Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millä keinoin suomalaiset saisi kannustettua laihduttamaan?

Vierailija
28.11.2021 |

Suomalaisista iso osa on lihavia, ja lihavuuden myötä 2 tyypin diabetes lisääntyy kaiken aikaa. Diabeteksen hoito on suurin yksittäinen menoerä terveydenhuoltojärjestelmässä, yksi diabeetikko maksaa valtiolle n. 350 000 €. Tämä raha on tietenkin pois muualta, kuten lasten ja nuorten mielenterveyspalveluista ja vanhusten hoidosta. Kyseessä on kuitenkin itse hankittu sairaus, ja sen saisi hyvin todennäköisesti kontrolliin laihduttamalla.

Kysymys kuuluukin, miten ihmiset saataisiin motivoitua laihduttamaan? Häpäiseminen ja syyttely ei auta, ja varmasti suurin osa kyllä tiedostaa miten kuuluisi syödä. Millä siis saataisiin kannustettua terveellisempiin elämäntapoihin?

Kommentit (172)

Vierailija
61/172 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveysintoilijat haluavat, että ihmiset liikkuisivat paljon ja noudattaisivat vähäkalorista ruokavaliota. Liikunta ja vähäkalorinen ruokavalio eivät kuitenkaan sovi yhteen vaan ihmisten tulisi keskittyä vähentämään hiilihydraatteja koska sakkaridit eritoten lihottavat ihmisiä ja aiheuttavat nesteen kertymistä kehoon.

On myös ristiriitaista, että jatkuvasti kehitetään jotain minkä avulla ihmisten ei tarvitsisi liikkua niin paljoa. Pystyn esimerkiksi pesettämään autoni nousematta autosta pois ja imuroiminenkin onnistuu robotti-imurin avulla, tosin sellaista minulla ei ole. Ihminen on niin mukavuudenhaluinen, että se kyllä helpottaa elämäänsä kaikin mahdollisin keinoin.

Hiilihydraatit ei lihota yhtään sen enempää, kuin minään muukaan.

On tutkimuksia, joissa edes ruokavalio, joka koostui 50 prosenttisesti sokerista ei lihottanut sen enempää terveitä, vaikka verensokeripiikit olikin kovempia.

Vierailija
62/172 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunnon verot herkuilla

EU poisti makeisveron, joka Suomella oli vielä muinoin käytössä. Joku taho valitti makeisverosta EU:hun ja sen jälkeen se piti poistaa. Ihme meininkiä.

Mutta voisikohan tätä kokeilla uudestaan esim. nostaa makeisten ym. arvonlisäveroa. Pakkohan maan on löydettävä keinoja kansansa laihduttamiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/172 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onkohan muuten nykyään enemmän hormoni- ja kilpirauhashäiriöitä verrattuna 40 vuoden takaiseen aikaan? Kehopositiivisuus on nimittäin lisääntynyt räjähdysmäisesti ja suurikokoiset naiset selittelevät, että läskiys johtuu hormoni- ja kilpirauhashäiriöistä. Nykyään näitä kehopositiivisia on valtava määrä verrattuna vuosikymmenien takaisiin. Ilmeisesti nuo häiriöt ovat sitten lisääntyneet, kun lihavuus ei kuulemma johdu siitä, että kehopositiivinen itse mättäisi roskaruokaa suuhunsa. Tai ehkä joku pakottaa kehopositiivisen ahmimaan suklaalevyjä ja pizzaa?

Miksi sekoittat kehoposin tähän? Oletko vähän tyhmä?

Kehopositiivisuushan liittyy aivan olennaisesti tähän. Kehopositiivinen = läski, sen vastakohta ei ole kehonegatiivinen, vaan NORMAALI.

Kaikki läskit eivät todellakaan ole "kehopositiivisia", vaan suurin osa vihaa kroppaansa tai ei pidä siitä. 😀

Et voi väittää vastaan, kauneusihanne on hoikka ja varsinkin nuorten naisten paineet valtavat. Jopa normaalipainoiset laihduttavat jatkuvasti.

