Siis mikä siinä soluasumisessa on niin kamalaa, että ollaan ihan käärmeissään, kun kokoomus haluaa opiskelijat takaisin soluasuntoihin?
https://www.kokoomus.fi/kestavan-tulevaisuuden-vaihtoehto/
"On vaikea perustella, miksi neljännesmiljardin tuki opiskelijoiden asumiseen olisi muita keinoja parempaa yhteiskunnan tukea laadukkaaseen koulutukseen. Yksiöissä asuminen on yleistynyt voimakkaasti samalla, kun soluasuntojen asumispaikkoja on vapaana ympäri Suomen. Tukimenojen kasvu on kohdistunut yksiöissä asuville, kun opiskelijapariskunnille tai yhteisöllisissä asumismuodoissa asuvilla se on jopa pienentynyt."
"Harkitaan opiskelijoiden rajaamista yleisen asumistuen piiristä takaisin opintotuen asumislisän piiriin. Opiskelijoiden asumisen laatu ei ole mainittavasti parantunut opiskelijoiden oman asumislisän lakkauttamisen jälkeen, eikä yhteisöllisiin asumismuotoihin tahdo enää löytyä asukkaita."
Onko suomalaiset nykyopiskelijat pilalle hemmoteltuja velliperseitä, jotka eivät kykene asumaan soluasunnoissa? Mikä siinä on niin kamalaa? Ennen vanhaan opiskelijalle ei ollut käytännössä mitään muuta asumismuotoa kuin soluasunnot, eikä ole nykyäänkään suurimmassa osassa maailman maita. Ei edes valtaosassa rikkaita länsimaita. Vaan ihan soluasunnoissa tai oppilaitosten asuntoloissa asutaan. Tai jos satutaan asumaan yksin, niin sitä ei ainakaan tueta veronmaksajien rahoilla, kuten Suomessa tehdään!
Kokoomuksen malli on täysin oikea! Opiskelijat takaisin soluasuntoihin asumaan! Tai ainakaan opiskelijoiden asumista yksiöissä ei tule tukea nykyiseen malliin asumistuella! Niille rahoille on tässä yhteiskunnassa paljon parempaakin käyttöä!
Kommentit (1703)
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Nämä pullamössöpaskat opettavat jälkikasvuasi tulevaisuudessa kouluissa ja oppilaitoksissa, hoitavat sairaita sairaaloissa, suunnittelevat uusia innovaatioita, työskentelevät kaupassa, hallinnossa ym.sekä todennäköisesti pyyhkivät myös takapuolesi vanhainkodissa! Mietipä sitäkin puolta välillä!
Eli silloinkin joutuu itse tekemään perässä ja maksaa tukia näille ihan kaikesta. Lohduttaa välillä, kun maailma on niin kauhia ja melkein kaikki ihmiset on niiku vieraita, tieksä.
Joten tämä saattaa jäädä ainoaksi mahdollisuudeksi potkia näitä pullamössöjä persauksille. Tömps, tömps, tömps, velliprseet, tömps, tömps, ottakaa niiltä tuet pois kokonaan, ah mä niiiiin nauttisin, tömps, tömps, tömps, velliprseet.
Hakeudu jo hoitoon tämän pakkomielteesi kanssa! Et kuulosta kovinkaan terveeltä ihmiseltä!
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Muistutan, että nyt leikataan myös solussa asuvien asumistukea.
Muistutan että en saa mitään tukea euroakaan mistään, vaikka tulot olleet n. 300€/kk tänä vuonna.
Muistutan että olet joko äärimmäisen harvinainen poikkeus tai sitten tuo ei kerro koko totuutta tilanteestasi.
Ihan kuule ulkomailla asuva. Miksi kukaan ei maksa minulle sohvalla makaamisesta?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Keskimääräiset vuokrat ovat nyt pääkaupunkiseudulla 22% korkeammat kuin 20v. sitten. Asumistuki on opiskelijoilla 2,6 kertainen 20v. takaiseen. Ihan turhaa naukumista täällä taas.
Sehän tuki riippuu vuokran määrästä. 20 vuotta sitten asumislisä riitti solussa asuvalle muutamaa kymppiä vaille koko vuokraan ja opintoraha oli parempi. Opiskelijalle jäi siis edullisesti asumalla selvästi enemmän rahaa käteen kuin nyt. Mitä tässä et ymmärrä?
Ja sitä nykyistä tukea leikataan reilusti. Erityisesti työssäkäyviltä opiskelijoilta. Tajuatko, että nyt puhutaan tukien leikkauksesta?
