Siis mikä siinä soluasumisessa on niin kamalaa, että ollaan ihan käärmeissään, kun kokoomus haluaa opiskelijat takaisin soluasuntoihin?
https://www.kokoomus.fi/kestavan-tulevaisuuden-vaihtoehto/
"On vaikea perustella, miksi neljännesmiljardin tuki opiskelijoiden asumiseen olisi muita keinoja parempaa yhteiskunnan tukea laadukkaaseen koulutukseen. Yksiöissä asuminen on yleistynyt voimakkaasti samalla, kun soluasuntojen asumispaikkoja on vapaana ympäri Suomen. Tukimenojen kasvu on kohdistunut yksiöissä asuville, kun opiskelijapariskunnille tai yhteisöllisissä asumismuodoissa asuvilla se on jopa pienentynyt."
"Harkitaan opiskelijoiden rajaamista yleisen asumistuen piiristä takaisin opintotuen asumislisän piiriin. Opiskelijoiden asumisen laatu ei ole mainittavasti parantunut opiskelijoiden oman asumislisän lakkauttamisen jälkeen, eikä yhteisöllisiin asumismuotoihin tahdo enää löytyä asukkaita."
Onko suomalaiset nykyopiskelijat pilalle hemmoteltuja velliperseitä, jotka eivät kykene asumaan soluasunnoissa? Mikä siinä on niin kamalaa? Ennen vanhaan opiskelijalle ei ollut käytännössä mitään muuta asumismuotoa kuin soluasunnot, eikä ole nykyäänkään suurimmassa osassa maailman maita. Ei edes valtaosassa rikkaita länsimaita. Vaan ihan soluasunnoissa tai oppilaitosten asuntoloissa asutaan. Tai jos satutaan asumaan yksin, niin sitä ei ainakaan tueta veronmaksajien rahoilla, kuten Suomessa tehdään!
Kokoomuksen malli on täysin oikea! Opiskelijat takaisin soluasuntoihin asumaan! Tai ainakaan opiskelijoiden asumista yksiöissä ei tule tukea nykyiseen malliin asumistuella! Niille rahoille on tässä yhteiskunnassa paljon parempaakin käyttöä!
Kommentit (1703)
Vierailija wrote:
Minun opiskeluaikaan asuimme kaikki kaverit osakunnan soluissa. Vaikka olimme Helsingin varakkaista perheistä. Meistä tuli lääkäreitä dippainssejä juristeja. Kaikki me valmistuimme nopeasti maistereiksi. Nyt työelämässä olemme yksikönjohtaja pankinjohtajia virastopäälliköitä. Kaikilla meillä on useita asuntoja vuokralla. Myös ne solusta poismuuttaessa ostetut ensikopperot.
Olisiko niin että valmistuimme nopeasti koska kukaan ei halunnut jäädä soluun makaamaan.
Juu, kyl määki mielelläni olisin asunut fiksujen yliopisto-opiskelijoiden, tulevien lääkärien, tuomarien ja ekonomien kanssa siistissä asunnossa! On se vähän eri kuin joutua jakamaan kolmen hengen solu kahden 27-vuotiaan bilehilebimbon kanssa, joilta puuttuvat käytöstavat, kyky itsenäiseen asumiseen ja kyky pitää asunnosta huolta!
Vierailija wrote:
No siis asun kyllä opiskelijana poikaystäväni kanssa, koska yritetään vauvaakin. Jos halutaan saada syntyvyyttä nousuun, niin ei ole järkeä tarkoituksella ajaa nuoria pareja asumaan erilleen.
Ja miksei tätä vaihtoehtoa tuputeta eläkeläisille ja työttömille? Varsinkin eläkeläisten kohdalla soluasuminen ei haittaisi syntyvyyttäkään.