Kehopositiivisuus ei muutenkaan tarkoita oman kropan hyväksyntää tai siitä tykkäämistä, vaikka media on sen sellaiseksi vääntänyt. Oikeastihan se on ihmisoikeusliike, jolla povataan sitä, ettei esim. lihavia syrjittäisi terveydenhuollossa ja vaikka työnhaussa, ja heitä ei muuten haukuttaisi tai kohdeltaisi huonosti.

Se stigma ja haukkuminen tutkimusten mukaan entisestään pahentaa heidän terveyttä ja moni jättää menemättä lääkäriin, koska pelkää, että korvatulehduksen hoidoksi taas tuputetaan laihdutusyrityksiä ja mitään apua siihenkään ei anneta.

Marraskuun Trendi-lehdessäkin on kehopositiivinen esittelemässä juhlavaatteita ja H&M:n nettisivulla on paljon kehopositiivisia malleja eli hoikkuus ei tosiaankaan ole enää normi.

Kyllä kehopositiivisuus osaltaan ajaa myös sitä, että niitä lihavia on enemmän näkyvillä.

Vaikka olet pari lihavaa bongannut, ovat he silti meinasin vähemmistö ja varmaan 90 prosenttia on normaalipainoisia tai hoikkia.

Mutta arvaapa mitä? YLI PUOLET suomalaisista aikuisista on ylipainoisia.

Hoikkuus on kaukana normista, se on harvinaisempaa.

Vierailija
64/172 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveysintoilijat haluavat, että ihmiset liikkuisivat paljon ja noudattaisivat vähäkalorista ruokavaliota. Liikunta ja vähäkalorinen ruokavalio eivät kuitenkaan sovi yhteen vaan ihmisten tulisi keskittyä vähentämään hiilihydraatteja koska sakkaridit eritoten lihottavat ihmisiä ja aiheuttavat nesteen kertymistä kehoon.

On myös ristiriitaista, että jatkuvasti kehitetään jotain minkä avulla ihmisten ei tarvitsisi liikkua niin paljoa. Pystyn esimerkiksi pesettämään autoni nousematta autosta pois ja imuroiminenkin onnistuu robotti-imurin avulla, tosin sellaista minulla ei ole. Ihminen on niin mukavuudenhaluinen, että se kyllä helpottaa elämäänsä kaikin mahdollisin keinoin.

On tutkimuksia, joissa edes ruokavalio, joka koostui 50 prosenttisesti sokerista ei lihottanut sen enempää terveitä, vaikka verensokeripiikit olikin kovempia.

Mutta tuollainen ruokavalio aiheuttaa diabeteksen hoikallakin.

Vierailija
65/172 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunnon verot herkuilla

EU poisti makeisveron, joka Suomella oli vielä muinoin käytössä. Joku taho valitti makeisverosta EU:hun ja sen jälkeen se piti poistaa. Ihme meininkiä.

Mutta voisikohan tätä kokeilla uudestaan esim. nostaa makeisten ym. arvonlisäveroa. Pakkohan maan on löydettävä keinoja kansansa laihduttamiseksi.

Suomi on kuule vauras maa, kyllä kansalla on varaa karkkiin, vaikka hinta nousisi vaikka euron.

Sitä paitsi kuten joku sanoi, osa lihoo ihan vaan vetämällä ruisleipää voilla ja juustolla. Kaloritiheää tavaraa.

Vierailija
66/172 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketipinor alkoi nostaa verensokereita heti kun aloitin sen. Että eipä se diabetes aina täysin omaa syytä ole. Olin vieläpä onnekas, kun minulle tehtiin lähete verikokeisiin ja tajusin sitten itse vaatia lääkkeen vaihtoa. Usein vain määrätään lääke mutta seurantaa ja verikokeita ei saa.

Vierailija
67/172 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kohdallani on kaksi ratkaisua: Muutetaan hinnoittelua niin, että terveellinen on halpaa ja epäterveellinen kallista.

Toinen ratkaisu on, että valtion puolesta järjestetään seksiä. Minulla on näyttöä: kun yritimme lasta ja miehenkin innostui seksistä, laihduin 48 kg kun seksiä oli takuuvarmasti 3 päivän välein. Kun lapsiluku oli täynnä, mies lopetti seksin ja minä aloin lihoa kun söin lohturuokaa. Nyt hän jo kuollut. Ja minä syön lohturuokaa...

