Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

lapsen rippijuhlat ja huono taloustilanne

Vierailija
28.11.2021 |

Tyttäreni rippikoulu ja rippijuhlat on ensi kesänä. Tyttö suunnittelee jo nyt innoissaan minkäänlaisen mekon haluaa, minkäänlaiset tarjoilut, kukat yms. On ihanaa kuunnella teinin suunnitelmia.
Mutta samaan aikaan rintaani puristaa sillä tiedän että minun ja mieheni tulot ovat niin pienet että selviämme juuri ja juuri normaalista arjesta ja laskujen maksusta. En kerta kaikkiaan tiedä mistä revin rahat tyttäreni rippijuhliin. En haluaisi tyrmätä tyttäreni suunnitelmia täysin sillä ne ovat kuitenkin aika kohtuulliset; uusi mekko, kampaajan tekemä lettikampaus, ruusu kuvaan, tavalliset juhlatarjottavat ja jokin lahja meiltä vanhemmilta.
Mitä teen?

Kommentit (104)

Vierailija
1/104 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästäkää joka kuukausi hiukan ylimääräistä jo etukäteen. Voisiko esim isovanhemmat osallistua kustannuksiin?

Vierailija
2/104 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässähän on hyvin aikaa säästä. Lapsen kanssa voi sopia myös budjetista esim uutta mekkoa varten. Hienon voi löytää edullisestikin. Lapselle voi myös todeta, että kampauksen voi tehdä itsekin. Kun alatte yhdessä harjoitella onnistuu lettikampaus varmasti kesällä jo hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/104 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrot että rahat eivät riitä kaikkeen, sä varmaan osaat itse tehdä kampauksen, opettele YouTube ssa on hyvin videoita kampauksiin ja meikkeihin.

Etsi Facebook kirpparilta/ kirpparilta mekko tai jostain hm.n alennuksesta.

Pistä rahaa säästöön.

Leivo tarjottavat itse. Tai edullista valmista esim karjalanpiirakat, munavoi, kuivakakkuja, pikkuleipiä, suolakeksejä ja juustoja....

Vierailija
4/104 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arveletko koronan olevan ohi jo ensi kesänä. Monilla on jäänyt juhlinnat minimiin, kun korona jyllää.

Vierailija
5/104 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, alat kiriä kiinni kasvatuksessa. Rippikouluikäisellä pitäisi olla jo talouden perustiedot hallussa, ja joku käsitys perheen taloustilanteesta.

Epäilen tätä kyllä provoksi, ei kukaan teini ole noin innoissaan ripillepääsystä. Rippileiristä ehkä.

Vierailija
6/104 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tää tuli jotenkin yllätyksenä? Mitä nyt 15-16 vuotta olet tiennyt.

Vierailija
7/104 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mekon voi ommella itse ja kirjastosta saat kirjan siitä miten tehdään lettikampaus.

Minä olen vaatettanut kolme tytärtä ihan omin pikkukätöisin myös vanhojen tansseihin, vaikkei edes ole rahapula.

En ole myöskään ikinä kuullut, että rippilapsi menisi kampaajalle?!

Vierailija
8/104 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ajattelinkin tehdä itse tyttären kanssa tarjottavat. Ja juhlat on pienet. Ei kai se auta kuin yrittää säästää ja tarvittaessa kysyä isovanhemmilta muutama sata euroa lainaan...

Vierailija
9/104 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

T.ap

Vierailija
10/104 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo ajattelinkin tehdä itse tyttären kanssa tarjottavat. Ja juhlat on pienet. Ei kai se auta kuin yrittää säästää ja tarvittaessa kysyä isovanhemmilta muutama sata euroa lainaan...

Siis montako sataa sinä aiot laittaa johonkin typerään kolttuun ja turhaan kampaamoreissuun?

Vierailija
11/104 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuon ikäinen nuori tajua perheensä rahatilannetta. Minä tajusin ja sanoin etten halua mitään juhlia. Halpa mekko kelpasi ja itse ottama rippikuva kun kirkosta pääsi. Kavereitten kanssa lähdettiin mäkkräriin. Ne olivat parhaimmat rippijuhlat. 

