Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tein kolmihenkiselle perheelle ruoat 200 eurolla kuukaudessa" – alle 2 000 euron tuloista 500 euroa kuukaudessa sijoittava Jenna Mattila säästi kotiäitinä viisinumeroisen summan, neuvoo nyt muitakin

Vierailija
29.11.2021 |

https://www.savonsanomat.fi/uutissuomalainen/4381606

Onko sama talousguru kuin aiemmin täällä keskusteluissa? Harmi, että juttu vain tilaajille. Onko puolison panos edelleen mukana menoissa?

Kommentit (89)

Vierailija
61/89 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin. Jos nämä ovat vain pelkkiä ruokakuluja. 

Mites saippuat, vessapaperit, shampoot, dödöt, hammastahnat ja -harjat, talouspaperit, pyykinpesuaineet, tiskiaineet, yms. Eihän näitä syödä?

Kun oikein pilkkoo kulut koskettamaan pelkkää ruokaa (niin, jos vaikka jopa juotavat lasketaan ulos), niin saadaan kulut näyttämään pieniltä. 

Tätä minäkin ajattelin. Mulla ainaskin vessapaperit , shampoot ja muut pesuaineet tekee ison loven kukkaroon. Pelkät potut , juurekset ja normiruoka EI ole kallista. Ja ruokaa EI ole suklaa , sipsit , jugurtit , limsat sun muut.

Vierailija
62/89 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla menee 100€ kuussa jo pelkästään omiin marjoihin ja hedelmiin. Noista pitäisi luopua todella kovalla kädellä, jos koko perhe pitäisi ylipäänsä ruokkia parilla satkulla. Naurettavaa.

Ostin marjat pakkaseen kesällä 15e laatikko.

Ja ostin kolme laatikkoa. Ja noita marjoja on edelleen. Kannattaa vähän ennakoida ja ostaa vaikka pakastin, säästöillä maksaa itsensä takaisin aika nopeasti.

Mutta toki kukin tyylillään, mutta turha valitella että on kallista jos ei osaa käyttää pelisilmää.

Kolme laatikkoa on todella vähän verrattuna siihen määrään mitä syön. Pakastemarjan kilohinta on vieläpä halvempi. Minulla kuluu 800 grammaa marjoja ja 1,5-2kg hedelmiä päivässä. Enkä aio vähentää.

Järkyttävä määrä sokeria päivässä. Mutta jokainen toki tavallaan. 

Jos et tiedä mitään hedelmäsokerin syömisestä hedelmien muodossa, niin jätä kommentoimatta ja googleta. Hedelmiä voi syödä niin paljon kuin sielu sietää, ilman mitään haittaa. Hedelminä syöty hedelmäsokeri ei ole epäterveellistä.

Kaikki ei ole totta, mitä google kertoo. Itse uskon ennemmin ammattilaisia kuin random nettijuttuja. Ammattilaiset eivät suosittele kilotolkulla hedelmiä päivässä, vaan noin 1-3 hedelmää per päivä. Juurikin siksi, että hedelmissä on paljon sokeria eikä sokeri muutu terveelliseksi, vaikka se on hedelmässä. Toki hedelmäsokeri on terveellisempää kuin valkoinen sokeri, jota puolestaan ei suositella käytettäväksi kuin satunnaisesti pieniä määriä. 

How Much Fruit Is Too Much?

Tuo on ihan lääkärin pitämä kanava ja kyseinen lääkäri on myös kirjoittanut ravinnosta pari kirjaakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/89 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla menee 100€ kuussa jo pelkästään omiin marjoihin ja hedelmiin. Noista pitäisi luopua todella kovalla kädellä, jos koko perhe pitäisi ylipäänsä ruokkia parilla satkulla. Naurettavaa.

Ja ostin kolme laatikkoa. Ja noita marjoja on edelleen. Kannattaa vähän ennakoida ja ostaa vaikka pakastin, säästöillä maksaa itsensä takaisin aika nopeasti.

Mutta toki kukin tyylillään, mutta turha valitella että on kallista jos ei osaa käyttää pelisilmää.

Kolme laatikkoa on todella vähän verrattuna siihen määrään mitä syön. Pakastemarjan kilohinta on vieläpä halvempi. Minulla kuluu 800 grammaa marjoja ja 1,5-2kg hedelmiä päivässä. Enkä aio vähentää.

