Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miettikää vähän miten vähällä rahalla opiskelijoiden on pärjättävä!

Vierailija
26.02.2015 |

Opiskelijana saa vain semmoset 503 euroa kuussa asumislisän kanssa Kelalta. Sillä sitten pitäisi kuukausi pärjätä ellei meinaa opintolainaa ottaa. Lainaa en riesaksi halua. Ei kaikkien vanhemmilla ole varaa antaa rahaa. Lisäksi opiskelujen ohessa ei ehdi töitä paljoa tehdä, jos meinaa menestyä opinnoissa. Kaikki rahat menee pelkkään vuokraan eikä riitäkään. Sen päälle laskut, ruoka ja muut menot. Kesätöistä säästetyillä rahoilla pitäisi koko vuosi pärjätä. Kuun viimeisellä viikolla ei olee enää varaa ruokakaupassa käydä, syö mitä löytyy, jos löytyy. Kuussa menee rahaa yhteensä se 900 € vähintään. Sillä pitäisi ite pärjätä, vaan kun ei meinaa riittää.  Opiskelija on kaikkein köyhin! Tämä on todellisuutta osalla opiskelijoista.

Kommentit (155)

Vierailija
121/155 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reilun 10v työelämässä ja parin vuoden verran työttömänä ennen yliopisto-opintoja viettäneenä voin kyllä sanoa, että onhan se aika vitsi, että taloudellisesti ahtaimmalle ajetaan ne, jotka koittavat aktiivisesti sitä asemaansa työmarkkinoilla parantaa. Muille on kuitenkin täysin vastikkeetonta rahaa tarjolla ovista ja ikkunoista, kunhan muistaa ettei kerää säästöjä eikä yritä asemaansa aktiivisesti parantaa.

Vierailija
122/155 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 01:38"]

Suomessa sentään persaukisten perheiden lapset voivat saada yliopistokoulutuksen

Mietis, jos joutuisit vielä maksamaan lukukausimaksus. Mites sitten suu pannaan? Voi sulla on kamalaa buhuu.

[/quote]

sä oot hieman sairas, kyllä huomaa mitkä viestit on tullut sun näppikseltä.. Oikeesti jos ottaa noinpaljon hermoon opiskelijat niin älä tuu enää tähän ketjuun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/155 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa sentään persaukisten perheiden lapset voivat saada yliopistokoulutuksen

Mietis, jos joutuisit vielä maksamaan lukukausimaksus. Mites sitten suu pannaan? Voi sulla on kamalaa buhuu.

[/quote]

Suomessa myös sulla on mahdollisuus saada ilmaseksi apua mielenterveysongelmaasi, suosttelen hyväksi käyttämään tämän tilaisuuden.

Vierailija
124/155 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 00:22"]Jos opintolainasta tulisi "riesa", niin mitäköhän mieltä ap on asuntolainoista :P
[/quote]

Juuri sen tulevan asuntolainan takia opintolaina on riesa.

:PP

T. Opiskelija

Vierailija
125/155 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 00:42"]Ai ei ole edes vitosta päivässä ruokaan?? Voi nyyh. Ajattelepa vaikka 5-henkistä perhettä, joka käyttäisi 5e/päivä/hlö ruokaan. Se tekisi 30ex 33= 999e. Tonni kuussa ruokaan. Sitten jokaiselle pitäisi olla se... kuntoasalikorttiko? 50e per nenä lisää? 300e.

Sitten maksat vuokraa tai lainanlyhennystä vaikkapa 1000e kuussa ilman niitä asumistukia. Ja auton bensat, vaaatteet, lääkärikäynnit, vakuutukset, tonttivuokrat, sähköt, jätelaskut, lasten koulukirjat lukioon, luistimet, purukumit, Bratz-nuket, matot, verhot, polkupyörät, lahjat lasten kavereiden juhiin, kännykät, kännykkälaskut, tietokoneet, telkkarit, liittymien maksut, tuttavien hautajaiskukat, hautajaisvaatteet....

