Siis mikä siinä soluasumisessa on niin kamalaa, että ollaan ihan käärmeissään, kun kokoomus haluaa opiskelijat takaisin soluasuntoihin?
https://www.kokoomus.fi/kestavan-tulevaisuuden-vaihtoehto/
"On vaikea perustella, miksi neljännesmiljardin tuki opiskelijoiden asumiseen olisi muita keinoja parempaa yhteiskunnan tukea laadukkaaseen koulutukseen. Yksiöissä asuminen on yleistynyt voimakkaasti samalla, kun soluasuntojen asumispaikkoja on vapaana ympäri Suomen. Tukimenojen kasvu on kohdistunut yksiöissä asuville, kun opiskelijapariskunnille tai yhteisöllisissä asumismuodoissa asuvilla se on jopa pienentynyt."
"Harkitaan opiskelijoiden rajaamista yleisen asumistuen piiristä takaisin opintotuen asumislisän piiriin. Opiskelijoiden asumisen laatu ei ole mainittavasti parantunut opiskelijoiden oman asumislisän lakkauttamisen jälkeen, eikä yhteisöllisiin asumismuotoihin tahdo enää löytyä asukkaita."
Onko suomalaiset nykyopiskelijat pilalle hemmoteltuja velliperseitä, jotka eivät kykene asumaan soluasunnoissa? Mikä siinä on niin kamalaa? Ennen vanhaan opiskelijalle ei ollut käytännössä mitään muuta asumismuotoa kuin soluasunnot, eikä ole nykyäänkään suurimmassa osassa maailman maita. Ei edes valtaosassa rikkaita länsimaita. Vaan ihan soluasunnoissa tai oppilaitosten asuntoloissa asutaan. Tai jos satutaan asumaan yksin, niin sitä ei ainakaan tueta veronmaksajien rahoilla, kuten Suomessa tehdään!
Kokoomuksen malli on täysin oikea! Opiskelijat takaisin soluasuntoihin asumaan! Tai ainakaan opiskelijoiden asumista yksiöissä ei tule tukea nykyiseen malliin asumistuella! Niille rahoille on tässä yhteiskunnassa paljon parempaakin käyttöä!
Kommentit (1703)
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Kuinka moni, joka nyt asuu mukavasti omassa kämpässään tai jo vpa omakotitalossa, olisi innokkaana valmis muuttamaan vieraiden ihmisten kanssa solukämppään, jos tapahtuisi itselle jokin katastrofi, henkilökohtainen konkurssi, terveyden menetys, tilanne, jossa ei vain selviäisi enää elinkustannuksistaan ja olisi pakko muuttaa? Moniko haluaisi heti soluasuntoon vai ottaisiko mieluummin enemmän tukea yhteiskunnalta, jotta voisi asua yksin?
ÖÖÖ....Mikä ihmeen kysymys tämä on? Hyvä ihme, miten lapsia te vielä olette. Kyllähän ihmiset ottaisivat mieluummin enemmän, siis paljon enemmän tukea yhteiskunnalta, jos se yhteiskunta vain älyäisi tarjota. Kaikki tuet tänne heti mulle.
Mutta verorahat on rajalliset, joten kaikille ei riitä millään. Jossain kulkee raja kaikissa vaa
Nyt aivot nyrjähtää tai iltateessäni on sieniä, tai sarkasmitutkani tarvitsee pahasti kalibrointia. Siis pitkäaikaistyöttömät ja päihderiippuvaiset ovat yhteiskunnalle hyödyllisempiä kuin opiskelijat, kun he tuskin muuttavat ulkomaille. Sehän ratkaisisi heidän kohdallaan sen, että Suomi ei maksa. Toki he voivat saada elämänsä kondikseen ja/ tai onnistuvat saamaan työtä. Ihan kuin opiskelijatkin todennäköisimmin työllistyvät Suomeen. Suurempi todennäköisyys sillä opiskelijalla on olla tulevaisuudessa veronmaksaja Suomessa, kuin pahasti päihderiippuvaisella. Työtön voi löytää töitä tai uudelleenkouluttautuu, josta päästään taas opiskeluun. Pitäisikö siitä opiskelusta sitten tehdä rikkaiden huvia lukukausimaksuineen, jotta kukaan ei pääsisi vinkumaan, kuinka joku opiskeli Suomessa ja lähti ulkomaille töihin.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
No sitten hankit sen yksiön tarvittaessa yksityiseltä vuokranantajalta, menet opintojen ohessa töihin ja maksat markkinaehtoista vuokraa. Ei se sen kummempaa ole.
