Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitäisikö sukupuolen sijaan puhua sukupuoli-identiteetistä?

Vierailija
28.11.2021 |

Pitäisikö sukupuolen sijaan puhua sukupuoli-identiteetistä? Englannin kielellä nämä erotetaan kätevästi eri sanoilla sex ja gender, suomen kielessä ei ole eri sanoja eri määritelmille. Ihmisen sukupuoli määräytyy solutasolla eikä sukupuoli-identiteetti välttämättä ole sama kuin biologinen sukupuoli. Miksi siis väitämme että sukupuolia on enemmän kuin kaksi koska oikeammin kyse on siitä että sukupuoli-identiteettejä on enemmän kuin kaksi?

Kaikilla ihmisillä on samanlainen ihmisarvo riippumatta siitä millainen sukupuoli-identiteetti heillä on.

Kommentit (139)

Vierailija
81/139 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli ongelma on se, että ihmiset kieltäytyvät käyttämästä sanaa "sukupuoli-identiteetti"? Onko mitään ideoita miten ihmiset saisi käyttämään sitä sanaa sukupuolen sijaan? Sillähän tää asia saataisiin helpoiten ratkaistua.

Miksi pitäisi olla jokin sukupuoli-identiteetti? Miten sellainen edes määritellään?

Ei kait kyse ole siitä, "pitäisikö" sellainen olla, vaan siitä, että sellainen ihmisillä on. Kai sinäkin pidät itseäsi johonkin sukupuoleen kuuluvana? Se on ihan vaan käsitys omasta sukupuolesta.

Jos et osaa päättää, mitä lehmä sanoo?

Jotta voi päättää, mihin kuuluu, pitää ensin tietää, miten se sukupuoli-identiteetti määritellään? Mistä minä tiedän, miltä vaikka naisen identiteetin pitäisi tuntua? Tai muun? Se muu:han jo määrittelee, millaiseksi naisen tai miehen pitää itsensä tuntea, koska ei muka kuulu heihin. Kerro sinä nämä määritelmät kun kerran tunnut tietävän.

Olen ite ajatellut, että fiilispohjalta suurin osa ihmisistä tietää mitä sukupuolta on. Etkö oikeasti tiedä itse? Mulle on ollut aina selvää että olen nainen/tyttö. Hämmentävä ajatus, että moni ei tiedä. Kiitos, annoit ajattelemisen aihetta.

No ilmeisesti moni ei tunnu tietävän, kun tuo ”muu” on keksitty. Laittaa miettimään, missä muussa asiassa heillä on vaikeuksia, jos jo oma sukupuoli on niin vaikeaa tunnistaa.

Olet vissiin eri? Tuo jonka kanssa puhuin, ei myöskään osannut määritellä omaa sukupuoltaan. Mutta joo, taitaa olla yleisempää kuin ajattelin. 

Olen sama. Olen aina tiennyt olevani tyttö/nainen, eikä siinä ole minulle mitään ongelmaa. Mutta en myöskään tiedä, millainen on oikea ”naisen identiteetti” - sellainenhan täytyy olla, jos ei tunne siihen kuuluvansa. Siihenhän tuo koko ”muu-sukupuoli” perustuu.

Vierailija
82/139 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on sukupuoli, ei mikään sukupuoli-identiteetti.

Sulla ei ole lainkaan sukupuoli-identiteettiä? Tiedätkö mitä se sana tarkoittaa? Se on henkilön oma kokemus siitä, mihin sukupuoleen hän kuuluu. Etkö ole mielestäsi nainen, mies tai muu? 

Miksi se pitäisi kokea jollakin tavalla? Sukupuoli on biologinen fakta, ei siihen mitään identiteettiä lisäksi tarvita.

Eri

Eli kun sulta kysytään sukupuolta, et sano mitään?

Sanon sen, mikä biologisesti olen.

Tämä on ookoo jos sun biologia vastaa sitä sukupuolta miksi itsesi koet. Kaikilla ei ole näin mutkatonta. Olet siis... kammosana iik iik, peitä silmäsi: etuoikeutettu. 

