Siis mikä siinä soluasumisessa on niin kamalaa, että ollaan ihan käärmeissään, kun kokoomus haluaa opiskelijat takaisin soluasuntoihin?
https://www.kokoomus.fi/kestavan-tulevaisuuden-vaihtoehto/
"On vaikea perustella, miksi neljännesmiljardin tuki opiskelijoiden asumiseen olisi muita keinoja parempaa yhteiskunnan tukea laadukkaaseen koulutukseen. Yksiöissä asuminen on yleistynyt voimakkaasti samalla, kun soluasuntojen asumispaikkoja on vapaana ympäri Suomen. Tukimenojen kasvu on kohdistunut yksiöissä asuville, kun opiskelijapariskunnille tai yhteisöllisissä asumismuodoissa asuvilla se on jopa pienentynyt."
"Harkitaan opiskelijoiden rajaamista yleisen asumistuen piiristä takaisin opintotuen asumislisän piiriin. Opiskelijoiden asumisen laatu ei ole mainittavasti parantunut opiskelijoiden oman asumislisän lakkauttamisen jälkeen, eikä yhteisöllisiin asumismuotoihin tahdo enää löytyä asukkaita."
Onko suomalaiset nykyopiskelijat pilalle hemmoteltuja velliperseitä, jotka eivät kykene asumaan soluasunnoissa? Mikä siinä on niin kamalaa? Ennen vanhaan opiskelijalle ei ollut käytännössä mitään muuta asumismuotoa kuin soluasunnot, eikä ole nykyäänkään suurimmassa osassa maailman maita. Ei edes valtaosassa rikkaita länsimaita. Vaan ihan soluasunnoissa tai oppilaitosten asuntoloissa asutaan. Tai jos satutaan asumaan yksin, niin sitä ei ainakaan tueta veronmaksajien rahoilla, kuten Suomessa tehdään!
Kokoomuksen malli on täysin oikea! Opiskelijat takaisin soluasuntoihin asumaan! Tai ainakaan opiskelijoiden asumista yksiöissä ei tule tukea nykyiseen malliin asumistuella! Niille rahoille on tässä yhteiskunnassa paljon parempaakin käyttöä!
Kommentit (1703)
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Eihän niissä säätiöiden solukämpissä voi valita sitä kämppistään, se voi hyvinkin olla aivan hirveä ihminen ja asuminen sen kanssa on mahdotonta. Ei kaikkien ihmisten kanssa voi tulla toimeen. Eikä pitäisikään kotonaan. Itse kämppäkin voi olla kuin kaatopaikka, kun kukaan ei ole koskaan siivonnut.
Minulla on kokemusta useammasta solusta sekä kimppakämpästä niin kotimaasta kuin ulkomailta. Joukkoon mahtui pari tosi inhottavaa tapausta, ihan kuin olisi joutunut saman katon alle pahimmanlaatuisen koulukiusaajan kanssa. Toiselta sain jopa nyrkistä(!). Että ei se vieraan kanssa asuminen ole riskitöntä, ehei.
Kyllä ainakin aikaisemmin tunnettiin kaverisolu eli pääsi kaverin kanssa samaan soluun. Mutta joo, itse te opiskelijat kusette omiin
Onhan noita kaverisoluja edelleenkin säätiöillä. Kannattaa muistaa että soluissa asuu myös 16-17-vuotiaita joilla omillaan asumisen etiketti ja käytännöt ovat vielä pahasti hakusessa. 25-vuotias yliopisto-opiskelija voi saada tällaisen natiaisen solukaveriksi, ihan selviö että siitä ei selvitä ilman yhteentörmäyksiä. Tämä eri-ikäisten ja eri oppilaitoksissa olevien sekoittaminen keskenään onkin yksi suurimmista syistä miksi kimppa-asunto ei innosta. Alaikäinen amisjannu tai amispirkko on niin eri maailmasta kuin päälle 2-kymppinen korkeakouluopiskelija. Tästä on kokemusta niin itselläni kuin kavereilla.