Soluasuminen ei ole tänä päivänä edes kovin paljon halvempaa kuin yksiössä asuminen, pääkaupunkiseutua lukuun ottamatta, jos nyt ei muuta johonkin epämääräiseen solukopperoon johonkin huonomaineiseen kaupunginosaan. Kämppiksetkin voivat olla näissä kopperoissa kaiken maailman laitapuolen kulkijoita!
Bucket lausutaan bukee residence, Lady of the House speaking! Ja eikö olekin kauheaa, että hyvää palvelusväkeä on niin vaikea saada nykypäivänä. Ja ihmiset jostain ghetosta, mistä lie Keravalta, haisee niin kauhealta.
Kyllä veronmaksajien on kustannettava mulle oma residenssi.
Mitäpä sinne yksiön rauhaan kuuluu näin maanantai-iltana?
Vierailija wrote:
En, vaan ajattelin muistuttaa, kun aika moni unohtanut, että se pyörä on jo keksitty ja toimii hyvin.
Kuka sen muka on unohtanut? Jos vanhemmat eivät tue taloudellisesti, jokaisen opiskelijan on pakko hankkia rahaa tekemällä töitä tai nostamalla lainaa. Opiskelijan tuet suhteessa elinkustannuksiin ovat niin matalat, että pelkästään ne eivät riitä edes niukkaan elämään. Enkä sano tätä sillä, että yhteiskunnan pitäisi maksaa opiskelijalle kaikki, vaan siksi että ymmärrettäisiin realiteetit.
Vierailija wrote:
Olen 40-vuotias ja opiskelen toisen asteen tutkintoa. Mulla on lapsi. Ei me mahduta soluasuntoon. Täysin idioottimainen idea.
Soluasumisen osalta puhuttaneen lähinnä 18-25-vuotiaista päätoimisista opiskelijoista, joiden on vielä helpompi sopeutua uusiin olosuhteisiin. Aivan kuten on eri asia olla armeijassa 19-20-vuotiaana kuin hiukan alle 30-vuotiaana. Täällä kyllä esitetään omituisia kauhukuvia soluasumisesta. He ovat varmaan niitä samoja ihmisiä, jotka eivät tervehdi monta vuotta samassa rapussa asuvia kerrostalonaapureitaan.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Olen siisti ja rauhallinen koti-ihminen. Solu ei ole koti. Pahimmillaan turvaton ja likainen. Kämpässä notkuu panokavereita enkä halua kuunnella kenenkään panemisia ym. Juhlimista ja örvellystä.
Tämä. Solu ei ole koti. Koskaan ei tiedä, keitä siellä roikkuu ja mitkä räsypokat tai karaoket on menossa, kun "kotiin" tulee. Likaisuus on ällöttävää eikä kukaan halua ruveta sisäköksi ja siivoamaan muiden jälkiä, siis vastuussa yksin siivoamisesta, kun ei halua kävellä sisällä kumisaappaat jalassa. Kotonaan ei myös pidä olla velvollisuutta olla sosiaalinen, jos sellaista ei halua.
niin? Eikö kannatakin opiskella nopeasti, että pääsee työelämään ja hankkimaan ihan itse se ihka ekan oman kodin? Eikä tulla toisten kukkaroille ja taskuille vohkimaan muita niiiiiiin parempana tyyppinä etu
En lainaamassasi kommentissa puhunut varkaista, mutta aika moni on kertonut kokemuksiaan soluasumisesta, jossa tavaroita tai ruokaa on varastettu tai käytetty ilman lupaa.