Vierailija
68/172 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Läskipassi. Vain ne jotka tekee 100 punnerrusta pääsee baariin yms.

Juuri tämän takia koronapassia pitää ymmärtää vastustaa. Nyt jo on oireita siihen suuntaan, että siihen voisi liittää muutakin, esim. elintavat. Ehkä ajattelette, että mahdotonta, no olisitteko hetki sitten uskoneet, että koronapassi on mahdollinen?

Vierailija
69/172 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta tuollainen ruokavalio aiheuttaa diabeteksen hoikallakin.

Totta kai elintavat vaikuttaa, näin se on.

Mutta en lihavalle laihduttajalle missään nimessä neuvoisi, että vältä hiilareita.

Kieltäminen johtaa siihen, että se tuntuu entistä houkuttelevammalta ja johtaa melkein aina siihen, että sitten rynnitään ennen pitkään leipäpussille tai karkkihyllylle.

Tommonen ehdottomuuden takia 80-90 prossaa laihdutusyrityksistä epäonnistuu pidemmän päälle.

Musta OK vältellä höttöhiilareita, mutta musta täysjyväviljat ja muu vastaava vaan hyvä lisä, auttaa kylläisyyden kanssa.

Vierailija
70/172 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työajalla saisi urheilla 2h viikossa.

Käyttääkö joku vielä tekosyynä tätä "en ehdi liikkua"? 😂

Mun tekosyyni on että "en halua liikkua".

Vierailija
71/172 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun kohdallani on kaksi ratkaisua: Muutetaan hinnoittelua niin, että terveellinen on halpaa ja epäterveellinen kallista.

Toinen ratkaisu on, että valtion puolesta järjestetään seksiä. Minulla on näyttöä: kun yritimme lasta ja miehenkin innostui seksistä, laihduin 48 kg kun seksiä oli takuuvarmasti 3 päivän välein. Kun lapsiluku oli täynnä, mies lopetti seksin ja minä aloin lihoa kun söin lohturuokaa. Nyt hän jo kuollut. Ja minä syön lohturuokaa...

Ei terveellinen ruoka ole kallista.

Vierailija
72/172 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työajalla saisi urheilla 2h viikossa.

Käyttääkö joku vielä tekosyynä tätä "en ehdi liikkua"? 😂

Mun tekosyyni on että "en halua liikkua".

Minä en käytä tekosyitä lainkaan, riittää ihan oikea syy ja se on, että vihaan liikuntaa.

Vierailija
73/172 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti kaikki kun on lähtöisin yksilöstä itsestään, niin jos ei itse havahdu ongelmaan ja koe tarvetta muutokselle, mitään ei tapahdu.

Itse näen niin, että jokainen täyspäinen aikuinen ihminen tietää kyllä itse, onko painoa sopivasti, liikaa vai liian vähän. Sen jälkeen pohtinee, onko tilanteeseen tyytyväinen, pitäisikö syödä vähemmän (ja liikkua enemmän) vai pitäisikö annoskokoja nostaa. Muutos kun lähtee aina itsestä.

Ulkopuolinen motivaatio huono, sisäisestä motivaatiosta kumpuava muutoksenhalu kestää kolhut, takapakit, pitkäjänteisyyden.

Ainut mitä yhteiskunta asialle voisi mielestäni tehdä olisi epäterveellisen ruoan kovempi verotus, terveellisempi ruoka edullisempaa. Kyllähän sen jokainen näkee, että kaupassa moni epäterveellinen ruoka tulee edullisemmaksi, kun taas kasvikset, vihannekset ym ovat arvokkaampia. Jos ei ole puhtaaseen ja terveelliseen ruokaan varaa panostaa, niin kuinka voidaan odottaa, että terveys menisi talouden edelle? Ei, ei se mene.

Terveellinen ruoka on paljon muutakin kuin kasvikset.

Totta tuo, näinhän se on. Mutta kaikki tietävät kyllä, että kuinka paljon jo kasviksia itsessään tulisi päivässä syödä, ja täten ostaa näitä syödäkseen, ei se ilmaista ole. Pakasteet eivät ole sama asia, vaikka edullisemmaksi tulevatkin.

Ei niitä kasviksia ylettömästi syödä tarvitse.  Pakasteet ei ole sama, ne on talvella jopa parempi vaihtoehto, kun tuoretta ei Suomessa kasva.

