Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tein kolmihenkiselle perheelle ruoat 200 eurolla kuukaudessa" – alle 2 000 euron tuloista 500 euroa kuukaudessa sijoittava Jenna Mattila säästi kotiäitinä viisinumeroisen summan, neuvoo nyt muitakin

Vierailija
29.11.2021 |

https://www.savonsanomat.fi/uutissuomalainen/4381606

Onko sama talousguru kuin aiemmin täällä keskusteluissa? Harmi, että juttu vain tilaajille. Onko puolison panos edelleen mukana menoissa?

Kommentit (89)

Vierailija
41/89 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla menee 100€ kuussa jo pelkästään omiin marjoihin ja hedelmiin. Noista pitäisi luopua todella kovalla kädellä, jos koko perhe pitäisi ylipäänsä ruokkia parilla satkulla. Naurettavaa.

Ostin marjat pakkaseen kesällä 15e laatikko.

Ja ostin kolme laatikkoa. Ja noita marjoja on edelleen. Kannattaa vähän ennakoida ja ostaa vaikka pakastin, säästöillä maksaa itsensä takaisin aika nopeasti.

Mutta toki kukin tyylillään, mutta turha valitella että on kallista jos ei osaa käyttää pelisilmää.

Kolme laatikkoa on todella vähän verrattuna siihen määrään mitä syön. Pakastemarjan kilohinta on vieläpä halvempi. Minulla kuluu 800 grammaa marjoja ja 1,5-2kg hedelmiä päivässä. Enkä aio vähentää.

Järkyttävä määrä sokeria päivässä. Mutta jokainen toki tavallaan. 

Vierailija
42/89 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla menee 100€ kuussa jo pelkästään omiin marjoihin ja hedelmiin. Noista pitäisi luopua todella kovalla kädellä, jos koko perhe pitäisi ylipäänsä ruokkia parilla satkulla. Naurettavaa.

Ja ostin kolme laatikkoa. Ja noita marjoja on edelleen. Kannattaa vähän ennakoida ja ostaa vaikka pakastin, säästöillä maksaa itsensä takaisin aika nopeasti.

Mutta toki kukin tyylillään, mutta turha valitella että on kallista jos ei osaa käyttää pelisilmää.

Kolme laatikkoa on todella vähän verrattuna siihen määrään mitä syön. Pakastemarjan kilohinta on vieläpä halvempi. Minulla kuluu 800 grammaa marjoja ja 1,5-2kg hedelmiä päivässä. Enkä aio vähentää.

Syöt kyllä tosi paljon marjoja ja hedelmiä. Pakko kysyä, että oletko joku raakaruokailija tai seuraatko Freeleen raw till 4 -ruokavaliota.

-eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/89 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka perheestä on huhtikuun jälkeen hävinnyt? Äijä?

Mutta kyllä kahdella sadalla saa pikkulapsille ihan hyvän ruuan. Seuraamalla esim. vaikka päiväkotien / muiden palvelutaloje ruokalistoja. 

Miten sinä seuraamalla saat "hyvän ruoan"? Mitä tämä on suomeksi? Missä lapset on palvelutaloissa?

Tekemällä samaa yksinkertaista, mutta eri osa-alueet huomioivaa ruokaa, mistä valmiit listat löytyy jokaisen kaupungin ruokalistoilta. Toki vaatii paljon itse tekemistä ja ehkä jopa vähän viitseliäisyyttä kesällä kerätä esim. marjoja jne. 

Höpö höpö.

Taas joku joka ei ymmärrä yhtikäs mitään😂😂😂😂

AIka paljon tässä on joutunut opettelemaan siitä miten tehdään mahdollisimman monipuolista ruokaa pienellä kun olen pienituloisena yksinhuoltajana ruokia miettinyt ensin lapselle, mutta varsinkin sitten, kun tuo pieniruokainen lapsi kasvoi valtavasti syöväksi, viisi kertaa viikossa treenaavaksi nuoreksi mieheksi. Onneksi myös ihan joukkueen puolesta tuli hyviä vinkkejä ( edullisestakin) ravinnosta. 

Vierailija
44/89 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Jos nämä ovat vain pelkkiä ruokakuluja. 

Mites saippuat, vessapaperit, shampoot, dödöt, hammastahnat ja -harjat, talouspaperit, pyykinpesuaineet, tiskiaineet, yms. Eihän näitä syödä?

Kun oikein pilkkoo kulut koskettamaan pelkkää ruokaa (niin, jos vaikka jopa juotavat lasketaan ulos), niin saadaan kulut näyttämään pieniltä. 

