Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi äitiyspakkaus on aina vähän enemmän poikamainen kuin tyttömäinen?

Vierailija
24.02.2015 |

Onko hyväksyttävämpää pukea tyttö vihreään tai ruskeaan, kuin poika vaaleanpunaiseen?

Kommentit (124)

Vierailija
81/124 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa nähdä kun nämä sukupuolineutraalit lapsukaiset kasvavat aikuisiksi,meillä taitaa olla silloin suuri joukko identiteettiään etsiviä ja hukassa olevia ihmisiä ja sitten mietitään miten tämä 2000-luvun alussa ollut trendi nyt olikin näin väärä juttu,ja mites tämän virheen seuraukset nyt hoidettais...

Vierailija
82/124 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 16:06"]

Voi herranjumala sentään, se haalari EI ole sininen!!!!!

[/quote] Kelan "täti" kyllä sanoi että se on vaaleansininen, minkäs värinen se sun mielestä on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/124 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 13:08"]

Ostin muinoin persikka-harmaa-sävyisen oloasun, koska ajattelin, että menee se pojallekin. No, eipä näyttänyt menevän.

[/quote]

Mitä kävi? Jäikö polvista jumiin vai saiko vauva värin nähdessään niin kaamean raivarin, että et saanut väännettyä päälle?

Vierailija
84/124 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 16:29"]

Saa nähdä kun nämä sukupuolineutraalit lapsukaiset kasvavat aikuisiksi,meillä taitaa olla silloin suuri joukko identiteettiään etsiviä ja hukassa olevia ihmisiä ja sitten mietitään miten tämä 2000-luvun alussa ollut trendi nyt olikin näin väärä juttu,ja mites tämän virheen seuraukset nyt hoidettais...

[/quote]

Jeps. Minä olen sukupuolineutraalin kasvatuksen saanut, korkeakoulutettu ja elämässä menestynyt nainen. Hukassa en ole minkään määrityksen mukaan. 

Vierailija
85/124 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka tyttöjen ja poikien värejä ei varsinaisesti ole olemassa, fakta on nyt se että uuden äitiyspakkauksen vaatteita tullaan käyttämään 80% enemmän pojilla kun tytöillä. Sama tapahtuisi toisin päin jos nykyisten sini-vihreäsävyisten vaatteiden tilalla ois vaaleanpunaista. Eli toisin sanoen tyttövauvoilta jää iso osa käyttämättä. En ymmärrä miksi ei voida tehdä äitiyspakkausta jossa valkoisen ja beigen lisäksi esim. TUMMANsinistä (laivastonsininen) ja punaista, kirkkaankeltaista (ei mitään hailukeltaista) ja mustavalkoista. Vähän samoja värejä kuin Polarn o pyretin siniset ja punaiset. Tällöin pakkauksen vaatteiden käyttöprosentti ois varmasti todella paljon isompi ja eikö se ole pakkauksen ajatuksenakin: Tulla käyttöön. No, onneks vaihtoehtona on myös ottaa avustus rahana kuten itse olen tehnyt. Nykyistä tai tuota kuvailemaanikaan pakkausta en ottaisi, olisi tulossa sitten poika tai tyttö.

Vierailija
86/124 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en usko sukupuolineutraaliin kasvatukseen vaan minulle opoika on poika ja tyttö on tyttö eikä sukupuoleton ja "ulalla kulkeva" Ruu. Sen sijaan poikani saa leikkiä nukella jos häntä huvittaa ja tyttö atoilla jos niistä tykkää. Mutta äiti ei kummiskaan oo Kettu vaan äiti ja isä on isä eikä Susi.

