Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

lapsen rippijuhlat ja huono taloustilanne

Vierailija
28.11.2021 |

Tyttäreni rippikoulu ja rippijuhlat on ensi kesänä. Tyttö suunnittelee jo nyt innoissaan minkäänlaisen mekon haluaa, minkäänlaiset tarjoilut, kukat yms. On ihanaa kuunnella teinin suunnitelmia.
Mutta samaan aikaan rintaani puristaa sillä tiedän että minun ja mieheni tulot ovat niin pienet että selviämme juuri ja juuri normaalista arjesta ja laskujen maksusta. En kerta kaikkiaan tiedä mistä revin rahat tyttäreni rippijuhliin. En haluaisi tyrmätä tyttäreni suunnitelmia täysin sillä ne ovat kuitenkin aika kohtuulliset; uusi mekko, kampaajan tekemä lettikampaus, ruusu kuvaan, tavalliset juhlatarjottavat ja jokin lahja meiltä vanhemmilta.
Mitä teen?

Kommentit (104)

Vierailija
81/104 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän täysin murehtimista ja ymmärrän myös teinin haaveilua. Rippijuhlat ovat joillekin iso juttu, toiset taas eivät välitä. Kyllä maailmaan juhlia mahtuu ja kuka nyt ei haluaisi lapsensa iloa nähdä?

Itselle oman lapsen konfirmaatio oli todella koskettava ja kaunis tilaisuus, juhlat ihana päivä sukulaisten ja ystävien kesken. Lämmöllä muistelen.

Teimme myös pienen budjetin tarjoilut. Tein perunasalaatin varhaisperunoista, varsisipulista, turkin jogusta ja suolakurkuista. Lohifileitä olin ostanut tarjouksesta pakkaseen ja savustin itse. Pellilliset feta ja kinkkupiirakkaa ja lihapullat eivät tulleet kalliiksi. Hölskykurkut, tomaatti& sipuli siivut ja tavallinen vihersalaatti valmistui myös halvalla. Lisäksi oli cocktail piirakoita, munavoita, ruisnappeja tonnikalaranskankermatahnalla ja tillisilliä.

Kakkupohjan tein pellillä josta sai kolmikerroksisen mansikkakakun, churroja tein valmiiksi ja pakastin. Ne on helppo (ja halpa) lämmittää juhlapäivänä ja tarjoilla sulatetun suklaan ja kanelisokerin kanssa.

Alle 100e meni tarjottaviin kun laski vielä kahvin /teen, kotikaljan, vissy ja mehun.

Vierailija
82/104 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mekon voi ommella itse ja kirjastosta saat kirjan siitä miten tehdään lettikampaus.

Minä olen vaatettanut kolme tytärtä ihan omin pikkukätöisin myös vanhojen tansseihin, vaikkei edes ole rahapula.

En ole myöskään ikinä kuullut, että rippilapsi menisi kampaajalle?!

Kaikki ei voi ommella pikkukätösin mekkoja kun on sodassa ompelukoneen ja neulan ja langan kanssa. Ei ole osaamista eikä taitoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/104 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä viipyy palstan perusohje: TÄTÄ SINUN OLISI PITÄNYT AJATELLA JO ENNEN KUIN TEIT LAPSIA

Kaupan alalta loppuu 25000 työpaikkaa 9 vuoden sisällä. Kuka on niin tyhmä, että ottaa asuntolainaa tuolla alalla. Onneksi nuo perheet eivät ole oikeutettuja toimeentulotukeen. Työmarkkinatuki on 660, jos 2 lasta.

Vierailija
84/104 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä viipyy palstan perusohje: TÄTÄ SINUN OLISI PITÄNYT AJATELLA JO ENNEN KUIN TEIT LAPSIA

Kaupan alalta loppuu 25000 työpaikkaa 9 vuoden sisällä. Kuka on niin tyhmä, että ottaa asuntolainaa tuolla alalla. Onneksi nuo perheet eivät ole oikeutettuja toimeentulotukeen. Työmarkkinatuki on 660, jos 2 lasta.

Leipäjonon ruoilla on heidän pärjättävä.

Vierailija
85/104 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös mökki estää toimeentulotuen saannin, ei saa lääkkeitä eikä ruokaa. Omaa tyhmyyttä ostaa mökki kaupan alalla ja palvelualalla.