Pakasteet on usein se terveellisempi vaihtoehto. Ne on poimittu ja pakastettu nopeasti, siis teollisessa laitoksessa säilyttäen vitamiinit ja muut hyvennäisaineet maksimaalisesti, kun taas se tuore on usein kuskattu ja seisotettu ties missä varastoissa ja kotona nahistuu lopullisesti. Esim. itse keräämällä ja pakastamalla, ei saa marjoista koskaan yhtä hyviä ja vitamiinipitoisia, kuin teollisesti pakastetuista.

Mikä aivopieru. Mitä luulet kuinka marjat päätyy teollisuuden käyttöön?

Jos minä poimin aamulla sangollisen muistikoita, niin ne on iltapäivällä pakastimessa ja jäässä saman vuorokauden aikana.

Miten kukaan voi olla niin tyhmä kuin olet. No peikuttajasi ovat vielä tyhmempiä.

Vierailija
74/172 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä suklaan, karkkien ja sipsien ym kilohinta on paljon enemmän kuin vaikka tomaatin, kurkun, kaalien, porkkanan ym. Joten terveellisen ruuan hintaa ei voi käyttää tekosyynä. Jopa jauhelihan ja broilerin kilohinta jää alle roskaruokien. Hyvää raikasta vettä saa hanasta ja sekin on paljon halvempaa kuin limsa kaupassa. Joten älkää viitsikö vedota hintoihin.

Meinaatko, että joku vetää ihan ruuaksi suklaata, karkkia, sipsiä kun vertaat niiden hintoja vihannesten hintoihin?

Olen käynyt lukemattomia kertoja ravitsemusterapeutilla, joka jakaa ohjeita ja esimerkkiruokalistoja. Järjestään nämä terveelliset ja suositellut raaka-aineet ovat tuoteryhmänsä kalleimpia (vähärasvainen liha, liha, leikkele, juusto jne) 

Tietysti jos ryhtyy kasvissyöjäksi, pääsee halvemmalla mutta minä ainakin olen sekasyöjä, joka haluaa syödä myös lihaa. Ei ole vara ostaa niitä kalliita vähärasvaisia, joten ostan halpoja rasvaisia.

Sama koskee myös täysjyväpastaa, -riisiä jne.

Pakkoko on syödä suositusten mukaan. Ei kallis tarkoita samaa kuin terveellinen.

Normaalirasvaiset ruuat on terveellisempiä kuin "kevyt-tuotteet"

Täysjyvä ei ole terveellisempää kuin tavallinenkaan, vehnää molemmat.

Normaalia ruokaa ei myöskään tarvitse syödä paljon, joten senkin vuoksi se tulee edulliseksi.

"Kevyttä suositusruokaa" joutuu syömään paljon, silti nälkä on jatkuvaa.

Vierailija
75/172 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onkohan muuten nykyään enemmän hormoni- ja kilpirauhashäiriöitä verrattuna 40 vuoden takaiseen aikaan? Kehopositiivisuus on nimittäin lisääntynyt räjähdysmäisesti ja suurikokoiset naiset selittelevät, että läskiys johtuu hormoni- ja kilpirauhashäiriöistä. Nykyään näitä kehopositiivisia on valtava määrä verrattuna vuosikymmenien takaisiin. Ilmeisesti nuo häiriöt ovat sitten lisääntyneet, kun lihavuus ei kuulemma johdu siitä, että kehopositiivinen itse mättäisi roskaruokaa suuhunsa. Tai ehkä joku pakottaa kehopositiivisen ahmimaan suklaalevyjä ja pizzaa?

Kehopositiivisuushan liittyy aivan olennaisesti tähän. Kehopositiivinen = läski, sen vastakohta ei ole kehonegatiivinen, vaan NORMAALI.

Kaikki läskit eivät todellakaan ole "kehopositiivisia", vaan suurin osa vihaa kroppaansa tai ei pidä siitä. 😀

Et voi väittää vastaan, kauneusihanne on hoikka ja varsinkin nuorten naisten paineet valtavat. Jopa normaalipainoiset laihduttavat jatkuvasti.

