Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siis mikä siinä soluasumisessa on niin kamalaa, että ollaan ihan käärmeissään, kun kokoomus haluaa opiskelijat takaisin soluasuntoihin?

Vierailija
28.11.2021 |

https://www.kokoomus.fi/kestavan-tulevaisuuden-vaihtoehto/

"On vaikea perustella, miksi neljännesmiljardin tuki opiskelijoiden asumiseen olisi muita keinoja parempaa yhteiskunnan tukea laadukkaaseen koulutukseen. Yksiöissä asuminen on yleistynyt voimakkaasti samalla, kun soluasuntojen asumispaikkoja on vapaana ympäri Suomen. Tukimenojen kasvu on kohdistunut yksiöissä asuville, kun opiskelijapariskunnille tai yhteisöllisissä asumismuodoissa asuvilla se on jopa pienentynyt."

"Harkitaan opiskelijoiden rajaamista yleisen asumistuen piiristä takaisin opintotuen asumislisän piiriin. Opiskelijoiden asumisen laatu ei ole mainittavasti parantunut opiskelijoiden oman asumislisän lakkauttamisen jälkeen, eikä yhteisöllisiin asumismuotoihin tahdo enää löytyä asukkaita."

Onko suomalaiset nykyopiskelijat pilalle hemmoteltuja velliperseitä, jotka eivät kykene asumaan soluasunnoissa? Mikä siinä on niin kamalaa? Ennen vanhaan opiskelijalle ei ollut käytännössä mitään muuta asumismuotoa kuin soluasunnot, eikä ole nykyäänkään suurimmassa osassa maailman maita. Ei edes valtaosassa rikkaita länsimaita. Vaan ihan soluasunnoissa tai oppilaitosten asuntoloissa asutaan. Tai jos satutaan asumaan yksin, niin sitä ei ainakaan tueta veronmaksajien rahoilla, kuten Suomessa tehdään!

Kokoomuksen malli on täysin oikea! Opiskelijat takaisin soluasuntoihin asumaan! Tai ainakaan opiskelijoiden asumista yksiöissä ei tule tukea nykyiseen malliin asumistuella! Niille rahoille on tässä yhteiskunnassa paljon parempaakin käyttöä!

Kommentit (1703)

Vierailija
541/1703 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumistuet veks. Johan muut kuin uudet lasiparvekkeelliset yksiöt kelpaavat. Uusia opiskelija-asuntoja on noussut kuin sieniä sateella. On ollut opiskelijasäätiöillä kissan päivät möyriä veronmaksajien rahapussissa. 

Vierailija
542/1703 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Solu oli varmaan huikea parannut rintamamiestalon vinttiin ja puusaunaan verrattuna, mutta ei se enää ole nykyaikaa. Tuplamäärä kylppäreitä ja keittiöitä per talo on tietysti rakentaessa iso investointi, mutta ei menneisyyden asumismuotoa, mitä kukaan ei enää nykyaikana halua, voi sen takia säilyttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/1703 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ne on katsoneet liikaa jenkkielokuvia, joissa soluasujat te'urastetaan...ai niin, kuolihan siellä Idahossa vuosi sitten neljä nuorta yhteiskämpässä, kaksi jäi henkiin...

mut nuoriso pelkää nykyään tuntemattomia, ehkä aiheesta, en tiedä. Vähän säälittää nykymeno, kun itse olin nuori 1980-luvulla, en muista pelänneeni juuri mitään, sitä huiteli pitkin Suomea ja maailmaa ja oli kiva tutustua uusiin ihmisiin. Noh se oli sitä aikaa, jolloin kaikki vieras ja uusi oli eksoottista. Nyt sellaiseen on kyllästytty ja ikävät asiat ovat ylittäneet monenkertaisesti hyvät puolet. Niin kai myös yhteisasumisessa.

Asumis- ja opiskelurauha on tärkeitä asioita. Eikä turvallisuuttakaan pidä unohtaa. Siihen sisältyy myös omaisuudensuoja, mikä solussa on vähän niin ja näin.

Vierailija
544/1703 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soluasunnot on pääsääntöisesti muutettu yksiöiksi. Enää ei juuri soluja ole.

Vierailija
545/1703 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut solussa. Ihan ok., mutta aika nopeasti sitä halusi kimppakämppään jonkun kaverin kanssa ( tai ilmoitus yon seinälle - heti löytyi seuraa ). Eihän sitä edes huomaa onko toinen himassa.  Siivoaa vain puoleksi ja tutustuu/romansseja kämppiksen kaverien kautta.

