä, ettei ihan spurgulta näyttäisi. Edulliset vaatteet ja kampaamossa käymättömyys ei vielä yksin tee köyhän näköiseksi, mutta täysin nuhjuinen olemus kyllä tekee.
Ylikalliita elämäntyyli ja törsätään kaikki heti. Kannattaa opetella säästämään
Satanen vaatteista ja toinen ruuasta. Joka kk kunnes on 3 kk palkat säästössä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haha, minä varmaan alkaisin sinuna miettiä, pitäisikö panostaa huoliteltuun ulkonäköön ihan pikkuisen enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Yliopiston maistereita?
Uimamaistereita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä kannattaisi vähän katsoa peiliin ennen ulos lähtöä, ettei ihan spurgulta näyttäisi. Edulliset vaatteet ja kampaamossa käymättömyys ei vielä yksin tee köyhän näköiseksi, mutta täysin nuhjuinen olemus kyllä tekee.
En näytä spurgulta. Ennen lääkäriä käyn suihkussa ja laitan puhtaat vaatteet mutta ei ne sen kummemmat ole kuin huppari ja jotkut housut, puhtaat ja ehjät.
No siis onhan tuossa jo paljon rahanreikiä: uudisasunto, auto, kalliit harrastukset ja uudet vaatteet. Ihmeen paljonhan jo noilla tuloilla saatte.
Meidän palkat on melkein kaksinkertaiset, mutta silti asutaan vanhassa asunnossa ja harrastetaan halvasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En näytä spurgulta. Ennen lääkäriä käyn suihkussa ja laitan puhtaat vaatteet mutta ei ne sen kummemmat ole kuin huppari ja jotkut housut, puhtaat ja ehjät.
Mun veli on myös "salaa" rikas. Hepulla on miljoona omaisuus ja sijoituksia. Asuu vuokralla ja pukeutuu tosi vaatimattomasti. Näyttää rähjäiseltä, mutta on kuitenkin puhdas ja huolehtii hygieniastaan.
Päälle päin ei ikinä uskoisi hänen ja perheensä perheen varakkuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuo nyt tehdään ihan muillekin kuin toimeentulotuen saajille. Luulotautinen olet.
Jos ärsyttää, että pidetään köyhänä, niin panosta siihen ulkoasuusi, tai pidä leipäläpesi tukossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No me ei olla salaa köyhiä. Ihan OK-tuloisia.
Mutta ostatteko siis lapsillenne sisävaatteetkin uutena? Rahaa jäisi muuhun käyttöön, jos alkaisitte ostaa niitä käytettyinä. Mietin vaan, kun itse koen ihan turhana ostaa sisävaatteita juurikaan uutena, vaikkei kirppistely ole pakollinen säästötoimi.
Ulkovaatteet uutena ymmärrän paljon paremmin ominaisuuksien vuoksi.
En minä ainakaan osta kirppikseltä vaatteita. En edes lapsille, saati itselleni. Mielummin muutamia uusia ja hyviä vaatteita kuin epämääräisiä vanhoja rytkyjä. Ei kenelläkään työssä käyvällä ole edes aikaa jahdata jotain käytettyjä lumppuja. Aika on rahaa ja minun mielestäni Kirpputoreilta kiertely ei ole hyvää ajanvietettä.
Samaa ajattelen, kaikki ostin lapsille uutena, silloin ei kirppiksiä ollutkaan, mutta en olisi ostanutkaan. Pojan perheessä on kolme alle kolmevuotiasta, heille on miniä jotain ostanut paikalliselta facekirppikseltä kun on tuttu myyjä joka myy jotakin vauvan vaatetta jota pidetty muutama kerta. Sisä- ja ulkovaatteet sekä kengät ostamme uutena. Miniä hyödyntää erittäin hyvin alennusmyynnit, nytkin oli kahdelle ostanut kotimaiset toppahaalarit 70 % alennuksella. Potkupyörän ostin pojantytölle käytettynä, oli kuin uusi, maksoi 10 €.
Ankeaa! On väärin että sosiaaliturvalla pärjää miltei yhtä hyvin.
Olen myös yksinhuoltaja, eikä mun tartte kyllä kieltäytyä ulkona syömisestä ja kahvittelusta (järjen rajoissa).
Tuntuisi tosi pahalta, jos NIIN tiukalla olisi rahat.
Tuntuu, että teillä on jossain kohtaa budjettia jokin petollinen rahareikä.