Kehopositiivisuus ei muutenkaan tarkoita oman kropan hyväksyntää tai siitä tykkäämistä, vaikka media on sen sellaiseksi vääntänyt. Oikeastihan se on ihmisoikeusliike, jolla povataan sitä, ettei esim. lihavia syrjittäisi terveydenhuollossa ja vaikka työnhaussa, ja heitä ei muuten haukuttaisi tai kohdeltaisi huonosti.

Se stigma ja haukkuminen tutkimusten mukaan entisestään pahentaa heidän terveyttä ja moni jättää menemättä lääkäriin, koska pelkää, että korvatulehduksen hoidoksi taas tuputetaan laihdutusyrityksiä ja mitään apua siihenkään ei anneta.

Marraskuun Trendi-lehdessäkin on kehopositiivinen esittelemässä juhlavaatteita ja H&M:n nettisivulla on paljon kehopositiivisia malleja eli hoikkuus ei tosiaankaan ole enää normi.

Kyllä kehopositiivisuus osaltaan ajaa myös sitä, että niitä lihavia on enemmän näkyvillä.

Vaikka olet pari lihavaa bongannut, ovat he silti meinasin vähemmistö ja varmaan 90 prosenttia on normaalipainoisia tai hoikkia.

Kommenttisi on ristiriitainen, kun toisaalta väität, että vain muutama kehopositiivinen on ollut näkyvillä ja sitten kumoat väitteesi toteamalla sen, että kehopositiivisia on enemmän kuin normaaleja ihmisiä.

Vierailija
76/172 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruoan hinta on varmasti iso tekijä. Syön itse terveellisesti ja paino pysyykin kurissa, mutta se on kallista. Suurin osa kauppojen edullisista elintarvikkeista on kaukana luonnonmukaisesta ravinnosta. Tottakai sitä turpoaa kuin itsestään, jos ei yhtään mieti mitä suuhunsa laittaa.

Miehen kanssa on välillä rahat vähissä ja silloin eurolla tai kahdella saa lähinnä halpoja lihapullia, jotain halvinta puolivalmistesämpylää tai makkaraa. Hankin kyllä aina kaappeihin niin pakkaseen lihoja (broiler ja sikanauta), kuivakaappiin makaronia ja nuudelia sekä riisiä ja jääkaappiin eineskeittoja ja pitsoja, kurkkua, paprikaa, vihersalaattia ja porkkanaa sekä perunaa. Sekä myös juustoja ja leipää, koska töihin teen aina voileivät.

Näissäkin on joitain sellaisia kalliimpia, mutta ei auta, minulla menee jotkut ruoat hukkaan kun en kilpirauhasen vajaatoiminnan takia voi kaikkea syödä ja olen oppinut jo aika hyvin mitä kestän. Hoikka olen kuitenkin.

Vierailija
77/172 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesta asti ihannoidaan överiksi vetämistä. Koko suklaalevy kerralla, iso karkkipussi kerralla.

Jos ei arvosta ja kunnioita kehoaan, valitsee helposti huonosti.

Lisäksi alkoholi lihottaa. Voi miettiä miksi pitää juoda niin paljon. Jotta saa varmasti lisäkiloja?

Vierailija
78/172 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoksisin varmaan maratoneja jos jokaisesta pudotetusta 10 kilosta tipahtaisi tonni tilille.

Tosin tuollainen systeemi kannustaisi jojoiluun. 20 kiloa pois ja kaks tonnia tilille, mäkkikuuri, 10 kiloa pois ja tonni tilille, mäkkikuuri, 20 kiloa pois ja pari tonnia...

Vierailija
79/172 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylipainoiset on kaikkein ilkeimpiä ihmisiä. Huono ja ei terve itsetunto tekee sen. Kaikki ylipainoiset kannattaa kiertää kaukaa jos haluaa pitää hyvän olonsa.

Vierailija
80/172 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kommenttisi on ristiriitainen, kun toisaalta väität, että vain muutama kehopositiivinen on ollut näkyvillä ja sitten kumoat väitteesi toteamalla sen, että kehopositiivisia on enemmän kuin normaaleja ihmisiä.

Mitä sä nyt lässytät?

Ylipainoinen ei ole synonyymi kehopositiiviselle.

Vain muutama LIHAVA on ollut näkyvillä.