Vierailija
86/104 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko palstalla yhtään keskustelua, jossa et olisi käynyt tätä samaa murehtimassa? 

Vierailija
87/104 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun leskeneläke viedään niin ei voi kaupan alalla tai palvelualalla ostaa mökkiä, sitä ei saa välttämättä myytyä ja eläke on puolet palkasta eli kaupan alalla 1200 brutto ja tuosta verot pois. Eivät saa toimeentulotukea lääkkeisiin, jos omistavat mökin.

Vierailija
88/104 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisikohan ensin käydä tyttären kanssa vakava keskustelu siitä, mikä siinä ripillepääsyssä on tärkeää. Sekö, että on hieno kampaus ja hieno mekko siellä alban alla vai sekö, mikä merkitys rippikoululla ja ripillepääsyllä on. 

No mikä se merkitys on? Ei mitään sellaista, josta olisi hyötyä tai haittaa myöhemmässä elämässä, eli nollamerkitys.

Vierailija
89/104 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko palstalla yhtään keskustelua, jossa et olisi käynyt tätä samaa murehtimassa? 

Suuri ikäluokka on 77-vuotiaita, ei ne kauan enää partureissa ja kahviloissa pyöri eikä autoile. Asuntovelkaiset menevät ulosottoon noissa yrityksissä, kun työt lähtee.

Vierailija
90/104 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suuri ikäluokka on 77-vuotiaita, ei ne kauan enää partureissa ja kahviloissa pyöri eikä autoile. Asuntovelkaiset menevät ulosottoon noissa yrityksissä, kun työt lähtee.

Jopa 80% parturin asiakkaista eläkeläisiä, oli lehtijuttu.

Ja keltä ensi vuoden alussa leikataan, niin työttömiltä, nuoremmilta. Voi yrittäjäparat, ei tule eläkeläisten tilalle asiakkaita.

Vierailija
91/104 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jopa 80% parturin asiakkaista eläkeläisiä, oli lehtijuttu.

Ja keltä ensi vuoden alussa leikataan, niin työttömiltä, nuoremmilta. Voi yrittäjäparat, ei tule eläkeläisten tilalle asiakkaita.

Ulosottoa pukkaa

Vierailija
92/104 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästämään ap nyt, pistäkää jos vain mahdollista joka kuukausi vaikka 50 e säästöön miehen kanssa, siis että kumpikin laittaa, jos vain pystytte. Kesään mennessä tulee jo kiva säästö, ei ne juhlat oikeasti tarvitse olla kalliit, kakku, keksit, jotain suolasta tarjottavaa, kahvi, tee, eikä tarvitse kalleinta mitä kaupasta löytyy, pakeste/ valmis kakkuja saa alle kympillä kaupasta ja ovat täysin hyviä ,ei tarvitse olla tilattu jostain kondiittorista, jotain keksejä, ehkä pullaa, jos mahdollista esim. karjalan piirakoita, muna voita, jos budjetti antaa myöten, esim. graavilohta, juomana kahvia, teetä, ehkä mehua, limua. Tytön kampauksen voi opetella youtubesta, hyviä ohje videoita vasta alkajillekin, samoin meikkiin, kengät ja mekon varmasti löytää esim. torista, annetaan jopa ilmasiks, esim. vanhojen tanssi mekkoja. Riippuen millaista lahjaa mietitte, tai tyttö haluaisi, ei senkään tarvitse olla kallis, ruusukaan ei paljoa maksa yksi kappale, kyllä sitä huokeammallakin budjetilla saa kivaa kun käyttää kekseliäisyyttä ja on aktiivinen, hyödyntäkää nyt jo tarjouksia esim. lahjaa ajatellen.

Vierailija
93/104 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osaa auttaa, mutta pystyn jakamaan tunteen. Tiedän mitä se on, kun vähistä rahoistaan yrittää järjestää jotain extraa, se on aina pois jostakin muusta ja kun leipä ei ole leveää muutenkaan. Voin ymmärtää nuoren halun kampaamokäyntiin ja kauniiseen mekkoon, jonka on voinut valita ( ilman tyytymistä johonkin). Nuorilla vaikuttaa toki myös kavereiden tilanne. Musta on sitä paitsi hienoa, että tyttäresi kuitenkin haaveilee ja toivoo jotakin vielä kuitenkin, vaikka se meistä aikuisista olisi joutavaa rahantuhlaamista, vähävaraisilla lapsilla se ei aina ole välttämättä niin.

