Millä keinoin suomalaiset saisi kannustettua laihduttamaan?
Suomalaisista iso osa on lihavia, ja lihavuuden myötä 2 tyypin diabetes lisääntyy kaiken aikaa. Diabeteksen hoito on suurin yksittäinen menoerä terveydenhuoltojärjestelmässä, yksi diabeetikko maksaa valtiolle n. 350 000 €. Tämä raha on tietenkin pois muualta, kuten lasten ja nuorten mielenterveyspalveluista ja vanhusten hoidosta. Kyseessä on kuitenkin itse hankittu sairaus, ja sen saisi hyvin todennäköisesti kontrolliin laihduttamalla.
Kysymys kuuluukin, miten ihmiset saataisiin motivoitua laihduttamaan? Häpäiseminen ja syyttely ei auta, ja varmasti suurin osa kyllä tiedostaa miten kuuluisi syödä. Millä siis saataisiin kannustettua terveellisempiin elämäntapoihin?
Kommentit (172)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti kaikki kun on lähtöisin yksilöstä itsestään, niin jos ei itse havahdu ongelmaan ja koe tarvetta muutokselle, mitään ei tapahdu.
Itse näen niin, että jokainen täyspäinen aikuinen ihminen tietää kyllä itse, onko painoa sopivasti, liikaa vai liian vähän. Sen jälkeen pohtinee, onko tilanteeseen tyytyväinen, pitäisikö syödä vähemmän (ja liikkua enemmän) vai pitäisikö annoskokoja nostaa. Muutos kun lähtee aina itsestä.
Ulkopuolinen motivaatio huono, sisäisestä motivaatiosta kumpuava muutoksenhalu kestää kolhut, takapakit, pitkäjänteisyyden.
Ainut mitä yhteiskunta asialle voisi mielestäni tehdä olisi epäterveellisen ruoan kovempi verotus, terveellisempi ruoka edullisempaa. Kyllähän sen jokainen näkee, että kaupassa moni epäterveellinen ruoka tulee edullisemmaksi, kun taas kasvikset, vihannekset ym ovat arvokkaampia. Jos ei ole puhtaaseen ja terveelliseen ruokaan varaa panostaa, niin kuinka voidaan odottaa, että terveys menisi talouden edelle? Ei, ei se mene.
Terveellinen ruoka on paljon muutakin kuin kasvikset.
Totta tuo, näinhän se on. Mutta kaikki tietävät kyllä, että kuinka paljon jo kasviksia itsessään tulisi päivässä syödä, ja täten ostaa näitä syödäkseen, ei se ilmaista ole. Pakasteet eivät ole sama asia, vaikka edullisemmaksi tulevatkin.
Ei niitä kasviksia ylettömästi syödä tarvitse. Pakasteet ei ole sama, ne on talvella jopa parempi vaihtoehto, kun tuoretta ei Suomessa kasva.
Puoli kiloa päivässä kuitenkin.
Tulisi huomioida, että jos sinulle ja minulle ei ole ongelma taloudellisesti ostaa ja syödä kasviksia 500g ja ostaa muut tarvittavat tuotteet siihen päälle, niin toisille se sitä voi olla.
Vierailija kirjoitti:
No ruuan hinta, olisi loistavaa jos valmissalaatit maksaisi jonku 1,60e ja sitten se suklaalevyn sen 6e,
eikä toisinpäin niinkuin nyt.Raha. Olen yrittänyt laihduttaa 30kg jo vuosia, ei kunnon motivaatiota. Jos mulle luvattaisiin vaikka 10 000e puhtaana käteen, niin varmasti vihdoin onnistuisin laihtumaan.
N35 ja 100kg
miksi et tekisi itse salaattiasi?
Vierailija kirjoitti:
Ruoan hinta on varmasti iso tekijä. Syön itse terveellisesti ja paino pysyykin kurissa, mutta se on kallista. Suurin osa kauppojen edullisista elintarvikkeista on kaukana luonnonmukaisesta ravinnosta. Tottakai sitä turpoaa kuin itsestään, jos ei yhtään mieti mitä suuhunsa laittaa.
Terveellinen syöminen ei ole kallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syyttely ei auta, mutta lihavuuden ”ihannointi” pitäisi lopettaa, eikä siitä pidä tehdä uutta normaalia. Ylipainossa ei ole mitään hyvää eikä kaunista.
Ehditkin ensin. Olin juuri kommentoimassa että ihan ensimmäiseksi kaikenlaiset höpöartikkelit kehopositiivisuudesta tulee lopettaa.
Sairaalloinen liikalihavuus on sairaalloista liikalihavuutta, eikä se siitä miksikään muutu termikikkailuilla.
Pitäisikö kuitenkin nyt ihan ensiksi opetella mitä kehopositiivisuus ja kehorauha tarkoittavat? Se koskee kaikenkokoisia ja -näköisiä ihmisiä. Ja jospa sitten vielä mietittäisiin miten kaikki muut addiktit vois parantaa ja "maailmaa muuttaa"?
