Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siis mikä siinä soluasumisessa on niin kamalaa, että ollaan ihan käärmeissään, kun kokoomus haluaa opiskelijat takaisin soluasuntoihin?

Vierailija
28.11.2021 |

https://www.kokoomus.fi/kestavan-tulevaisuuden-vaihtoehto/

"On vaikea perustella, miksi neljännesmiljardin tuki opiskelijoiden asumiseen olisi muita keinoja parempaa yhteiskunnan tukea laadukkaaseen koulutukseen. Yksiöissä asuminen on yleistynyt voimakkaasti samalla, kun soluasuntojen asumispaikkoja on vapaana ympäri Suomen. Tukimenojen kasvu on kohdistunut yksiöissä asuville, kun opiskelijapariskunnille tai yhteisöllisissä asumismuodoissa asuvilla se on jopa pienentynyt."

"Harkitaan opiskelijoiden rajaamista yleisen asumistuen piiristä takaisin opintotuen asumislisän piiriin. Opiskelijoiden asumisen laatu ei ole mainittavasti parantunut opiskelijoiden oman asumislisän lakkauttamisen jälkeen, eikä yhteisöllisiin asumismuotoihin tahdo enää löytyä asukkaita."

Onko suomalaiset nykyopiskelijat pilalle hemmoteltuja velliperseitä, jotka eivät kykene asumaan soluasunnoissa? Mikä siinä on niin kamalaa? Ennen vanhaan opiskelijalle ei ollut käytännössä mitään muuta asumismuotoa kuin soluasunnot, eikä ole nykyäänkään suurimmassa osassa maailman maita. Ei edes valtaosassa rikkaita länsimaita. Vaan ihan soluasunnoissa tai oppilaitosten asuntoloissa asutaan. Tai jos satutaan asumaan yksin, niin sitä ei ainakaan tueta veronmaksajien rahoilla, kuten Suomessa tehdään!

Kokoomuksen malli on täysin oikea! Opiskelijat takaisin soluasuntoihin asumaan! Tai ainakaan opiskelijoiden asumista yksiöissä ei tule tukea nykyiseen malliin asumistuella! Niille rahoille on tässä yhteiskunnassa paljon parempaakin käyttöä!

Kommentit (1703)

Vierailija
701/1703 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haastan ehkä tuon ajatuksen että kaikkien asumisen pitäisi olla samantasoista. Olen kymmenen vuotta sitten valmistunut, eikä pieneen mieleenkään olisi tullut työssä käyvänäkään opiskelijana, että minulla olisi jotenkin automaattinen oikeus samankaltaiseen asumiseen kuin kokopäivätöissä käyvillä.

Ei yhteiskunta toimi loputtomiin, jos kaikki vaativat kaikkea, eikä kukaan halua tehdä mitään kun kaiken pitää olla upeaa ja kivaa.

Vierailija
702/1703 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun opiskeluaikaan asuimme kaikki kaverit osakunnan soluissa. Vaikka olimme Helsingin varakkaista perheistä. Meistä tuli lääkäreitä dippainssejä juristeja. Kaikki me valmistuimme nopeasti maistereiksi. Nyt työelämässä olemme yksikönjohtaja pankinjohtajia virastopäälliköitä. Kaikilla meillä on useita asuntoja vuokralla. Myös ne solusta poismuuttaessa ostetut ensikopperot.

Olisiko niin että valmistuimme nopeasti koska kukaan ei halunnut jäädä soluun makaamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
703/1703 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olen ihmetellyt, miksi ne solut ei kelpaa nykyisin. Itselleni on kelvannut vielä yli kolmekymppisenä. Jos muuttaisin jostain syystä taas kaupunkiin, niin mielellään hankkisin soluhuoneen, koska kaupungeissa yksiöt on niin kalliita, kaksiot vielä kalliimpia. Soluhuonehan vastaa paremminkin kaksiossa kuin yksiössä asumista, kun siinä on niitä yhteisiä tiloja. Voisin hyvin muuttaa soluun, jos löytyisi sellainen, jossa on lemmikit sallittu, mutta ajatusta yksiöstä kammoan. Tähän nykyiseen kaksioonikin kelpuuttaisin mielellään sopivan, luotettavan kämppiksen, mutta maalla kun on tilaa, niin ei semmoisia tulijoita näy. Naapurit asuu yksinään osa vielä isommissa asunnoissa, kuin minä ja aika monet heistä eläkeläisiä, joten veikkaampa, että saavat asumistukea.