Jos noissa eri ikäisten ja eri oppilaitoslaisten yhteen soluttamisessa onkin joku taka-ajatus, että se vanhempi ja kokeneempi opiskelija toimii jonkinlaisena mentorina sille junnulle. Eihän sen niin kuulu tietenkään mennä. Liian monella minkä ikäisellä tahansa, joka muuttaa omilleen, on pyykinpesu, siivoaminen ja ruuanlaitto hakusassa, kotona ilmeisesti ei ole opetettu tai ei vaan siellä solussa sitten viitsi mitään tehdä, kun on päässyt vanhempien valvonnan alta pois. Turhauttavia sellaiset kämppikset.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Miksi opiskelija ei saisi elää omillaan itsenäistä NORMAALIA elämää? Miksi opiskeluaika pitäisi asua huonosti ja solussa? Itse olen aikuisopiskelija, enkä ikinä voisi kuvitellakaan asuvani solussa. Hyi hitto.
Omilla rahoillaan saa asua niin kuin haluaa. Siis omilla, ei muiden rahoilla.
Olet siis sitä mieltä että valtio saa päättää köyhän asumismuodon ja elämän? Vapaus kuuluu vain rikkaille?
Se joka maksaa saa päättää asumismuodon. Jos maksaa itse voi asua missä lystää.
Eli jos joskus jäät vaikka työttömäksi niin tuen saamisen edellytykseksi on ok vaatia että muutat joukkomajoitukseen?
Vierailija wrote:
Jos lasketaan opintoraha ja asumistuki yhteen niin nykyopiskelijat saavat 23% korkeampaa tukea nykyrahassa kuin 20v. sitten. Lisäksi tulee vielä korotettu lainamäärä. Kehtaavatkin valittaa!
Nykyrahassa mutta tuo ei ota täysimääräisesti huomioon rahan arvon muutosta eli inflaatiota.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Miksi opiskelija ei saisi elää omillaan itsenäistä NORMAALIA elämää? Miksi opiskeluaika pitäisi asua huonosti ja solussa? Itse olen aikuisopiskelija, enkä ikinä voisi kuvitellakaan asuvani solussa. Hyi hitto.
Olet siis sitä mieltä että valtio saa päättää köyhän asumismuodon ja elämän? Vapaus kuuluu vain rikkaille?
Ei se valtio sitä päätä. Jokainen on itse vastuussa omista päätöksistään. Jos yhteiskunta (=muut ihmiset) tarjoaa jonkun vaihtoehdon, on se vain plussaa yksilön kannalta.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Eli jos joskus jäät vaikka työttömäksi niin tuen saamisen edellytykseksi on ok vaatia että muutat joukkomajoitukseen?
Jos rahat ei työttömänä riitä entisen kaltaiseen asumiseen niin tottakai pitää vaihtaa halvempaan. Yritä keksi parempia perustelua loinen...
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Jos lasketaan opintoraha ja asumistuki yhteen niin nykyopiskelijat saavat 23% korkeampaa tukea nykyrahassa kuin 20v. sitten. Lisäksi tulee vielä korotettu lainamäärä. Kehtaavatkin valittaa!
Nykyrahassa mutta tuo ei ota täysimääräisesti huomioon rahan arvon muutosta eli inflaatiota.
Et taida pöljä tajuta mitä tarkoittaa nykyrahassa. Siinä se on nimenomaan otettu huomioon rahan arvon muutos. 23% enemmän kun kaikki on otettu huomioon eli suut suppuun!
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Suomalaisessa yhteiskunnassa on yrittämisen vapaus. Jokainen terve ihminen on vapaa esim. tekemään toiminimellä jotain rahanarvoista asiaa. Ei se työttömyys ole mikään veruke elää muiden rahoilla. Lähtökohtaisesti perheen pää on vastuussa perheensä elatuksesta.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Et taida pöljä tajuta mitä tarkoittaa nykyrahassa. Siinä se on nimenomaan otettu huomioon rahan arvon muutos. 23% enemmän kun kaikki on otettu huomioon eli suut suppuun!