Minä en ymmärrä alkuunkaan.

Ja ap:han aikoo vain pölliä isovanhemmilta rahat. Ei edes yritä itse.

Vierailija
94/104 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

[

Aivan varmasti jostakin saa ompelukoneen lainaan tai voi mennä jollekin koululle ompelemaan tai kansalaisopiston kurssilla tehdä tämän tuunauksen.

Nehän ne onkin ilmaisia ja kaikki mahtuvat mukaan. Kyllä kyllä. 

Ja eihän sitä osaa ilmoittautua eikä osaa laskea että muutsman kympin kurssimaksulla säästää tuhansia vaatekuluissa vuosien ajan.

Minä osaan ommella erinomaisen hyvin ja ompelin itse mm. vanhojentanssimekkoni aikanaan, joten tiedän varsin hyvin ettei itse ompelemalla nykyään säästä mitään. Kaupoista ja kirppiksiltä saa niin halvalla Kiinassa ommeltuja rättejä, että jo pelkät kankaat tulee monin verroin kalliimmaksi kuin henkkamaukan alesta ostettu mekko. Toisaalta ne on myös ommeltu niin ettei siististi tuunaaminen onnistu. Idioottimaisia tuommoiset neuvot, ompelu on kyllä hyvä harrastus ja kivaa kun saa tehtyä mieleisiä vaatteita, laadukkaampia kuin kaupoissa, mutta halpaa se ei ole.

Vierailija
95/104 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

[

Aivan varmasti jostakin saa ompelukoneen lainaan tai voi mennä jollekin koululle ompelemaan tai kansalaisopiston kurssilla tehdä tämän tuunauksen.

Ja eihän sitä osaa ilmoittautua eikä osaa laskea että muutsman kympin kurssimaksulla säästää tuhansia vaatekuluissa vuosien ajan.

Minä osaan ommella erinomaisen hyvin ja ompelin itse mm. vanhojentanssimekkoni aikanaan, joten tiedän varsin hyvin ettei itse ompelemalla nykyään säästä mitään. Kaupoista ja kirppiksiltä saa niin halvalla Kiinassa ommeltuja rättejä, että jo pelkät kankaat tulee monin verroin kalliimmaksi kuin henkkamaukan alesta ostettu mekko. Toisaalta ne on myös ommeltu niin ettei siististi tuunaaminen onnistu. Idioottimaisia tuommoiset neuvot, ompelu on kyllä hyvä harrastus ja kivaa kun saa tehtyä mieleisiä vaatteita, laadukkaampia kuin kaupoissa, mutta halpaa se ei ole.

Kyse onkin siitä että tuunaa vanhoja. Ei osta kallista kangasta ja sitten ährää.

Minulla on ollut jo lapsena mm isän housuista pienennetyt housut ja pöytäliinasta tehty pontso. Koirillani on villapaidan hihoista tehdyt ulkopuvut.

Jne.

Säästää ihan saakelisti. Samaten kodin tuunaa käytännössä ilmaiseksi kun vain viitsii nähdä vaivaa.

Vierailija
96/104 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa seurata esim H&M alennusmyyntejä ja kierrellä kirppareita/nettikirppiksiä - rippimekoksi käyviä mekkoja on tarjolla pilvin pimein edullisesti. Ei todellakaan kannata opetella ompelemaan yksien rippijuhlien takia jos ei muuten kiinnosta, ei itse ompelemalla oikeastaan edes säästä mitään nykyään, eikä hyvin istuvan juhlamekon ompelu ole mitään ihan helppoa aloittelijan hommaa muutenkaan.

Kampauksen opettelette tekemään itse. Youtubesta löytyy videoita ja on aikaa opetella. Jos olette ihan tumpeloita niin sitten se kampaaja voi olla hyvä idea, yksinkertainen kampaus ei maksa muutamaa kymppiä enempää. Tarjoilutkin saa halutessaan edullisesti, ja alatte jo nyt laittaa rahaa säästöön. Ymmärrän kyllä tuskan, mutta onneksi olette näinkin hyvissä ajoin liikkeellä niin ehditte varautua, varmasti saatte kivat juhlat järjestettyä pienelläkin budjetilla :)

Vierailija
97/104 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

[

Kyse onkin siitä että tuunaa vanhoja. Ei osta kallista kangasta ja sitten ährää.

