Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

lapsen rippijuhlat ja huono taloustilanne

Vierailija
28.11.2021 |

Tyttäreni rippikoulu ja rippijuhlat on ensi kesänä. Tyttö suunnittelee jo nyt innoissaan minkäänlaisen mekon haluaa, minkäänlaiset tarjoilut, kukat yms. On ihanaa kuunnella teinin suunnitelmia.
Mutta samaan aikaan rintaani puristaa sillä tiedän että minun ja mieheni tulot ovat niin pienet että selviämme juuri ja juuri normaalista arjesta ja laskujen maksusta. En kerta kaikkiaan tiedä mistä revin rahat tyttäreni rippijuhliin. En haluaisi tyrmätä tyttäreni suunnitelmia täysin sillä ne ovat kuitenkin aika kohtuulliset; uusi mekko, kampaajan tekemä lettikampaus, ruusu kuvaan, tavalliset juhlatarjottavat ja jokin lahja meiltä vanhemmilta.
Mitä teen?

Kommentit (104)

Vierailija
61/104 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä viipyy palstan perusohje: TÄTÄ SINUN OLISI PITÄNYT AJATELLA JO ENNEN KUIN TEIT LAPSIA

Vierailija
62/104 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

[

Aivan varmasti jostakin saa ompelukoneen lainaan tai voi mennä jollekin koululle ompelemaan tai kansalaisopiston kurssilla tehdä tämän tuunauksen.

Nehän ne onkin ilmaisia ja kaikki mahtuvat mukaan. Kyllä kyllä. 

Ja eihän sitä osaa ilmoittautua eikä osaa laskea että muutsman kympin kurssimaksulla säästää tuhansia vaatekuluissa vuosien ajan.

Muista kaupungeista en tiedä, mutta Helsingissä on todella vaikea päästä käsityökursseille. Vaikka kuinka olisi kärppänä netin ääressä ilmoittautumisen alkaessa, suurin osa jää rannalle. 

Tarkistin muuten juuri niiden hintoja, ja noin 80 euroa näytti olevan moni. Sen päälle ompelukone kotiin, niin ollaan summissa, joiden takia köyhän todellakin kannattaa ostaa vaatteensa alennusmyynneistä ja kirppareilta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/104 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työttömänä ja lapsi jätti rippikoulun väliin.

Vierailija
64/104 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh. Me ei kuuluta kirkkoon. On säästwtty kymmeniä tuhansia veroissa eikä ole rippijuhlistakaan stressiä.

Vierailija
65/104 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mekon voi ommella itse ja kirjastosta saat kirjan siitä miten tehdään lettikampaus.

Minä olen vaatettanut kolme tytärtä ihan omin pikkukätöisin myös vanhojen tansseihin, vaikkei edes ole rahapula.

En ole myöskään ikinä kuullut, että rippilapsi menisi kampaajalle?!

Monesti valmismekko on paljon halvempi kuin jo pelkkä kangas. Lisäksi tarvitaan ompelukone, joka ei ole joka kodin varuste (luulitko niin?) ja taitoakin tarvitaan. 

Kukaan tuskin suostuisi pukemaan päälleen minun ompelemaani mekkoa. No, onneksi ei tarvitsekaan.

Mekon voi muokata vanhasta. Mun tytär osti 15 eurolla mekon ja se muokattiin.

Aivan varmasti jostakin saa ompelukoneen lainaan tai voi mennä jollekin koululle ompelemaan tai kansalaisopiston kurssilla tehdä tämän tuunauksen.

Ja taitoja voi opetella. Ei tarvitse olla tyhmä ja tumpula. Itseään voi kehittää.

"Aivan varmasti" Juu, aivan varmasti. Tuskin koulut ottavat ulkopuolisia ompelemaan etenkään näin korona-aikaan. 

Ja jos ompelu ei kiinnosta pätkän vertaa, niin sitä ei opi vaikka kuinka harjoittelisi. 

Ja kun on tyhmä, laiska ja tumpula, kaikki aika menee käsien vääntelyyn.

Tyhmä, laiska  ja tumpula ostaa mekkonsa kaupasta halvemmalla ja vähemmällä vaivalla.

Millä rahalla? Kun just ruikutetaan että rahaa ei ole?

Kaupasta saa kuitenkin halvemmalla kun menee esim. Tokmannille tai vastaavaan.

Kyllä se kangas ja langatkin pitää ostaa, jos aikoo tehdä itse. Rahaa siihenkin tarvitaan.

Vierailija
66/104 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja lapasetkin saa muuten neulottua niin, että purkaa ja pesee langat vanhasta villapaidasta. Ei maksa mitään.

