Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi äitiyspakkaus on aina vähän enemmän poikamainen kuin tyttömäinen?

Vierailija
24.02.2015 |

Onko hyväksyttävämpää pukea tyttö vihreään tai ruskeaan, kuin poika vaaleanpunaiseen?

Kommentit (124)

Vierailija
1/124 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 18:47"]Kaupungissa on varmaan ok pukea tyttövauva vaalensiniseen haalariin mutta maaseudulla ja varsinkin vanhemman väen keskuudessa se herättää kyllä aika lailla kummeksuntaa. Asumme pienellä paikkakunnalla, jossa voi kauppareissullakin pysähtyä 30 eri ihmisen juttusille. Selitäpä siinä sitten jokaiselle erikseen, että tämä ihastelemasi poikavauva on kylläkin tyttö. Sitten kuuntelet korvat punaisena moitteita vaatevalinnoista, joiden päivittely jatkuu selän takana kauan. Ei siinä auta vaaleansinisen haalarin hupun alta pilkottava vaaleanpunainen lakki mitään. Jouduin aikoinaan ostamaan vähillä rahoillani kirpparilta sopivamman haalarin pakkaushaalarin tilalle ympäristön painostuksen vuoksi. Että niin hyvin ihmiset käytännössä ymmärtävät käsitteen sukupuolineutraali...
[/quote]
Puepa sinisen haalarin kanssa pinkkiä, siinäpä saavat sitten miettiä ja kauhistella kumpaa sukupuolta lapsi on.

Viestistäsi kyllä saa kuvan, että elämäsi näin muutenkin on saattanut olla melko vaivalloista, jos joudut YMPÄRISTÖN PAINOSTUKSEN vuoksi ostamaan uuden haalarin vauvalle. Nyt vähän reipastusta kehiin!

Vierailija
2/124 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 18:47"]

Kaupungissa on varmaan ok pukea tyttövauva vaalensiniseen haalariin mutta maaseudulla ja varsinkin vanhemman väen keskuudessa se herättää kyllä aika lailla kummeksuntaa. Asumme pienellä paikkakunnalla, jossa voi kauppareissullakin pysähtyä 30 eri ihmisen juttusille. Selitäpä siinä sitten jokaiselle erikseen, että tämä ihastelemasi poikavauva on kylläkin tyttö. Sitten kuuntelet korvat punaisena moitteita vaatevalinnoista, joiden päivittely jatkuu selän takana kauan. Ei siinä auta vaaleansinisen haalarin hupun alta pilkottava vaaleanpunainen lakki mitään. Jouduin aikoinaan ostamaan vähillä rahoillani kirpparilta sopivamman haalarin pakkaushaalarin tilalle ympäristön painostuksen vuoksi. Että niin hyvin ihmiset käytännössä ymmärtävät käsitteen sukupuolineutraali...

[/quote]

Ennen vauvoja suosittelen oman identiteetin hankintaa. Silloin ei tarvitse huolehtia ympäristön painostuksesta. Ellet sitten sen takia niitä vauvojakin hankkinut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/124 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näytin Hesarista pakkauksen sisältökuvaa eskarilaiselle tytölle: "Kenen poikavauvan vaatteet nää on?" Kysyin voisko näitä laittaa tyttövauvalle? Eskarilainen nauroi epäuskoista naurua ettei tietenkään voi, ei poikien vaatteita laiteta tytöille. :D

Vierailija
4/124 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 14:00"][quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 13:55"]Poikia syntyy enemmän kuin tyttöjä.
[/quote]
Ero on hyvin pieni ja tasoittuu, kun nuoria miehiä kuolee enemmän. Toisaalta ei heitä nyt ihan koko ajan kuole eli ero ei sitenkään voi olla suuri.
[/quote]

Joo tasoittuu, mutta ovat pääsääntöisesti varmaan jo tuolloin vauvaiän ylittäneitä.

Vierailija
5/124 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä värikoodaus on tietysti hankala asia kaikenkaikkiaan, mutta kyllä, lähes kaikkia värejä voidaan käyttää suht kivuttomasti sekä tytöllä että pojalla, paitsi vaaleanpunaista. Kirkkaanvihreää ja sähkönsinistä en ehkä mielellään laittaisi tytölle, mutta riippuu eniten vaatteen muusta tyylistä.
Ostin muinoin persikka-harmaa-sävyisen oloasun, koska ajattelin, että menee se pojallekin. No, eipä näyttänyt menevän.

Vierailija
6/124 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvat voi ihan hyvin pukea samoihin vaatteisiin. Vaaleanpunainen oli aiemmin poikien väri, ja vaaleansininen tyttöjen. 

Vierailija
7/124 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miksi nimenomaan aina näin päin, että värit ovat poikamaiset? Miksi ei ole koskaan punertavaa pakettia, jota voisi moittia tyttömäiseksi?

Vierailija
8/124 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulipas taas tuulahdus 50-luvulta. Vihreä ja ruskea eivät ole mitenkään erityisen poikamaisia tai tyttömäisiä värejä. Pinkki (joka aiemmin oli poikien väri, tosiaan) ja vaaleansininen vakiintuivat teollistumisen myötä tytöille ja pojille. Muut värit ovat suhteellisen neutraaleja ja mielikuva on vain ihmisen omassa päässä.

Ehkä kannattaa jossain vaiheessa alkaa keskittyä ihmisiin yksilöinä eikä tyttöinä tai poikina. Saksassakin on jo laillistettu kolmas sukupuoli samoin kuin Australiassa, Uudessa-Seelannissa, Nepalissa... etc. Ei tämän maailman ole pakko olla yhtä yksioikoinen kuin krintinusko meille on tuputtanut. Sukupuoli on kulttuurirelativismia. Itse en ainakaan koe persoonaani vahvan naiseuden kautta. Mutta se on erittäin ok, jos joku muu niin tekee.