Luetun ymmärtäminen jäi heikoksi. Jos ei ole mitään kokemusta sukupuolesta, se ei voi olla eri eikä sama kuin se biologia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/139 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pitkälti samoilla linjoilla luonnontieteilijänä, sillä lisäyksellä että on myös pieni määrä ihmisiä joilla on esim. poikkeavat sukupuolikromisomit.

Vierailija
84/139 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä se on, kun jostain asiasta tehdään muotia. Koko pakka menee sekaisin.

Sukupuolia on kaksi ja jos ei osaa identifioitua sukupuoleensa, psykiatrille, mars.

Vierailija
85/139 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on sukupuoli, ei mikään sukupuoli-identiteetti.

Sulla ei ole lainkaan sukupuoli-identiteettiä? Tiedätkö mitä se sana tarkoittaa? Se on henkilön oma kokemus siitä, mihin sukupuoleen hän kuuluu. Etkö ole mielestäsi nainen, mies tai muu? 

Miksi se pitäisi kokea jollakin tavalla? Sukupuoli on biologinen fakta, ei siihen mitään identiteettiä lisäksi tarvita.

Eri

Eli kun sulta kysytään sukupuolta, et sano mitään?

Sanon sen, mikä biologisesti olen.

Tämä on ookoo jos sun biologia vastaa sitä sukupuolta miksi itsesi koet. Kaikilla ei ole näin mutkatonta. Olet siis... kammosana iik iik, peitä silmäsi: etuoikeutettu. 

En oikein tiedä, miksi minun pitäisi itseni kokea? Elän vain elämääni siltä kuin parhaaksi tuntuu.

Just näin, tiedän mitä tarkoitat. Meille etuoikeutetuille tämä on juuri näin helppoa, kun ruumis on selkeästi joko nainen tai mies, eikä mieli kyseenalaista sitä, silloin identiteetti tuntuu luontevalta kuin hengittäminen. Mutta kaikilla ei tosiaan ole näin helppoa.

sama

Olet väärässä. Näissä nykyään itsensä muunsukupuoliseksi kokevissa nuorissa on luultavasti paljon niitä, jotka kehittävät kriisin kun eivät koe jotain sukupuoli-identiteettiä omakseen. Minäkin kävin teininä tämän kriisin, ja onneksi silloin ei muunsukupuolisista puhuttu, koska olisin saattanut hurahtaa samaan juttuun. Sukupuolen ei tarvitse olla identiteettitekijä. Usko tai älä, meitä ihmisiä on erilaisia.

Vierailija
86/139 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minä näen asian niin että mies on sellanen kuka näyttää mieheltä ja sillä on miehen sukupuolielimet, nainen näyttää naiselta ja sillä on naisen sukupuolielimet. 

Sukupuoli identititeetti tarkoittaa sitä hyväksyykö oman sukupuolen.

Sukupuoli on siis lyhykäisyydessä ulkonäkö+sukupuolielimet.

Tästä jää tietenkin ulkopuolelle kaikki ne variaatiot, jotka eivät sovi tuohon ajatukseen. Eli ne joiden ulkonäöstä ei voi päätellä sukupuolta, tai jonka sukupuolielimet ovat jotain muuta kuin normi. Ja sukupuoli määrittyy myös kromosomeista (X+X tai X+Y, tai jotain muuta), ja jopa sukupuolihormonien määrästä. Tai siitä, tuottaako isoja vai pieniä  sukusoluja. Nämä kaikki voivat ilmetä erilaisina yhdistelminä, jolloin tuo kahteen kategorisointi ei enää olekaan lainkaan yksinkertaista.

Sukupuoli-identiteetti on taas tästä kaikesta irrallinen asia, eli henkilön oma kokemus siitä, mihin sukupuoleen hän kuuluu.

Näin monta sanaa poistettavaan ketjuun. Plääh.

Pitäisi ehkä vielä eriyttää fyysinen sukupuoli (ulkonäkö ja/tai sukuelimet) ja biologinen sukupuoli (kromosomit). Sitten on vielä erikseen juridinen sukupuoli: se voi vastata henkilön ulkonäköä ja/tai sukuelimiä ja/tai kromosomeja ja tai sukupuoli-identiteettiä tai sitten ei mitään näistä.

Tai sit voidaan eriyttää hullut ja normaalit toisistaan. Käviskö se? 

