lapsen rippijuhlat ja huono taloustilanne
Tyttäreni rippikoulu ja rippijuhlat on ensi kesänä. Tyttö suunnittelee jo nyt innoissaan minkäänlaisen mekon haluaa, minkäänlaiset tarjoilut, kukat yms. On ihanaa kuunnella teinin suunnitelmia.
Mutta samaan aikaan rintaani puristaa sillä tiedän että minun ja mieheni tulot ovat niin pienet että selviämme juuri ja juuri normaalista arjesta ja laskujen maksusta. En kerta kaikkiaan tiedä mistä revin rahat tyttäreni rippijuhliin. En haluaisi tyrmätä tyttäreni suunnitelmia täysin sillä ne ovat kuitenkin aika kohtuulliset; uusi mekko, kampaajan tekemä lettikampaus, ruusu kuvaan, tavalliset juhlatarjottavat ja jokin lahja meiltä vanhemmilta.
Mitä teen?
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Mekon voi ommella itse ja kirjastosta saat kirjan siitä miten tehdään lettikampaus.
Minä olen vaatettanut kolme tytärtä ihan omin pikkukätöisin myös vanhojen tansseihin, vaikkei edes ole rahapula.
En ole myöskään ikinä kuullut, että rippilapsi menisi kampaajalle?!
Monesti valmismekko on paljon halvempi kuin jo pelkkä kangas. Lisäksi tarvitaan ompelukone, joka ei ole joka kodin varuste (luulitko niin?) ja taitoakin tarvitaan.
Kukaan tuskin suostuisi pukemaan päälleen minun ompelemaani mekkoa. No, onneksi ei tarvitsekaan.
Tytön suunnitelmat kertovat perheen arvomaailmasta. Köyhää muuallakin kuin kukkarossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästäkää joka kuukausi hiukan ylimääräistä jo etukäteen. Voisiko esim isovanhemmat osallistua kustannuksiin?
Aivan varmasti isovanhematt kummit ystävät osalistuu kustanukset. Eli suoran sovitte mitä kukin tuo nyytti kestit. Niin ei raha kulje välissä.Aivan hienoja juhla mekkoja nuorelle löytyy Vida, Punane kontti,kuin pojille paidat housut.. Riitää rahanne .Niistä ei näe,on jonkun vanhat.Kirkossa kaikilla on päällä kaapu. Jotta ei tule eriarvoisutta vatetus siellä rippille pääsy tilaisuus. Koko perhe harastaan ulkoilua,muovikassi mukaan .Tyhjät pantti pullot,tölkit kaupaan,rahat niistä säästön. Ihan kiva summa kertyy ensi kesään, ilmasta rahaa juhlanne!
Juuri niin, kummit! Ne ovat juuri sitä varten olemassa. Lyöt vain laskun pöytään ja toteat, että kun te ootte kumminkin kummeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mekon voi ommella itse ja kirjastosta saat kirjan siitä miten tehdään lettikampaus.
Minä olen vaatettanut kolme tytärtä ihan omin pikkukätöisin myös vanhojen tansseihin, vaikkei edes ole rahapula.
Monesti valmismekko on paljon halvempi kuin jo pelkkä kangas. Lisäksi tarvitaan ompelukone, joka ei ole joka kodin varuste (luulitko niin?) ja taitoakin tarvitaan.
Kukaan tuskin suostuisi pukemaan päälleen minun ompelemaani mekkoa. No, onneksi ei tarvitsekaan.
Mekon voi muokata vanhasta. Mun tytär osti 15 eurolla mekon ja se muokattiin.
Aivan varmasti jostakin saa ompelukoneen lainaan tai voi mennä jollekin koululle ompelemaan tai kansalaisopiston kurssilla tehdä tämän tuunauksen.
Ja taitoja voi opetella. Ei tarvitse olla tyhmä ja tumpula. Itseään voi kehittää.
Kulutuksesta kaikki ei elintärkeä pois. Ruokaa laputetuista tuotteista. Ei valmisleipää vaan teet itse jokapäiväisessä arjessa. Sämpylät, pullat.
Ei uusia vaatteita vaan kirppareilta jos on pakko hankkia. Säästöpossuun joka päivä vähintään 5e. Laske paljonko kertyy.
Sellasen 200e säästää heittämällä. Kesään on puoli vuotta vielä.
Kuten alussa sanoin, karsittava kaikki ei elintärkeä pois. Sitä muuten löytyy paljon kaikilta.
Onko teillä varaa rippileiriin. Maksoi meillä 200€.
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä varaa rippileiriin. Maksoi meillä 200€.
Meillä 0€. Vähävaraiset voi hakea seurakunnalta vapautusta leirimaksusta.
Täytekakuksi käy vaikka pari valmista prinsessakakkua kauniissa vadissa + kakkupaperissa. Tai prinsessa + joku vastaava. Pieniä muffinseja tmv. Vähän niinkuin kakku-buffet. Suolaiseksi, please ei karjalan piirakoita (jollei niihin ole kunnon päällysteitä, lohi ja suolaliha ai taida mahtua budjettiin).
