Tein kolmihenkiselle perheelle ruoat 200 eurolla kuukaudessa" – alle 2 000 euron tuloista 500 euroa kuukaudessa sijoittava Jenna Mattila säästi kotiäitinä viisinumeroisen summan, neuvoo nyt muitakin
https://www.savonsanomat.fi/uutissuomalainen/4381606
Onko sama talousguru kuin aiemmin täällä keskusteluissa? Harmi, että juttu vain tilaajille. Onko puolison panos edelleen mukana menoissa?
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka perheestä on huhtikuun jälkeen hävinnyt? Äijä?
Mutta kyllä kahdella sadalla saa pikkulapsille ihan hyvän ruuan. Seuraamalla esim. vaikka päiväkotien / muiden palvelutaloje ruokalistoja.
Miten sinä seuraamalla saat "hyvän ruoan"? Mitä tämä on suomeksi? Missä lapset on palvelutaloissa?
Tekemällä samaa yksinkertaista, mutta eri osa-alueet huomioivaa ruokaa, mistä valmiit listat löytyy jokaisen kaupungin ruokalistoilta. Toki vaatii paljon itse tekemistä ja ehkä jopa vähän viitseliäisyyttä kesällä kerätä esim. marjoja jne.
Mulla menee 100€ kuussa jo pelkästään omiin marjoihin ja hedelmiin. Noista pitäisi luopua todella kovalla kädellä, jos koko perhe pitäisi ylipäänsä ruokkia parilla satkulla. Naurettavaa.
Mä en ymmärrä niitä, jotka sanovat ettei ole mahdollista. Mä katselen kaupoissa kilohintoja ja ostan pakkaseen ruokaa tarjouspäivinä. Jos yhtään suunnittelee etukäteen ja ymmärtää ruuanlaiton päälle niin yhdellä ruuanlaittokerralla voi tehdä ruuat kahdeksi-kolmeksi päiväksi ja viikossa 7 päivää. Kotitekoiset laatikkoruuat ovat edullisia ja niitä tosiaan syödään meidän perheessä kaksi päivää ja jos jää vielä yli, laitan pakkaseen. Eli ruokaa periaatteessa tarvitsee tehdä vain kolmelle viikolle ja neljännellä viikolla kaikista edellisten viikkojen ruuista on jäänyt pakkaseen niin että niillä syö viimeisen viikon arkipäivät.
Kalliit ruokalaskut ovat seurausta huonosti suunnitellusta tai siitä ettei mieti mitä ostaa tai sillä ei ole väliä, mutta kyllä 200-300e on mahdollista syödä ihan terveellisesti. Toki jos käy vain kaupunkien pikkukaupoissa joissa hinnat on kalliit ja ei tee mitään vertailua hinnoissa, niin ruokalaskut ovat sen mukaisia. Sitten päälle take away-kahvit yms. järjettömyydet joihin palaa rahaa. Smoothiekin maksaa enimmillään 7-8e ja sillä tekee jo parin päivän ruuat. Toki lapset koulussa ja saavat siellä yhden aterian.
Esim.
Makaronit maksaa 0.5 euroa, 600g jauhelihaa maksaa 4e ja sipulit ja esim. Lihaliemi maksaa muutaman kymmen senttiä per laatikko ja tuolla saa makaronilaatikon kasaan. Siihen kylkeen salaatti ja itsetehty salaattikastike. Meillä tuota tosiaan syödään kaksi päivää. Tuohon päälle leivät, murot tai jugurtti ja leivän päälliset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kyllä kahdella sadalla saa pikkulapsille ihan hyvän ruuan. Seuraamalla esim. vaikka päiväkotien / muiden palvelutaloje ruokalistoja.
Miten sinä seuraamalla saat "hyvän ruoan"? Mitä tämä on suomeksi? Missä lapset on palvelutaloissa?
Tekemällä samaa yksinkertaista, mutta eri osa-alueet huomioivaa ruokaa, mistä valmiit listat löytyy jokaisen kaupungin ruokalistoilta. Toki vaatii paljon itse tekemistä ja ehkä jopa vähän viitseliäisyyttä kesällä kerätä esim. marjoja jne.
Puuroa, puuroa, puuroa, kiisseliä, vehnäsämpylää, puuroa. Siinä tiivistelmä laitoskeittiöiden aamu- ja välipaloista. Kyllähän noilla hengissä pysyy, mutta ei kovin monipuolista ja ravintorikasta ole.
Vierailija kirjoitti:
Tällä naisella on oma yritys, jossa hän neuvoo ihmisiä paremmiksi rahankäyttäjiksi.
Mä en ole mikään paras rahankäyttäjä ja raha polttaa taskussa, mutta mun on tosi vaikea ymmärtää, että miten mun rahatilannetta auttaisi se, että maksan jollekin itseoppineelle talousneuvojalle, että hän neuvoo minua käyttämään rahani paremmin. Mä todennäköisesti löydän ne samat neuvot netistä ilmaiseksi.
