Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

lapsen rippijuhlat ja huono taloustilanne

Vierailija
28.11.2021 |

Tyttäreni rippikoulu ja rippijuhlat on ensi kesänä. Tyttö suunnittelee jo nyt innoissaan minkäänlaisen mekon haluaa, minkäänlaiset tarjoilut, kukat yms. On ihanaa kuunnella teinin suunnitelmia.
Mutta samaan aikaan rintaani puristaa sillä tiedän että minun ja mieheni tulot ovat niin pienet että selviämme juuri ja juuri normaalista arjesta ja laskujen maksusta. En kerta kaikkiaan tiedä mistä revin rahat tyttäreni rippijuhliin. En haluaisi tyrmätä tyttäreni suunnitelmia täysin sillä ne ovat kuitenkin aika kohtuulliset; uusi mekko, kampaajan tekemä lettikampaus, ruusu kuvaan, tavalliset juhlatarjottavat ja jokin lahja meiltä vanhemmilta.
Mitä teen?

Kommentit (104)

Vierailija
41/104 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea ymmärtää tuollaista köyhyyttä. Koko ajanhan on aikuisella oltava puskuria koska ihan koko ajan voi hajota jotakin.

Entäs kun lapsi hukkaa ja jättää eri paikkoihin koko ajan vaikkapa käsineitä? Nekin kunnolliset maksavat alk 20e pari. Niihin jo menee vuodessa yhdellekin äkkiä satanen.

Koko ajan muuttuvat lasten koot ja tarpeet. Pyörät, legot, luistimet, suksisetit, skootit, suojat, kypärät...

Entä jos huomenna tai kuitenkin ensi viikolla pitää hakea kaupasta imuri, pyykkikone tai liesituuletin? Vakuutukset, sähköt, vedet, nuohoojat, jätelaskut j n e. Ne voivat nostaa hintojaan milloin vain ja yhtäkkiä pitää tilata tuholaistorjuja kun varastossa on hiiriä.

Työhön päästäkseen on meistä monella oikeasti oltava auto - sen kulut ovat kovat koko ajan ja yllärimomentti aina läsnä. Jos ei muuta satu niin eikö jo kivi lennä tuulilasiin.

Miten joku voi elää noin että puolen vuoden päästä tuleva pikkumeno ahdistaa näin paljon että haetaan netistä ohjeita? Ja kaksi aikuista ihmistä...

Järjen köyhyyttä tuo on.

Tokmannilta saa eurolla villasormikkaat. Ei tuonikäiset enää muita käytä.

Ja lapasetkin saa muuten neulottua niin, että purkaa ja pesee langat vanhasta villapaidasta. Ei maksa mitään.

Vierailija
42/104 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti juhliin menee 200€ ainakin jos pitää ostaa lapselle mekko, muutaman kympin lahja ja ainekset tarjoiluihin. Ap

No jo on, ettei reilussa puolessa vuodessa saa 300e säästettyä. Se tekee n 50e kuussa. Sen nyt saa kasaan vaikka ruokalaskusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/104 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän sinänsä että vähävaraisena rippijuhlat voi hirvittää. Meilläkin ensi kesänä rippijuhlat ja jo pelkkä leiri 400 euroa. Mutta en kyllä veisi nuorta mihinkään kampaajalle, ihan hyvin voi kotonakin laittaa hiukset. Mekon voi ostaa zalandosta tms, saa hyvinkin edullisesti, myös kirppikset kannattaa katsoa läpi.

Ja tuskin sukulaiset odottaa mitään ökyjuhlia. Itse voi tehdä tarjottavat. Mitään lainaa ei rippijuhlia varten tulis mieleenkään ottaa. Ja tosiaan, ettekö voi säästää miehen kanssa yhdessä? Jos kumpikin laittaa kuussa 20 e säästöön niin johan on kesällä jo melkeen 300 e kasassa. Kyllä sillä riittävän hyvät juhlat järjestää. Kyllä nuorenkin pitää ymmärtää realiteetit, jokainen juhlii omien varojen mukaan.

Vierailija
44/104 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkä aika juhliin ja ap on vaan päättänyt olla vähävarainen. Töitä on tarjolla nyt hyvin. Aina on varaa nipistää vanhemman mukavuuksista. Niitähän aina on.