Vierailija
45/89 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka perheestä on huhtikuun jälkeen hävinnyt? Äijä?

Mutta kyllä kahdella sadalla saa pikkulapsille ihan hyvän ruuan. Seuraamalla esim. vaikka päiväkotien / muiden palvelutaloje ruokalistoja. 

Miten sinä seuraamalla saat "hyvän ruoan"? Mitä tämä on suomeksi? Missä lapset on palvelutaloissa?

Tekemällä samaa yksinkertaista, mutta eri osa-alueet huomioivaa ruokaa, mistä valmiit listat löytyy jokaisen kaupungin ruokalistoilta. Toki vaatii paljon itse tekemistä ja ehkä jopa vähän viitseliäisyyttä kesällä kerätä esim. marjoja jne. 

Höpö höpö.

Taas joku joka ei ymmärrä yhtikäs mitään😂😂😂😂

AIka paljon tässä on joutunut opettelemaan siitä miten tehdään mahdollisimman monipuolista ruokaa pienellä kun olen pienituloisena yksinhuoltajana ruokia miettinyt ensin lapselle, mutta varsinkin sitten, kun tuo pieniruokainen lapsi kasvoi valtavasti syöväksi, viisi kertaa viikossa treenaavaksi nuoreksi mieheksi. Onneksi myös ihan joukkueen puolesta tuli hyviä vinkkejä ( edullisestakin) ravinnosta. 

Miten tää liittyy laitosruokaan?

Vierailija
46/89 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fakta kyllä on, että 200 eurolla ei saa kolmelle ravitsevaa ja terveellistä ruokaa. Täytyy kyllä vähän ihmetellä miten noin niukalla budjetilla pysyy ylipainoisena, luulisi ettei silloin ostella herkkuja tai ylensyödä.

Tässä tapauksessa kolmihenkinen perhe oli äiti, kolmivuotias lapsi ja 1,5 vuotias lapsi. Tietenkin se on eri asia kuin esim. isä, äiti ja 17-vuotias teini.

Vierailija
47/89 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en kyllä ymmärrä miten on mahdollista? Joo sellaisessa kuukaudessa kun kuiva ainekaappi on täynnä eikä sinne tarvitse mitään ostaa voisi ehkä onnistua. Mutta kasvikset, hedelmät ei ne ole halpoja. Itse suosin vielä luomua ja lihat haen tilalta koska maussa ja laadussa on huomattava ero. Miksi ruoasta täytyy pihistellä se on meidän kehon voimavara ja keho täytyy pitää kunnossa.

Täh, kasvikset ja hedelmät ovat nimenomaan halpoja! Näin vegaanin näkökulmasta ainakin.

Luomua en suosi - esim. rainbow suippopaprikat 1,8e 3-4 kpl paketti, luomuna 5e. Tuolla saa toki ruokalaskun kasvamaan, mutta jos kelpaa ns. normaalien ihmisten kasvikset niin halvalla pääsee.

Vierailija
48/89 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluiten syön terveellisesti nyt, vaikka se maksaisi enemmän, kuin maksaisin itseni kipeäksi myöhemmin sairaana.

Vierailija
49/89 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos ajatellaan että lapset syövät päiväkodissa niin sekin jo helpottaa. Kyllähän tuo on mahdollista. Turhia välipaloja ei tarvitse kukaan, siis jugurtteja ja leipiä päällyksineen. 

Ei varmaan ollut lapsi päiväkodissa, jos hän oli kotiäiti ja kokkaili kolmihenkiselle perheelle.

Kotiäidillä 2000 euron tulot, pääomia?

En lukenut juttua, mutta tämä oli päätelmä otsikon ja ensimmäisten viestien perusteella.

200€/kk ei ole edes vaikeaa, jos on oma kasvimaa, perunakellari ja kalastusta ja metsästystä harrastavat perheenjäsenet. Ei varsinkaan silloin, jos lapset syövät koulussa tai päiväkodissa ja puolison työpaikkaruokailuja ei lasketa.

Vierailija
50/89 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fakta kyllä on, että 200 eurolla ei saa kolmelle ravitsevaa ja terveellistä ruokaa. Täytyy kyllä vähän ihmetellä miten noin niukalla budjetilla pysyy ylipainoisena, luulisi ettei silloin ostella herkkuja tai ylensyödä.

Tässä tapauksessa kolmihenkinen perhe oli äiti, kolmivuotias lapsi ja 1,5 vuotias lapsi. Tietenkin se on eri asia kuin esim. isä, äiti ja 17-vuotias teini.

Ja vielä jos se kolmivuotias syö päivähoidossa ilmaiseksi kun ei ole edes hoitomaksuja.