Minulla on ollut jo lapsena mm isän housuista pienennetyt housut ja pöytäliinasta tehty pontso. Koirillani on villapaidan hihoista tehdyt ulkopuvut.

Jne.

Säästää ihan saakelisti. Samaten kodin tuunaa käytännössä ilmaiseksi kun vain viitsii nähdä vaivaa.

Jepjep. Sinulla pienenä joskus 60-luvulla? Nyt on kyse juhlamekosta. Ja nykyään ihan oikeasti käytettyjen ja halpojen valikoima on niin hyvä, ettei ompelu taloudellisesti kannata. Joitain tuunauksia olen itsekin tehnyt, ihan kotoa löytyvistä materiaaleista, mutta ei niillä nyt kovin montaa euroa ole säästänyt loppujen lopuksi. Ei ainakaan niin paljoa että se oikeasti kattaisi koneiden hankintaan ja huoltoon menevät rahat.

Vierailija
98/104 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

[

Jne.

Kumpi tulee halvemmaksi, ostaa kirppikseltä 15e mekko tuunattavaksi + ompelukurssi tai koneet, vai ostaa kirppikseltä 15e mekko joka on valmiiksi sopiva? Käytettynä löytää aivan kaiken, jos vaan viitsii nähdä vaivaa. Jos tykkää tuunata niin hienoa, mutta se mitä siinä säästää on lähinnä ympäristö kun tulee käyttöön semmoisetkin asiat jotka muuten ei mihinkään kelpaisi. Ja tuunaamalla voi saada persoonallisemman, jos haluaa jotain persoonallista tyyliä. Teini todennäköisesti haluaa samanlaisen kuin muillakin.

Vierailija
99/104 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

[

Jne.

Jepjep. Sinulla pienenä joskus 60-luvulla? Nyt on kyse juhlamekosta. Ja nykyään ihan oikeasti käytettyjen ja halpojen valikoima on niin hyvä, ettei ompelu taloudellisesti kannata. Joitain tuunauksia olen itsekin tehnyt, ihan kotoa löytyvistä materiaaleista, mutta ei niillä nyt kovin montaa euroa ole säästänyt loppujen lopuksi. Ei ainakaan niin paljoa että se oikeasti kattaisi koneiden hankintaan ja huoltoon menevät rahat.

Olen tehnyt omille lapsilleni juhla-asut ihan tismalleen samalla idealla. Yksi tilasi 15 euron juhlamekon, jonka tuunasin, toinen löysi kirpparilta asun jonka tuunasin ja kolmas sai isotädin vintagen, jonka tuunasin.

Minkä ihmeen "koneiden"?

Ostimme Ikeasta ompelukoneen, mutta esim tuon esikoisen mekon ompelin ihan käsin. Samaten hansikkaansa pienensin käsin värjättyäni ne ensin, käsin.

Kone ostettiin 2008 eikä sitä ole sen kummemmin huollettu.

Vierailija
100/104 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

[

Jne.

Kumpi tulee halvemmaksi, ostaa kirppikseltä 15e mekko tuunattavaksi + ompelukurssi tai koneet, vai ostaa kirppikseltä 15e mekko joka on valmiiksi sopiva? Käytettynä löytää aivan kaiken, jos vaan viitsii nähdä vaivaa. Jos tykkää tuunata niin hienoa, mutta se mitä siinä säästää on lähinnä ympäristö kun tulee käyttöön semmoisetkin asiat jotka muuten ei mihinkään kelpaisi. Ja tuunaamalla voi saada persoonallisemman, jos haluaa jotain persoonallista tyyliä. Teini todennäköisesti haluaa samanlaisen kuin muillakin.

MITKÄ KONEET? Mitä ihmeen koneita monikossa te tarvitsette yksinkertaiseen ompelemiseen?

Ja tietenkin on halvempaa ostaa valmiiksi sopiva. Ääliö kysymys.