Vierailija
87/124 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 15:58"]

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 15:50"]

Te valitatte, kun pakkauksessa on 3 kpl sinisiä vaatteita, ulkohaalari/puolipotkarit/potkupuku valko-sininen (pilvien kuvia). Kaikki muut ovat raikasta vihreää, limenvihreää, keltainen, oranssi, ruskea, luonnonvalkoista,harmaa, kuviollista... Miten ei mun silmiin tuo näytä pelkästään pojille tarkoitetuksi... Itse aikoinaan vierastin pojallani limenvihreää, miellän sen tyttöjen väriksi todellakin. Noh, kaikesta pitää valittaa, eihän voi muuta odottaa av:lla. Ilta-Sanomien kommenteissa yksi mies sanoikin, että oikein odottaa koska valitus alkaa tai oikeammin olisi mieluummin näkemättä tätä riitelyä väreistä. Suomessa on asiat hyvin, kun ei ilmainen pakkaus edes kelpaa, kun ei värit nyt olleet just MINUN, SIIS MINUN, MINUN mieleiset. Ottakaa siis rahat.

[/quote]  En kyllä huomannut että KUKAAN olisi väittänyt ettei mikään vaate sovi tytölle. Moni vaan on sitä mieltä että osa sopii oikeastaan vain pojalle ja osa sitten on neutraaleja väritykseltään ja molemmille sopivia, kuten juuri nuo mainitsemasi keltainen (jota on kylläkin tosi vähän) ja vihreä. Pakkauksen kallein tuote eli ulkohaalari on selkeästi pojalle suunnattu, samoin makuupussi kun taas ainuttakaan tytölle suunattua vaatetta ei pakkauksesta löydy. Pakkaus kustannetaan VEROvaroista joten aika moni lienee "kustantanut" oman pakkauksensa. 

[/quote]

Miehesi maksaa enemmän veroja, kuin sinä loisnaisena. Lisäksi kuka on pakottanut juuri sinut lisääntymään?

Onko sinulla hajuakaan, kuinka paljon itsekkyytesi lapsenhakinnassa todellisuudessa maksaa veronmaksajille?

Vela-ihmisille ja miehille?

Vierailija
88/124 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 16:37"]

Vaikka tyttöjen ja poikien värejä ei varsinaisesti ole olemassa, fakta on nyt se että uuden äitiyspakkauksen vaatteita tullaan käyttämään 80% enemmän pojilla kun tytöillä. Sama tapahtuisi toisin päin jos nykyisten sini-vihreäsävyisten vaatteiden tilalla ois vaaleanpunaista. Eli toisin sanoen tyttövauvoilta jää iso osa käyttämättä. En ymmärrä miksi ei voida tehdä äitiyspakkausta jossa valkoisen ja beigen lisäksi esim. TUMMANsinistä (laivastonsininen) ja punaista, kirkkaankeltaista (ei mitään hailukeltaista) ja mustavalkoista. Vähän samoja värejä kuin Polarn o pyretin siniset ja punaiset. Tällöin pakkauksen vaatteiden käyttöprosentti ois varmasti todella paljon isompi ja eikö se ole pakkauksen ajatuksenakin: Tulla käyttöön. No, onneks vaihtoehtona on myös ottaa avustus rahana kuten itse olen tehnyt. Nykyistä tai tuota kuvailemaanikaan pakkausta en ottaisi, olisi tulossa sitten poika tai tyttö.

[/quote]

Ai että ihan 80 %?

Vierailija
89/124 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 13:19"]Tulipas taas tuulahdus 50-luvulta. Vihreä ja ruskea eivät ole mitenkään erityisen poikamaisia tai tyttömäisiä värejä. Pinkki (joka aiemmin oli poikien väri, tosiaan) ja vaaleansininen vakiintuivat teollistumisen myötä tytöille ja pojille. Muut värit ovat suhteellisen neutraaleja ja mielikuva on vain ihmisen omassa päässä.