On olemassa mielisairaita ihmisiä ja sitten on normaaleita ihmisiä. Kysyttävää?

Vierailija
87/139 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pitkälti samoilla linjoilla luonnontieteilijänä, sillä lisäyksellä että on myös pieni määrä ihmisiä joilla on esim. poikkeavat sukupuolikromisomit.

Tällä taas ei ole mitään tekemistä sukupuoli-identiteetin kanssa.

Vierailija
88/139 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei!

Ei pidä mennä sotkemaan selvää asiaa jollain luonnonvastaisella "ideologialla"!

Jos on syntynyt biologisesti mieheksi, on mies ja jos naiseksi, on nainen ja PISTE!

Joka muuta kuvittelee, on sekaisin päästään!

Ymmärrän tuskasi, ja kunpa maailma tosiaan olisi mustavalkoinen niin kaikki olisi helpompaa. Tämä sukupuolikysymys ei nyt vaan noudata toiveitamme, vaan on huomattavasti monimutkaisempi. Luen alkuun vaikka viesti no 6.

Maailma on monimutkainen, mutta et silti voi väittää että sukupuolia on enemmän koska biologisesti niitä on vain kaksi. Miksi et suoraan sano että sukupuoli identiteettejä on enemmän kuin kaksi. Tämä ei tarkoita eikä saa tarkoittaa sitä että ihmisiä aletaan sortaa jos heidän identiteettinsä ei ole sama kuin biologinen sukupuoli. Heillä on sama ihmisarvo kuin kaikilla muillakin.

Itse jättäisin kyllä vielä sen "muu" -mahdollisuuden. Kun tosiaan biologinenkaan sukupuoli ei ole mitenkään itsestäänselvä kaikissa tapauksissa. 

Mitä epäselvää siinä voi olla?

Intersukupuolisiin kaiketi viitattiin. Heitäkin on monenlaisia.

Vierailija
89/139 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli ongelma on se, että ihmiset kieltäytyvät käyttämästä sanaa "sukupuoli-identiteetti"? Onko mitään ideoita miten ihmiset saisi käyttämään sitä sanaa sukupuolen sijaan? Sillähän tää asia saataisiin helpoiten ratkaistua.

Miksi pitäisi olla jokin sukupuoli-identiteetti? Miten sellainen edes määritellään?

Ei kait kyse ole siitä, "pitäisikö" sellainen olla, vaan siitä, että sellainen ihmisillä on. Kai sinäkin pidät itseäsi johonkin sukupuoleen kuuluvana? Se on ihan vaan käsitys omasta sukupuolesta.

Jotta voi päättää, mihin kuuluu, pitää ensin tietää, miten se sukupuoli-identiteetti määritellään? Mistä minä tiedän, miltä vaikka naisen identiteetin pitäisi tuntua? Tai muun? Se muu:han jo määrittelee, millaiseksi naisen tai miehen pitää itsensä tuntea, koska ei muka kuulu heihin. Kerro sinä nämä määritelmät kun kerran tunnut tietävän.

Olen ite ajatellut, että fiilispohjalta suurin osa ihmisistä tietää mitä sukupuolta on. Etkö oikeasti tiedä itse? Mulle on ollut aina selvää että olen nainen/tyttö. Hämmentävä ajatus, että moni ei tiedä. Kiitos, annoit ajattelemisen aihetta.

No ilmeisesti moni ei tunnu tietävän, kun tuo ”muu” on keksitty. Laittaa miettimään, missä muussa asiassa heillä on vaikeuksia, jos jo oma sukupuoli on niin vaikeaa tunnistaa.

Olet vissiin eri? Tuo jonka kanssa puhuin, ei myöskään osannut määritellä omaa sukupuoltaan. Mutta joo, taitaa olla yleisempää kuin ajattelin. 

Olen sama. Olen aina tiennyt olevani tyttö/nainen, eikä siinä ole minulle mitään ongelmaa. Mutta en myöskään tiedä, millainen on oikea ”naisen identiteetti” - sellainenhan täytyy olla, jos ei tunne siihen kuuluvansa. Siihenhän tuo koko ”muu-sukupuoli” perustuu.