Haluaisin nähdä, kun useamman lapsen(osa teinejä) yh menee paikalle ja iskee tiskiin parin tonnin palkkatulotositteen ja menot ruoka-ja asumiskuluineen sekä mahdollinen auton käyttökulu työhön pääsyn vuoksi.
Ei voi vinkata jakamaan menoja puolison kanssa. Mistä päästä lähdetään säästämään? Toki sijoittamiseen voi antaa suuntaa, mutta kestääkö talous riskinottoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos ajatellaan että lapset syövät päiväkodissa niin sekin jo helpottaa. Kyllähän tuo on mahdollista. Turhia välipaloja ei tarvitse kukaan, siis jugurtteja ja leipiä päällyksineen.
Ei varmaan ollut lapsi päiväkodissa, jos hän oli kotiäiti ja kokkaili kolmihenkiselle perheelle.
https://duunitori.fi/tyoelama/jenna-mattila-saastaminen
"Nyt hoitovapaalla Mattilan nettotulot ovat kuukaudessa 660 euroa ja siitäkin summasta hän laittaa 100 euroa säästöön. Lopun hän käyttää ruokaan sekä omiin ja lasten menoihin. Työssäkäyvä puoliso vastaa muista kuluista. Se on Mattilasta reilua."
"Kuopus on nyt 1,5-vuotias ja esikoinen 3."
Eli kaksi lasta ja mies. Ja mies tietysti maksaa vain (osan) ruoasta ja omista ja lasten menoista.
Mä olen vanhempainvapaalla enkä saa satastakaan säästöön, joten voisin kyllä ihan hyvin kuunnella hänen neuvojaan ja vähän kiristää vyötä.
Eli hän ei todellisuudessa vastannut mistään perheen kuluista ja sijoitti lähes kaiken. Ehkä nyt mies on poissa kuvioista ja tuo tämän hetkinen tilanne on todellisempi. Paitsi, että onhan sillä elarit. Tuskin niiden kanssa jää tohon 2000€ ”tulot”. Ja jos nostaa firmastaan kk-palkkaa, onko lapset hoidossa?
Vierailija kirjoitti:
Mulla menee 100€ kuussa jo pelkästään omiin marjoihin ja hedelmiin. Noista pitäisi luopua todella kovalla kädellä, jos koko perhe pitäisi ylipäänsä ruokkia parilla satkulla. Naurettavaa.
Ostin marjat pakkaseen kesällä 15e laatikko.
Ja ostin kolme laatikkoa. Ja noita marjoja on edelleen. Kannattaa vähän ennakoida ja ostaa vaikka pakastin, säästöillä maksaa itsensä takaisin aika nopeasti.
Mutta toki kukin tyylillään, mutta turha valitella että on kallista jos ei osaa käyttää pelisilmää.
En halua nähdä niitä ruokia joita tuolla summalla hankitaan. Meillä ei edes ole lapsia, ja sekä minulla että miehellä menee kuukaudessa 400 euroa per nuppi ruokakauppaan, eikä tulisi mieleenkään tinkiä kuin väliaikaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä naisella on oma yritys, jossa hän neuvoo ihmisiä paremmiksi rahankäyttäjiksi.
Mä en ole mikään paras rahankäyttäjä ja raha polttaa taskussa, mutta mun on tosi vaikea ymmärtää, että miten mun rahatilannetta auttaisi se, että maksan jollekin itseoppineelle talousneuvojalle, että hän neuvoo minua käyttämään rahani paremmin. Mä todennäköisesti löydän ne samat neuvot netistä ilmaiseksi.
Haluaisin nähdä, kun useamman lapsen(osa teinejä) yh menee paikalle ja iskee tiskiin parin tonnin palkkatulotositteen ja menot ruoka-ja asumiskuluineen sekä mahdollinen auton käyttökulu työhön pääsyn vuoksi.
Ei voi vinkata jakamaan menoja puolison kanssa. Mistä päästä lähdetään säästämään? Toki sijoittamiseen voi antaa suuntaa, mutta kestääkö talous riskinottoa?
Ja lisäksi vakuutukset, puhelinlaskut, sähkö+vesi jne
Joku ei nyt täsmää, nettotulot 1900e joista hän laittaa säästöön 500e ja omat terveyskulut ovat 300e kuukaudessa. Jää 1100e ja hän maksaa siitä asumiset, lainanlyhennykset yms. oman osuutensa. Ruoka, vaatteet, liikkuminen jne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puuroa, puuroa, puuroa, kiisseliä, vehnäsämpylää, puuroa. Siinä tiivistelmä laitoskeittiöiden aamu- ja välipaloista. Kyllähän noilla hengissä pysyy, mutta ei kovin monipuolista ja ravintorikasta ole.
Puurolounaista on luovuttu kyllä jo ymmärtääkseni 80-luvun jälkeen. Ja tietenkään kotona ne eivät ole samanlaista teollista mössöä mitä monet laitosruokalat lapislle tarjoavat ( ja vanhemmat ihan hyvillä mielin kiittävät esim. kouluruokailua, harva lapsille omat ruuat kouluun mukaan laittaa)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ostin kolme laatikkoa. Ja noita marjoja on edelleen. Kannattaa vähän ennakoida ja ostaa vaikka pakastin, säästöillä maksaa itsensä takaisin aika nopeasti.