Opiskelijat saavat myös opintolainahyvitystä mikä on ihan puhdasta rahaa suoraan käteen. Sen kanssa opintoraha on suurempi mitä 20v sitten tai ainakin samaa luokkaa. Sen lisäksi a
Opintolaina on se alkuperäinen opintotuki. Sinä tässä vääntelet asioita.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Keskimääräiset vuokrat ovat nyt pääkaupunkiseudulla 22% korkeammat kuin 20v. sitten. Asumistuki on opiskelijoilla 2,6 kertainen 20v. takaiseen. Ihan turhaa naukumista täällä taas.
Sehän tuki riippuu vuokran määrästä. 20 vuotta sitten asumislisä riitti solussa asuvalle muutamaa kymppiä vaille koko vuokraan ja opintoraha oli parempi. Opiskelijalle jäi siis edullisesti asumalla selvästi enemmän rahaa käteen kuin nyt. Mitä tässä et ymmärrä?
Ja sitä nykyistä tukea leikataan reilusti. Erityisesti työssäkäyviltä opiskelijoilta. Tajuatko, että nyt puhutaan tukien leikkauksesta?
Opiskelijat saavat myös opintolainahyvitystä mikä on ihan puhdasta rahaa suoraan käteen. Sen kanssa opintoraha on suurempi mitä 20v sitten tai ainakin samaa luokkaa. Sen lisäksi asumistuki on paljon anteliaampi nykyään. Itse
En ole tuo, jolle vastaat, mutta "asumistuen anteliaisuus" on johtanut osaltaan siihen, että opiskelijat ovat päätyneet asumaan hieman liian kalliissa asunnoissa, yhteiskunnan piikkiin ja niin, että vuokrasta kuitenkin pitää maksaa faktisesti itsekin enemmän kuin opiskelija-asunnossa. Se aiheuttaa taloudellista painetta töissäkäyntiin, joka puolestaan väsyttää ja hyvin monessa tapauksessa vie voimia pääasialta eli opiskelulta.
Soluasumisesta on yhtä monta juttua kuin on kertojaakin, mutta pääsääntöisesti kauhutarinat ovat olleet aina voitolla. Se yksi mätä omena per sata suhteellisen onnistunutta kämppistarinaa voittaa aina 6-0, 6-0. Entä jos kysyttäisiin asiaa osakuntien asunnoissa asuneilta? Niissä on "kontrolli" pelannut erityisen hyvin. Harva haluaa, että kotiseudulle kantautuu sanaa omasta sikailusta. (Alunperin osakunnat satoja vuosia sitten perustettiinkin juuri vahtimaan samalta seudulta tulleita opiskelijoita.)
Mitä jos palataan takaisin siihen aikaan että ennen kuin varaa maksaa lukiosta tai amkisessa niin tehtiin töitä jotka eivät vastineet koulutusta ja säästettiin rahaa siuhen että pystyi opiskelemaan kunnon ammatin tai lisää sivistystä?
Vierailija wrote:
Nautin ja nauran kyllä tälle pullamössö suomalaisille opiskelijoille. Kokoomus on täysin vassaripuolue, te pääsette vielä todella helpolla. Jos meillä olisi maassa joku oikea oikeistopuolue, teistä tulisi itsemurhia, joistakin kehittyisi kovaa terästä pullamössön sijasta. :D
Sittenhän olis kivaa, Oikeistopoliitiikoja alkaisi löytyä milloin mistäkin peräkontista parkkipaikan reunoilta. Vaalipuhetilausuuksissa paukkuisi pistoolit ja puukot heiluu.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Nämä pullamössöpaskat opettavat jälkikasvuasi tulevaisuudessa kouluissa ja oppilaitoksissa, hoitavat sairaita sairaaloissa, suunnittelevat uusia innovaatioita, työskentelevät kaupassa, hallinnossa ym.sekä todennäköisesti pyyhkivät myös takapuolesi vanhainkodissa! Mietipä sitäkin puolta välillä!
Eli silloinkin joutuu itse tekemään perässä ja maksaa tukia näille ihan kaikesta. Lohduttaa välillä, kun maailma on niin kauhia ja melkein kaikki ihmiset on niiku vieraita, tieksä.
Joten tämä saattaa jäädä ainoaksi mahdollisuudeksi potkia näitä pullamössöjä persauksille. Tömps, tömps, tömps, velliprseet, tömps, tömps, ottakaa niiltä tuet pois kokonaan, ah mä niiiiin nauttisin, tömps, tömps, tömps, velliprseet.