Olen vasta 50, mutta väitän, että ennen oli paljon sosiaalisempaa menoa - ihan lapsesta alkaen. Oli kaveri kylässä viikonlopun, tai itse oli jossain. Ei tarvinnut aikuisten ohjata - pelattiin fudista, lätkää, korista jne. kaikki vapaa-aika, kitarat ja rummutkin opeteltiin kavereilta, sitten ehkä pyydettiin jotain landolaa joululahjaksi. 

Sisaruksia, intti, kämppis myös työtätekevänä, siitä muutto tyttöystävän kanssa kimppaan - se oli ihan luonnollista ei-niin kovinkauan aikaa sitten. Ihmiset jopa pariutuivat ilman nettiä ja asuivat yhdessä, olivat yhdyn....ä ja tekivät lapsia.  Nettiaika, yksinäisyys, kaupungistumisen nopeus, opiskelijoiden yleinen as.tuki, nollakorkoaika ( as.sijoitus ) ja somen luoma individualismi ( tai sen illuusio ) loivat nopeasti frankesteinin, johon ei osattu ajoissa poliittisesti puuttua ( tai tehtiin vääriä valintoja ). 

En siis todellakaan vähättele tai syyllistä ketään, mutta ennen nettiä/somea/yksiöitä ihmiset voivat psyykkisesti paremmin niukemmilla taloudellisilla resursseilla. 

Vierailija
546/1703 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Olen asunut solussa. Ihan ok., mutta aika nopeasti sitä halusi kimppakämppään jonkun kaverin kanssa ( tai ilmoitus yon seinälle - heti löytyi seuraa ). Eihän sitä edes huomaa onko toinen himassa.  Siivoaa vain puoleksi ja tutustuu/romansseja kämppiksen kaverien kautta.

Olen vasta 50, mutta väitän, että ennen oli paljon sosiaalisempaa menoa - ihan lapsesta alkaen. Oli kaveri kylässä viikonlopun, tai itse oli jossain. Ei tarvinnut aikuisten ohjata - pelattiin fudista, lätkää, korista jne. kaikki vapaa-aika, kitarat ja rummutkin opeteltiin kavereilta, sitten ehkä pyydettiin jotain landolaa joululahjaksi. 

Sisaruksia, intti, kämppis myös työtätekevänä, siitä muutto tyttöystävän kanssa kimppaan - se oli ihan luonnollista ei-niin kovinkauan aikaa sitten. Ihmiset jopa pariutuivat ilman nettiä ja asuivat yhdessä, olivat yhdyn....ä ja tekivät lapsia.  Nettiaika, yksinäisyys, kaupungistumisen nopeus, opiskelijoiden yleinen as

Elitkö itse opiskeluaikanasi samalla tavalla kuin opiskelijat elivät 70-luvulla? Jos et, niin miksi? Varmasti se oli parempaa kuin sinun sukupolvesi kermaperseily.

Vierailija
547/1703 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi juuri opiskelijan olisi asuttava solussa, kun ei eläkeläisen, työttömän tai päihteidenkäyttäjänkään tarvitse? Opiskelija noista yleensä eniten omaa rauhaa ja palautumista kaipaa. Lisäksi nykyään yhä useammin opiskellaan myös etänä, kun on tullut etäluentoja ja muuta. Koti ei ole vain nukkumista varten.

Itse maksan ihan mieluusti enemmän pienestä ja syrjäisestä yksiöstä kuin että asuisin solussa. Onpahan sentään oma rauha ja turvallisuuden tunne, vaikka asunto on kaukana luksuksesta. Vanhempien luona olisin voinut asua vaikka yliopiston loppuun saakka, jos vain yliopisto olisi ollut lähempänä kuin kolmen tunnin ajomatkan päässä.

Vierailija
548/1703 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi opsikelija asuntoon hakiessa olla hakemus jossa kysyttäisiin arkipäivän asioita esim tykkäätkö bilettää,kunnioitatko järjestyssääntöjä yms,vois noiden perusteella valkata luonteen ja persoona kohtaisesti asukkaat sitämukaan.

Vierailija
549/1703 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Miksi juuri opiskelijan olisi asuttava solussa, kun ei eläkeläisen, työttömän tai päihteidenkäyttäjänkään tarvitse? Opiskelija noista yleensä eniten omaa rauhaa ja palautumista kaipaa. Lisäksi nykyään yhä useammin opiskellaan myös etänä, kun on tullut etäluentoja ja muuta. Koti ei ole vain nukkumista varten.