Pitääkin käydä lähimetsästästä hakemassa podonneita risuja, jotka vuolen ompelupuikoiksi. 

Mikä on ompelupuikko?

Sellainen ilmainen vempele, jolla teen uusia lapasia varastettuani ja purettuani ensin naapuri villapaidan.

Vierailija
67/104 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

[

Nehän ne onkin ilmaisia ja kaikki mahtuvat mukaan. Kyllä kyllä. 

Ja eihän sitä osaa ilmoittautua eikä osaa laskea että muutsman kympin kurssimaksulla säästää tuhansia vaatekuluissa vuosien ajan.

Muista kaupungeista en tiedä, mutta Helsingissä on todella vaikea päästä käsityökursseille. Vaikka kuinka olisi kärppänä netin ääressä ilmoittautumisen alkaessa, suurin osa jää rannalle. 

Tarkistin muuten juuri niiden hintoja, ja noin 80 euroa näytti olevan moni. Sen päälle ompelukone kotiin, niin ollaan summissa, joiden takia köyhän todellakin kannattaa ostaa vaatteensa alennusmyynneistä ja kirppareilta. 

Vaikka se maksaisi 80 euroa ja vaikka osraisi ompelukoneem, tulee silti isot säästöt.

Meillä maksaa 35 euroa per kurssi ”tuunaa vanha vaate” eli 70 eurolla saa jo kaksi mekkoa. Been there done that.

Vierailija
68/104 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisikohan kirkon diakoniatyöstä kysyä avustusta, kun rippijuhlista kuitenkin kyse?

Vierailija
69/104 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan alalta jää työttömäksi 25000 seuraavan 9 vuoden sisällä, työmarkkinatuki on 660, jos 2 lasta.

Vierailija
70/104 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mekon voi ommella itse ja kirjastosta saat kirjan siitä miten tehdään lettikampaus.

Minä olen vaatettanut kolme tytärtä ihan omin pikkukätöisin myös vanhojen tansseihin, vaikkei edes ole rahapula.

En ole myöskään ikinä kuullut, että rippilapsi menisi kampaajalle?!

Monesti valmismekko on paljon halvempi kuin jo pelkkä kangas. Lisäksi tarvitaan ompelukone, joka ei ole joka kodin varuste (luulitko niin?) ja taitoakin tarvitaan. 

Kukaan tuskin suostuisi pukemaan päälleen minun ompelemaani mekkoa. No, onneksi ei tarvitsekaan.

Mekon voi muokata vanhasta. Mun tytär osti 15 eurolla mekon ja se muokattiin.

Ja taitoja voi opetella. Ei tarvitse olla tyhmä ja tumpula. Itseään voi kehittää.

"Aivan varmasti" Juu, aivan varmasti. Tuskin koulut ottavat ulkopuolisia ompelemaan etenkään näin korona-aikaan. 

Ja jos ompelu ei kiinnosta pätkän vertaa, niin sitä ei opi vaikka kuinka harjoittelisi. 

Ja kun on tyhmä, laiska ja tumpula, kaikki aika menee käsien vääntelyyn.

Tyhmä, laiska  ja tumpula ostaa mekkonsa kaupasta halvemmalla ja vähemmällä vaivalla.

Millä rahalla? Kun just ruikutetaan että rahaa ei ole?

Kaupasta saa kuitenkin halvemmalla kun menee esim. Tokmannille tai vastaavaan.

Kyllä se kangas ja langatkin pitää ostaa, jos aikoo tehdä itse. Rahaa siihenkin tarvitaan.

Tuunaa vanhoista.

Vierailija
71/104 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen sijaan että lainaat ompelukonetta, voit pyytää sitä ompelukoneen omistajaa tekemään sen mekon, vähän niin kuin rippilahjaksi. Hän voi sitten tulla juhliin ihailemaan sitä. Varmaan hänellä on jotain jämäkankaita, joista sen voi tehdä.

Vierailija
72/104 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen sijaan että lainaat ompelukonetta, voit pyytää sitä ompelukoneen omistajaa tekemään sen mekon, vähän niin kuin rippilahjaksi. Hän voi sitten tulla juhliin ihailemaan sitä. Varmaan hänellä on jotain jämäkankaita, joista sen voi tehdä.

Opettelemslla itse säästää jatkossakin.

Vierailija
73/104 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisikohan kirkon diakoniatyöstä kysyä avustusta, kun rippijuhlista kuitenkin kyse?

Luultavasti kirkon mielestä se konfirmaatio on jo se juhla. Kirkko tarjoaa leivän ja viinin - myös vieraille. Ja vaate eli alba on myös kirkon puolesta.

Vierailija
74/104 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettelemslla itse säästää jatkossakin.