Vierailija
704/1703 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Soluasuminen ei toimi varsinkaan aikuisille, aikuisille, joilla on lapsia jne. Myös aikuiset opiskelevat. Aikuinen, joka on asunut kymmeniä vuosia omassa taloudessa ja hommannut pyykkikoneesta lähtien kaikki värkit... Ei kukaan halua enää lähteä opiskelemaan, vaan jää mieluummin makaamaan työttömänä kotiin.

Se on ihan samantekevää onko jo pyykkikoneet ja muut värkit vai mahtuuko koko omaisuus rinkkaan. Jos ei halua asua solussa, siihen ei pidä pakottaa yhtään ketään minkään ikäisenä missään elämäntilanteessa.

eihän kukaan ole pakottamassakaan, jos ei solukämpät kiinnosta, niin sitten asuu itsekseen ja myös maksaa itse, eikä ole vaatimassa, että muiden pitää maksaa, koska mä oon erityinen ja koska minä haluan

ihanaa tämä etuoikeutettujen ulina, piristää kummasti, kun on lukenut maailmalt

Ja nehän tosiaan maksetaan itse, eli voitte lopettaa perusteettoman kitinän.

Vierailija
705/1703 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoas ja Toas ovat remontoineet taloja viime vuodet yksiöiksi, soluasunnot poistettu ja tilat muutettu yksiöiksi.

Pasilaan on suunnitelmissa Hoasilla talo johon tulee pääasiassa yksiöitä.

Vierailija
706/1703 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei soluasumista suositella köyhille eläkeläisille? Sehän olisi oikein optimaalista, heillä olisi seuraa eikä rahaa kuluisi suotta kalliiseen asuntoon.

Vierailija
707/1703 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Haastan ehkä tuon ajatuksen että kaikkien asumisen pitäisi olla samantasoista. Olen kymmenen vuotta sitten valmistunut, eikä pieneen mieleenkään olisi tullut työssä käyvänäkään opiskelijana, että minulla olisi jotenkin automaattinen oikeus samankaltaiseen asumiseen kuin kokopäivätöissä käyvillä.

Ei yhteiskunta toimi loputtomiin, jos kaikki vaativat kaikkea, eikä kukaan halua tehdä mitään kun kaiken pitää olla upeaa ja kivaa.

No onko se opiskelijayksiö nyt sitten sellaista asumista mistä kokopäivätöissä käyvä haaveilee? Kyllähän useimmat työssäkäyvät haluavat vaihtaa yksiöstä kaksioon, koska makuuhuone vaan on kiva olla erikseen, yleensä halutaan tiskikone ja pyykkikone eikä niihin yksiöissä välttämättä ole edes tilaa saati opiskelijalla rahaa.

Vierailija
708/1703 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Olen 40-vuotias ja opiskelen toisen asteen tutkintoa. Mulla on lapsi. Ei me mahduta soluasuntoon. Täysin idioottimainen idea. 

Soluasumisen osalta puhuttaneen lähinnä 18-25-vuotiaista päätoimisista opiskelijoista, joiden on vielä helpompi sopeutua uusiin olosuhteisiin. Aivan kuten on eri asia olla armeijassa 19-20-vuotiaana kuin hiukan alle 30-vuotiaana. Täällä kyllä esitetään omituisia kauhukuvia soluasumisesta. He ovat varmaan niitä samoja ihmisiä, jotka eivät tervehdi monta vuotta samassa rapussa asuvia kerrostalonaapureitaan.