Perheasuntoja on ollut aina tarjolla, myös pariskunnille.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Minun opiskeluaikaan asuimme kaikki kaverit osakunnan soluissa. Vaikka olimme Helsingin varakkaista perheistä. Meistä tuli lääkäreitä dippainssejä juristeja. Kaikki me valmistuimme nopeasti maistereiksi. Nyt työelämässä olemme yksikönjohtaja pankinjohtajia virastopäälliköitä. Kaikilla meillä on useita asuntoja vuokralla. Myös ne solusta poismuuttaessa ostetut ensikopperot.
Olisiko niin että valmistuimme nopeasti koska kukaan ei halunnut jäädä soluun makaamaan.
Juu, kyl määki mielelläni olisin asunut fiksujen yliopisto-opiskelijoiden, tulevien lääkärien, tuomarien ja ekonomien kanssa siistissä asunnossa! On se vähän eri kuin joutua jakamaan kolmen hengen solu kahden 27-vuotiaan bilehilebimbon kanssa, joilta puuttuvat käytöstavat, kyky itsenäiseen asumiseen ja kyky pitää asunnosta huolta!
Siis 17-vuotiaan, anteeksi typo!
Vierailija wrote:
Asumislisä ehdottomasti takaisin. Jos ei halua asua solussa, niin maksaa itse enemmän tai asuu halvemmassa asunnossa. Nythän kaikki haluavat yksiön keskustasta.
Ensinnäkään kaikki eivät halua yksiötä juuri keskustasta, ja toiseksi opiskelijat asuvat yksityisiltä vuokratuissa yksiöissä siksi, että varsinaisia opiskelija-asuntoja ei ole tarpeeksi. Niitä ei ole tarpeeksi vaikka soluhuoneetkin laskettaisiin mukaan.
Paljon kyllä puhutaan siitä, että asumistuella mahdollistetaan yksiöt, mutta käytännössä pk-seudulla asumistuki kattaa ehkä vain puolet vuokrasta, eli ei se todellakaan ole ilmaista asumista.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Asumislisä ehdottomasti takaisin. Jos ei halua asua solussa, niin maksaa itse enemmän tai asuu halvemmassa asunnossa. Nythän kaikki haluavat yksiön keskustasta.
Ensinnäkään kaikki eivät halua yksiötä juuri keskustasta, ja toiseksi opiskelijat asuvat yksityisiltä vuokratuissa yksiöissä siksi, että varsinaisia opiskelija-asuntoja ei ole tarpeeksi. Niitä ei ole tarpeeksi vaikka soluhuoneetkin laskettaisiin mukaan.
Paljon kyllä puhutaan siitä, että asumistuella mahdollistetaan yksiöt, mutta käytännössä pk-seudulla asumistuki kattaa ehkä vain puolet vuokrasta, eli ei se todellakaan ole ilmaista asumista.
Puolet vuokrasta Helsingissä on useita satoja euroja. Asumislisä oli parisataa euroa, joka on ihan tarpeeksi myös nykyopiskelijoille.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Miksei soluasumista suositella köyhille eläkeläisille? Sehän olisi oikein optimaalista, heillä olisi seuraa eikä rahaa kuluisi suotta kalliiseen asuntoon.
Etkö ole kuullut vanhusten palveluasunnoista?
Kaikki eivät tarvitse palveluasumista eikä kaikilla ole siihen rahaa. Eläkeläissolu olisi hyvä heille, jotka pärjäävät kotona ja kaipaavat seuraa.
Ihan itse eläkeläiset maksavat asumisensa. Jos on pienet tulot, niin sitten saa eläkeläisen asumistukea.
Miksi veronmaksajien pitäisi maksaa asumistukea kermaperseuniikkilumihiutalemummoille, kun he voisivat ihan hyvin asua edullisesti solussa ja löytää samalla uusia kavereita?