Peltipiirakka /kinkkupiirakka + raikas salaatti, kasvishörhöille piirakan toiseen päähän pinaattia. Just. Tai kinkkupuusteja (kasvis) valmistaikinasta. - Ei tällä kertaa raikkaita voileipiä. Kalliita ja työläitä. Täytyyhän teidän kuitenkin sinäkin päivänä syödä, niin normi ruokabudettikin käytössä, kun ruuaksi käy ruokaisat piirakat + salaatti.
Minkä kokoista mekkoa tyttäresi käyttää. Mulla on nimittäin kaappi täynnä käyttämättömiä juhlamekkoja koossa 38/M
Mekon voi lainata ja kampauksen voi tehdä itse. Tarjoiluistakin pääsee halvalla jos tekee itse mahdollisimman paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan varmasti jostakin saa ompelukoneen lainaan tai voi mennä jollekin koululle ompelemaan tai kansalaisopiston kurssilla tehdä tämän tuunauksen.
Ja taitoja voi opetella. Ei tarvitse olla tyhmä ja tumpula. Itseään voi kehittää.
Kansalaisopiston kurssi maksaa monta kymppiä, ääliö.
En ymmärrä sinua, sori vaan. Pientuloisia mekin ollaan ja olen jo aikoja sitten aloittanut säästämään ensi kevään Yo-juhlia varten.
Muutama kymppi kuussa niin ensi keväänä on juhliin tarvittava raha.
Ei meilläkään olisi laittaa rahaa yks kaks just juhlien alla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kansalaisopiston kurssi maksaa monta kymppiä, ääliö.
PALJON HALVEMPI SILTI KUIN MEKKO JA SIELTÄ OPITUILLA TAIDOILLA VOI MUOKATA KOKO PERHEEN LOPPUIÄN VAATTEET, TUMPULA!
Miksi ette ala ettimään sitä mekkoa jo nyt? Netti on pullollaan alemyyntejä ja facessa lahjoitetaan ilmaiseksi vanhojentanssipukujakin niin eiköhän jokin ryhmä löydy mekoillekin joka käy rippijuhliin.
Eikä vain kampaus. Mites se meikki ja. kynnet kuvausta varten? Käsihän näkyy, kun pitelee ruusua. 😂
Aloitus on provo. Miksi ruokitte sitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti juhliin menee 200€ ainakin jos pitää ostaa lapselle mekko, muutaman kympin lahja ja ainekset tarjoiluihin. Ap
Noin halvat juhlat ja teillä ei ole varaa.
Omituista ON??
Nimenomaan, kun tuon saisi hyvin nopeasti säästettyä kaksi aikuista, jopa työttömänä. Jättää tupakat, alkoholit ja noutoruoat pois, niin raha riittää. Syö edullista ruokaa usein. Laittaa sen rahan säästöön erilliselle tilille heti kun raha tulee ja sitten elää sillä, mitä jää jäljelle. Samalla lailla sen rahan saa riittämään kuin nekin, jotka tällä palstalla kyselee, miten elää viikko 20 eurolla: suunnittelemalla.
Tuo 200e on sitä paitsi molemmilta yhteensä, eli sinä säästät 100e ja mies 100e, niin se siitä. Säästyy viidessä kuukaudessa, kun molemmat laittaa 20e/kk säilöön.
Eikä ne rippijuhlat voi tosiaankaan yllätyksenä tulla muutenkaan, vaan aikaa varautumiseen olisi ollut jo pitkään.
Torissa on esimerkiksi Uudenmaan alueella 1446 juhlamekkoa ja niiden hinnat lähtee EUROSTA.
Vaikea ymmärtää tuollaista köyhyyttä. Koko ajanhan on aikuisella oltava puskuria koska ihan koko ajan voi hajota jotakin.
Entäs kun lapsi hukkaa ja jättää eri paikkoihin koko ajan vaikkapa käsineitä? Nekin kunnolliset maksavat alk 20e pari. Niihin jo menee vuodessa yhdellekin äkkiä satanen.
Koko ajan muuttuvat lasten koot ja tarpeet. Pyörät, legot, luistimet, suksisetit, skootit, suojat, kypärät...
Entä jos huomenna tai kuitenkin ensi viikolla pitää hakea kaupasta imuri, pyykkikone tai liesituuletin? Vakuutukset, sähköt, vedet, nuohoojat, jätelaskut j n e. Ne voivat nostaa hintojaan milloin vain ja yhtäkkiä pitää tilata tuholaistorjuja kun varastossa on hiiriä.
Työhön päästäkseen on meistä monella oikeasti oltava auto - sen kulut ovat kovat koko ajan ja yllärimomentti aina läsnä. Jos ei muuta satu niin eikö jo kivi lennä tuulilasiin.
Miten joku voi elää noin että puolen vuoden päästä tuleva pikkumeno ahdistaa näin paljon että haetaan netistä ohjeita? Ja kaksi aikuista ihmistä...
Järjen köyhyyttä tuo on.
Mistä asti tytöt ovat käyneet kampaajalla rippijuhlia varten?
Ei ripillepääsy mikään ’Päivä prinsessana ’ -juhla ole.
Tyttö ehtii vielä ennen kesää tienaamaan itsekin, vaikka jakamalla mainoksia ja säästämällä ne rahat.