Voi itku, et raukka tajua elämästä vielä mitään, jos itket, ettei ole varaa käyttää 5e päivässä omaan sapuskaan eikä edes 50e kuntosaliin. Herää, pentu.
[/quote]

Ompa sulla asenne. Et oo tainnu koskaan opiskella? Päättelin jo ihan pelkästään toista halventavasta kirjoitustyylistäsi...
Tuo 5 euroa voi siis mennä yliopiston opiskelijaruokalassa opiskelijahintaisen lounaan syömiseen. Että niin on juu hyvät alennukset ruoistakin opiskelijoilla!

Vierailija
126/155 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan on itse koettu villit ja huolettomat vuodet opiskelijana ja sitten ne vuodet, kun jäin lasten kanssa yksin ja samoihin aikoihin tulin työpaikalta yt-neuvotteluissa irtisanotuksi. Ei niitä askeettisia, mutta hilpeitä ja virkeitä opiskelijavuosia voi edes verrata siihen köyhyyteen, kun jää keski-ikäisenä yksin hoitamaan lapsia (siihen aikaan autoin lisäksi myös vakavasti sairasta miestäni) ja yrittää elättää perheen olemattomilla työttömyyskorvauksilla. Opiskelijana tein vuorotyötä ja kesätöitä ulkomailla, ei olisi yksin lapsia elättävältä perheelliseltä onnistunut kumpikaan noista. Voisin kuvitella, et kaikista kauheinta ja raskainta olisi olla opiskeleva yksinhuoltaja.

Vierailija
127/155 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 01:38"]Suomessa sentään persaukisten perheiden lapset voivat saada yliopistokoulutuksen

[/quote]

Se, että jossain muualla on asiat vielä huonommin ei tarkoita sitä, etteikö oman maan politiikan epäkohdista saisi puhua.

Vierailija
128/155 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 02:17"]Ihan on itse koettu villit ja huolettomat vuodet opiskelijana ja sitten ne vuodet, kun jäin lasten kanssa yksin ja samoihin aikoihin tulin työpaikalta yt-neuvotteluissa irtisanotuksi. Ei niitä askeettisia, mutta hilpeitä ja virkeitä opiskelijavuosia voi edes verrata siihen köyhyyteen, kun jää keski-ikäisenä yksin hoitamaan lapsia (siihen aikaan autoin lisäksi myös vakavasti sairasta miestäni) ja yrittää elättää perheen olemattomilla työttömyyskorvauksilla. Opiskelijana tein vuorotyötä ja kesätöitä ulkomailla, ei olisi yksin lapsia elättävältä perheelliseltä onnistunut kumpikaan noista. Voisin kuvitella, et kaikista kauheinta ja raskainta olisi olla opiskeleva yksinhuoltaja.
[/quote]

Aijaa, no kiva, jos sinulla meni niin hyvin opiskeluaika, että huoletonta oli. Toisilla sitten ei niinkään kun pitää joka penniä venyttää.

Vierailija
129/155 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Saat tuon kuulostamaan melko helpolta, mutta oikeasti se ei olekkaan niin helppoa kuin annat ymmärtää.

Itse lähdin 18-vuotiaana alkoholistien perheestä, selässä reppu missä oli t-paita ja farkut. 

Sain asua ystävän nurkissa pari kuukautta, yritin hakea asuntoa opiskelupaikkakunnalta mutta rahaa takuuvuokraan ei ollut ja sellaista asuntoaminkä sossu olisi hyväksynyt ei ollut tarjolla. Hylkäsin siis opiskelupaikan ja yritin hakea isommasta kaupungista työmarkkinatukipaikkaa. Keräsin pulloja bussilippuun ja säästin sossunrahasta (eli söin makronia)

kun vihdoin sain bussilippurahan kasaan, matkustin naapurikaupunkiin jonne olin sopinut työhaastatteluja monelle eripäivälle. Kesäaikaan yövyin teltassa että pääsin myös seuraavan päivän haastetatteluun.

Kun vihdoin sainpaikan, menin paikkakunnan sossuun jossa käsittelyaika oli pari viikkoa, tämän kaksi viikkoa yövyin teltassa jonka pakkasin aamuisin ja kasasin iltaisin. Suihkussa sai onneksi käydä työpaikalla.