No siinähän se on. Vain opiskelijoille velvoite ja väännetty pakko asua soluissa, vain koska ovat nuoria ja muovattavissa mihin vain getto-olosuhteisiin. En minäkään käytännön syistä olisi lähettämässä ihmistä, jolla on lapsia, sol

Ei tietenkään lastenkotiin. Jos rauhaton koti bileineen ja mahdollisine epärehellisine kämppiksineen (myös seksuaalisen väkivallan vaara) ei sovellu lapselle niin miksi sen pitäisi olla normaaliarkea normaalille nuorelle opiskelijallekaan. Eivät kaikki opiskelijat dokaa ja vedä kaikkia aineita ja ihmisiä. Kommenttisi todisti erittäin hyvin, miksi soluasuminen ei ole hyvä asia eikä edes turvallista. Ja kommentoin tarkoituksenani olla ystävällismielinen sinulle, kirjoitit juuri auki sen, miksi ihmiset eivät soluihin halua. 

Vierailija
709/1703 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soluasuminen on hauskaa. Asuin ruotsinkielisen suomalaisen kanssa. Helsinkiläisillä nuorilla oli tapana muuttaa soluun kun opiskelu alkoi. Puhuimme vuoroviikoin ruotsia ja suomea. Löysin hänen solubileistä puolison på svenska. Olemme yhä solukaverimme kanssa perhetuttuja ja lastemme kummeja.

Vierailija
710/1703 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 32-vuotias kahden alle kouluikäisen opiskeleva yh. Sen lisäksi etten halua lasteni kanssa soluun asumaan tuntemattomien sekaan, en jaksa uskoa että me olisimme kovin haluttuja asunkumppaneita.

Vierailija
711/1703 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

tällä logiikalla työttömät ja eläkeläiset soluasuntoihin!

Vierailija
712/1703 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Minun opiskeluaikaan asuimme kaikki kaverit osakunnan soluissa. Vaikka olimme Helsingin varakkaista perheistä. Meistä tuli lääkäreitä dippainssejä juristeja. Kaikki me valmistuimme nopeasti maistereiksi. Nyt työelämässä olemme yksikönjohtaja pankinjohtajia virastopäälliköitä. Kaikilla meillä on useita asuntoja vuokralla. Myös ne solusta poismuuttaessa ostetut ensikopperot.

Olisiko niin että valmistuimme nopeasti koska kukaan ei halunnut jäädä soluun makaamaan.

Osakunnan soluissa asuukin yliopisto-opiskelijoita eikä mitään ammattikoulujonneja! Ne ovatkin yleensä rauhallisempia ja siistimpiä kuin Hoasin solut! 

Vierailija
713/1703 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Miksei soluasumista suositella köyhille eläkeläisille? Sehän olisi oikein optimaalista, heillä olisi seuraa eikä rahaa kuluisi suotta kalliiseen asuntoon.

Etkö ole kuullut vanhusten palveluasunnoista? 

Vierailija
714/1703 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Olen 32-vuotias kahden alle kouluikäisen opiskeleva yh. Sen lisäksi etten halua lasteni kanssa soluun asumaan tuntemattomien sekaan, en jaksa uskoa että me olisimme kovin haluttuja asunkumppaneita.

Ei ole koskaan lapsiperheitä laitettu soluasuntoihin. Muuten hyvä yritys.

Vierailija
715/1703 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Kielletään yksityiset hotellihuoneet, muutetaan matkalaisten majoitus hostellityyppisiksi makuusaleiksi, ja 10 hengelle on yksi vessa ja kylpyhuone. Kerran soluasuminen on niin mahtavaa, niin miksi kukaan haluaisi lomallaan privaattihuoneeseen, kun noinhan sitä ihmisiin tutustuu ja on mukavan yhteisöllistä ja edullisempaakin. Ei sitä yksityisyyttä kenellekään tarvitse olla, kun ei opiskelijoillekaan. 

Ja jälleen kerran - kukaan ei kiellä opiskelijoita asumasta yksikseen, siitä vain, mutta ei verovaroin, niille kun on paljon tärkeämpiä kohteita. Ja kun se yksikseen asuminen tuntuu noin tärkeältä, niin silloin varmasti mielellään tekee töitä, että saa vuokran kasaan. Onnistumisen tunteita ja aikuistumista.

Niinhän ne tekevätkin, paitsi jos nostavat lainaa valmistuakseen nopeasti. KOSKA.