Mutta toki kukin tyylillään, mutta turha valitella että on kallista jos ei osaa käyttää pelisilmää.
Pakastin vie ainakin neliön tilaa. Se siis maksaisi mulle 7000 €.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä niitä, jotka sanovat ettei ole mahdollista. Mä katselen kaupoissa kilohintoja ja ostan pakkaseen ruokaa tarjouspäivinä. Jos yhtään suunnittelee etukäteen ja ymmärtää ruuanlaiton päälle niin yhdellä ruuanlaittokerralla voi tehdä ruuat kahdeksi-kolmeksi päiväksi ja viikossa 7 päivää. Kotitekoiset laatikkoruuat ovat edullisia ja niitä tosiaan syödään meidän perheessä kaksi päivää ja jos jää vielä yli, laitan pakkaseen. Eli ruokaa periaatteessa tarvitsee tehdä vain kolmelle viikolle ja neljännellä viikolla kaikista edellisten viikkojen ruuista on jäänyt pakkaseen niin että niillä syö viimeisen viikon arkipäivät.
Kalliit ruokalaskut ovat seurausta huonosti suunnitellusta tai siitä ettei mieti mitä ostaa tai sillä ei ole väliä, mutta kyllä 200-300e on mahdollista syödä ihan terveellisesti. Toki jos käy vain kaupunkien pikkukaupoissa joissa hinnat on kalliit ja ei tee mitään vertailua hinnoissa, niin ruokalaskut ovat sen mukaisia. Sitten päälle take away-kahvit yms. järjettömyydet joihin palaa rahaa. Smoothiekin maksaa enimmillään 7-8e ja sillä tekee jo parin päivän ruuat. Toki lapset koulussa ja saavat siellä yhden aterian.
Esim.
Makaronit maksaa 0.5 euroa, 600g jauhelihaa maksaa 4e ja sipulit ja esim. Lihaliemi maksaa muutaman kymmen senttiä per laatikko ja tuolla saa makaronilaatikon kasaan. Siihen kylkeen salaatti ja itsetehty salaattikastike. Meillä tuota tosiaan syödään kaksi päivää. Tuohon päälle leivät, murot tai jugurtti ja leivän päälliset.
Noilla hinnoilla kaksi ateriaa tulee maksamaan noin 6€. Se on 3€/ateria. Se kertaa 30 on 90€. Jos oletetaan, että päivällinen saadaan samalla hinnalla, ollaan summassa 180€. Sinulle jää siis 20€/kk käytettäväksi aamiaisiin, välipaloihin ja iltapaloihin. Onnistunee, jos tarjoaa jokaisella niistä vain puuroa ilman lisukkeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puurolounaista on luovuttu kyllä jo ymmärtääkseni 80-luvun jälkeen. Ja tietenkään kotona ne eivät ole samanlaista teollista mössöä mitä monet laitosruokalat lapislle tarjoavat ( ja vanhemmat ihan hyvillä mielin kiittävät esim. kouluruokailua, harva lapsille omat ruuat kouluun mukaan laittaa)
Sinusta siis aamu- ja välipala=lounas? Vai etkö vain osaa lukea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolme laatikkoa on todella vähän verrattuna siihen määrään mitä syön. Pakastemarjan kilohinta on vieläpä halvempi. Minulla kuluu 800 grammaa marjoja ja 1,5-2kg hedelmiä päivässä. Enkä aio vähentää.
Vierailija kirjoitti:
Esim.
Meillä tuonkokoinen makaroonilaatikko menee yhdellä istumalla, perheessä kolme teinipoikaa. Eli päivälliseksi pitää sitten jo olla jotain muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta toki kukin tyylillään, mutta turha valitella että on kallista jos ei osaa käyttää pelisilmää.Kolme laatikkoa on todella vähän verrattuna siihen määrään mitä syön. Pakastemarjan kilohinta on vieläpä halvempi. Minulla kuluu 800 grammaa marjoja ja 1,5-2kg hedelmiä päivässä. Enkä aio vähentää.
Pakastemarjoja ei saa mistään 3€/kilo hintaan. Vai etkö tiennyt, että laatikko on kooltaan 5kg?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö.
Taas joku joka ei ymmärrä yhtikäs mitään😂😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Esim.
Ihmeellisen epämääräistä selostusta. Montako henkilöä teillä siis on syömässä? Mitä tarkoittaa "salaatti"? Salaattiinkin saa rahaa palamaan rahaa ihan kivasti, jos tekee monipuolisemman version.
Paljonko teillä siis kuussa menee rahaa ruokaostoksiin, 200 vai 300 e? Syöttekö töissä/koulussa lounaan?
On paljon perheitä, joissa ei käytetä lainkaan alkoa ja tupakkaa ja herkkujakin vain maltillisesti tai ei lainkaan. Silloin niistä ei tule juurikaan kuluja. Lisäksi alko, tupakka ja herkut eivät ole ruokaa. Ja varsinkaan hygieniatuotteet eivät ole ruokaa. Jenna puhuu ruokakuluista.