Hassua miten tuo "pullamössö" tuli sanana käyttöön juuri silloin kun nykynuorten vanhenmat olivat nuoria. Nyt he kuitenkin larpaavat jotain kauheasti kärsinyttä, vaatimatonta ja nöyrää sukupolvea kun pitää kauhistella nykynuorisoa. Oikeasti he olivat itse edellisiin verrattuna pumpulissa kasvaneita ja vaativat aina vain parempaa ja parempaa.
Vierailija wrote:
Juuri näin. Ja myös 20 vuotta sitten oli mahdollista muuttaa yksityiselle vuokralle ja maksaa korkeampaa vuokraa kuin solussa/opiskelija-asuntosäätiön yksiössä. Silloin kuitenkin sen korkeamman vuokran erotuksen maksoi opiskelija itse (tai hänen vanhempansa), ei valtio. Vaihtoehtoja oli silloinkin, mutta järjestelmä kannusti elämään ja asumaan vaatimattomammin.
20 vuotta sitten oli täysin mahdollista myös vähävaraisesta perheestä tulevan nuoren asua opiskelija-asuntosäätiön asunnossa, opiskella täysipäiväisesti, käydä silloin tällöin töissä, ja suorittaa maisterintutkinto ilman euroakaan velkaa.
Jos velaton maisterintutkinto oli mahdollinen 20 vuotta sitten mutta ei ole mahdollinen nyt, en ymmärrä, kuinka voidaan väittää, että opiskelijoiden tilanne on nyt parempi.
Puhumattakaan muista kuin asumiseen ja talouteen liittyvistä psykologisista tekijöistä. Se, ettei opintoaikoja eikä sivuaineiden määriä ollut rajoitettu, antoi ihmisille joustavuutta opintojen suhteen elämäntilanteiden muuttuessa. Nyt tuosta joustavuudesta ei ole jäljellä pätkääkään.
"Jos velaton maisterintutkinto oli mahdollinen 20 vuotta sitten mutta ei ole mahdollinen nyt, en ymmärrä, kuinka voidaan väittää, että opiskelijoiden tilanne on nyt parempi."
"Jep, raippaa he kaipaavat eivätkä lisää 'ymmärtäjiä'. Eihän tuosta mitään tule jos eivät ota itseään niskasta kiinni. Kaikki on paremmin kuin aiemmin ja mikään ei riitä..."
Näytätkö minulle sen sukupolven joka on nöyrästi tyytynyt aikaisempaan elintasoon eikä ole halunnut parempaa? Milloin sellainen on mahtanut olla?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Nautin ja nauran kyllä tälle pullamössö suomalaisille opiskelijoille. Kokoomus on täysin vassaripuolue, te pääsette vielä todella helpolla. Jos meillä olisi maassa joku oikea oikeistopuolue, teistä tulisi itsemurhia, joistakin kehittyisi kovaa terästä pullamössön sijasta. :D
Sittenhän olis kivaa, Oikeistopoliitiikoja alkaisi löytyä milloin mistäkin peräkontista parkkipaikan reunoilta. Vaalipuhetilausuuksissa paukkuisi pistoolit ja puukot heiluu.
Kunnon panostus poliisiin, vartiointiliikkeisiin sekä lisää vankilakapasiteettia sitten. Kohta mieluummin näin kuin lisää rahaa näille ahneille narisijoille.
Vierailija wrote:
Hassua miten tuo "pullamössö" tuli sanana käyttöön juuri silloin kun n
Niin meillä oli helppoa ja näillä nykymössöillä on vielä helpompaa. Silti eivät meinaa pärjätä.
Vierailija wrote:
"Jep, raippaa he kaipaavat eivätkä lisää 'ymmärtäjiä'. Eihän tuosta mitään tule jos eivät ota itseään niskasta kiinni. Kaikki on paremmin kuin aiemmin ja mikään ei riitä..."
Näytätkö minulle sen sukupolven joka on nöyrästi tyytynyt aikaisempaan elintasoon eikä ole halunnut parempaa? Milloin sellainen on mahtanut olla?
Joo, varsinkin se vuonna 1968 aktiviisena ollut sukupolvi oli toooooosi nöyrä.
Vierailija wrote:
Ei tarvitse tyytyä kun hoitaa itse itselleen sen paremman elintason - ja sehän hoituu esim. töitä tekemällä.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Joo, varsinkin se vuonna 1968 aktiviisena ollut sukupolvi oli toooooosi nöyrä.