Tuki riittää yksin asumiseen, jos asuu tarpeeksi halvassa asunnossa. Opiskelijoille annetaan niin paljon kaikenlaisia alennuksia ja etuuksia, että ei siihen päälle mitään keskustalukaaleja kyllä enää kustanneta. Kyllä nyt hitusen pitää ottaa itse vastuuta elämisestään myös eikä odottaa kaikkea ilmaiseksi. Ammattiopistojen asuntoloissa on yhä huoneita, joissa on kaksi tai kolme sänkyä. Siinäpä haaveilee soluasunnosta, jossa saisi olla edes yksinään omassa huoneessa.

Vierailija
716/1703 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumislisä ehdottomasti takaisin. Jos ei halua asua solussa, niin maksaa itse enemmän tai asuu halvemmassa asunnossa. Nythän kaikki haluavat yksiön keskustasta.

Vierailija
717/1703 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei käy kateeksi nykynuoria monessakaan mielessä. Kai se oli soluasumiseksi luettava ratkaisu toisaalta itselläkin, mutta nollarilla oli itsellä varaa asua oman poikakaverin kanssa isossa kaksiossa, ihanaa koska mahdollisti koirankin pitämisen. Sen ajan asuntolakin tosin oli enemmänkin kuin tavallinen rivitalo, eivät valittaneet sielläkään asuvat koska omaa rauhaa oli. Yhden harjoittelun ajan asuin kahden kaverini nurkissa, eli noin kaksi kuukautta, kyllä se oli ehdottomasti itselleni vain väliaikaisratkaisu, tuli huomattua kuinka vaikea on esim jakaa asioita reilusti kolmen kesken, oli kyse sitten tiskivuoroista tai shampoosta, ja oltiin sentään kavereita pidemmältä ajalta jo, ihan kauhistus olisi asua silleen ventovieraiden kanssa ja pysyvämpänä ratkaisuna, kyllä olisi väkisinkin opiskeluissa näkynyt joten en tuputa kyllä kellekään!

Vierailija
718/1703 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Etkö ole kuullut vanhusten palveluasunnoista? 

Kaikki eivät tarvitse palveluasumista eikä kaikilla ole siihen rahaa. Eläkeläissolu olisi hyvä heille, jotka pärjäävät kotona ja kaipaavat seuraa.

Vierailija
719/1703 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

No sitten hankit sen yksiön tarvittaessa yksityiseltä vuokranantajalta, menet opintojen ohessa töihin ja maksat markkinaehtoista vuokraa. Ei se sen kummempaa ole.

Soluasuminen ei ole tänä päivänä edes kovin paljon halvempaa kuin yksiössä asuminen, pääkaupunkiseutua lukuun ottamatta, jos nyt ei muuta johonkin epämääräiseen solukopperoon johonkin huonomaineiseen kaupunginosaan. Kämppiksetkin voivat olla näissä kopperoissa kaiken maailman laitapuolen kulkijoita! 

Bucket lausutaan bukee residence, Lady of the House speaking! Ja eikö olekin kauheaa, että hyvää palvelusväkeä on niin vaikea saada nykypäivänä. Ja ihmiset jostain ghetosta, mistä lie Keravalta, haisee niin kauhealta.

Kyllä veronmaksajien on kustannettava mulle oma residenssi.

Hiljaista ankeaa on tässä "yksiössä". Tilaa on ja huoneitakin riittää. Lapset asuu jo omissa soluasunnoissaan ja vaimo ulkomaantyömatkalla. Olen ensimmäistä kertaa yksin. Opiskeluajan solu oli ehkä vilkkain paikka missä olen asunut. Siellä oli kavereita ja bileitä. Tyttöystäväkin. Solusta muutin aikoinaan suoraan ensimmäiseen yhteiseen kotiin.

Vierailija
720/1703 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis asun kyllä opiskelijana poikaystäväni kanssa, koska yritetään vauvaakin. Jos halutaan saada syntyvyyttä nousuun, niin ei ole järkeä tarkoituksella ajaa nuoria pareja asumaan erilleen.

Ja miksei tätä vaihtoehtoa tuputeta eläkeläisille ja työttömille? Varsinkin eläkeläisten kohdalla soluasuminen ei haittaisi syntyvyyttäkään.