lapsen rippijuhlat ja huono taloustilanne
Tyttäreni rippikoulu ja rippijuhlat on ensi kesänä. Tyttö suunnittelee jo nyt innoissaan minkäänlaisen mekon haluaa, minkäänlaiset tarjoilut, kukat yms. On ihanaa kuunnella teinin suunnitelmia.
Mutta samaan aikaan rintaani puristaa sillä tiedän että minun ja mieheni tulot ovat niin pienet että selviämme juuri ja juuri normaalista arjesta ja laskujen maksusta. En kerta kaikkiaan tiedä mistä revin rahat tyttäreni rippijuhliin. En haluaisi tyrmätä tyttäreni suunnitelmia täysin sillä ne ovat kuitenkin aika kohtuulliset; uusi mekko, kampaajan tekemä lettikampaus, ruusu kuvaan, tavalliset juhlatarjottavat ja jokin lahja meiltä vanhemmilta.
Mitä teen?
Kommentit (104)
Tarjoiluissa vähemmän on enemmän. Tyttären rippijuhlissa kesällä oli suklaatäytekakkua, mansikoita, lohivoileipäkakkua, pikkuleipiä ja kääreellisiä konvehteja, itse tehtyinä karkkeja lukuun ottamatta. Kaikki kiittelivät, että olivat hyviä, eikä juhliin tulla mahaansa täyttämään. Eri asia tietysti, jos on pitkänmatkalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[
Aivan varmasti jostakin saa ompelukoneen lainaan tai voi mennä jollekin koululle ompelemaan tai kansalaisopiston kurssilla tehdä tämän tuunauksen.
Nehän ne onkin ilmaisia ja kaikki mahtuvat mukaan. Kyllä kyllä.
Ja eihän sitä osaa ilmoittautua eikä osaa laskea että muutsman kympin kurssimaksulla säästää tuhansia vaatekuluissa vuosien ajan.
Minä osaan ommella erinomaisen hyvin ja ompelin itse mm. vanhojentanssimekkoni aikanaan, joten tiedän varsin hyvin ettei itse ompelemalla nykyään säästä mitään. Kaupoista ja kirppiksiltä saa niin halvalla Kiinassa ommeltuja rättejä, että jo pelkät kankaat tulee monin verroin kalliimmaksi kuin henkkamaukan alesta ostettu mekko. Toisaalta ne on myös ommeltu niin ettei siististi tuunaaminen onnistu. Idioottimaisia tuommoiset neuvot, ompelu on kyllä hyvä harrastus ja kivaa kun saa tehtyä mieleisiä vaatteita, laadukkaampia kuin kaupoissa, mutta halpaa se ei ole.
Kyse onkin siitä että tuunaa vanhoja. Ei osta kallista kangasta ja sitten ährää.
Minulla on ollut jo lapsena mm isän housuista pienennetyt housut ja pöytäliinasta tehty pontso. Koirillani on villapaidan hihoista tehdyt ulkopuvut.
Jne.
Säästää ihan saakelisti. Samaten kodin tuunaa käytännössä ilmaiseksi kun vain viitsii nähdä vaivaa.
Kumpi tulee halvemmaksi, ostaa kirppikseltä 15e mekko tuunattavaksi + ompelukurssi tai koneet, vai ostaa kirppikseltä 15e mekko joka on valmiiksi sopiva? Käytettynä löytää aivan kaiken, jos vaan viitsii nähdä vaivaa. Jos tykkää tuunata niin hienoa, mutta se mitä siinä säästää on lähinnä ympäristö kun tulee käyttöön semmoisetkin asiat jotka muuten ei mihinkään kelpaisi. Ja tuunaamalla voi saada persoonallisemman, jos haluaa jotain persoonallista tyyliä. Teini todennäköisesti haluaa samanlaisen kuin muillakin.
MITKÄ KONEET? Mitä ihmeen koneita monikossa te tarvitsette yksinkertaiseen ompelemiseen?
Ja tietenkin on halvempaa ostaa valmiiksi sopiva. Ääliö kysymys.
Laadukas, huollettu ompelukone ja saumuri, ihan perusvarusteet jos aikoo saada aikaiseksi siistiä jälkeä. Toki käsinkin voi ommella, niinhän sitä ennen vanhaan on tehty, mutta se vaatii jo huomattavasti enemmän aikaa ja taitoa että saa hyvää jälkeä. Simppeliä tuunausta toki voi tehdä vaikka liimattavilla strasseilla, mutta se on jo aika eri asia kuin "ompele itse mekko". Ja ne strassitkin on loppujen lopuksi aika kalliita.
Nykyään nettikirpparit tekee käytettynä ostamisen todella helpoksi. Ainakin jos ette missään ihan korvessa asu niin sitä kautta löytyy kyllä mekko ja muut tykötarpeet. Lettikampauksen tekijäkin voi löytyä edullisesti fb-ryhmien kautta, jos ei itseltä onnistu :)
Lettikampauksen voi tehdä itse tai sitten palkata opiskelija (kampaamohintaa edullisemmin) tekemään se. Mekko tori.fista tai fb:n marketplacesta. Tarjottavat ja lahjat toki vievät rahaa, mutta lahjaakin voi yrittää etsiä käytettynä. Torista löytyy paljon ihan avaamattomia pakkauksia kaikenlaista.