Vastaan omasta puolestani: mulla on kaapissa vaatteita koko loppuelämäkseni. Ei kannata opetella enää. Kenkiä pitää ehkä ostaa. Vai pitääkö mennä suutarikurssille?

Vierailija
75/104 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kertoa tytölle jo nyt, että välttämättä kaikkeen ei ole varaa, mitä hän juhliinsa haluaisi. Joten hänen pitäisi miettiä, mitkä asiat hän itse kokee tärkeimmiksi, ja mistä on valmis luopumaan, jos rahat eivät riitä.

Siitä syntyy varmasti katkeruutta, jos sinä yksipuolisella päätöksellä sanelet, että "tähän ei ole varaa, koska tuo maksaa niin paljon", ja nuori itse saattaa ajatella, että "tästä voisin luopua vaikka kokonaan, kunhan saan tuon".

Vierailija
76/104 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tori.fi:stä ja facebookin marketplacelta (sekä toki ihan livekirppareilta ja alennusmyynneistä) löytyy tosi paljon kivoja mekkoja jos vaan vähän viitsii metsästää ja teillähän on hyvin aikaa vielä ennen juhlia :). Ei käytettyyn/vero modan alemekkoon mene kuin 30e ja varmasti löytyy hyväkuntoinen ja mieluisa mekko.

Kampaus on hankalampi homma. En tunne ketään joka olisi ripille menoa varten käynyt kampaajalla, pari kaveria taisi ylppäreitä varten käydä ottamassa juhlakampauksen. Eli ei mielestäni ole mikään ”must” todellakaan. Itse olen kerran käynyt kampaajalla laittamassa kampauksen ja kyse oli omista häistäni. Voisiko joku kaveri osata laittaa hiuksia? Tai sitten tosiaan opettelette itse. Tai sitten ehdotat teinille että yrittää saada kerättyä rahat itse kasaan (viikkoraha, koirien ulkoilutus, pullojen keräys, lastenvahtikeikat, mainosten jako).

Juhlaruokiin menee yllättävän vähän rahaa jos leipoo itse, ja vieraatkin arvostavat omatekemää paljon enemmän kuin cateringin eineksiä. Pullia, kuivakakkuja, täytekakku, karjalanpiirakoita, suolaisia piirakoita, joku simppeli vihersalaatti ja vichyä ja kahvit/teet. Minulle ainakin maistuisi!

Vierailija
77/104 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa auttaa, mutta pystyn jakamaan tunteen. Tiedän mitä se on, kun vähistä rahoistaan yrittää järjestää jotain extraa, se on aina pois jostakin muusta ja kun leipä ei ole leveää muutenkaan. Voin ymmärtää nuoren halun kampaamokäyntiin ja kauniiseen mekkoon, jonka on voinut valita ( ilman tyytymistä johonkin). Nuorilla vaikuttaa toki myös kavereiden tilanne. Musta on sitä paitsi hienoa, että tyttäresi kuitenkin haaveilee ja toivoo jotakin vielä kuitenkin, vaikka se meistä aikuisista olisi joutavaa rahantuhlaamista, vähävaraisilla lapsilla se ei aina ole välttämättä niin.

Vierailija
78/104 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisikohan ensin käydä tyttären kanssa vakava keskustelu siitä, mikä siinä ripillepääsyssä on tärkeää. Sekö, että on hieno kampaus ja hieno mekko siellä alban alla vai sekö, mikä merkitys rippikoululla ja ripillepääsyllä on. 

Vierailija
79/104 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti juhliin menee 200€ ainakin jos pitää ostaa lapselle mekko, muutaman kympin lahja ja ainekset tarjoiluihin. Ap

Niitä tarjottaviahan voi alkaa tehdä kohta jo pakastimeen valmiiksi, esim. kuivakakut ja täytekakkupohjat. Ja muutenkin ostaa pikkuhiljaa tarjouksista pitkän päiväyksen/pakastusta kestäviä tuotteita, joita tarvitset tarjoiluun, esim. hilloa, mehua, suklaata tms. kakkukoristetta... Ei tule sitten kesällä niin isoa ostoslaskua. Lahjan voi löytää joulun jälkeen alennusmyynneistä, samoin mekon (ja kengät, jos tarvitsee). Kohta tulee myös torttutaikinat alennukseen, niitä voi hamstrata kesäksi ja tehdä juhliin esim. pasteijoita tms. suolaista. 

Vierailija
80/104 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupan alalta jää työttömäksi 25000 seuraavan 9 vuoden sisällä, työmarkkinatuki on 660, jos 2 lasta.

Sitten voi mennä vaikka päiväkotiin töihin.