Elämäni onnellisin päivä oli kun sain oman huoneen avaimet, eihaitannut vaikka naapurina oli spurgu paskat housuissa:) ensimmäisen patjan hommasin kierrätyskeskuksessa taluttaen sitä ystäväni kanssa pyörän päällä.

kahden kuukauden päästä sossu myönsi harkinnanvaraista tukea ja sain hommattua pöydän, sängyn ja television, muuhun raha ei riittänyt.

vajaassa vuodessa, sain itselleni kasaan kaiken perustarpeellisen kuten kattiloita, verhoja, astioita jne.

Siihen aikaan ei ollut mitää facebooin apuryhmiä jne. Mistä olisi vähän saanut apua, leipäjonossa kävin hakemassa ruokasäkkejä  aina kun työpaikalta vain pääsin.

Se että ei saa minkäänlaista tukea mistään on todella haastavaa, moni ei osaa arvostaa sitä viiseurosta tai äidin tekemää eväspussia, muistan kuinka kerran itkin tyhjässä asunnossa kun mulla ei ollut yhtään ketään, nälkä oli ihan valtava ja päätä särki. Lähdin ulos kävelylle ja huomasin että joku oli laittanut omenakorin porttinsa viereen jalapun että saa ottaa. Tein t-paidasta pussin ja täytin sen omenoilla ja painelinkotiin syömään.

Nyt olen 24- vuotias ja opiskelen viimeistä vuotta, opintolainaa olen ottanut mutta silti kaikki raha menee mikä tulee, en valita mutta en voi sanoa että "kaikilla on mahdollisuus opiskella" kovin moni ei tälläisestä polusta olisi selvinnyt.

Vierailija
130/155 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 00:19"]

Opiskelijoiden asema on rutkasti parantunut vuosikymmenien mittaan. Aikaisemmin täysmääräinen opintoraha + asumislisä riitti niukin naukiin puoleen vuokrasta.  Maakunnissa asuminen on halpaa. Kälyn poika saa ilmaisista opintorahoista jopa säästöön Kuopiossa.

[/quote]

Näköjään helsinkiläiset opiskelijat ruikuttaa. Ei kelpaa maakunnissa opiskella. 

Vierailija
131/155 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 02:04"]

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 00:22"]Jos opintolainasta tulisi "riesa", niin mitäköhän mieltä ap on asuntolainoista :P [/quote] Juuri sen tulevan asuntolainan takia opintolaina on riesa. :PP T. Opiskelija

[/quote]

Minä käytin viimeisen lukukauden opintolainan ekan asunnon käsirahaksi ja maksoin rinnan opintolainaa ja asuntolainaa. Korko ei ollut nykyisen prosentin kahden luokkaa vaan reippaasti enemmän.

Vierailija
132/155 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä pärjäsin opiskelijana ihan hyvin sillä rahalla mitä sai Kelasta ja sossusta. En vaan käynyt rellestämässä, ostin vain sen mitä tarvitsin ja elelin säästeliäästi. Heti sinä päivänä kun tuet tulivat, kaikki kaverit lähtivät baareihin ja shoppailemaan ja ulos syömään ja seuraavalla viikolla vikisivät kun on rahat loppu.

Vierailija
133/155 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 04:16"]

Kyllä mä pärjäsin opiskelijana ihan hyvin sillä rahalla mitä sai Kelasta ja sossusta. En vaan käynyt rellestämässä, ostin vain sen mitä tarvitsin ja elelin säästeliäästi. Heti sinä päivänä kun tuet tulivat, kaikki kaverit lähtivät baareihin ja shoppailemaan ja ulos syömään ja seuraavalla viikolla vikisivät kun on rahat loppu.

[/quote]

Miten sait rahaa sossusta? Mä elin 5 vuotta sillä 5€/päivä sisältäen kaikki kulut vuokran jälkeen. Eli sähköt, pesuaineet, lääkkeet... Ei paljon naurattanut..

Vierailija
134/155 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No uli uli oikeesti. 500e ilmasta rahaa tassuun ja kehdataan itkeä. Kyllä opiskelijana pärjää. On oma valinta olla käymättä töissä.

t. Helsigissä asuva sinkkuopiskelija, joka ei ole koskaan saanut vanhemmiltaan senttiäkään.

