Pitäisikö sukupuolen sijaan puhua sukupuoli-identiteetistä?
Pitäisikö sukupuolen sijaan puhua sukupuoli-identiteetistä? Englannin kielellä nämä erotetaan kätevästi eri sanoilla sex ja gender, suomen kielessä ei ole eri sanoja eri määritelmille. Ihmisen sukupuoli määräytyy solutasolla eikä sukupuoli-identiteetti välttämättä ole sama kuin biologinen sukupuoli. Miksi siis väitämme että sukupuolia on enemmän kuin kaksi koska oikeammin kyse on siitä että sukupuoli-identiteettejä on enemmän kuin kaksi?
Kaikilla ihmisillä on samanlainen ihmisarvo riippumatta siitä millainen sukupuoli-identiteetti heillä on.
Kommentit (139)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ongelma on se, että ihmiset kieltäytyvät käyttämästä sanaa "sukupuoli-identiteetti"? Onko mitään ideoita miten ihmiset saisi käyttämään sitä sanaa sukupuolen sijaan? Sillähän tää asia saataisiin helpoiten ratkaistua.
Miksi pitäisi olla jokin sukupuoli-identiteetti? Miten sellainen edes määritellään?
Ei kait kyse ole siitä, "pitäisikö" sellainen olla, vaan siitä, että sellainen ihmisillä on. Kai sinäkin pidät itseäsi johonkin sukupuoleen kuuluvana? Se on ihan vaan käsitys omasta sukupuolesta.
Jos et osaa päättää, mitä lehmä sanoo?
Jotta voi päättää, mihin kuuluu, pitää ensin tietää, miten se sukupuoli-identiteetti määritellään? Mistä minä tiedän, miltä vaikka naisen identiteetin pitäisi tuntua? Tai muun? Se muu:han jo määrittelee, millaiseksi naisen tai miehen pitää itsensä tuntea, koska ei muka kuulu heihin. Kerro sinä nämä määritelmät kun kerran tunnut tietävän.
Vierailija kirjoitti:
Saksalaisessa dokkarissa oli raskaana olevalta naiselta näyttävä ihminen. Kuvaaja seurasi kun hän tuli kotiin, riisui ulkovaatteet, irrotti raskausmahan. Hän olikin biologinen mies! Hän selitti olevansa transgenderisti nainen ja käytti raskausmahaproteesia tullakseen sosiaalisesti kohdatuksi identiteettinsä mukaan eli koetun naiseuden mukaan.
Vastauksena ap:n kysymykseen, missään nimessä ei. Ei pidä lähteä gender-ideologiaan.
Ministeritason juttuja taitaa olla nykyhallituksen aikana..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on sukupuoli, ei mikään sukupuoli-identiteetti.
Sulla ei ole lainkaan sukupuoli-identiteettiä? Tiedätkö mitä se sana tarkoittaa? Se on henkilön oma kokemus siitä, mihin sukupuoleen hän kuuluu. Etkö ole mielestäsi nainen, mies tai muu?
Miksi se pitäisi kokea jollakin tavalla? Sukupuoli on biologinen fakta, ei siihen mitään identiteettiä lisäksi tarvita.
Eri
Eli kun sulta kysytään sukupuolta, et sano mitään?
Sanon sen, mikä biologisesti olen.
Tämä on ookoo jos sun biologia vastaa sitä sukupuolta miksi itsesi koet. Kaikilla ei ole näin mutkatonta. Olet siis... kammosana iik iik, peitä silmäsi: etuoikeutettu.
Ei etuoikeutettu, vaan tietoisuudessa, tieteen ja tilanteen tasalla.
On vaikeaa myöntää etuoikeuksiaan, arvaa miltä itestä tuntuu.
Mutta onhan se totta: Etuoikeus on se, että meiltä puuttuu jokin rasite, mitä jotkut muut joutuvat kokemaan. Eli tässä tapauksessa ristiriita sen välillä minkä sukupuolen ruumis meillä on, ja mihin sukupuoleen samastamme itsemme. Ollaan tästä etuoikeudesta kiitollisia. Mieti miten raskasta olisi jos tätä etuoikeutta ei olisi.
Miksi sitten kehodysforia ei ole transsukupuolisuuden määritelmä, vaan kulttuurisiin stereotyyppeihin samaistuminen, mieltymykset ja persoonallisuuden piirteet?
Tätä pitäisi varmaan kysyä transdiagnooseja tekeviltä lääkäreiltä, psykologeilta ja sosiaalityöntekijöiltä. Kovasti siellä tuntui stereotyyppeihin soveltuminen kiinnostavan.
Vaadin että ikä korvataan ikä-identiteetillä. Tällä on mittaamattoman suuri merkitys hyvinvoinnilleni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ongelma on se, että ihmiset kieltäytyvät käyttämästä sanaa "sukupuoli-identiteetti"? Onko mitään ideoita miten ihmiset saisi käyttämään sitä sanaa sukupuolen sijaan? Sillähän tää asia saataisiin helpoiten ratkaistua.
Miksi pitäisi olla jokin sukupuoli-identiteetti? Miten sellainen edes määritellään?