Sokeria? Etkö tiedä, että hedelmien sokeri on eri muodossa kuin se valkoinen, jota myydään kaupoissa? Ei kannata verrata suoraan, kun hedelmistä ja marjoista tulee myös ravintoaineita ja kuituja. Tuosta hedelmämäärästä menee ilmeisesti suuri osa kuoriin ja muuten hukkaan, ei tuollaista määrää kukaan syö kuin eläintarhassa tai metsässä.

Muuten kiitän kommentistasi, mutta ei tuo iso määrä ole. Söin esim. eilisen aikana kolme banaania, kaksi granaattiomenaa ja kokonaisen cantaloupemelonin. Lisäksi aamulla kulhollisen puolukkaa&herukkaa. Toissa päivänä söin neljä omenaa, kaksi banaania, muutaman kumkvatin ja kolme appelsiinia. Sitä edellisenä meni kaksi cantaloupea ja kolme appelsiinia plus iso kulho herukoita&boysenmarjaa. Terkkuja eläintarhasta nimeltä mun koti.

No huh-huh! Tulisi melonit korvista ulos tuolla määrällä. 

Vierailija
64/89 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et tiedä mitään hedelmäsokerin syömisestä hedelmien muodossa, niin jätä kommentoimatta ja googleta. Hedelmiä voi syödä niin paljon kuin sielu sietää, ilman mitään haittaa. Hedelminä syöty hedelmäsokeri ei ole epäterveellistä.

Kaikki ei ole totta, mitä google kertoo. Itse uskon ennemmin ammattilaisia kuin random nettijuttuja. Ammattilaiset eivät suosittele kilotolkulla hedelmiä päivässä, vaan noin 1-3 hedelmää per päivä. Juurikin siksi, että hedelmissä on paljon sokeria eikä sokeri muutu terveelliseksi, vaikka se on hedelmässä. Toki hedelmäsokeri on terveellisempää kuin valkoinen sokeri, jota puolestaan ei suositella käytettäväksi kuin satunnaisesti pieniä määriä. 

How Much Fruit Is Too Much?

Tuo on ihan lääkärin pitämä kanava ja kyseinen lääkäri on myös kirjoittanut ravinnosta pari kirjaakin.

On lääkäreitä ja "lääkäreitä". Mutta vedä toki vaikka 10kg hedelmiä päivässä. Ei se minulta pois ole. 

Vierailija
65/89 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunaa, kaurapuuroa ja lanttua koko kuukausi - niin perin herkullista, eikä menisi kuin paut satanen.

Vierailija
66/89 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sokeria? Etkö tiedä, että hedelmien sokeri on eri muodossa kuin se valkoinen, jota myydään kaupoissa? Ei kannata verrata suoraan, kun hedelmistä ja marjoista tulee myös ravintoaineita ja kuituja. Tuosta hedelmämäärästä menee ilmeisesti suuri osa kuoriin ja muuten hukkaan, ei tuollaista määrää kukaan syö kuin eläintarhassa tai metsässä.

Muuten kiitän kommentistasi, mutta ei tuo iso määrä ole. Söin esim. eilisen aikana kolme banaania, kaksi granaattiomenaa ja kokonaisen cantaloupemelonin. Lisäksi aamulla kulhollisen puolukkaa&herukkaa. Toissa päivänä söin neljä omenaa, kaksi banaania, muutaman kumkvatin ja kolme appelsiinia. Sitä edellisenä meni kaksi cantaloupea ja kolme appelsiinia plus iso kulho herukoita&boysenmarjaa. Terkkuja eläintarhasta nimeltä mun koti.

Oletko fruitaristi, joka elää pelkillä marjoilla ja hedelmillä? Aika harva pystyy tuollaista määrää hedelmiä ja marjoja vetämään muun ruuan ohella. 

Vierailija
67/89 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla habituksella ei ole mikään mainosmalli terveellisestä ja edullisesta ruokavaliosta. Herää kysymyksiä. Miten ja millä aineilla hän on saanut itsensä tuohon kuntoon?

Jos syövät terveellisesti ja taloudellisesti oletan, että niillä ei pitäisi tulla liikakiloja.

Vierailija
68/89 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä niitä, jotka sanovat ettei ole mahdollista. Mä katselen kaupoissa kilohintoja ja ostan pakkaseen ruokaa tarjouspäivinä. Jos yhtään suunnittelee etukäteen ja ymmärtää ruuanlaiton päälle niin yhdellä ruuanlaittokerralla voi tehdä ruuat kahdeksi-kolmeksi päiväksi ja viikossa 7 päivää. Kotitekoiset laatikkoruuat ovat edullisia ja niitä tosiaan syödään meidän perheessä kaksi päivää ja jos jää vielä yli, laitan pakkaseen. Eli ruokaa periaatteessa tarvitsee tehdä vain kolmelle viikolle ja neljännellä viikolla kaikista edellisten viikkojen ruuista on jäänyt pakkaseen niin että niillä syö viimeisen viikon arkipäivät.