Vierailija wrote:
Ei käy kateeksi nykynuoria monessakaan mielessä. Kai se oli soluasumiseksi luettava ratkaisu toisaalta itselläkin, mutta nollarilla oli itsellä varaa asua oman poikakaverin kanssa isossa kaksiossa, ihanaa koska mahdollisti koirankin pitämisen. Sen ajan asuntolakin tosin oli enemmänkin kuin tavallinen rivitalo, eivät valittaneet sielläkään asuvat koska omaa rauhaa oli. Yhden harjoittelun ajan asuin kahden kaverini nurkissa, eli noin kaksi kuukautta, kyllä se oli ehdottomasti itselleni vain väliaikaisratkaisu, tuli huomattua kuinka vaikea on esim jakaa asioita reilusti kolmen kesken, oli kyse sitten tiskivuoroista tai shampoosta, ja oltiin sentään kavereita pidemmältä ajalta jo, ihan kauhistus olisi asua silleen ventovieraiden kanssa ja pysyvämpänä ratkaisuna, kyllä olisi väkisinkin opiskeluissa näkynyt joten en tuputa kyllä kellekään!
Mistä lähtien puolison kanssa asuminen on laskettu soluasumikseksi?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Miksei soluasumista suositella köyhille eläkeläisille? Sehän olisi oikein optimaalista, heillä olisi seuraa eikä rahaa kuluisi suotta kalliiseen asuntoon.
Kaikki eivät tarvitse palveluasumista eikä kaikilla ole siihen rahaa. Eläkeläissolu olisi hyvä heille, jotka pärjäävät kotona ja kaipaavat seuraa.
Ihan itse eläkeläiset maksavat asumisensa. Jos on pienet tulot, niin sitten saa eläkeläisen asumistukea.
Miksi veronmaksajien pitäisi maksaa asumistukea kermaperseuniikkilumihiutalemummoille, kun he voisivat ihan hyvin asua edullisesti solussa ja löytää samalla uusia kavereita?
Suurin osa maksaa ihan itse oman vuokransa. Sen sijaan opiskelijoista ei juuri kukaan maksa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
No siis asun kyllä opiskelijana poikaystäväni kanssa, koska yritetään vauvaakin. Jos halutaan saada syntyvyyttä nousuun, niin ei ole järkeä tarkoituksella ajaa nuoria pareja asumaan erilleen.
Ja miksei tätä vaihtoehtoa tuputeta eläkeläisille ja työttömille? Varsinkin eläkeläisten kohdalla soluasuminen ei haittaisi syntyvyyttäkään.
Aa okei, en tiennyt
Mutta kyllä silti toi opiskelijoiden asumistuen lasku saattaa hyvin konkreettisesti vaikuttaa ainakin meidän vauvan saantiin. Kun sitten ei ole enää varaa ravata yksityisellä ja mittaamassa vitamiinin puutoksia yms selvittämässä miksen ole tullut vielä raskaaksi. (Mitä nytkin ollaan tehty opintolainalla)
Kun julkisen lapsettomuushoidoissa tutkitaan ja hoidetaan vaan tosi pinnallisesti lapsettomuuden syitä...
Ja ollaan siis molemmat parikymppisiä ja normalipainoisia ihmisiä jne. Mutta mulla on pcos ja oli kilpirauhassyöpä 18v joka hankaloittaa raskaaksi tuloa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
En, vaan ajattelin muistuttaa, kun aika moni unohtanut, että se pyörä on jo keksitty ja toimii hyvin.
Kuka sen muka on unohtanut? Jos vanhemmat eivät tue taloudellisesti, jokaisen opiskelijan on pakko hankkia rahaa tekemällä töitä tai nostamalla lainaa. Opiskelijan tuet suhteessa elinkustannuksiin ovat niin matalat, että pelkästään ne eivät riitä edes niukkaan elämään. Enkä sano tätä sillä, että yhteiskunnan pitäisi maksaa opiskelijalle kaikki, vaan siksi että ymmärrettäisiin realiteetit.