Vierailija
9/124 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Värit varmaan yritetään pelata ns. varman päälle, eli perus hailakkaa sinistä ja vaaleaa. Miks ei vaikka jtn mintunväristä?
Kerran meidän pojalla oli (vauvana siis) pipo, jossa oli vaal. sinistä ja ihan tosi hailakkaa vaaleanpunasta, niin naapurin täti motkotti varmaan kuukauden sen jälkeen ettei pojille MISSÄÄN nimessä tyttöjen värejä, tytöille kuitenki voi laittaa "poikien" värejä.. :D

Vierailija
10/124 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä pidän jokaiselle pienen saarnan, joka mun kuullen puhuu tyttöjen ja poikien väreistä. eivätpähän ainakaan mun kuullen toista kertaa levitä moista aivopierupilveä.

Vierailija
11/124 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastauksena otsikon kysymykseen: kenties neutraalius mielletään usein miehekkäämmäksi ja tyttömäisyys on sitten sitä pinkkiä ja glitteriä. Itse en äitiyspakkausta sukupuolittuneena pidä. Varmaan kustannussyistä esim. voimakkaita värejä vältetään.

Vierailija
12/124 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 13:41"]mä pidän jokaiselle pienen saarnan, joka mun kuullen puhuu tyttöjen ja poikien väreistä. eivätpähän ainakaan mun kuullen toista kertaa levitä moista aivopierupilveä.
[/quote] Tulepa minulle joskus saarnaamaan ni saat kuulla kunniasi. Pue sinä poikasi minun puolestani vaikka vaaleanpunaiseen ruusukuosiin, mutta oman poikani puen poikamaisesti. Piste. Pukeutukoon itse isonpana vaaleanpunaiseen jos tahtoo.

Vierailija
13/124 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kelapakkaukseen pitäisi laittaa jonakin kerralla runsaasti vaaleanpunaista, niin ehkä ihmiset tulevat järkiinsä sukupuolittamisen kanssa. Jos mielummin jättävät pukematta pojalle kuin laittavat vaaleanpunaista :D

Vierailija
14/124 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikia syntyy enemmän kuin tyttöjä.

Vierailija
15/124 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkauksessa oli sinistä (ns. poikien väriä) useammassakin vaatteessa, mutta punaista (ns. tyttöjen väriä) ei näkynyt muualla kuin kuolalapussa. Mistä tämä kertoo? Vaikuttaa siltä, että sukupuolineutraalius muuttaa ainoastaan tyttöjen ja naisten vaatetusta, odotuksia ja asenteita poikamaiseen ja miesmäiseen suuntaan?

Te sukupuolineutraalin asenteen omaavat, pukisitteko poikanne punaiseen kokopukuun?

Vierailija
16/124 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 13:55"]Poikia syntyy enemmän kuin tyttöjä.
[/quote]
Ero on hyvin pieni ja tasoittuu, kun nuoria miehiä kuolee enemmän. Toisaalta ei heitä nyt ihan koko ajan kuole eli ero ei sitenkään voi olla suuri.

Vierailija
17/124 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 13:55"]

Pakkauksessa oli sinistä (ns. poikien väriä) useammassakin vaatteessa, mutta punaista (ns. tyttöjen väriä) ei näkynyt muualla kuin kuolalapussa. Mistä tämä kertoo? Vaikuttaa siltä, että sukupuolineutraalius muuttaa ainoastaan tyttöjen ja naisten vaatetusta, odotuksia ja asenteita poikamaiseen ja miesmäiseen suuntaan? Te sukupuolineutraalin asenteen omaavat, pukisitteko poikanne punaiseen kokopukuun?

[/quote]

Pukisin. Tietysti pojalla on oma mielipide vaatteistaan jossakin 4 veenä.

Vierailija
18/124 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 13:55"]Pakkauksessa oli sinistä (ns. poikien väriä) useammassakin vaatteessa, mutta punaista (ns. tyttöjen väriä) ei näkynyt muualla kuin kuolalapussa. Mistä tämä kertoo? Vaikuttaa siltä, että sukupuolineutraalius muuttaa ainoastaan tyttöjen ja naisten vaatetusta, odotuksia ja asenteita poikamaiseen ja miesmäiseen suuntaan?

Te sukupuolineutraalin asenteen omaavat, pukisitteko poikanne punaiseen kokopukuun?
[/quote]

En omaa sukupuolineutraalia asennetta, mutta ehdottomasti pukisin poikani punaiseen kokopukuun! Vauvasta lähtien olen ostanut hänelle punaisia vaatteita. Oikeiden asusteiden kanssa erittäin hyvän näköisiä ja poikamaisia!

Vaaleanpunaiseen olen häntä myös pukenut hänen omasta tahdostaan. 3 - vuotiaana lempipaitakin oli vaaleanpunainen. Vauvalle en tosin ehkä kyseistä väriä ostaisi paitsi jos vaate muuten näyttää poikamaiselta

Vierailija
19/124 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikia syntyy enemmän kuin tyttöjä.

Vierailija
20/124 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, olisi kiva kuulla äitiyspakkauksen kokoavalta raadilta miksi punaiset säyvt ovat niin kauhea peikko heille! Vuodesta toiseen värit ovat kovin vihreä-sininen-harmaa-voittoisia!

Miksei vaikka joskus pirteää puna-valkoraitaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kahdeksan