Kalliit ruokalaskut ovat seurausta huonosti suunnitellusta tai siitä ettei mieti mitä ostaa tai sillä ei ole väliä, mutta kyllä 200-300e on mahdollista syödä ihan terveellisesti. Toki jos käy vain kaupunkien pikkukaupoissa joissa hinnat on kalliit ja ei tee mitään vertailua hinnoissa, niin ruokalaskut ovat sen mukaisia. Sitten päälle take away-kahvit yms. järjettömyydet joihin palaa rahaa. Smoothiekin maksaa enimmillään 7-8e ja sillä tekee jo parin päivän ruuat. Toki lapset koulussa ja saavat siellä yhden aterian.

Esim.

Makaronit maksaa 0.5 euroa, 600g jauhelihaa maksaa 4e ja sipulit ja esim. Lihaliemi maksaa muutaman kymmen senttiä per laatikko ja tuolla saa makaronilaatikon kasaan. Siihen kylkeen salaatti ja itsetehty salaattikastike. Meillä tuota tosiaan syödään kaksi päivää. Tuohon päälle leivät, murot tai jugurtti ja leivän päälliset.

Noilla hinnoilla kaksi ateriaa tulee maksamaan noin 6€. Se on 3€/ateria. Se kertaa 30 on 90€. Jos oletetaan, että päivällinen saadaan samalla hinnalla, ollaan summassa 180€. Sinulle jää siis 20€/kk käytettäväksi aamiaisiin, välipaloihin ja iltapaloihin. Onnistunee, jos tarjoaa jokaisella niistä vain puuroa ilman lisukkeita. 

Tuo oli vain yksi esimerkki monista ruuista joita teen. Jotkut syö puuroa joka aamu ja siinä ei ole mitään vikaa. Esim. Kesän marjoista voi tehdä kiisseliä/mehukeittoa puuron päälle ja hinta ei litralta taaskaan päätä huimaa verrattaen kaupan mehukeittolitraan, joka on joko sokerimössöä tai terveellistä ja kallista, kun voit tehdä itse kotona terveellistä mehukeittoa, josta osa taas jää pakastimeen.. Hedelmäkilo esim. Mandariineja maksaa 2e ja kilo banaaneita 1-2e. Meillä ei ainkaan koko kiloa hedelmiä syödä päivässä, eli kilo hedelmiä syödään meillä viikon aikana, ellen tee hedelmäsalaattia joka menee sitten parina aamuna tai iltapaloina. Meillä syödään pussi leipää viikossa. Ja tosiaan leivän päälle kinkkua tai juustoa, paprikoita, kurkkua, tomaattia, salattia. Juustokilo maksaa 4-8e riippuen valikoimasta ja kilo juustoa riittää useaksi viikoksi.

Mä laitoin tohon hintahaarukaksi 200-300e ja sanoinkin että kyllä tolla rahalla voi syödä mutta vaatii suunnittelua. Mä toki tilaan välillä ruokaa ja käydään ulkona viikonloppuisin syömässä ja ajoittain ruokakulut varmasti suuremmatkin kuin tuo 300e mutta kyse on myös elämäntyylistä ja valinnoista ja kyllä siihen pystyy. Olin sinkkuäiti lasten ollessa kotona ja opin kyttäämään kaikki tarjouslehdet. Nyt säännöllisesti töissä ja ruuasta ei tarvitse laskea joka senttiä, mutta tiedän tekeväni terveellistä perusruokaa ja edelleen katselen kilohintoja jo pelkästään ihan mielenkiinnon vuoksi ja ei lapset valita että olisi pahaa ja naapurienkin lapset tykkää meidän ruuasta.

En laske karkkeja ruuaksi ja limuja meillä ei juoda. En ole itse niitä ole koskaan oppinut juomaan, eikä lapsenikaan niitä juuri juo. Mutta meillä on hiilihapotuskone.

Sipsejäkään meillä ei juuri syödä, mutta poppareita kyllä ja itse leivotaan muffineja etc.

Ei ole lasten kasvukäyrissä mitään vikaa koskaan ollut ja itse olen ihan normaalipainoinen ja ollaan perusterveitä.