Vierailija
12/104 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti juhliin menee 200€ ainakin jos pitää ostaa lapselle mekko, muutaman kympin lahja ja ainekset tarjoiluihin. Ap

Vierailija
13/104 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

säästät 50e/kk niin on 300e koossa

sovit tytön kanssa että 100e mekko, 100e kampaajaan ja 100e tarjottavat (leivot itse) ja ruusu muutama euro.

lahja vanhemmilta: juhlien järjestäminen

Vierailija
14/104 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt järki käteen. Torissa myydään jatkuvasti todella kivoja kerran käytettyjä tai jopa käyttämättömiä kesämekkoja. Lahjoitetaan jopa.

Ja sen lettikampauksen tms voi oikeasti tehdä ihan itse. Tai sitten ostaa tyttärelle suoristimen/kihartimet/lämpörullat ja opettaa käyttämään niitä.

Meillä ei ollut edes mitään rippijuhlia, enkä tunne ketään joka niistä pitäisi moista haloota. Vanhojen tansseissakin nykyään on muotia mennä mieluummin low key kuin prinsessateemalla.

t. kahden teinitytön äiti

Vierailija
15/104 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa siis sinunkin alkaa jo suunnittelemaan. Mekkokin saattaa löytyä nyt joulun jälkeen halvalla. Tarjottavaksi riittää vallan hyvin kakku ja karjalanpiirakat+ kahvi, tee. Niihinkään ei uppoa maksimissaan kun 30e, ellei kutsuvieraslista ole älyttömän iso.

Lettiohjeet kannattaa katsoa netistä, niinkuin aikaisemmin joku mainitsikin. Sieltä löytyy vaikka mitä luomuksia, jotka osaa tehdä jo vasta-alkaja.

Vierailija
16/104 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säästäkää joka kuukausi hiukan ylimääräistä jo etukäteen. Voisiko esim isovanhemmat osallistua kustannuksiin?

Aivan varmasti isovanhematt kummit ystävät osalistuu kustanukset. Eli suoran sovitte mitä kukin tuo nyytti kestit. Niin ei raha kulje välissä.Aivan hienoja juhla mekkoja nuorelle löytyy Vida, Punane kontti,kuin pojille paidat housut.. Riitää rahanne .Niistä ei näe,on jonkun vanhat.Kirkossa kaikilla on päällä kaapu. Jotta ei tule eriarvoisutta vatetus siellä rippille pääsy tilaisuus. Koko perhe harastaan ulkoilua,muovikassi mukaan .Tyhjät pantti pullot,tölkit kaupaan,rahat niistä säästön. Ihan kiva summa kertyy ensi kesään, ilmasta rahaa juhlanne!

Vierailija
17/104 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti juhliin menee 200€ ainakin jos pitää ostaa lapselle mekko, muutaman kympin lahja ja ainekset tarjoiluihin. Ap

Noin halvat juhlat ja teillä ei ole varaa.

Omituista ON??

Vierailija
18/104 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keräät pulloja tytön kanssa lenkkeilen viikonloppuna, kuukaudessa pitää säästää 34 € on kuuden kuukauden kuluttua 204 €.

Mekko alennusmyynnistä/nettikirpparilta n. 30 €, leivot kakun, kermaa, mansikkahilloa, banskuja väliin ja päälle, leivot normipullaa,teet lusikkaleipiä. Jos suolaista niin tee joku edullinen peltipiirakia, jonka leikkaat annospaloihin. Ruusu ei paljoa maksa ja kampauksen voi tehdä itse. Ja karjalanpiirakoita saa tarjouksista pakasteesta halvalla, osta pakkaseen kun näet.

Vierailija
19/104 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, alat kiriä kiinni kasvatuksessa. Rippikouluikäisellä pitäisi olla jo talouden perustiedot hallussa, ja joku käsitys perheen taloustilanteesta.

Epäilen tätä kyllä provoksi, ei kukaan teini ole noin innoissaan ripillepääsystä. Rippileiristä ehkä.

Ei teinit ole innoissaan leiristä eikä konfirmaatiosta vaan lahjoista eli käytännössä rahasta, jota sukulaiset tuovat pilvin pimein.

Naapurin tyttö halusi oikein isot bileet, jonne kutsuttiin etäisimmätkin sukulaiset, ainoana motiivina raha. Mitä enemmän vieraita, sen enemmän rahaa.

Vierailija
20/104 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille jotka annoitte asiallisia vinkkejä. En kaipaa ihmettelyä miten meillä ei muka ole rahaa laittaa paria sataa juhliin. Ap