Vaan kun verrataan käteen jäävää rahaa esim. solussa asuvan kohdalla, 20 vuotta sitten jäi enemmän käteen. Jos joku saa nyt maksimituet, hänellä on myös korkeampi vuokran johon se kasvanut asumistuki menee.
Opintorahasta vuokran jälkeen jäi 20 vuotta sitten enemmän käteen, jos asui solussa tai pariskuntana opiskekijakaksiossa. Sekä euromääräisesti että ostovoimalla laskettuna.
Nyt tukien laskun myötä ihan joka mittarilla tuet jäävät selvästi jälkeen, varsinkin jos tekee mitä tahansa työtä.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Jos tukia leikataan nimenomaan sillä perusteella että yksiössä asuminen on kohtuutonta pröystäilyä niin onhan se melkoinen arvovalinta ja kertoo mitä opiskelijoista ajatellaan. Varsinkin kun ei niitä soluja mistään äkkiä tupsahda takaisin opiskelijoille joten ei se asuminen niissä ole edes mikään valinta joka on tarjolla kaikille. Solut kun on aika isolta osalta purettu tai muutettu yksiöiksi viimeisten vuosikymmenten aikana.
Käytännössä siis kyse on vain säästöleikkauksistä joka on nyt haluttu verhota moraaliseen
Joku alle 20 neliön yksiö nyt ei ole kovin leveää ja pröystäilevää asumista. Kyllähän tuollaiset päätökset ja puheenvuorot osoittavat sen, kuinka vähän lopulta opiskelua ja opiskelijoita arvostetaan. Että eikun opiskelijat joukkomajoitukseen, kuten k- leirit konsanaan.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Halutaan itselle enemmän rahaa. Rahan ahneudestahan tämä johtuu.On innostutttu että nyt voidaan alkaa leikkaamaan köyhiltä lisää ja itselle lisää. Tämä on ahneutta ja sitä kaunistellaan monilla tavoin.
Leikkauksia täytyykin tehdä kymmeniä. Ei ole mikään pikkuraha mikä menee noihin isotuloisten veronalennuksiin.
Eikä sitä summaa edes kerrota.
Kyllähän tämä on ahneutta teiltä jotka olette saamapuolella. Puhutaan ahneudesta ja reiluudesta sitten kun jokainen osallistuu samalla prosenttiosuudella tuloistaan yhteisiin kuluihin.
Minä (sama) kuulun Suomen parhaiten tienaavaan desiiliin. Vit ut taa vaan tämä rosvoaminen yhteisistä verovaroista.
Ei katsos kaikki ole kateellisia, vaikka se teidän maailmassa voi siltä näyttääkin. Joillakin voi olla vastuuntuntoa ja empatiaakin.
Mitä prosenttiosuuksiin tulee niin kun tuoluokka lähenee 200 tonnia niin verokikkailun ansiosta juuri kukaan ei siellä ei maksa yli 30% veroa.
Ja turha muutenkaan uhriutua olevansa suur veronmaksaja kun suurin osa valtion verotuloista on välillisiä veroja ja niitä maksaa jokainen saman verranostoksistaan, tuloista riippumatta.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ei se valtio sitä päätä. Jokainen on itse vastuussa omista päätöksistään. Jos yhteiskunta (=muut ihmiset) tarjoaa jonkun vaihtoehdon, on se vain plussaa yksilön kannalta.
No päättäähän valtio jos asumistukea lasketaan nimenomaan siitä syystä että se ei riittäisi enää yksiöön vaan vain soluun.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Halutaan itselle enemmän rahaa. Rahan ahneudestahan tämä johtuu.On innostutttu että nyt voidaan alkaa leikkaamaan köyhiltä lisää ja itselle lisää. Tämä on ahneutta ja sitä kaunistellaan monilla tavoin.
Leikkauksia täytyykin tehdä kymmeniä. Ei ole mikään pikkuraha mikä menee noihin isotuloisten veronalennuksiin.
Eikä sitä summaa edes kerrota.
Kyllähän tämä on ahneutta teiltä jotka olette saamapuolella. Puhutaan ahneudesta ja reiluudesta sitten kun jokainen osallistuu samalla prosenttiosuudella tuloistaan yhteisiin kuluihin.