Ehkä kannattaa jossain vaiheessa alkaa keskittyä ihmisiin yksilöinä eikä tyttöinä tai poikina. Saksassakin on jo laillistettu kolmas sukupuoli samoin kuin Australiassa, Uudessa-Seelannissa, Nepalissa... etc. Ei tämän maailman ole pakko olla yhtä yksioikoinen kuin krintinusko meille on tuputtanut. Sukupuoli on kulttuurirelativismia. Itse en ainakaan koe persoonaani vahvan naiseuden kautta. Mutta se on erittäin ok, jos joku muu niin tekee.
[/quote]
Sukupuoli ei todellakaan ole mitään kulttuurirelativismia. On ihan biologinen tosiasia että ihmiset ovat joko miehiä tai naisia ja jos vehkeet näyttävät vähän epämääräisiltä niin sukupuolen voi tarvittaessa tarkistaa kromosomeista. Naurettavaa että biologiasta halutaan tehdä kulttuurisidonnainen juttu.

Vierailija
90/124 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

64 jatkaa: nauran tosiaan täällä näille kommenteille ja peukutuksille: "Apua, oli SINISTÄ ja VIHREETÄ, ne on POIKIEN VÄREJÄ!!! LAITTAKAA ENEMMIN PUNAISTA JA PINKKIÄ!!!" :D:D:D:D Kuka keksi poikien ja tyttöjen värit, ihan tyhmää jaottelua! Ja tuntuu että naiset itse oikein edistää sukupuoliroolittelua.

[/quote]

No kerropa yksikin hyvä syy, miksi ainutkaan äitiyspakkaus koko historiansa aikana ei ole ollut sävyltään punainen tai edes kepeä persikka? Jos ei ole tyttöjen ja poikien värejä, niin jotenkin sitä olettaisi, että edes 2000-luvulla joka toine pakkaus olisi ollut pinkin/oranssin sävyyn ja joka toinen turkoosin/vihreän. Vaan kun ei ole, koska väritys on sukupuolineutraalisti sinertävä - ei koskaan sukupuolineutraalisti punertava!

Vierailija
91/124 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 14:21"]

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 13:52"][quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 13:41"]mä pidän jokaiselle pienen saarnan, joka mun kuullen puhuu tyttöjen ja poikien väreistä. eivätpähän ainakaan mun kuullen toista kertaa levitä moista aivopierupilveä. [/quote] Tulepa minulle joskus saarnaamaan ni saat kuulla kunniasi. Pue sinä poikasi minun puolestani vaikka vaaleanpunaiseen ruusukuosiin, mutta oman poikani puen poikamaisesti. Piste. Pukeutukoon itse isonpana vaaleanpunaiseen jos tahtoo. [/quote] Tästä sen taas huomaa alapeukkujen määrästä, että eivät ihmiset oikeasti suvaitse toistensa elämäntapoja, vaikka niissä ei olisi mitään vahingollista. Oma mielipide on muka ainoa ja oikea. Minä suvaitsen, vaikka joku pukisi poikansa prinsessamekkoon, ja jonkun tulee suvaita, että omaani en niin pue. Mitä se jollekin kuuluu? Sain pojan ja minusta on täysin OK, että hän myös näyttää pojalta. Täysi sukupuolettomuuden tavoittelu on aivan tarpeetonta. Jos joku kokee olevansa androgyyni niin olkoot, mutta antakoot muiden olla selkeästi joko miehiä tai naisia, jos tahtovat. Se on täysin normaalia.

[/quote]

On myös täysin normaalia olla androgyyni. Sitä ei vain usein suvaita. Esim paras kaverini ei näytä naiselta ja häneltä on useamman kerran koitettu evätä naistenhuoneeseen meno. Tämä kertoo minusta aika karulla tavalla, kuinka yhteiskunnassamme ei erilaisuutta hyväksytä. Sukupuolisuus ja sen edustaminen on normi, jota ei mitenkään tarvitse hävetä. Hankalammassa asemassa ovat ne, jotka eivät koe tarvetta olla sen oman sukupuoliroolinsa suurlähettiläitä.