Miten nopeutat tietyn vuosimäärän kestävää koulutusta? Ne opintosuunnitelmat tulee ihan sieltä opinahjosta. Joissain koulutuksissa voi olla mahdollista käydä ns. kahta vuositasoa samaan aikaan, mutta siinä tulee paljon poissaoloja kun tunnit ja harkat samalla kellonlyömällä, aiheen kakkoskurssi voi olla samaan aikaan tai vasta ykköskurssin jälkeen jne. oppiminen kärsii ja kaikki opettajat eivät edes hyväksy tuollaista kurssisurffailua. Jos koulutus kestää 5 tai 6 vuotta, niin sitten se kestää. Muista syistä tulevat viivästykset opintoihin ovat sitten eri asia.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
No sitten hankit sen yksiön tarvittaessa yksityiseltä vuokranantajalta, menet opintojen ohessa töihin ja maksat markkinaehtoista vuokraa. Ei se sen kummempaa ole.
Soluasuminen ei ole tänä päivänä edes kovin paljon halvempaa kuin yksiössä asuminen, pääkaupunkiseutua lukuun ottamatta, jos nyt ei muuta johonkin epämääräiseen solukopperoon johonkin huonomaineiseen kaupunginosaan. Kämppiksetkin voivat olla näissä kopperoissa kaiken maailman laitapuolen kulkijoita!
Bucket lausutaan bukee residence, Lady of the House speaking! Ja eikö olekin kauheaa, että hyvää palvelusväkeä on niin vaikea saada nykypäivänä. Ja ihmiset jostain ghetosta, mistä lie Keravalta, haisee niin kauhealta.
Kyllä veronmaksajien on kustannettava mulle oma residenssi.
Arvon ladylla voisi ääni muuttua kellossa joutuessaan itse hävittämään huonekalunsa ja vuodevaatteensa luteiden jäljiltä, joutuessaan pelkäämään huumeita käyttävää kämppistä tai siivotessaan yhteistä kylppäriä muiden oksennuksista! Sil' vous plait madame!
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Olen 40-vuotias ja opiskelen toisen asteen tutkintoa. Mulla on lapsi. Ei me mahduta soluasuntoon. Täysin idioottimainen idea.
Soluasumisen osalta puhuttaneen lähinnä 18-25-vuotiaista päätoimisista opiskelijoista, joiden on vielä helpompi sopeutua uusiin olosuhteisiin. Aivan kuten on eri asia olla armeijassa 19-20-vuotiaana kuin hiukan alle 30-vuotiaana. Täällä kyllä esitetään omituisia kauhukuvia soluasumisesta. He ovat varmaan niitä samoja ihmisiä, jotka eivät tervehdi monta vuotta samassa rapussa asuvia kerrostalonaapureitaan.
Minua on ahdisteltu seksuaalisesti omassa soluasunnossa. Toivottavasti pidät tämänkin kauhukuvan mielessäsi, jos joskus ehdotat tyttärellesi soluasumista.
Riippuu tosi paljon tuurista millaiset kämppikset sattuu. Itse olen pari vuotta asunut solussa ja se oli ihan ok. Tosin tiheään vaihtuvat kämppikset häiritsi, ei ole kiva asua ventovieraiden kanssa samassa asunnissa, mutta kaikki oli onneksi suurinpiirtein täyspäisiä. Naisten solu oli, mutta kieltämättä kiusallista törmätä kämppisten heiloihin yhteisissä tiloissa. Lisäksi äänieristys oli sitä luokkaa, että olin vähän turhan tietoinen heidän intiimielämästään toisinaan. Mutta kokonaisuutena katsottuna ihan siedettävää. Mielummin toku yksiössä. Kämppistely on mukavaa silloin, jos kämppiksen kanssa synkkaa ja kämppis/ kämppikset ei vaihdu kokoajan.