Pärjäsivät silti vallan mainiosta pelkällä opintolainalla ja töitä tekemällä. Olivat rautaa näihin nykymössöihin verrattuna.
Täytyy kyllä kummastella nykyisen aikuissukupolven kylmyyttä ja kovuutta. Kun minä olin lapsi, vanhemmat toivoivat lapsilleen parempaa kuin itse oli saanut ja suurin ilo oli se jos oman lapsen ei tarvinnut kohdata samoja vaikeuksia ja samaa köyhyyttä kuin itse. Ilmeisesti aikuiset ovat saaneet itse liikaa kun kaikki empatia on kadonnut ja kaikki halutaan haalia vain itselle sen sijaan että se hyödyttäisi uusia sukupolvia. Ei ihme että lapsiakaan ei enää hankita kun ne nähdään vain hyötyjä rohmuavina taloudellisina taakoina, ei elämän suurimpana ilona ja meidän tulevaisuutenamme.
T. kummastunut kahden opiskelevan lapsenlapsen mummo
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Muistutan, että nyt leikataan myös solussa asuvien asumistukea.
Muistutan että en saa mitään tukea euroakaan mistään, vaikka tulot olleet n. 300€/kk tänä vuonna.
Muistutan että olet joko äärimmäisen harvinainen poikkeus tai sitten tuo ei kerro koko totuutta tilanteestasi.
Ihan kuule ulkomailla asuva. Miksi kukaan ei maksa minulle sohvalla makaamisesta?
Koska sen maan systeemi ei ole sellainen. Se sitten johtaa erilaiseen yhteiskuntaan. On sitten ihmisestä ja onnesta kiinni että onko se kenenkin kannalta parempi tai huonompi.
Samalla periaatteella työttömät, vammaiset, m a m ut ym työelämän ulkopuolella olevat voitaisiin majoittaa ties minne parakkeihin.
Itsekin asuin aikoinaan solussa ja olen kyllä sitä mieltä, ettei sellainen asuminen ole nykypäivää. Eri asia toki jos esim kaverin kanssa haluaa jakaa kämpän.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Opiskelijat saavat myös opintolainahyvitystä mikä on ihan puhdasta rahaa suoraan käteen. Sen kanssa opintoraha on suurempi mitä 20v sitten tai ainakin samaa luokkaa. Sen lisäksi a
Opintolainahyvityksen ehdot ovat erilaiset mitä opintorahan saamisen ehdot ovat. Ja asumistukeen on omat ehtonsa. Ehdot eivät tee tuesta huonoja ja mitenkään erityisen tiukkoja ne ehdot eivät ole.
Opintolainahyvitys on muutettavissa puhtaaksi rahaksi nostamalla laina ja säästämällä loput mahfollisimman riskittömästi rahamarkkinarahastoon tai esim määräaikaiselle tilille, josta koituu pieniä korkotappiota verrattuna lainan hintaan. Voi toki myös käyttää rahat ihan elämiseen, jos haluaa tai ottaa riskiä osakemarkkinoilla ihan oman riskiprofiilin mukaan. Mutta puhdasta rahaa se on aivan varmasti. Ei tarvitse maksaa takaisin. Et selvästi ymmärrä opintotukea kokonaisuutena tai sen järkevää nostotapaa. Opiskelijoiden luulisi ymmärtävän.
Vierailija wrote:
Mitä jos palataan takaisin siihen aikaan että ennen kuin varaa maksaa lukiosta tai amkisessa niin tehtiin töitä jotka eivät vastineet koulutusta ja säästettiin rahaa siuhen että pystyi opiskelemaan kunnon ammatin tai lisää sivistystä?
Sitten käy kuin silloin ennenkin. Eli aika moni ei lopulta mene sinne opiskelemaan vaan jämähtää sinne töihin. Se sitten johtaa koulutustason laskuun, varsinkin niillä joiden vanhemmilla ei ole varaa tukea lapsiensa koulutusta.
Esim. oma appiukkoni on sisarussarjansa ainoa joka oli varaa kouluttaa. Muut jäivät duunareiksi vaikka älliä oli ihan saman verran.
Opintolainahyvitys ei ole puhdasta rahaa käteen vaan hieman vähemmän velkaa. On nurinkurista miten opintolaina halutaan nähdä tukena vaikka se ei sitä ole. Se on vain juuri sitä mitä nimikin sanoo, lainaa.
Opintolainahyvityksen saaminen myös edellyttää varsin kovaa opiskelutahtia joka taas on ristiriidassa sen kanssa että asuakseen yksiössä on kohta käytännössä pakko käydä töissä opintojen ohella.