Ihan varmasti huumeiden käyttäjät ja alkoholistit vievät veronmaksajien rahoja yhtä lailla kuin ylipainoisetkin. Näitä asioia voisi käsitellä joskus muustakin perspektiivistä, kuin tehdä näitä läskiviha--aloituksia, eikös?
Montako aloitusta olette nähneet esim. narkeista, niinpä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehopositiivisuudesta vikisijät ei näköjään ymmärrä mistä siinä on oikeasti kyse.
Tai sitten ymmärtävät sinua paremmin. Se termi ei alunperin ollut tarkoitettu liikalihavuuden normalisointiin ensinkään, vaan sellaisen kehojen hyväksymiseen joissa on jokin synnynnäinen, onnettomuuden tai sairauden aiheuttama poikkeama. Liiallinen ruoan suuhun mättäminen ei kuulu joukkoon.
Eikä se tarkoita ylipainon normalisoimistakaan, vaan sillä peräänkuulutetaan kehorauhaa ja mahdollisuutta iloita omasta kehostaan ilman sen vihaamista. Iloitsemalla kehosta sitä on helpompi arvostaa ja siitä on helpompi pitää huolta. Itseinho ja viha synnyttävät vain itsetuhoa ja ylipainoiselle itsetuho konkretisoituu ylensyömisenä. Näin kierre on valmis.
Ylipainoiset on yksi törkeimmin haukuttu ja syrjitty ryhmä nyky-yhteiskunnassa, jossa arvostetaan vain täydellistä kauneutta. Muutama mainos, joissa ylipainoiset saavat esitellä kurvejaan, on vain teeskentelyä, jolla yritykset esittävät olevansa suvaitsevaisia ja tiedostavia. Todellisuudessa asenteet ylipainoisia kohtaan ovat sellaisia, että heitä ei toivota esim. kuntosaleille, koska he aiheuttavat muka imagohaittaa.
Kehopositiivisuudella peräänkuulutetaan kaikille oikeutta mennä ilman pilkkaa lenkkipoluille, kuntosalille tai uimahalliin, tai olla menemättä. Annetaan siis ihmisten kokoon katsomatta rauhassa olla kehoissaan ja elää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti kaikki kun on lähtöisin yksilöstä itsestään, niin jos ei itse havahdu ongelmaan ja koe tarvetta muutokselle, mitään ei tapahdu.
Itse näen niin, että jokainen täyspäinen aikuinen ihminen tietää kyllä itse, onko painoa sopivasti, liikaa vai liian vähän. Sen jälkeen pohtinee, onko tilanteeseen tyytyväinen, pitäisikö syödä vähemmän (ja liikkua enemmän) vai pitäisikö annoskokoja nostaa. Muutos kun lähtee aina itsestä.
Ulkopuolinen motivaatio huono, sisäisestä motivaatiosta kumpuava muutoksenhalu kestää kolhut, takapakit, pitkäjänteisyyden.
Ainut mitä yhteiskunta asialle voisi mielestäni tehdä olisi epäterveellisen ruoan kovempi verotus, terveellisempi ruoka edullisempaa. Kyllähän sen jokainen näkee, että kaupassa moni epäterveellinen ruoka tulee edullisemmaksi, kun taas kasvikset, vihannekset ym ovat arvokkaampia. Jos ei ole puhtaaseen ja terveelliseen ruokaan varaa panostaa, niin kuinka voidaan odottaa, että terveys menisi talouden edelle? Ei, ei se mene.
Totta tuo, näinhän se on. Mutta kaikki tietävät kyllä, että kuinka paljon jo kasviksia itsessään tulisi päivässä syödä, ja täten ostaa näitä syödäkseen, ei se ilmaista ole. Pakasteet eivät ole sama asia, vaikka edullisemmaksi tulevatkin.
Ei niitä kasviksia ylettömästi syödä tarvitse. Pakasteet ei ole sama, ne on talvella jopa parempi vaihtoehto, kun tuoretta ei Suomessa kasva.
Pakasteet on usein se terveellisempi vaihtoehto. Ne on poimittu ja pakastettu nopeasti, siis teollisessa laitoksessa säilyttäen vitamiinit ja muut hyvennäisaineet maksimaalisesti, kun taas se tuore on usein kuskattu ja seisotettu ties missä varastoissa ja kotona nahistuu lopullisesti. Esim. itse keräämällä ja pakastamalla, ei saa marjoista koskaan yhtä hyviä ja vitamiinipitoisia, kuin teollisesti pakastetuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puoli kiloa päivässä kuitenkin.
Tulisi huomioida, että jos sinulle ja minulle ei ole ongelma taloudellisesti ostaa ja syödä kasviksia 500g ja ostaa muut tarvittavat tuotteet siihen päälle, niin toisille se sitä voi olla.
Mainoslauseen mukaan se puoli kiloa. Uskot siis mainoksiin.