Toisaalta, kavereilta olen kuullut juttuja mm. nistikämppiksestä, täydestä sottapytysä, mt-ongelmaisesta sekopäästä ja bilehileestä jonka yksi ryyppyremmiläinen yritti iskeä talossa asuvaa toista naista. Ja sitten on juttuja näistä vaihto-opiskelijoista, jotka paistavat ruokaa suoraan liedellä ja heittävär roskapussit alas parvekkeekta. Kieltämättä mitään näistä en haluaisi kotiini, joten ymmärrän tältä kantilta ihmisten haluttomuuden asua solussa.
Vierailija wrote:
Kokoomushan itse oli siinä hallituksessa mikä päätti opiskelijoiden siirtämisestä yleisen asumistuen piiriin. Sitä paitsi jo ennen sitä opiskelijat ovat halunneet asua yksiöissä, eivät soluissa, vaikka se on vaatinut suurempaa omaa maksuosuutta. Vapailla markkinoilla opiskelijakaupungeissa yksiöt ovat olleet aina haluttuja, ja asuntosäätiöiden yksiöihin oli ennenkin niin pitkät jonot ettei sellaista ehtinyt välttämättä saada ollenkaan.
Kokkareiden syyttely on sikälikin hassua, että juuri heille nykysysteemistä on taloudellista hyötyä. He voivat ostaa asunnon, vuokrata sen omalle lapselleen ja lisätä lapsen asumistuella omaa varallisuuttaan. Varsinkin nollakorkojen aikaan erittäin hyödyllinen sijoitus.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
No siinähän se on. Vain opiskelijoille velvoite ja väännetty pakko asua soluissa, vain koska ovat nuoria ja muovattavissa mihin vain getto-olosuhteisiin. En minäkään käytännön syistä olisi lähettämässä ihmistä, jolla on lapsia, soluun, mutta hei, jos kerran kaikkien opiskelijoiden, jotka saavat minkäänlaista tukea sinä aikana elämäänsä, pitää niin tehdä niin sinne vain. Miksi 4-kymppinen lapsellinen olisi poikkeus, kun opiskelija kerran on, ja rahat eivät ilman tukia riitä yksinasumiseen (siis jos noin on).
Eivät nuo ole kauhukuvia, vaan kokemuksia soluasumisesta. Ei naapureita tarvitse tervehtiä eikä ventovieraiden kanssa asua. Kenenkään ei ole pakko olla vieraiden kaveri. Hemmetin stressaavaa, jos talossa, jota kodikseen kutsuu, on vieraita asumassa. Ei siellä voi rentoutua ja koti on sitä varten. Yhteenmuutto seurustelukumppaninkin kanssa ei tapahdu vuosiin, pitää tuntea toinen ja varmistua, että saman katon alla edes kannattaisi asua ja jaksaisi toisen tapoja. Sitten jotkut kuvittelevat että täysin ventovieraiden kanssa kaikki onnistuu ja ollaan heti hyvää pataa eikä tule riitaa solun säännöistä ja käytännön asioista.
Minulle riittäisi hyvin, jos tuet riittäisi soluasumiseen. Nyt leikkaukset osuvat myös soluasunnossa asuviin liikaa.
Tämä keskustelu on ihan älytön, koska tästä saa vaikutelman, että leikatut tuet riittäisivät, jos asuu solussa. Näinhän ei ole.
Soluasuminen ei toimi varsinkaan aikuisille, aikuisille, joilla on lapsia jne. Myös aikuiset opiskelevat. Aikuinen, joka on asunut kymmeniä vuosia omassa taloudessa ja hommannut pyykkikoneesta lähtien kaikki värkit... Ei kukaan halua enää lähteä opiskelemaan, vaan jää mieluummin makaamaan työttömänä kotiin.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
No siinähän se on. Vain opiskelijoille velvoite ja väännetty pakko asua soluissa, vain koska ovat nuoria ja muovattavissa mihin vain getto-olosuhteisiin. En minäkään käytännön syistä olisi lähettämässä ihmistä, jolla on lapsia, soluun, mutta hei, jos kerran kaikkien opiskelijoid
Laitettaisiinko se lapsi lastenkotiin siksi aikaa?