Itse maksan ihan mieluusti enemmän pienestä ja syrjäisestä yksiöstä kuin että asuisin solussa. Onpahan sentään oma rauha ja turvallisuuden tunne, vaikka asunto on kaukana luksuksesta. Vanhempien luona olisin voinut asua vaikka yliopiston loppuun saakka, jos vain yliopisto olisi ollut lähempänä kuin kolmen tunnin ajomatkan päässä.

Mikset voisi samantien ehdottaa pienituloisen työläisen, joka tarvitsee yhteiskunnan rahaa elämiseen asuvan solussa?

Vierailija
550/1703 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Soluasuminen voi olla aivan kelpo asumista mutta ennemmin pitäisi perustella miksi opiskelijoiden tarvitsisi asua huonommin kuin muiden kansalaisten.

Miksi valmistua nopeasti, jos saa tavanomaisen asunnon, kaikki tuet (vaikka vähäiset) sekä opiskelija-alennukset muutenkin. Kannattaa siis pysyä opiskelijan kirjoilla eikä joutua vaikka työttömäksi te-toimiston valvottavaksi. 

Suorittelee jotain silloin tällöin ja vaihtaa vaikka opintosuuntaa tarvittaessa, niin on kuin herran kukkarossa.

Vierailija
551/1703 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän köyhistä perheistä tulevat opiskelijat asustele moni soluissa nykyäänkin kehäkolmosen sisäpuolella. Ja homeluukuissa ulkopuolella.

Siitä ne on käärmeissään kun samana iltana pitäis keretä töihin ja dyykkaamaan.

Ruoan hinta on kumminkin paikoin moninkertaistunut omista opiskeluajoista, tuet eivät.

Vierailija
552/1703 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on helvetisti tyhjiä kämppiä kun niitä on rakennettu aivan liikaa. Miksei niissä saisi asua vaikka opiskelijat? Mieluumminko pidetään kämppää tyhjillään?

Vierailija
553/1703 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijat ovat tottuneet siihen että kaikki tulee nykyään ilmaiseksi. Asutaan hienossa yksiössä yksin kalliilla asuinalueella. Kaikki tuet maksetaan. Moni käy töissä ohessa mutta sitten on näitä jotka vetävät heti herneen nenään jos täytyisi tinkiä elintavoista tai täytyisi muutaman kerran viikossa tienata jotta voi säilyttää elintasonsa. Vaihtoehtona on halvempi asumismuoto. Vaikka se soluasuminen.

Vierailija
554/1703 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Täällä on helvetisti tyhjiä kämppiä kun niitä on rakennettu aivan liikaa. Miksei niissä saisi asua vaikka opiskelijat? Mieluumminko pidetään kämppää tyhjillään?

Saa asua mutta sitten tulisi itse kyetä kantamaan korteta kekoon ja rahoitaa opiskelujaan eikä nojata valtioon.

Vierailija
555/1703 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soluasumiseen on säännöt.

jos kämppis rikkoo sääntöjä, ilmoitus vaan vuokranantajalle.

itsekin olen asunut solussa ja kämppiksen kanssa monta kertaa. Solussa tuntemattomien kanssa kahdesti. Se on oikeasti hyvä kasvattava kokemus eikä elämä ole yksinäistä.

Vierailija
556/1703 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Lakkautetaan koko asumistuki ja kaikki opiskelijat äidin ja isän nurkkiin asumaan, kunnes opinnot valmiit :)

Eli hautausmaalle tästä. Avataanko iskän arkku ja siihen luiden päälle asetun?

Vierailija
557/1703 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soluasunnot on per sees tä. 

Vierailija
558/1703 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Saa asua mutta sitten tulisi itse kyetä kantamaan korteta kekoon ja rahoitaa opiskelujaan eikä nojata valtioon.

Heti kun sinä avaat ne 500 000 työpaikkaa.

Vierailija
559/1703 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kokoomusnuoret on kaikkein vähiten soluissa. He asuvat pappa betalar -yksiöissä Töölössä ja vastaavissa paikoissa ja katsovat naureskellen jokaista soluasujaa.

Tämä. Heitä asia ei kosketa, eli ei kiinnosta. Itse olen asunut solussa kauan aikaa sitten. Jo silloin oli ongelmia. Olen ollut myös  siellä "ulkomailla" opiskelija-asuntolassa. Ne oli ihan yksiöitä käytävällä.

Vierailija
560/1703 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Niihin halutaan maahmuuteja.