Sori, ohi aiheen meneminen, mutta koen kyllä, että meidän yhteiskunnassa on helppo olla niin kauan, kun toimii ns. odotetun sukupuoliroolin tavoin. Itse olen hameita käyttävä, meikkaava nainen ja elämäni on huomattavasti helpompaa kuin parhaan ystäväni. Se, että toi joku yksi, joka kokee tarvetta saarnata, ei ihan vastaa sitä syrjinnän määrää, jota androgyynit ihmiset kokevat meidän yhteiskunnassa. Tai edes julkkisnaiset, jotka koittavat lähteä salilta ilman meikkiä. Puhumattakaan miehistä, jotka haluavat vaikkapa nyppiä kulmakarvansa.

Vierailija
92/124 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin otin ja otan jatkossakin rahana äitiysavustuksen. En vaan voi sietää värioksennusvaatteita ja jotain nallekuvioita. Tykkään enemmän esim. Kappahlin Newbie tyylisistä, hillityistä väreistä ja kuoseista (nyt kaikki uusretrofanaatikkomammat alapeukuttaa tätä :D) ja niitä olen avustusrahalla ostanutkin :). Ei jää mikään käyttämättä kun saa just sellasia vaatteita ku ite tykkää lapselleen pukea.

Vierailija
93/124 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 16:41"]

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 15:50"]

Te valitatte, kun pakkauksessa on 3 kpl sinisiä vaatteita, ulkohaalari/puolipotkarit/potkupuku valko-sininen (pilvien kuvia). Kaikki muut ovat raikasta vihreää, limenvihreää, keltainen, oranssi, ruskea, luonnonvalkoista,harmaa, kuviollista... Miten ei mun silmiin tuo näytä pelkästään pojille tarkoitetuksi... Itse aikoinaan vierastin pojallani limenvihreää, miellän sen tyttöjen väriksi todellakin. Noh, kaikesta pitää valittaa, eihän voi muuta odottaa av:lla. Ilta-Sanomien kommenteissa yksi mies sanoikin, että oikein odottaa koska valitus alkaa tai oikeammin olisi mieluummin näkemättä tätä riitelyä väreistä. Suomessa on asiat hyvin, kun ei ilmainen pakkaus edes kelpaa, kun ei värit nyt olleet just MINUN, SIIS MINUN, MINUN mieleiset. Ottakaa siis rahat.

[/quote]  En kyllä huomannut että KUKAAN olisi väittänyt ettei mikään vaate sovi tytölle. Moni vaan on sitä mieltä että osa sopii oikeastaan vain pojalle ja osa sitten on neutraaleja väritykseltään ja molemmille sopivia, kuten juuri nuo mainitsemasi keltainen (jota on kylläkin tosi vähän) ja vihreä. Pakkauksen kallein tuote eli ulkohaalari on selkeästi pojalle suunnattu, samoin makuupussi kun taas ainuttakaan tytölle suunattua vaatetta ei pakkauksesta löydy. Pakkaus kustannetaan VEROvaroista joten aika moni lienee "kustantanut" oman pakkauksensa. 

[/quote]

Miehesi maksaa enemmän veroja, kuin sinä loisnaisena. Lisäksi kuka on pakottanut juuri sinut lisääntymään?

Onko sinulla hajuakaan, kuinka paljon itsekkyytesi lapsenhakinnassa todellisuudessa maksaa veronmaksajille?

Vela-ihmisille ja miehille?

[/quote] No ei taatusti maksa enempää kuin minä :) Missä kohdin kerroin sinulle ammattini ja mitä maksan veroa? Näillä veroilla hoidetaan monta Velaa kun he on vanhoja eikä heillä ole ketään joka heistä välittäisi.