Kyllä, jokaisen opiskelijan on pakko hankkia rahaa tekemällä töitä tai nostamalla lainaa. Piste. En ymmärrä mikä ongelma se on? Suomessa on ainakin toistaiseksi ilmainen, melko korkeatasoinen koulutus ja sen päälle vielä tuet. En pysty käsittämään, että ilmaisen tutkinnon suorittaminen pitäisi rinnastaa työntekoon ja olettaa ettei opiskelun ohella muka ei voi tehdä töitä. En kyllä muista omalta yliopisto-opiskeluajalta (joka päättyi alle 10 vuotta sitten) ketään, joka ei olisi joko ollut töissä tai nostanut lainaa. Suurin osa valitsi molemmat. Ja ei se elämä kovin hulppeaa ollut silloinkaan vaan perus opiskelijaelämää kuten kuuluukin. Sen opiskelijaelämän jälkeen koittaa sitten lihavammat ajat.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Aa okei, en tiennyt
Mutta kyllä silti toi opiskelijoiden asumistuen lasku saattaa hyvin konkreettisesti vaikuttaa ainakin meidän vauvan saantiin. Kun sitten ei ole enää varaa ravata yksityisellä ja mittaamassa vitamiinin puutoksia yms selvittämässä miksen ole tullut vielä raskaaksi. (Mitä nytkin ollaan tehty opintolainalla)
Kun julkisen lapsettomuushoidoissa
No sitten yritätte lasta valmistumisen jälkeen ja maksatte itse hoitonne. Näin suurin osa ihmisistä tekee.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Puolet vuokrasta Helsingissä on useita satoja euroja. Asumislisä oli parisataa euroa, joka on ihan tarpeeksi myös nykyopiskelijoille.
Eli maksettavaksi jää silti vielä useita satoja euroja. Älkää siis valehdelko ettei opiskelijat maksa itse mitään ja asuu veronmaksajien piikkiin hienoissa keskustayksiöissä. Mitä kalliimpi kämppä, sitä enemmän siitä maksetaan ihan omista rahoista.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Tuskinpa asuisit siinä kalliissa keskustayksiössä ilman veronmaksajien rahoja.
Onneksi tämä tuhlailu loppuu nyt. Nykyopiskelijoille saa luvan kelvata sama, mikä on kelvannut muillekin. Tämän takia äänestin Kokoomusta.
Vierailija wrote:
Niin? Tiedän useammankin naisporukan joka asuu/aikoo asua yhdessä eläkevuotensa. Itsekin harkitsen. Oman huoneen oven saa kiinni, ja muista olisi turvaa ja apua ja minusta heille.
joten ei tarvitse suositella, aikuiset osaa ajatella itse. Ehkä te nuoret ette ajattele muuta kuin itseänne ja pelkäätte kaikkea. Jää paljon huomaamatta. Ja tietysti kokematta, kun ei haasta itseään ja kaiken pitää olla helppoa ja yhdentekevää.
Itse koin, että opiskeluajan kuuluukin olla vähän tiukkaa. Olen asunut solussa ja yksiössä ja tehnyt töitä opiskelujen ohella. Silloin kun rahaa ruokaan, puhelinliittymän ja huvituksiin oli max 200 euroa kuussa, tuli mietittyä, että sitten aikuisena kun on oikeissa töissä voi elellä herroiksi esim. 3000 euron palkalla. Kun päätin muuttaa yksiöön vaihtaessani opiskelupaikkakunta, ei tullut mieleenkään itkeä, että minulle olisi pitänyt kustantaa yksiö ilman että joudun tekemään töitä tai nostamaan opintolainaa. Ihan itse vapailta markkinoilta vuokrasin ja maksoin sen mukaisen vuokran TEKEMÄLLÄ TÖITÄ yliopisto-opintojeni ohella. Ja ensimmäinen harjoittelupaikka ei olisi irronnut ilman tuota työntekoa, koska silloinen pomo ensimmäiseksi kysyi olenko ollut töissä ja sain paikan kun pystyin vastaamaan kyllä (vaikka opintojeni ohella tekemä työ oli siivoustyötä eikä mitenkään liittynyt harjoitteluun/alaani).