Lounasravintolat pitäisi muuttaa annospaikoiksi, buffetista ainoastaan salaatit. Pastojen hinnat pitäisi nostaa suuremmaksi kuin perunan. Tällä tavoin ei ihmisten tarvitsisi laihduttaa, paino putoaisi itsekseen. Moni syö lounasbuffeteissa aivan liikaa, kun joka laatua pitää maistaa. Samoin moni saa vehnäpastoista aivan liikaa hiilareita, sitä kun lapataan joka päivä naamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruoan hinta on varmasti iso tekijä. Syön itse terveellisesti ja paino pysyykin kurissa, mutta se on kallista. Suurin osa kauppojen edullisista elintarvikkeista on kaukana luonnonmukaisesta ravinnosta. Tottakai sitä turpoaa kuin itsestään, jos ei yhtään mieti mitä suuhunsa laittaa.
Jaa? No kyllä vaikka tuore kala tai liha maksaa aika paljon enemmän kuin joku makkara.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ruuan hinta, olisi loistavaa jos valmissalaatit maksaisi jonku 1,60e ja sitten se suklaalevyn sen 6e,
eikä toisinpäin niinkuin nyt.Raha. Olen yrittänyt laihduttaa 30kg jo vuosia, ei kunnon motivaatiota. Jos mulle luvattaisiin vaikka 10 000e puhtaana käteen, niin varmasti vihdoin onnistuisin laihtumaan.
N35 ja 100kgmiksi et tekisi itse salaattiasi?
Joskus haluaa helppoa ja nopeaa, valmissalaatti olisi maukas ja terveellinen, mutta kun hinta sen 6e, niin valitsen sen roiskeläppä pitsan, jotka on 0,95e/kpl
N35 ja 100kg
Minusta se huomio pitäisi nimenomaan laittaa terveellisiin elintapoihin ja unohtaa se kilojen määrä.
Siksi meillä on niin koronahysteerista porukkaa, kun ylipainoiset kuuluu riskiryhmään ja niitähän meillä riittää!
Sinä se jaksat jauhaa tätä. Hoh hoijaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa? No kyllä vaikka tuore kala tai liha maksaa aika paljon enemmän kuin joku makkara.
Voihan sitä noinkin verrata, jos haluaa. Kokonaisuus merkitsee kuitenkin enemmän kuin yksittäinen hinta. Hinnassa kannattaa miettiä myös kalorien osuutta. Runsaskalorista ruokaa ei tarvitse syödä paljon, joten normaalirasvainen ruoka vähentää jo ruokakuluja huomattavasti verrattuna "kevyt-tuotteisiin"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus haluaa helppoa ja nopeaa, valmissalaatti olisi maukas ja terveellinen, mutta kun hinta sen 6e, niin valitsen sen roiskeläppä pitsan, jotka on 0,95e/kpl
N35 ja 100kg
Ne valmissalaatit ei kyllä mitään terveellisiä ole. Lisäaineet niisä sen maun antaa eikä itse raaka-aine.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N35 ja 100kg
Siis millä ihmeen logiikalla valmissalaatti on hyvää ruokaa laihduttajalle?! Ei todellakaan ole. 🤣
Kunnollisessa lounaassa on tarpeeksi proteiinia, hyvää rasvaa, kuitua (kasvikset ja täysjyvävilja hyvä).
Valmissalaateissa on usein pienen pieni määrä jotain kuivaa kanaa tai juustoa, ei siis tarpeeksi protskua.
Niissä harvoin on hiilaria (paitsi ehkä krutonkeja), mikä ei myöskään auta asiaa ja vähentää kuitua. Bulgur, kvinoa tai vaikka ruisleipä kylkeen, niin kylläisyys paranee.
Harvassa on oliiviöljyä, siemeniä tai avocadoa.
Usein mukana 3 tomaattia ja kasa ravintoköyhää jäävuorisalaattia.
Huono kokonaisuus.
Liian kevyt lounas, kuten valmissalaatti, myös helposti johtaa iltanaposteluun tai herkutteluun, koska on vaan nälkä, koska on syöty liian vähän.
Ihan mikä tahansa muu kotiruoka vaikka täysjyväpastalla ja lisukekasviksilla on parempi.
Vierailija kirjoitti:
Lopetetaan kehitysapu ja käytetään rahat suomalaiseen terveyteen?
Eli mihin?
Ei valtio voi pakottaa suomalaisia syömään enemmän kasviksia.
Vierailija kirjoitti:
Kunnon verot herkuilla
Ai niin kuin juustoille ja ruisleivälle? Kuka tulee kotiin katsomaan, miten paljon laitan voita pullaan ja miten usein sitä leivon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei makkara juuri sen epäterveellisempaa ole kunhan sitä ei syö LIIKAA.
eikä toisinpäin niinkuin nyt.
Raha. Olen yrittänyt laihduttaa 30kg jo vuosia, ei kunnon motivaatiota. Jos mulle luvattaisiin vaikka 10 000e puhtaana käteen, niin varmasti vihdoin onnistuisin laihtumaan.
N35 ja 100kg