Vierailija
94/124 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 16:42"]

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 13:19"]Tulipas taas tuulahdus 50-luvulta. Vihreä ja ruskea eivät ole mitenkään erityisen poikamaisia tai tyttömäisiä värejä. Pinkki (joka aiemmin oli poikien väri, tosiaan) ja vaaleansininen vakiintuivat teollistumisen myötä tytöille ja pojille. Muut värit ovat suhteellisen neutraaleja ja mielikuva on vain ihmisen omassa päässä. Ehkä kannattaa jossain vaiheessa alkaa keskittyä ihmisiin yksilöinä eikä tyttöinä tai poikina. Saksassakin on jo laillistettu kolmas sukupuoli samoin kuin Australiassa, Uudessa-Seelannissa, Nepalissa... etc. Ei tämän maailman ole pakko olla yhtä yksioikoinen kuin krintinusko meille on tuputtanut. Sukupuoli on kulttuurirelativismia. Itse en ainakaan koe persoonaani vahvan naiseuden kautta. Mutta se on erittäin ok, jos joku muu niin tekee. [/quote] Sukupuoli ei todellakaan ole mitään kulttuurirelativismia. On ihan biologinen tosiasia että ihmiset ovat joko miehiä tai naisia ja jos vehkeet näyttävät vähän epämääräisiltä niin sukupuolen voi tarvittaessa tarkistaa kromosomeista. Naurettavaa että biologiasta halutaan tehdä kulttuurisidonnainen juttu.

[/quote]

Onhan myös biologisesti erilaisia kromosomeja. Eivätkä ne ole ainoa määrittävä tekijä. Esim. hormonituotanto ja bakteerikanta määrittävät myös vahvasti persoonaa. Onhan eri kulttuureissakin hyvi erilaisia rooleja miehelle & naiselle. Lisäksi on monia kulttuureita (joko nykyisiä tai entisiä), joissa on tilaa myös useammalla sukupuoliroolille.

Ja tuskinpa se penis tai vagina on päättänyt jonkun värin olevan miesmäinen tai naismainen. Ennemmin tämän asian on ratkaissut raha ja kohdemainonta.

Vierailija
95/124 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

*kromosomiyhdistelmiä piti sanoa. Aina eivät edes ihmisillä esiinny pareittain. Toki usein tästä seuraa hedelmättömyyttä, mutta luonnotonta se ei asiasta tee.

Vierailija
96/124 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju osoittaa sen, kuinka monet äidit pitää lasta vaan nättinä nukkena, jolle pitää pukea just mamman silmää miellyttävät vaatteet...

Ei se vauva välitä, minkäväriset kuteet sillä on päällä vaan että on lämmin ja hyvä olla, se on tärkeintä! Äitiyspakkauksen tavarat ei ole tehty siksi, että niiden pitäisi miellyttää mamman silmää. Hävettää ihan tämä nykyajan nuorten ihmisten kiittämättömyys!

Vierailija
97/124 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ota kantaa onko pakkauksen vaatteiden värit jotenkin sukupuolisesti epätasa-arvossa mutta jos meille syntyy tyttö, niin ei tuossa tämän vuoden pakkauksessa ole yhtäkään vaatekappaletta jota en hänelle voisi "poikavärisyytensä" vuoksi pukea. Oranssiraitainen potkari näytti kyllä kuvassa hirveän väriseltä, sitä en haluaisi pukea pojallekaan (omaan makuun kirkas oranssi olisi nätempi).

Emme siis tiedä, onko kesäkuussa syntyväksi odotettu lapsemme poika vai tyttö ja mielestäni tuon äitiyspakkauksen vaatteet sopivat hyvin kummallekin. Päinvastoin taas tämä monen esille nostama vaaleanpunainen ja pinkki (jotka miellän eri sävyisiksi), tuntuisivat oudoilta pukea pojalle. Poikkeuksena saattaisi olla joku possukuvioinen vaaleanpunainen vaate, mutta haluaisinko lapseni pukea possupukuun.. ehkäpä en :D.

Toisaalta en ymmärrä ollenkaan miksi jotkut niin kovasti valittavat näistä pakkauksen vaatteista, sillä tuskimpa kukaan ihan VAIN niitä vaatteita vauvalleen pukee vaikka miten köyhä olisikin? On kuitenkin täysin mahdotonta, että jokainen pakkauksen tuote miellyttäisi väreiltään/kuoseiltaan jokaista pakkauksen saajaa ja vielä niitäkin, jotka pakkausta eivät ole edes saamassa saati ottamassa.