Vierailija
45/104 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mekon voi ommella itse

Nykyisin saa halvemmalla kaupasta mekon kuin itse ommellen. Sitä paitsi täysin osaamaton kun lähtee käsin ompelemaan, niin mekko on hajalla ennen kuin pääsee kotiovesta ulos. 

Vierailija
46/104 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen yhden lapsen yh. Koko lapsen elinikä ollaan edetty säästeliäästi, eli lapsi on joutunut jäämään monesta paitsi. Päätin että ripillepääsystä ei säästellä. Lapsi sai mennä haluamalleen leirille (eli ei kaikkein halvimmalle). Ostettiin uusi asu ja juhlakengät ainaisten kirpparivaatteiden sijaan. Lapsi sai valita tarjottavat eikä valittu halvinta. Otettiin jopa ammattivalokuvaajalla kuvia. Tämän kaiken rahoitin ottamalla asuntolainasta lyhennysvapaata. Monen mielestä varmaan typerää ja turhaa, mutta itse olen tyytyväinen siihen päätökseeni. Ja lapsi vaikutti olevan myös.

Vierailija
47/104 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja lapasetkin saa muuten neulottua niin, että purkaa ja pesee langat vanhasta villapaidasta. Ei maksa mitään.

Pitääkin käydä lähimetsästästä hakemassa podonneita risuja, jotka vuolen ompelupuikoiksi. 

Vierailija
48/104 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[

Aivan varmasti jostakin saa ompelukoneen lainaan tai voi mennä jollekin koululle ompelemaan tai kansalaisopiston kurssilla tehdä tämän tuunauksen.

Nehän ne onkin ilmaisia ja kaikki mahtuvat mukaan. Kyllä kyllä. 

Vierailija
49/104 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mekon voi ommella itse ja kirjastosta saat kirjan siitä miten tehdään lettikampaus.

Minä olen vaatettanut kolme tytärtä ihan omin pikkukätöisin myös vanhojen tansseihin, vaikkei edes ole rahapula.

En ole myöskään ikinä kuullut, että rippilapsi menisi kampaajalle?!

Monesti valmismekko on paljon halvempi kuin jo pelkkä kangas. Lisäksi tarvitaan ompelukone, joka ei ole joka kodin varuste (luulitko niin?) ja taitoakin tarvitaan. 

Kukaan tuskin suostuisi pukemaan päälleen minun ompelemaani mekkoa. No, onneksi ei tarvitsekaan.

Mekon voi muokata vanhasta. Mun tytär osti 15 eurolla mekon ja se muokattiin.

Aivan varmasti jostakin saa ompelukoneen lainaan tai voi mennä jollekin koululle ompelemaan tai kansalaisopiston kurssilla tehdä tämän tuunauksen.

Ja taitoja voi opetella. Ei tarvitse olla tyhmä ja tumpula. Itseään voi kehittää.

"Aivan varmasti" Juu, aivan varmasti. Tuskin koulut ottavat ulkopuolisia ompelemaan etenkään näin korona-aikaan. 

Ja jos ompelu ei kiinnosta pätkän vertaa, niin sitä ei opi vaikka kuinka harjoittelisi. 

Vierailija
50/104 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin sinä, tekisin nyt juhliin asti extratyötä illalla tai viikonloppuna, että saisin juhlaan tarvittavat rahat. Tytölle iso juttu eikä minua haittaisi tehdä vähän extraa sitä varten.

Vierailija
51/104 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lapasetkin saa muuten neulottua niin, että purkaa ja pesee langat vanhasta villapaidasta. Ei maksa mitään.[/quote]

- Ei taatusti saa eurolla villasormikkaita yhdestäkään kaupasta.

Kaikilla ei ole vanhoja neuleita purettavaksi.

Kannattaisi vähän ajatella ennen kirjoittamista.

Enkä ole ap.

Vierailija
52/104 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, alat kiriä kiinni kasvatuksessa. Rippikouluikäisellä pitäisi olla jo talouden perustiedot hallussa, ja joku käsitys perheen taloustilanteesta.

Epäilen tätä kyllä provoksi, ei kukaan teini ole noin innoissaan ripillepääsystä. Rippileiristä ehkä.