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Miksi veronmaksajien pitäisi maksaa asumistukea kermaperseuniikkilumihiutalemummoille, kun he voisivat ihan hyvin asua edullisesti soluss
Jos vuokran maksaa itse, niin sitten asukoon juuri niin leveästi kuin huvittaa. Mutta lopetetaan eläkkeensaajien asumistuki ja pistetään vähävaraiset eläkeiläiset tavallisella asumistuella soluun. Eikö vain? Miksi mummot olisivat mitään erikoistapauksia? Ihan turha kertoa kauhutarinoita siitä kuinka Irma ei koskaan osta vessapaperia tai Liisa syö Pirjon rauhoittavat.
Introverttinä kyllä tuo olisi minulle ongelma asua solussa. Ikinä ei olisi hetkenkään rauhaa. Hälinä koulussa, hälinä töissä, hälinä kotona. Siispä asuin yliopistoajan purkukuntoisessa omakotitalossa. Vuokra halvempi kuin solussa, mutta asumistuki prosentuaalisesti vain puolet siitä.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Aa okei, en tiennyt
Mutta kyllä silti toi opiskelijoiden asumistuen lasku saattaa hyvin konkreettisesti vaikuttaa ainakin meidän vauvan saantiin. Kun sitten ei ole enää varaa ravata yksityisellä ja mittaamassa vitamiinin puutoksia yms selvittämässä miksen ole tullut vielä raskaaksi. (Mitä nytkin ollaan tehty opintolainal
Ensinnäkin me ollaan maksettu kaikki säästöistä/opintolainalla, eli itse. Mutta jos ne menee ihan perus elämiseen ja vuokraan, niin sitten niitä ei voi enää käyttää lapsen yrittämiseen liittyviin juttuihin.
Sellainenkin asia on, kuin naisen hedelmällinen ikä 🙃 ja jos en edes tässä iässä ole hedelmällinen, en usko että vanheneminenkaan tekee kovin hyvää mun hedelmällisyydelle.
+Julkisen lapsettomuushoidot saa vaan kerran, niin tärkeää yrittää optimoida että ei ole vaikka jotain piilevää vitamiinin puutosta josta ne menisivät hukkaan
Ja luulin että Persut oli ajamassa syntyvyyden nostoa ihan ykkösenä, mutta ei kai sitten...
Ja me ei korkeakoulutettaisi itseämme, jos duunari tason työn palkoilla saisi kivan elämän perheelle, mutta ei saa niin pakko korkeakouluttautua
Vierailija wrote:
Itse koin, että opiskeluajan kuuluukin olla vähän tiukkaa. Olen asunut solussa ja yksiössä ja tehnyt töitä opiskelujen ohella. Silloin kun rahaa ruokaan, puhelinliittymän ja huvituksiin oli max 200 euroa kuussa, tuli mietittyä, että sitten aikuisena kun on oikeissa töissä voi elellä herroiksi esim. 3000 euron palkalla. Kun päätin muuttaa yksiöön vaihtaessani opiskelupaikkakunta, ei tullut mieleenkään itkeä, että minulle olisi pitänyt kustantaa yksiö ilman että joudun tekemään töitä tai nostamaan opintolainaa. Ihan itse vapailta markkinoilta vuokrasin ja maksoin sen mukaisen vuokran TEKEMÄLLÄ TÖITÄ yliopisto-opintojeni ohella. Ja ensimmäinen harjoittelupaikka ei olisi irronnut ilman tuota työntekoa, koska silloinen pomo ensimmäiseksi kysyi olenko ollut töissä ja sain paikan kun pystyin vastaamaan kyllä (vaikka opintojeni ohella tekemä työ oli siivoustyötä eikä mitenkään liittynyt harjoitteluun/alaani).
Erittäin hyvä pointti. Itsekin tein oman alan töitä koko opiskeluajan: iltoja, viikonloppuja ja lomat töissä. Asuin Helsingin keskustassa yksiössä ja asumislisää sai parisataa euroa. Loput maksoin itse.