Vierailija
135/155 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa kyllä, että opiskelijoilla on ollut aikaa käydä täällä peukuttamassa pitkin yötä. :D 

Vierailija
136/155 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 01:14"]

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 01:06"]

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 01:00"]

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 00:52"]

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 00:49"]

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 00:42"]

Ai ei ole edes vitosta päivässä ruokaan?? Voi nyyh. Ajattelepa vaikka 5-henkistä perhettä, joka käyttäisi 5e/päivä/hlö ruokaan. Se tekisi 30ex 33= 999e. Tonni kuussa ruokaan. Sitten jokaiselle pitäisi olla se... kuntoasalikorttiko? 50e per nenä lisää? 300e.

Sitten maksat vuokraa tai lainanlyhennystä vaikkapa 1000e kuussa ilman niitä asumistukia. Ja auton bensat, vaaatteet, lääkärikäynnit, vakuutukset, tonttivuokrat, sähköt, jätelaskut, lasten koulukirjat lukioon, luistimet, purukumit, Bratz-nuket, matot, verhot, polkupyörät, lahjat lasten kavereiden juhiin, kännykät, kännykkälaskut, tietokoneet, telkkarit, liittymien maksut, tuttavien hautajaiskukat, hautajaisvaatteet....

Voi itku, et raukka tajua elämästä vielä mitään, jos itket, ettei ole varaa käyttää 5e päivässä omaan sapuskaan eikä edes 50e kuntosaliin. Herää, pentu.

[/quote]

sä nyt et vissiin ihan hiffannu sitä mun pointtia... Huoh.. Kun ei tässä raukkaparka tarkoitettu sitä että olis pakko saada nuo asiat, mutta en jaksa taukille selittää!

[/quote]

Mitä ihmettä sä sitten yrität ulinallasi sanoa?

t: sivusta seurannut

[/quote]

sä olet ilmeisesti yksi ja sama haukkuja täällä ketjussa?!? Ensinnäkään en ulissut vaan sanoin mielipiteeni, pakkoko sitä on lähteä ivaamaan ja hakkumaan? Et ilmeisesti osaa asialisesti keskustella?

ja ei, minulla ei ole varaa käyttää 5 euroa yhteen ateriaan, eikä 50 euroa kuntosalikorttiin, enkä oleta että työssäkäyvälläkään olisi.

kiva että noista alennuksista on jollekkin hyötyä, itselle ne ovat turhia kun ei niihin ole varaa, mutta ilmeisesti tätä ei olis saanut ääneen sanoa. Se on moro.

[/quote]

Hieman vainoharhaista tekstiä. Rauhotupa hieman. Kuten tekstiini kirjoitin ("sivusta seurannut"), kommenttini oli ketjun ensimmäinen.

Kuka sua täällä haukkuu? Itse aloitit ketjun syyllistämällä muita vähävaraisia, ihan kuin huomio heidän köyhyyteensä ja tukalaan tilanteeseensa olisi jotenkin sinulta pois? Opiskelu on väliaikaista köyhyyttä, muunlaisesta köyhyydestä onkin jo paljon vaikeampaa päästä eroon.

Yritä kuule parantaa elämääsi positiivisuuden kautta, älä olemalla katkera ja kateellinen varsinkaan muille köyhille!

[/quote]

jos ensimmäiseksi sanoikseen saa suustaan että mitä uliset niin ei sekään ihan tervejärkiseltä kuulosta!

missä kohtaa minä syyllistin muita vähävaraisia, meni multakyllä hieman ohi?

suosittelen sulle erilaista lähestymistapaa tilanteisiin, asiallisesti voi myös keskustella. Kiitos.

[/quote]

Hei, sulle vastattiin vain samassa rekisterissä, millä itse täällä ihmisille kirjoitat.

Vierailija
137/155 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin opiskelijoilla menee suomessa..
otetaas tuo norja joka on todella paljon rikkaampi kun suomi... opintoraha on vähän niinku lainaa joka maksetaan takaisin kun valmistutaan..
et eiköhän nuo tuet ole parhaat maailmassa?

