Miksi äitiyspakkaus on aina vähän enemmän poikamainen kuin tyttömäinen?
Onko hyväksyttävämpää pukea tyttö vihreään tai ruskeaan, kuin poika vaaleanpunaiseen?
Kommentit (124)
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 13:52"][quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 13:41"]mä pidän jokaiselle pienen saarnan, joka mun kuullen puhuu tyttöjen ja poikien väreistä. eivätpähän ainakaan mun kuullen toista kertaa levitä moista aivopierupilveä.
[/quote] Tulepa minulle joskus saarnaamaan ni saat kuulla kunniasi. Pue sinä poikasi minun puolestani vaikka vaaleanpunaiseen ruusukuosiin, mutta oman poikani puen poikamaisesti. Piste. Pukeutukoon itse isonpana vaaleanpunaiseen jos tahtoo.
[/quote] Tästä sen taas huomaa alapeukkujen määrästä, että eivät ihmiset oikeasti suvaitse toistensa elämäntapoja, vaikka niissä ei olisi mitään vahingollista. Oma mielipide on muka ainoa ja oikea. Minä suvaitsen, vaikka joku pukisi poikansa prinsessamekkoon, ja jonkun tulee suvaita, että omaani en niin pue. Mitä se jollekin kuuluu? Sain pojan ja minusta on täysin OK, että hän myös näyttää pojalta. Täysi sukupuolettomuuden tavoittelu on aivan tarpeetonta. Jos joku kokee olevansa androgyyni niin olkoot, mutta antakoot muiden olla selkeästi joko miehiä tai naisia, jos tahtovat. Se on täysin normaalia.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 13:55"]
Pakkauksessa oli sinistä (ns. poikien väriä) useammassakin vaatteessa, mutta punaista (ns. tyttöjen väriä) ei näkynyt muualla kuin kuolalapussa. Mistä tämä kertoo? Vaikuttaa siltä, että sukupuolineutraalius muuttaa ainoastaan tyttöjen ja naisten vaatetusta, odotuksia ja asenteita poikamaiseen ja miesmäiseen suuntaan? Te sukupuolineutraalin asenteen omaavat, pukisitteko poikanne punaiseen kokopukuun?
[/quote]
Sinisiä vaatteita ei tainnut olla yhtään koko pakkauksessa. Yllättävän monella tuntuu olevan värit pahasti vinksallaan tietokoneen näytössä tai näössä vika. Värejä on olemassa muitakin kuin päävärit ja välivärit, joita on yhteensä 6. Jos pelkästään nämä kykenee erottamaan, ei hyvä ollenkaan, värinäössä pahasti vikaa.
Jos joku tuleva vanhempi haluaa pukea tyttönsä pelkkään pinkkiin, ei ehkä ole järkevää ottaa äitiyspakkausta ollenkaan. Pakkauksessa olevat muut tavarat saa ostettua hyvin sillä summalla minkä voi valita pakkauksen tilalle ja vääränväristen vaatteiden tilalle voi valikoida ihan niin tyttömäistä kuin haluaa.
Ruskea, oranssi, turkoosi ja lila eivät kuitenkaan ole "poikien värejä". Ne hyviä neutraaleja värejä pakkaukseen, jossa pitää olla jokaiselle jotakin mieluista, mutta ei voi olla kenellekään kaikki pelkkää suosikkiväriä.
Kaikista neutraaleimmat värit olisi mielestäni perus valkoisen ja harmaan lisäksi puhtaat keltainen ja punainen. Nämä siis mielestäni paremmat kuin paljon käytetyt vihreä, sininen ja oranssi
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 13:02"]
Onko hyväksyttävämpää pukea tyttö vihreään tai ruskeaan, kuin poika vaaleanpunaiseen?
[/quote]
Itse asiassa on. Tytöillä on vapaus olla mitä vain, mutta hameessa kulkeva poika olisi varmasti naurun aihe lähes kaikille. Miehen sukupuolirooli on jäykempi.
Femakko taas riehumassa Miesvihapalstalla =)
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 14:22"]
Pakkauksessa oli sinistä (ns. poikien väriä) useammassakin vaatteessa, mutta punaista (ns. tyttöjen väriä) ei näkynyt muualla kuin kuolalapussa. Mistä tämä kertoo? Vaikuttaa siltä, että sukupuolineutraalius muuttaa ainoastaan tyttöjen ja naisten vaatetusta, odotuksia ja asenteita poikamaiseen ja miesmäiseen suuntaan? Te sukupuolineutraalin asenteen omaavat, pukisitteko poikanne punaiseen kokopukuun?
[/quote]
Sinisiä vaatteita ei tainnut olla yhtään koko pakkauksessa. Yllättävän monella tuntuu olevan värit pahasti vinksallaan tietokoneen näytössä tai näössä vika. Värejä on olemassa muitakin kuin päävärit ja välivärit, joita on yhteensä 6. Jos pelkästään nämä kykenee erottamaan, ei hyvä ollenkaan, värinäössä pahasti vikaa.
[/quote]
Minkävärisenä sinä näet esim. sen toppahaalarin? Kelan edustaja nimittäin kutsui sitä vaaleansiniseksi....
Mun mielestä siellä paketissa vois olla vaikka beigeä, valkoista, harmaata ja keltaista. Ja jotain todella moniväristä myös, vaikkapa valkoisella pohjalla kaikenvärisiä eläimiä tms. Eikös siellä aina tuu joku haalari, se vois sitten olla kunnolla kaikissa sateenkaaren väreissä.
tai sitten kaikki vaatteet olis modernisti mustavalkoisia. Raitaa ja palloja ja sitten yksivärisiä myös.