En minäkään tiedä miltä se tuntuu, kun on väärän sukupuolen ruumiissa. Varmaan hyvinkin oudolta. Mutta selkeestihän meillä molemmilla on naisen identiteetti, koska sitähän se juuri tarkoittaa, että minä itseään pitää.

Olisko tämä vähän kuin kalalta kysyisi että miltä vesi tuntuu? Se varmaan ihmettelee että mikä? Kissalta taas kun kysyt, se tietää kyllä että ihan helevetin kamalalta. 

Vierailija
90/139 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Biologia ei ole kiinnostunut kenenkään minäkokemuksesta. Biologisessa mielessä vain lisääntymisellä on väliä. Mies tuottaa siittiöitä ja nainen munasoluja.

Se, millaiseksi ihminen itsensä milloinkin kokee on täysin epärelevanttia, se ei vaikuta biologiaan millään tavalla.

Kuvailit tässä sitä, mitä englannissa kuvataan sanalla sex.

Gender taas on ns. sosiaalinen sukupuoli, se sukupuoli mitä me kukin arjessamme esitämme esim. pukeutumisellamme tms.

Mä esimerkiksi saatan esittää naista, varsinkin jos menen treffeille romantiikka mielessä. Olen myös biologisesti nainen. 

Vi tun misogyyni. Naista ei esitetä! Nainen ei ole mikään saa ta nan performanssi vaan nainen on naaraspuolinen ihminen. 

Ootpa äkeä, mamma hyvä. Ei tää niin vakavaa ole.

Katsopa Instagramin beibejä, kyllä siellä naista esitetään ja rankasti: korostetaan pyllyä ja tissiä ja on tekotukkaa ja paksua huulta ja keikistelyä. Esityshän se nimenomaan on, oikea performanssi. Eihän nainen normaalisti siltä näytä. Se on show, missä naiseutta korostetaan äärimmilleen. 

Jos sillä instabeibellä on tai on ollut penis, niin hänestä ei silti tule naista millään performanssilla. Nainen on nainen ilman meikkiä, glittteriä, kumihuulia ja röyhelöitäkin, ihan vaikka navettahaalareissa.

Vierailija
91/139 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on taatusti erilainen identiteetti kuin naapurin Aadalla tai yläkerran Liisillä. Silti olemme kaikki naisia. Vai pitääkö meille keksiä omat sukupuolet, koska olemme erilaisia?

Vierailija
92/139 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen avulla on hankala korostaa naiseutta ja sen paremuutta. Etkö ole huomannut että sukupuolia arvostellaan ainoastaan silloin kun naiset kokee jäävänsä vähemmälle.

Naisille oikeudet kelpaa mutta vastuuta ei suostuta ottamaan

Vierailija
93/139 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei!

Ei pidä mennä sotkemaan selvää asiaa jollain luonnonvastaisella "ideologialla"!

Jos on syntynyt biologisesti mieheksi, on mies ja jos naiseksi, on nainen ja PISTE!

Joka muuta kuvittelee, on sekaisin päästään!

Ymmärrän tuskasi, ja kunpa maailma tosiaan olisi mustavalkoinen niin kaikki olisi helpompaa. Tämä sukupuolikysymys ei nyt vaan noudata toiveitamme, vaan on huomattavasti monimutkaisempi. Luen alkuun vaikka viesti no 6.

Maailma on monimutkainen, mutta et silti voi väittää että sukupuolia on enemmän koska biologisesti niitä on vain kaksi. Miksi et suoraan sano että sukupuoli identiteettejä on enemmän kuin kaksi. Tämä ei tarkoita eikä saa tarkoittaa sitä että ihmisiä aletaan sortaa jos heidän identiteettinsä ei ole sama kuin biologinen sukupuoli. Heillä on sama ihmisarvo kuin kaikilla muillakin.

Itse jättäisin kyllä vielä sen "muu" -mahdollisuuden. Kun tosiaan biologinenkaan sukupuoli ei ole mitenkään itsestäänselvä kaikissa tapauksissa. 

Mitä epäselvää siinä voi olla?

Intersukupuolisiin kaiketi viitattiin. Heitäkin on monenlaisia.

Eivät sinänsä liity tähän muodikkaaseen sukupuoli-identiteettiasiaan, vaan kyseessä on harvinainen kehityshäiriö.