Ei kait kyse ole siitä, "pitäisikö" sellainen olla, vaan siitä, että sellainen ihmisillä on. Kai sinäkin pidät itseäsi johonkin sukupuoleen kuuluvana? Se on ihan vaan käsitys omasta sukupuolesta.
Jotta voi päättää, mihin kuuluu, pitää ensin tietää, miten se sukupuoli-identiteetti määritellään? Mistä minä tiedän, miltä vaikka naisen identiteetin pitäisi tuntua? Tai muun? Se muu:han jo määrittelee, millaiseksi naisen tai miehen pitää itsensä tuntea, koska ei muka kuulu heihin. Kerro sinä nämä määritelmät kun kerran tunnut tietävän.
Olen ite ajatellut, että fiilispohjalta suurin osa ihmisistä tietää mitä sukupuolta on. Etkö oikeasti tiedä itse? Mulle on ollut aina selvää että olen nainen/tyttö. Hämmentävä ajatus, että moni ei tiedä. Kiitos, annoit ajattelemisen aihetta.
Ei pitäisi. Sukupuoli on biologinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ite ajatellut, että fiilispohjalta suurin osa ihmisistä tietää mitä sukupuolta on. Etkö oikeasti tiedä itse? Mulle on ollut aina selvää että olen nainen/tyttö. Hämmentävä ajatus, että moni ei tiedä. Kiitos, annoit ajattelemisen aihetta.
No ilmeisesti moni ei tunnu tietävän, kun tuo ”muu” on keksitty. Laittaa miettimään, missä muussa asiassa heillä on vaikeuksia, jos jo oma sukupuoli on niin vaikeaa tunnistaa.
Sanoja ei pidä käyttää sen mukaan mitä jotkut mielisairaat kokee. Sukupuoli on biologinen.
Sukupuoli on biologinen tosiasia, ei identiteetti. Biologiseen sukupuoleen kohdistuvasta sorrosta ei voi identifioitua pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla ei ole lainkaan sukupuoli-identiteettiä? Tiedätkö mitä se sana tarkoittaa? Se on henkilön oma kokemus siitä, mihin sukupuoleen hän kuuluu. Etkö ole mielestäsi nainen, mies tai muu?
Miksi se pitäisi kokea jollakin tavalla? Sukupuoli on biologinen fakta, ei siihen mitään identiteettiä lisäksi tarvita.
Eri
Tämä on ookoo jos sun biologia vastaa sitä sukupuolta miksi itsesi koet. Kaikilla ei ole näin mutkatonta. Olet siis... kammosana iik iik, peitä silmäsi: etuoikeutettu.
No merkkaa biologinen sukupuoli ja lisää viereen, että sulla on sukupuoli-identiteetin häiriö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri
Ei etuoikeutettu, vaan tietoisuudessa, tieteen ja tilanteen tasalla.
On vaikeaa myöntää etuoikeuksiaan, arvaa miltä itestä tuntuu.
Mutta onhan se totta: Etuoikeus on se, että meiltä puuttuu jokin rasite, mitä jotkut muut joutuvat kokemaan. Eli tässä tapauksessa ristiriita sen välillä minkä sukupuolen ruumis meillä on, ja mihin sukupuoleen samastamme itsemme. Ollaan tästä etuoikeudesta kiitollisia. Mieti miten raskasta olisi jos tätä etuoikeutta ei olisi.
Miksi sitten kehodysforia ei ole transsukupuolisuuden määritelmä, vaan kulttuurisiin stereotyyppeihin samaistuminen, mieltymykset ja persoonallisuuden piirteet?
Tätä pitäisi varmaan kysyä transdiagnooseja tekeviltä lääkäreiltä, psykologeilta ja sosiaalityöntekijöiltä. Kovasti siellä tuntui stereotyyppeihin soveltuminen kiinnostavan.
Transiuttavatko lääkärit normeihin ja stereotyyppeihin sopeutumattomia ihmisiä? Kuulostaa puoskaroinnilta. Kyllä mies voi meikata, pukeutua mekkoihin ja korkkareihin ilman transiutusta. Ulkoinen kuorrutus ei muuta sukupuolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä näen asian niin että mies on sellanen kuka näyttää mieheltä ja sillä on miehen sukupuolielimet, nainen näyttää naiselta ja sillä on naisen sukupuolielimet.
Sukupuoli identititeetti tarkoittaa sitä hyväksyykö oman sukupuolen.
Sukupuoli on siis lyhykäisyydessä ulkonäkö+sukupuolielimet.
Tästä jää tietenkin ulkopuolelle kaikki ne variaatiot, jotka eivät sovi tuohon ajatukseen. Eli ne joiden ulkonäöstä ei voi päätellä sukupuolta, tai jonka sukupuolielimet ovat jotain muuta kuin normi. Ja sukupuoli määrittyy myös kromosomeista (X+X tai X+Y, tai jotain muuta), ja jopa sukupuolihormonien määrästä. Tai siitä, tuottaako isoja vai pieniä sukusoluja. Nämä kaikki voivat ilmetä erilaisina yhdistelminä, jolloin tuo kahteen kategorisointi ei enää olekaan lainkaan yksinkertaista.