Sen nyt vielä tajuan, että vaaleanpunainen ja vaaleansininen on vauvojen vaatteissa sukupuolistuneita värejä, mutta onko pakko jokainen muukin väri jakaa tyttöjen ja poikien väreihin?? Mielestäni esim. kirkkaanpunainen on ihan neutraali väri jota voi olla kummalla vaan.
Ihan mielenkiinnosta, milloin vaaleanpunaiset vaatteet on siirtyneet naisten vaatteiksi? :)
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 14:22"]
[/quote]
Jos joku tuleva vanhempi haluaa pukea tyttönsä pelkkään pinkkiin, ei ehkä ole järkevää ottaa äitiyspakkausta ollenkaan. Pakkauksessa olevat muut tavarat saa ostettua hyvin sillä summalla minkä voi valita pakkauksen tilalle ja vääränväristen vaatteiden tilalle voi valikoida ihan niin tyttömäistä kuin haluaa.
Ruskea, oranssi, turkoosi ja lila eivät kuitenkaan ole "poikien värejä". Ne hyviä neutraaleja värejä pakkaukseen, jossa pitää olla jokaiselle jotakin mieluista, mutta ei voi olla kenellekään kaikki pelkkää suosikkiväriä.
[/quote]
Turkoosin toinen nimi on turkoosinsininen, aika moni mieltää sen ensisijaisesti poikaväriksi. Mutta ei siellä muuta ollut turkoosina kuin ne housut.
Mutta menet ohi asian. Sitä tässä ihmetellään että miksi kaikki punaisen sävyt puuttuvat vuodesta toiseen.
Näytin kuvaa vaatteista saksalaiselle ja tanskalaiselle tutulle (miehiä molemmat) ja kumpikin heistä kysyi, millainen on se tytöille tehty pakkaus (kummallakin pieni tyttö). Eli nähtävästi värit ovat sellaiset, että muutkin kuin suomalaiset niitä pojille suunnattuna pitävät.
Mä näen tuon toppahaalarin sellaisena hailakan mintun/vedenvihreänä. Turkoosi se ei ole eikä mun mielestä perus vaaleansininenkään. Mun mielestä tuo väri on juuri sellainen mikä sopii molemmille sukupuolille.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 14:34"]Ihan mielenkiinnosta, milloin vaaleanpunaiset vaatteet on siirtyneet naisten vaatteiksi? :)
[/quote]
Tunnetko ketään miestä, joka käyttää vaaleanpunaista vaatteissaan? Siis muuallakin kuin boksereissa.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 14:37"]
Mä näen tuon toppahaalarin sellaisena hailakan mintun/vedenvihreänä. Turkoosi se ei ole eikä mun mielestä perus vaaleansininenkään. Mun mielestä tuo väri on juuri sellainen mikä sopii molemmille sukupuolille.
[/quote]
Ei se nyt ainakaan mintunvihreä ole! tarkistapa oman koneesi väriasetukset!
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 14:36"]
Näytin kuvaa vaatteista saksalaiselle ja tanskalaiselle tutulle (miehiä molemmat) ja kumpikin heistä kysyi, millainen on se tytöille tehty pakkaus (kummallakin pieni tyttö). Eli nähtävästi värit ovat sellaiset, että muutkin kuin suomalaiset niitä pojille suunnattuna pitävät.
[/quote]
Ihan samoin kysyi mun työkaveri, joka on jenkki. Olisi halunnut nähdä tyttöpakkauksen...
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 14:34"]Ihan mielenkiinnosta, milloin vaaleanpunaiset vaatteet on siirtyneet naisten vaatteiksi? :) [/quote] Tunnetko ketään miestä, joka käyttää vaaleanpunaista vaatteissaan? Siis muuallakin kuin boksereissa.
[/quote]
Mun lasteni isä käyttää jonkin verran vaaleanpunaista ja on sillä yksi neonpinkki treenipaitakin. Sopii hyvin tummalle miehelle.
Punainen ja laivastonsininen ovat minusta todella sukupuolineutraaleita värejä. Meillä tytöillä todella paljon sinisiä vaatteita, tietenkin myös vaaleanpunaista, harmaameleerattua, lilaa ja mustaakin.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 14:34"]Ihan mielenkiinnosta, milloin vaaleanpunaiset vaatteet on siirtyneet naisten vaatteiksi? :) [/quote] Tunnetko ketään miestä, joka käyttää vaaleanpunaista vaatteissaan? Siis muuallakin kuin boksereissa.
[/quote]
Monet miehet käyttävät vaaleanpunaisia kauluspaitoja, kravatteja, pikeepaitoja, rohkeimmat myös housuja. Näin ainakin Helsingissä.
No kyllähän se haalari on vaaleansininen ja yksinään tai valkoisten asusteiden kanssa näyttää pojan vaatteelta. Mutta kun siihen yhdistää vaikka vaaleanpunaisen pipon ja tumput, ei kukaan erehdy sukupuolesta ja näyttääkin oikein kauniilta yhdistelmältä. Tosin tällöin pojat selviää pelkällä Pakkauksessa, tytöt eivät...
Pukisin poikani punaiseen ja tyttöni noihin äitiyspakkauksen vaatteisiin