Eiköhän peddotapaukset alkaisi lisääntymään aikamoista vauhtia. Solu ei missään nimessä ole lapselle turvallinen tila. Alkoholia, huumeita, bileitä, ryyppäjäisiä, väkivaltaa jne. Sitä paitsi neliöt eivät riitä kahdelle.
-eri, lapseton
Vierailija wrote:
Soluasuminen ei toimi varsinkaan aikuisille, aikuisille, joilla on lapsia jne. Myös aikuiset opiskelevat. Aikuinen, joka on asunut kymmeniä vuosia omassa taloudessa ja hommannut pyykkikoneesta lähtien kaikki värkit... Ei kukaan halua enää lähteä opiskelemaan, vaan jää mieluummin makaamaan työttömänä kotiin.
Se on ihan samantekevää onko jo pyykkikoneet ja muut värkit vai mahtuuko koko omaisuus rinkkaan. Jos ei halua asua solussa, siihen ei pidä pakottaa yhtään ketään minkään ikäisenä missään elämäntilanteessa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Se on ihan samantekevää onko jo pyykkikoneet ja muut värkit vai mahtuuko koko omaisuus rinkkaan. Jos ei halua asua solussa, siihen ei pidä pakottaa yhtään ketään minkään ikäisenä missään elämäntilanteessa.
Ei varsinkaan silloin, jos häiriköitä ei saada asunnoista pois!
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Mielestäni kysymys oli hyvin yksikertainen: mikä on se euromääräinen tukisumma, minkä soisitte opiskelijalle? Sisältäen opintotuen ja asumistuen. Keskustelu olisi nimittäin huomattavasti helpompaa, jos oltaisiin edes likimain samalla karttalehdellä.
609
Kukaan ei siis osannut vastata tähän, vaikka monta opiskelijoita väheksyvää viestiä onkin kirjoitettu.
Ne googletti mitä oikeasti maksetaan ja tajusivat että olisivat vastanneet enemmän kuin sen...
Vierailija wrote:
Mikä on ongelma? Ei sinne soluasuntoon ole pakko muuttaa - hynää pöytään, lisää lainaa ja saat oman kämpän. Mutta ei tlla veronmaksajien taskuille rottailemaan. Kaikki muut elätettävät menee, mutta ulkkikset ja kermapersausopiskelijat ei.
Vierailija wrote:
Vierailija kirjoitti:
Muissa maissa ei ole kyllä tavallista asua yksiössä jos ei ole työpaikkaa.. eikä kukaan edes ajattele että valtion pitäisi joku yksiö kustantaa ja pidetään tosi kummallisena että Suomessa muutetaan omilleen omaan (ei jaettuun) kämppän jo 18- tai 19-vuotiaana tai jopa aiemmin (jolloin toki vanhemmat maksaa asunnon, ei valtio)
Ei niissä maissa ole asumistukea lainkaan ja jos jäät työttömäksi sairastut voit joutua vanhempien luo asumaan tai kadulle.
"voit joutua". Tämä on Suomessa jo samanlainen kauhistus kuin sinne kadulle joutuminen, näemmä. Itsellä kävi kateeksi ne, jotka pystyivät vanhempien kotona asumaan ja opiskelemaan.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
eihän kukaan ole pakottamassakaan, jos ei solukämpät kiinnosta, niin sitten asuu itsekseen ja myös maksaa itse, eikä ole vaatimassa, että muiden pitää maksaa, koska mä oon erityinen ja koska minä haluan
ihanaa tämä etuoikeutettujen ulina, piristää kummasti, kun on lukenut maailmalta niin ikäviä koko ajan, rääkykää ja vollottakaa lisää, kermikset
Tämä ei pidä paikkaansa. Jos on oma vuokrasopimus, kuten säätiöiden soluissa on, ei lasketa samaan ruokakuntaan. Se onkin ainoa positiivinen asia, mitä soluasumisesta löytyy. Itse yksityisiltä vuokrattuun asuntoon muodostetuissa kimpoissa voi olla vaikeampaa, varsinkin jos yksi on päävuokralainen ja muut hänen alivuokralaisiaan.