Sukupuoli-identiteetti on taas tästä kaikesta irrallinen asia, eli henkilön oma kokemus siitä, mihin sukupuoleen hän kuuluu.
Näin monta sanaa poistettavaan ketjuun. Plääh.
Pitäisi ehkä vielä eriyttää fyysinen sukupuoli (ulkonäkö ja/tai sukuelimet) ja biologinen sukupuoli (kromosomit). Sitten on vielä erikseen juridinen sukupuoli: se voi vastata henkilön ulkonäköä ja/tai sukuelimiä ja/tai kromosomeja ja tai sukupuoli-identiteettiä tai sitten ei mitään näistä.
Tai sit voidaan eriyttää hullut ja normaalit toisistaan. Käviskö se?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saksalaisessa dokkarissa oli raskaana olevalta naiselta näyttävä ihminen. Kuvaaja seurasi kun hän tuli kotiin, riisui ulkovaatteet, irrotti raskausmahan. Hän olikin biologinen mies! Hän selitti olevansa transgenderisti nainen ja käytti raskausmahaproteesia tullakseen sosiaalisesti kohdatuksi identiteettinsä mukaan eli koetun naiseuden mukaan.
Vastauksena ap:n kysymykseen, missään nimessä ei. Ei pidä lähteä gender-ideologiaan.
Tarkoittaa..?
Vierailija kirjoitti:
Tätä minäkin olen sanonut kun asiasta on keskusteltu. Sukupuolia on vain kaksi, mutta Sukupuoli-identiteettejä sitten niin monta kuin vain halutaan. Vaikka olisi transhenkilöstä kyse, hänkin on valinnut vaihtaa sukupuolensa toiseen näistä kahdesta.
Joo, mutta ketään ulkopuolista ei kiinnosta vit tu a kaan jonkun sukupuoli-identiteetti tai sukupuolitunne. Kukin kokekoon ja tuntekoon mitä kokee, mutta biologinen sukupuoli on se, joka muita ihmisiä kiinnostaa ja mikä merkkaa todellisuudessa ja muiden ihmisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Biologia ei ole kiinnostunut kenenkään minäkokemuksesta. Biologisessa mielessä vain lisääntymisellä on väliä. Mies tuottaa siittiöitä ja nainen munasoluja.
Se, millaiseksi ihminen itsensä milloinkin kokee on täysin epärelevanttia, se ei vaikuta biologiaan millään tavalla.Kuvailit tässä sitä, mitä englannissa kuvataan sanalla sex.
Gender taas on ns. sosiaalinen sukupuoli, se sukupuoli mitä me kukin arjessamme esitämme esim. pukeutumisellamme tms.
Mä esimerkiksi saatan esittää naista, varsinkin jos menen treffeille romantiikka mielessä. Olen myös biologisesti nainen.
Vi tun misogyyni. Naista ei esitetä! Nainen ei ole mikään saa ta nan performanssi vaan nainen on naaraspuolinen ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoittaa..?
Tarkoittaa että sukupuoli on biologinen fakta eikä esitys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ilmeisesti moni ei tunnu tietävän, kun tuo ”muu” on keksitty. Laittaa miettimään, missä muussa asiassa heillä on vaikeuksia, jos jo oma sukupuoli on niin vaikeaa tunnistaa.
Olet vissiin eri? Tuo jonka kanssa puhuin, ei myöskään osannut määritellä omaa sukupuoltaan. Mutta joo, taitaa olla yleisempää kuin ajattelin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla ihmisillä ei ole tällaista identiteettiä/kokemusta omasta sukupuolestaan, vaan sukupuoli on heille pelkkää biologiaa. Minulle olisi ihan yksi ja sama olla mies tai nainen. Satun olemaan nainen, ja se on ihan ok. Identiteettini perustuu muihin asioihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Biologia ei ole kiinnostunut kenenkään minäkokemuksesta. Biologisessa mielessä vain lisääntymisellä on väliä. Mies tuottaa siittiöitä ja nainen munasoluja.
Se, millaiseksi ihminen itsensä milloinkin kokee on täysin epärelevanttia, se ei vaikuta biologiaan millään tavalla.Kuvailit tässä sitä, mitä englannissa kuvataan sanalla sex.
Gender taas on ns. sosiaalinen sukupuoli, se sukupuoli mitä me kukin arjessamme esitämme esim. pukeutumisellamme tms.
Mä esimerkiksi saatan esittää naista, varsinkin jos menen treffeille romantiikka mielessä. Olen myös biologisesti nainen.
Vi tun misogyyni. Naista ei esitetä! Nainen ei ole mikään saa ta nan performanssi vaan nainen on naaraspuolinen ihminen.
Ootpa äkeä, mamma hyvä. Ei tää niin vakavaa ole.
Katsopa Instagramin beibejä, kyllä siellä naista esitetään ja rankasti: korostetaan pyllyä ja tissiä ja on tekotukkaa ja paksua huulta ja keikistelyä. Esityshän se nimenomaan on, oikea performanssi. Eihän nainen normaalisti siltä näytä. Se on show, missä naiseutta korostetaan äärimmilleen.