Ei teinit ole innoissaan leiristä eikä konfirmaatiosta vaan lahjoista eli käytännössä rahasta, jota sukulaiset tuovat pilvin pimein.

Naapurin tyttö halusi oikein isot bileet, jonne kutsuttiin etäisimmätkin sukulaiset, ainoana motiivina raha. Mitä enemmän vieraita, sen enemmän rahaa.

Meillä taas juniori totesi "en lähde sitä jesseschaibaa kuuntelemaan vaikka mitä tulis lahjaksi". Niinpä jätti koko riparitouhut väliin, tietäen että menettää fyffeä mutta myös on vapaa turhista ajanhukkailuista joista luokkakaverinsa tuntuvat olevansa käärmeissään.

Vierailija
53/104 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

[

Nehän ne onkin ilmaisia ja kaikki mahtuvat mukaan. Kyllä kyllä. 

Ja eihän sitä osaa ilmoittautua eikä osaa laskea että muutsman kympin kurssimaksulla säästää tuhansia vaatekuluissa vuosien ajan.

Vierailija
54/104 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Ei taatusti saa eurolla villasormikkaita yhdestäkään kaupasta.

Kaikilla ei ole vanhoja neuleita purettavaksi.

Kannattaisi vähän ajatella ennen kirjoittamista.

Enkä ole ap.

TOKMANNILTA tuossa lukee.

Ja niitä villapaitoja saa ilmaiseksi, kunhan kysyy.

Vierailija
55/104 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mekon voi ommella itse ja kirjastosta saat kirjan siitä miten tehdään lettikampaus.

Minä olen vaatettanut kolme tytärtä ihan omin pikkukätöisin myös vanhojen tansseihin, vaikkei edes ole rahapula.

Monesti valmismekko on paljon halvempi kuin jo pelkkä kangas. Lisäksi tarvitaan ompelukone, joka ei ole joka kodin varuste (luulitko niin?) ja taitoakin tarvitaan. 

Kukaan tuskin suostuisi pukemaan päälleen minun ompelemaani mekkoa. No, onneksi ei tarvitsekaan.

Ja taitoja voi opetella. Ei tarvitse olla tyhmä ja tumpula. Itseään voi kehittää.

"Aivan varmasti" Juu, aivan varmasti. Tuskin koulut ottavat ulkopuolisia ompelemaan etenkään näin korona-aikaan. 

Ja jos ompelu ei kiinnosta pätkän vertaa, niin sitä ei opi vaikka kuinka harjoittelisi. 

Ja kun on tyhmä, laiska ja tumpula, kaikki aika menee käsien vääntelyyn.

Vierailija
56/104 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitääkin käydä lähimetsästästä hakemassa podonneita risuja, jotka vuolen ompelupuikoiksi. 

Mikä on ompelupuikko?

Vierailija
57/104 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen yhden lapsen yh. Koko lapsen elinikä ollaan edetty säästeliäästi, eli lapsi on joutunut jäämään monesta paitsi. Päätin että ripillepääsystä ei säästellä. Lapsi sai mennä haluamalleen leirille (eli ei kaikkein halvimmalle). Ostettiin uusi asu ja juhlakengät ainaisten kirpparivaatteiden sijaan. Lapsi sai valita tarjottavat eikä valittu halvinta. Otettiin jopa ammattivalokuvaajalla kuvia. Tämän kaiken rahoitin ottamalla asuntolainasta lyhennysvapaata. Monen mielestä varmaan typerää ja turhaa, mutta itse olen tyytyväinen siihen päätökseeni. Ja lapsi vaikutti olevan myös.

Täysin idioottimaista.

Vierailija
58/104 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä vihje. Nyt kaikki vuokralla asuvat ottamaan asuntolainasta lyhennysvapaata.

Vierailija
59/104 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyhmä, laiska  ja tumpula ostaa mekkonsa kaupasta halvemmalla ja vähemmällä vaivalla.

Vierailija
60/104 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyhmä, laiska  ja tumpula ostaa mekkonsa kaupasta halvemmalla ja vähemmällä vaivalla.

Millä rahalla? Kun just ruikutetaan että rahaa ei ole?