Mikään ei ole niin vastenmielinen ilmiö kuin köyhälle kateellinen rikas.
Ei se ole kateutta vaan kysymys on reiluudesta
On se kateutta jos käyhälle ei saa tarjota edes säällistä elämää kun se on omista paljon isommista rahoista pois.
"Ei se ole kateutta vaan kysymys on reiluudesta; euromääräinen tasavero on reilua "
Sinusta siis reiluutta ei ole se jos heikompaa jeesataan mitenkään? Mielenkiintoinen käsitys reiluudesta sinulla.
"Jos rahat ei työttömänä riitä entisen kaltaiseen asumiseen niin tottakai pitää vaihtaa halvempaan. Yritä keksi parempia perustelua loinen..."
Kysehän ei ollut nyt siitä mihin raha riittää vaan siitä saako valtio määrittää asumistapasi silloin jos saat mitään tukia. Ja sitä tuossa aikaisemmin esitettiin että niin on.
Vierailija wrote:
Asuessani kolmen solussa sain kaksi keski-ikäistä alanvaihtajaa kämppäkaveriksi, ystävykset vieläpä. Ei ollut kahden hengen soluja silloin vapaana joten heidät lykättiin asumaan minun kanssani. Tädit tietenkin liittoutuivat keskenään ja arvatkaapa vain, oliko heidän silmissään pikkutytöllä mitään mahkuja heitä vastaan. No ei ollut. Viimeinen pisara oli se, kun toinen muoreista toi miehensä, kolme lastaan ja koiran soluun asumaan pidemmäksi aikaa. Ei siis ollut kyse esim. viikonloppuvierailusta. Kööri valtasi keittiön ja kylppärin moniksi tunneiksi ja aina liikkuessani yhteistiloissa koko sakki vaikeni ja tuijotti kuin jotain alienia... Vaihdon kämppää ja aika liukkaasti vaihdoinkin. Huh, vieläkin puistattaa muistella tuota episodia.
Mahkuja mihin? Yhteistilojen käyttöön? Vai varasteltiinko sulta jatkuvasti jotakin? Et saanut nukkua öitäsi rauhassa? Sä olit se joka siivoa jäljet myös heidän jäljiltään? Vai mistä nyt oli kyse.
Mikä viimeisessä oli vikana? Siis sä et saanut käyttää yhteistiloja ollenkaan vai mikä siinä oli the juttu?
Kyllähän se opiskelija-asuntosäätiöiden k.sipäille on sopinut, että vanhemmat ja nuoremmat asukkaat sekoitetaan keskenään! Vanhempi opiskelija toimii sitten palkattomana lastenvahtina ja kaitsijana näille nuoremmille! Samoin tämä järjestely sopii myös monille vanhemmille! Hankala teini-ikäinen voidaan lykätä muiden murheeksi! Vanhemmuudenhan voi nykyään ulkoistaa, koululle, urheiluseuroille, ventovieraille kämppiksille! Vanhemmilla ei ole edes mitään velvollisuutta puuttua alaikäisten p.rseilyyn soluasunnoissa. Opiskelija-asuntosäätiöt tuskin mitään lastensuojeluilmoituksia tekevät, koska 'silloin menee vuokrarahat'.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
No päättäähän valtio jos asumistukea lasketaan nimenomaan siitä syystä että se ei ri
Siis valtio tarjoaa tietynmääräisen minimitason. Siitä ylöspäin jokaisella yksilöllä on vapaus tehdä mitä haluaa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
No päättäähän valtio jos asumistukea lasketaan nimenomaan siitä syystä että se ei ri
Aina voi maksaa erotuksen itse.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vitsihän on siinä, että se tuki ei riitä edes soluun vaan soluasunnossa asuvaltakin leikataan.
Sitä en nyt oikein käsitä, miksi valtiota kiinnostaisi millaiseen asumismuotoon se tuki maksetaan, kun lopputuloksena on joka tapauksessa, että opiskelija elättää itseään pääasiallisesti lainalla.