Vierailija
51/89 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sokeria? Etkö tiedä, että hedelmien sokeri on eri muodossa kuin se valkoinen, jota myydään kaupoissa? Ei kannata verrata suoraan, kun hedelmistä ja marjoista tulee myös ravintoaineita ja kuituja. Tuosta hedelmämäärästä menee ilmeisesti suuri osa kuoriin ja muuten hukkaan, ei tuollaista määrää kukaan syö kuin eläintarhassa tai metsässä.

Vierailija
52/89 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos ajatellaan että lapset syövät päiväkodissa niin sekin jo helpottaa. Kyllähän tuo on mahdollista. Turhia välipaloja ei tarvitse kukaan, siis jugurtteja ja leipiä päällyksineen. 

Ei varmaan ollut lapsi päiväkodissa, jos hän oli kotiäiti ja kokkaili kolmihenkiselle perheelle.

https://duunitori.fi/tyoelama/jenna-mattila-saastaminen

"Nyt hoitovapaalla Mattilan nettotulot ovat kuukaudessa 660 euroa ja siitäkin summasta hän laittaa 100 euroa säästöön. Lopun hän käyttää ruokaan sekä omiin ja lasten menoihin. Työssäkäyvä puoliso vastaa muista kuluista. Se on Mattilasta reilua."

"Kuopus on nyt 1,5-vuotias ja esikoinen 3."

Eli kaksi lasta ja mies. Ja mies tietysti maksaa vain (osan) ruoasta ja omista ja lasten menoista.

Mä olen vanhempainvapaalla enkä saa satastakaan säästöön, joten voisin kyllä ihan hyvin kuunnella hänen neuvojaan ja vähän kiristää vyötä.

Tässähän tuo on sanottu, että ei tuo nainen maksa mitään asumiskuluja. Puoliso maksaa kaikki asumiskulut, ja naiselle jää 560e ruokaan ja omiin ja lasten menoihin, eli aika lailla enemmän kuin 200e/kk/perhe.

Maksaisi tuosta 500 eurosta asumisenkin, niin saattaisi olla aika erilainen ääni kellossa.

Itse saan kodinhoidontukea vähän vajaa 500e/kk ja siitä pitäis maksaa vuokraa 325e/kk, kodin sähkölämmityksestä puolet, eli talviaikaan n. 125e/kk, netti, puhelin ja kun nämä laskee tuosta, niin ei jää rahaa ruokaan ollenkaan. Ruoat maksetaan säästöistä, joita vanhempainvapaalla ollessa keräsin säilöön tätä 4kk rupeamaa varten, että pärjää talven yli. Vanhempainrahakin oli nettona 1300-1400e/kk, josta sain (kesällä) just just 300e/kk säilöön, mutta en joka kuukausi.

Nyt talvella on vielä ei-niin-pakollisia menoja, kun lapsella oli 1v synttärit, niin hänelle ensin synttärilahjat ja sitten joululahjat niin muksulle, puolisolle kuin muillekin läheisille, jouluruoat ja keväällä syntyy toinen lapsi, niin pitäs hankkia sisarusrattaat, turvaistuin esikoiselle ja toinen pinnasänky patjoineen. Voiskin nipistellä tuon artikkelin naisen tavoin, mutta ainoa miten onnistuisi, olisi asua kylmässä talossa ja olla syömättä kokonaan. Mies ei elätä meillä.

Vierailija
53/89 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et tiedä mitään hedelmäsokerin syömisestä hedelmien muodossa, niin jätä kommentoimatta ja googleta. Hedelmiä voi syödä niin paljon kuin sielu sietää, ilman mitään haittaa. Hedelminä syöty hedelmäsokeri ei ole epäterveellistä.

Vierailija
54/89 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää säästöjutut on yleensä ihan huuhaata, jotain jätetään kertomatta. Kenellä perintöä, kenellä äiti maksaa sitä sun tätä tms.  Itse luin pätkiä toisesta lehdestä niin tämä oli hommannut ekan asuntonsa lainarahalla 19vuotiaana ja pian oli mieskin kuvioissa palkkoineen.

Jos tuo 2000e on nettotuloja ja pari pientä lasta ja lapsilisät, elatusmaksut, ei tee tiukkaa. Ilmeisesti ollut kotona ja mies palkollinen - mitä muuta kotona ollessa tekee kuin säästää, ruuat alusta loppuun itse, ruokakulu 200 ei mikään temppu. Sähköä varmaan mennyt. Vaatteet ostaa käytettyinä.