Vierailija
69/89 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://rahabalanssi.fi/

Tällä naisella on oma yritys, jossa hän neuvoo ihmisiä paremmiksi rahankäyttäjiksi.

Mä en ole mikään paras rahankäyttäjä ja raha polttaa taskussa, mutta mun on tosi vaikea ymmärtää, että miten mun rahatilannetta auttaisi se, että maksan jollekin itseoppineelle talousneuvojalle, että hän neuvoo minua käyttämään rahani paremmin. Mä todennäköisesti löydän ne samat neuvot netistä ilmaiseksi.

Eli juttu voidaan tulkita myös hänen firmansa mainokseksi?

Vierailija
70/89 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näissä on aina joku mikä jätetään kertomatta. Hyvin toimeentuleva puoliso, joka maksaa kaiken. Tai perintö. Tai isukki on antanut 60 000€ sijoitettavaksi kuten Merja Mähkälle.

Se on aika helppo leikkiä talous- ja sijoitusasiantuntijaa, jos puoliso/isä/perhe kustantaa elämisen ja saa omilla rahoilla harrastaa mitä haluaa.

A) totta

B) säästättekö pesämunaa omalle muksullenne?

Turha kadehtia muiden menestystä jos ei omassa suvussa pitkäjänteisyys riitä.

Vierailija
71/89 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheeseen kuuluu myös mies, jonka kuluja ei ole mukana? Miksi? Vaikka mies syö työpaikkalounaan, täytyy hänen syödä kotonakin; aamiaiset, illalliset, viikonlopun ruuat jne.. jokin ei nyt täsmää? Pitäisi nähdä kuukauden ruokalaskut ja jokaisen päivän ruokalistat välipaloineen. Eli  perheessä on neljä henkilöä.

Vierailija
72/89 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää vain näitä ”näin säästin 10 000€ parissa kuukaudessa alle 2000€ palkalla”, niin päättäjät keksii alentaa reippaalla kädellä palkkoja ja sosiaalietuuksia, kun hoksaavat, että kansalaisilla on liian isot tulot.

Vierailija
73/89 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä niitä, jotka sanovat ettei ole mahdollista. Mä katselen kaupoissa kilohintoja ja ostan pakkaseen ruokaa tarjouspäivinä. Jos yhtään suunnittelee etukäteen ja ymmärtää ruuanlaiton päälle niin yhdellä ruuanlaittokerralla voi tehdä ruuat kahdeksi-kolmeksi päiväksi ja viikossa 7 päivää. Kotitekoiset laatikkoruuat ovat edullisia ja niitä tosiaan syödään meidän perheessä kaksi päivää ja jos jää vielä yli, laitan pakkaseen. Eli ruokaa periaatteessa tarvitsee tehdä vain kolmelle viikolle ja neljännellä viikolla kaikista edellisten viikkojen ruuista on jäänyt pakkaseen niin että niillä syö viimeisen viikon arkipäivät.

Kalliit ruokalaskut ovat seurausta huonosti suunnitellusta tai siitä ettei mieti mitä ostaa tai sillä ei ole väliä, mutta kyllä 200-300e on mahdollista syödä ihan terveellisesti. Toki jos käy vain kaupunkien pikkukaupoissa joissa hinnat on kalliit ja ei tee mitään vertailua hinnoissa, niin ruokalaskut ovat sen mukaisia. Sitten päälle take away-kahvit yms. järjettömyydet joihin palaa rahaa. Smoothiekin maksaa enimmillään 7-8e ja sillä tekee jo parin päivän ruuat. Toki lapset koulussa ja saavat siellä yhden aterian.

Esim.

Makaronit maksaa 0.5 euroa, 600g jauhelihaa maksaa 4e ja sipulit ja esim. Lihaliemi maksaa muutaman kymmen senttiä per laatikko ja tuolla saa makaronilaatikon kasaan. Siihen kylkeen salaatti ja itsetehty salaattikastike. Meillä tuota tosiaan syödään kaksi päivää. Tuohon päälle leivät, murot tai jugurtti ja leivän päälliset.

Noilla hinnoilla kaksi ateriaa tulee maksamaan noin 6€. Se on 3€/ateria. Se kertaa 30 on 90€. Jos oletetaan, että päivällinen saadaan samalla hinnalla, ollaan summassa 180€. Sinulle jää siis 20€/kk käytettäväksi aamiaisiin, välipaloihin ja iltapaloihin. Onnistunee, jos tarjoaa jokaisella niistä vain puuroa ilman lisukkeita. 