Vierailija
98/124 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppoa jakaa täällä "asiantuntevia" neuvoja, mutta arvatkaapa kuinka paljon enemmän täällä ja muualla olisi näitä kommentteja, jos siinä pakkauksessa tosiaan olisi vaikka vaaleanpunaisia vaatteita? Minusta ovat ihan nättejä vaatteita ja sopivat molemmille sukupuolille. Taas jotain musta-valkearaidallista ei varmaan siitäkään syystä koskaan tule, että sen peseminenkin on haasteellista.

Vierailija
99/124 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta nuo värit ovat ihan nättejä ja sopivat molemmille. Sitä en tajua miksi tuo makuupussi on niin monen mielestä poikamainen, käyttäähän monet tytöilläkin turkoosia ja musta se ei ole mitenkään erityisen poikamainen. Siitä olen kyllä samaa mieltä että pakkauksessa voisi olla joskus jotain kirkkaanpunaistakin, yhtä neutraali väri se on kuin nämä muut joita siellä käytetään. Ja mustavalkoinen olisi kans kiva piriste.

Itse tykkäsin kyllä enemmän viime vuoden pakkauksesta (joka meillä on) kun olen retrokuosien, oranssin ja ruskean ystävä. Ja joo, typerää on puhua halventavaan sävyyn ilmaisesta pakkauksesta, mutta kyllä musta voi ihan hyvin pohtia mitä siihen haluaisi ja miten sitä voisi kehittää. Olisihan se hyvä, että pakkaus olisi mahdollisimman monelle mieluinen.

Vierailija
100/124 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 16:52"][quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 16:42"]

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 13:19"]Tulipas taas tuulahdus 50-luvulta. Vihreä ja ruskea eivät ole mitenkään erityisen poikamaisia tai tyttömäisiä värejä. Pinkki (joka aiemmin oli poikien väri, tosiaan) ja vaaleansininen vakiintuivat teollistumisen myötä tytöille ja pojille. Muut värit ovat suhteellisen neutraaleja ja mielikuva on vain ihmisen omassa päässä. Ehkä kannattaa jossain vaiheessa alkaa keskittyä ihmisiin yksilöinä eikä tyttöinä tai poikina. Saksassakin on jo laillistettu kolmas sukupuoli samoin kuin Australiassa, Uudessa-Seelannissa, Nepalissa... etc. Ei tämän maailman ole pakko olla yhtä yksioikoinen kuin krintinusko meille on tuputtanut. Sukupuoli on kulttuurirelativismia. Itse en ainakaan koe persoonaani vahvan naiseuden kautta. Mutta se on erittäin ok, jos joku muu niin tekee. [/quote] Sukupuoli ei todellakaan ole mitään kulttuurirelativismia. On ihan biologinen tosiasia että ihmiset ovat joko miehiä tai naisia ja jos vehkeet näyttävät vähän epämääräisiltä niin sukupuolen voi tarvittaessa tarkistaa kromosomeista. Naurettavaa että biologiasta halutaan tehdä kulttuurisidonnainen juttu.

[/quote]

Onhan myös biologisesti erilaisia kromosomeja. Eivätkä ne ole ainoa määrittävä tekijä. Esim. hormonituotanto ja bakteerikanta määrittävät myös vahvasti persoonaa. Onhan eri kulttuureissakin hyvi erilaisia rooleja miehelle & naiselle. Lisäksi on monia kulttuureita (joko nykyisiä tai entisiä), joissa on tilaa myös useammalla sukupuoliroolille.

Ja tuskinpa se penis tai vagina on päättänyt jonkun värin olevan miesmäinen tai naismainen. Ennemmin tämän asian on ratkaissut raha ja kohdemainonta.
[/quote]
Niin. Se, millaisia miesten ja naisten odotetaan olevan vaihtelee toki kulttuureittain. Eri kulttuurien erilaisista sukupuolirooleista huolimatta ihmiset ovat silti aina ja kaikkina aikoina olleet yksiselitteisesti miehiä tai naisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan viisi