Niille nostan hattua jotka ovat yksinhuoltajia vailla omaisuutta ja tukijoita,  ja pärjäävät.

Vierailija
55/89 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en kyllä ymmärrä miten on mahdollista? Joo sellaisessa kuukaudessa kun kuiva ainekaappi on täynnä eikä sinne tarvitse mitään ostaa voisi ehkä onnistua. Mutta kasvikset, hedelmät ei ne ole halpoja. Itse suosin vielä luomua ja lihat haen tilalta koska maussa ja laadussa on huomattava ero. Miksi ruoasta täytyy pihistellä se on meidän kehon voimavara ja keho täytyy pitää kunnossa.

Täh, kasvikset ja hedelmät ovat nimenomaan halpoja! Näin vegaanin näkökulmasta ainakin.

Luomua en suosi - esim. rainbow suippopaprikat 1,8e 3-4 kpl paketti, luomuna 5e. Tuolla saa toki ruokalaskun kasvamaan, mutta jos kelpaa ns. normaalien ihmisten kasvikset niin halvalla pääsee.

Mäkin yllätyin, että kasvissyöjäksi ja myöhemmin vegaaniksi siirtyessäni ruokakulut pienenivät. Paketti tofua tai pari tölkkiä papuja maksaa pari euroa, soijarouhe ja linssit ovat vielä halvempia. Kasvikset, hiilarit ja muut maksaa yhtä paljon kuin sekasyöjilläkin. Tietysti kasvissyöjänäkin saa rahaa kulumaan, jos suosii luomua tai syö kaiken maailman tekolihoja. Mutta onhan sekasyöntikin kallista, jos haluaa syödä lähinnä sisäfilettä.

Vierailija
56/89 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sokeria? Etkö tiedä, että hedelmien sokeri on eri muodossa kuin se valkoinen, jota myydään kaupoissa? Ei kannata verrata suoraan, kun hedelmistä ja marjoista tulee myös ravintoaineita ja kuituja. Tuosta hedelmämäärästä menee ilmeisesti suuri osa kuoriin ja muuten hukkaan, ei tuollaista määrää kukaan syö kuin eläintarhassa tai metsässä.

No mitä se fruktoosi mielestäsi on jos ei sokeria? :D Tottakai se on eri kuin valkoinen sokeri, mutta sokeria kuitenkin. Eikä sitäkään sokeria ole terveellistä vetää noin suuria määriä päivässä. Jos sanoo, että SYÖ 2kg hedelmiä päivässä, tuskin on laskenut mukaan kuoria. Aika harva kun syö hedelmät kokonaisuudessaan kuorineen päivineen. 

Vierailija
57/89 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi saa vielä itse päättää, mihin rahansa käyttää. Ruuassa en säästele, muussa kyllä. Olen säästänyt kohta 20 vuotta pienen summan ja se on vanhuudenturvani.

Vierailija
58/89 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marjojen terveellisyydestä paljon paasataan, hyvin vähän silti kukaan sinne metsään kerkesi.

Ruoan voi tehdä halvalla, vaikea uskoa että muksut tyytyisivät pelkkään kotiruokaan.

Vierailija
59/89 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et tiedä mitään hedelmäsokerin syömisestä hedelmien muodossa, niin jätä kommentoimatta ja googleta. Hedelmiä voi syödä niin paljon kuin sielu sietää, ilman mitään haittaa. Hedelminä syöty hedelmäsokeri ei ole epäterveellistä.

Kaikki ei ole totta, mitä google kertoo. Itse uskon ennemmin ammattilaisia kuin random nettijuttuja. Ammattilaiset eivät suosittele kilotolkulla hedelmiä päivässä, vaan noin 1-3 hedelmää per päivä. Juurikin siksi, että hedelmissä on paljon sokeria eikä sokeri muutu terveelliseksi, vaikka se on hedelmässä. Toki hedelmäsokeri on terveellisempää kuin valkoinen sokeri, jota puolestaan ei suositella käytettäväksi kuin satunnaisesti pieniä määriä. 

Vierailija
60/89 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuten kiitän kommentistasi, mutta ei tuo iso määrä ole. Söin esim. eilisen aikana kolme banaania, kaksi granaattiomenaa ja kokonaisen cantaloupemelonin. Lisäksi aamulla kulhollisen puolukkaa&herukkaa. Toissa päivänä söin neljä omenaa, kaksi banaania, muutaman kumkvatin ja kolme appelsiinia. Sitä edellisenä meni kaksi cantaloupea ja kolme appelsiinia plus iso kulho herukoita&boysenmarjaa. Terkkuja eläintarhasta nimeltä mun koti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yksi