Tuo oli vain yksi esimerkki monista ruuista joita teen.

Tiedetään. Se oli halvimmasta päästä esimerkki ja siksi oikein hyvä keskivertohinnan laskemiseen käytettävä esimerkki. Sillä saa realistisen käsityksen ruokakuluista. 200€/kk budjetilla pitäisi pystyä saamaan ateriat hintaan 1,3€/kerta. Eli alle puolet sinun makaronilaatikkoesimerkistäsi. Käytännössä mahdotonta tuollaisella budjetilla tehdä monipuolista ruokaa, jos kaikki ruoka-ainekset ostetaan kaupasta niin kuin lähtökohtaisesti on realistista olettaa. 

Vierailija
74/89 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim.

Saiskos tarkan viikon ruokalistan mitä teillä syödään aamupalata iltapalaan? Syödäänkö vähintään puolikiloa kasviksia jokainen perheenjäsen joka päivä? Marjoja, pähkinöitä, siemeniä?  Ovatko kaikki täysjyvää? Jugurtit maustamattomia? Mitä muroja? Mitä teillä laitetaan itsetehtyyn smoothien? Mitä teillä on salaatissa?

Meillä pitäis pienentää ruokamenoja reippaasti, sillä aloitetaan talon rakennus ja menoja on kiristettävä kaikesta turhasta, mutta terveellisestä ja monipuolisesta ruoasta en haluasi tinkiä! Meillä syödään kasvis/kala painotteisesti.

Vierailija
75/89 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos ajatellaan että lapset syövät päiväkodissa niin sekin jo helpottaa. Kyllähän tuo on mahdollista. Turhia välipaloja ei tarvitse kukaan, siis jugurtteja ja leipiä päällyksineen. 

Leipä ja jukurtti ei ole mikään turha välipala!

Itse syön näin etätyöaikana aina välipalan, yleensä 2 ruisleipää reiluilla (terveellisillä) päällisillä ja rahkaa/luonnonjukurttia marjoilla.

Keho ja aivot tarvitsevat ruokaa. On sairasta, miten ihan tavallinenkin ruoka demonisoidaan ja siitäkin pitäisi kieltäytyä! Juuri se johtaa hallitsemattomiin mielitekoihin ja ilta-ahmimiseen.

Vierailija
76/89 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim.

Saiskos tarkan viikon ruokalistan mitä teillä syödään aamupalata iltapalaan? Syödäänkö vähintään puolikiloa kasviksia jokainen perheenjäsen joka päivä? Marjoja, pähkinöitä, siemeniä?  Ovatko kaikki täysjyvää? Jugurtit maustamattomia? Mitä muroja? Mitä teillä laitetaan itsetehtyyn smoothien? Mitä teillä on salaatissa?

Meillä pitäis pienentää ruokamenoja reippaasti, sillä aloitetaan talon rakennus ja menoja on kiristettävä kaikesta turhasta, mutta terveellisestä ja monipuolisesta ruoasta en haluasi tinkiä! Meillä syödään kasvis/kala painotteisesti.

Kalat voi seitiä ja tarjouslohta lukuunottamatta unohtaa, jos aikoo syödä halvalla. 

Vierailija
77/89 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fakta kyllä on, että 200 eurolla ei saa kolmelle ravitsevaa ja terveellistä ruokaa. Täytyy kyllä vähän ihmetellä miten noin niukalla budjetilla pysyy ylipainoisena, luulisi ettei silloin ostella herkkuja tai ylensyödä.

Tässä tapauksessa kolmihenkinen perhe oli äiti, kolmivuotias lapsi ja 1,5 vuotias lapsi. Tietenkin se on eri asia kuin esim. isä, äiti ja 17-vuotias teini.

Pientenkin lasten tulisi syödä välipalaa ja iltapalaa ja vieläpä terveellisesti. Meillä 1,5-vuotias syö vielä rintaakin, mutta silti hänen ruokakulunsa ylittävät esimerkin reilusti.

Vierailija
78/89 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kaikki nämä "fiksut rahan käyttäjät" niitä, joilla takataskussa valmiina ylimääräistä?

Vierailija
79/89 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ei tarvitse pihistellä. Ostan mitä tarvitsen.

Vierailija
80/89 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahden urheilevan teinin ruokaan ei riitä 200 e viikko. Lähes kaksimetristä poikia😀

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kuusi