Vierailija
94/139 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehellä on pili ja naisella on pimpura. Siinä ne on

Vierailija
95/139 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Biologia ei ole kiinnostunut kenenkään minäkokemuksesta. Biologisessa mielessä vain lisääntymisellä on väliä. Mies tuottaa siittiöitä ja nainen munasoluja.

Se, millaiseksi ihminen itsensä milloinkin kokee on täysin epärelevanttia, se ei vaikuta biologiaan millään tavalla.

Gender taas on ns. sosiaalinen sukupuoli, se sukupuoli mitä me kukin arjessamme esitämme esim. pukeutumisellamme tms.

Mä esimerkiksi saatan esittää naista, varsinkin jos menen treffeille romantiikka mielessä. Olen myös biologisesti nainen. 

Vi tun misogyyni. Naista ei esitetä! Nainen ei ole mikään saa ta nan performanssi vaan nainen on naaraspuolinen ihminen. 

Katsopa Instagramin beibejä, kyllä siellä naista esitetään ja rankasti: korostetaan pyllyä ja tissiä ja on tekotukkaa ja paksua huulta ja keikistelyä. Esityshän se nimenomaan on, oikea performanssi. Eihän nainen normaalisti siltä näytä. Se on show, missä naiseutta korostetaan äärimmilleen. 

Naiseutta on esittää jotain mikä ei näytä naiselta? Äly hoi...

Vierailija
96/139 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukupuoliasiat on jo vanha juttu. Nykyisin vasemmisto ajaa pedofiilien asiaa. Googlaa "minor attracted person". Varoitus: voi aiheuttaa inhon tunnetta normaalissa ihmisessä.

Vierailija
97/139 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen avulla on hankala korostaa naiseutta ja sen paremuutta. Etkö ole huomannut että sukupuolia arvostellaan ainoastaan silloin kun naiset kokee jäävänsä vähemmälle.

Naisille oikeudet kelpaa mutta vastuuta ei suostuta ottamaan

Vastuuta mistä? Ja ei kai nyt ihmiset yleensä muutenkaan vastuiden perässä juokse vaan oikeuksien, koskee kaikkia ihmisryhmiä. Kuka sitä elämäänsä kuormittavammsksi haluaisi väkisin muuttaa.

Vierailija
98/139 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minäkään tiedä miltä se tuntuu, kun on väärän sukupuolen ruumiissa. Varmaan hyvinkin oudolta. Mutta selkeestihän meillä molemmilla on naisen identiteetti, koska sitähän se juuri tarkoittaa, että minä itseään pitää. 

Onko siinä vaihtoehtoja? Jos on biologisesti nainen, on nainen. Ei se muuksi muutu rinnat pois leikkaamalla tai pukeutumalla miesten osastolta ostettuihin vaatteisiin. Se, millaiseksi itsensä tuntee, on sitten jokaisen oma asia ja varmaan jokaisella on erilainen tuntemus itsestään ja identiteetistään.

Vierailija
99/139 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Naiseutta on esittää jotain mikä ei näytä naiselta? Äly hoi...

Etkö ymmärtänyt? 

Siinä siis korostetaan ns. naisellisia piirteitä äärimmilleen, kunnes ne ovat niin äärimmäisiä, että normaali luonnontilainen nainen ei juuri koskaan näytä siltä. Sitä samaahan drag-artistit tekee: esittää naista. 

Vierailija
100/139 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko siinä vaihtoehtoja? Jos on biologisesti nainen, on nainen. Ei se muuksi muutu rinnat pois leikkaamalla tai pukeutumalla miesten osastolta ostettuihin vaatteisiin. Se, millaiseksi itsensä tuntee, on sitten jokaisen oma asia ja varmaan jokaisella on erilainen tuntemus itsestään ja identiteetistään.

Nyt aletaan ehkä päästä siihen, mistä aloittaja ilmeisesti halusi puhua: että on hyödyllistä erottaa biologinen sukupuoli ja sukupuolen kokemus. Koska ne ovat kaksi eri asiaa, ja ne helposti menevät sekaisin kun puhutaan vain "sukupuolesta". 

Keskustelu etenee.