Vierailija
138/155 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 00:14"]

Opiskelijana saa vain semmoset 503 euroa kuussa asumislisän kanssa Kelalta. Sillä sitten pitäisi kuukausi pärjätä ellei meinaa opintolainaa ottaa. Lainaa en riesaksi halua. Ei kaikkien vanhemmilla ole varaa antaa rahaa. Lisäksi opiskelujen ohessa ei ehdi töitä paljoa tehdä, jos meinaa menestyä opinnoissa. Kaikki rahat menee pelkkään vuokraan eikä riitäkään. Sen päälle laskut, ruoka ja muut menot. Kesätöistä säästetyillä rahoilla pitäisi koko vuosi pärjätä. Kuun viimeisellä viikolla ei olee enää varaa ruokakaupassa käydä, syö mitä löytyy, jos löytyy. Kuussa menee rahaa yhteensä se 900 € vähintään. Sillä pitäisi ite pärjätä, vaan kun ei meinaa riittää.  Opiskelija on kaikkein köyhin! Tämä on todellisuutta osalla opiskelijoista.

[/quote]

Mä pärjäsin opiskelijana oikein hyvin senaikaisella opintotuella ja asumislisällä, joka oli ennen vuosikymmen vaihdetta ja sen jälkeen yhteensä noin 480-500 euroa/kk. En käynyt koskaan töissä eikä penniäkään lainaa tarvinnut. Opiskelupaikka yliopistokaupunki (ei Helsinki).

Mielestäni kenellekään ei tulisi antaa ilman vastiketta yli 500 e/kk. Opiskelijat sentään usein opiskelevat rahan eteen ja tekevät töitä tulevaisuudessa toisin kuin monet sossun elätit, joille maksetaan paljon suurempia summia vain siksi, että heidät halutaan pitää hiljaisena ja poissa mielestä. Ei olisi tullut mieleenkään valittaa, kun sai yhteiskunnassa noin paljon rahaa. Eräältä tuntemaltani opiskelijalta loppuivat tuet kesken. Hän meni sossuun ja sai jotain 800 e/kk. Siis aivan järjettömiä summia :D. Verrattuna vaikka erääseen kaveriini, joka teki töitä opintojen ohella ja sai siitä noin 1000 e verojen jälkeen kuukaudessa.

Vierailija
139/155 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse hoidin opiskeluni oppisopimuksella, joten tuosta minimaalisella tuella toimeentulemisesta en voi väittää juuri tietäväni. Siihen kyllä kiinnitin huomiota, että missä minun, työssäkäyvän, piti rahatilanteen takia skarpata useinkin baari-ilta, minun tuilla elävät opiskelijakaverit ravasi lähes kaikissa opiskelijabileissä ja baari-illoissa. Vai oliko joku niin tyhmä, että rahoitti tätä osaa opiskelijaelämästään opintolainalla? Ja tämä sama pätee edelleen, nykyään, tiedän parikin tuttia, jotka ovat ikänsä kelan ja sossun tuilla eläneet ja ravaavat silti lähes joka vkl kapakassa, itselläni ei tosiaan olisi tällaiseen varaa. Että tältä pohjalta tarkasteltuna, ne tuet tuntuu olevan liiankin suuria, kun turhuuksiin asti tuntuu rahat riittävän.

Vierailija
140/155 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 07:20"]Itse hoidin opiskeluni oppisopimuksella, joten tuosta minimaalisella tuella toimeentulemisesta en voi väittää juuri tietäväni. Siihen kyllä kiinnitin huomiota, että missä minun, työssäkäyvän, piti rahatilanteen takia skarpata useinkin baari-ilta, minun tuilla elävät opiskelijakaverit ravasi lähes kaikissa opiskelijabileissä ja baari-illoissa. Vai oliko joku niin tyhmä, että rahoitti tätä osaa opiskelijaelämästään opintolainalla? Ja tämä sama pätee edelleen, nykyään, tiedän parikin tuttia, jotka ovat ikänsä kelan ja sossun tuilla eläneet ja ravaavat silti lähes joka vkl kapakassa, itselläni ei tosiaan olisi tällaiseen varaa. Että tältä pohjalta tarkasteltuna, ne tuet tuntuu olevan liiankin suuria, kun turhuuksiin asti tuntuu rahat riittävän.
[/quote]
*tuttua (ei tuttia)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kolme