Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä keinoin suomalaiset saisi kannustettua laihduttamaan?

Vierailija
28.11.2021 |

Suomalaisista iso osa on lihavia, ja lihavuuden myötä 2 tyypin diabetes lisääntyy kaiken aikaa. Diabeteksen hoito on suurin yksittäinen menoerä terveydenhuoltojärjestelmässä, yksi diabeetikko maksaa valtiolle n. 350 000 €. Tämä raha on tietenkin pois muualta, kuten lasten ja nuorten mielenterveyspalveluista ja vanhusten hoidosta. Kyseessä on kuitenkin itse hankittu sairaus, ja sen saisi hyvin todennäköisesti kontrolliin laihduttamalla.

Kysymys kuuluukin, miten ihmiset saataisiin motivoitua laihduttamaan? Häpäiseminen ja syyttely ei auta, ja varmasti suurin osa kyllä tiedostaa miten kuuluisi syödä. Millä siis saataisiin kannustettua terveellisempiin elämäntapoihin?

Kommentit (172)

Vierailija
41/172 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä suklaan, karkkien ja sipsien ym kilohinta on paljon enemmän kuin vaikka tomaatin, kurkun, kaalien, porkkanan ym. Joten terveellisen ruuan hintaa ei voi käyttää tekosyynä. Jopa jauhelihan ja broilerin kilohinta jää alle roskaruokien. Hyvää raikasta vettä saa hanasta ja sekin on paljon halvempaa kuin limsa kaupassa. Joten älkää viitsikö vedota hintoihin.

Vierailija
42/172 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruoan hinta on varmasti iso tekijä. Syön itse terveellisesti ja paino pysyykin kurissa, mutta se on kallista. Suurin osa kauppojen edullisista elintarvikkeista on kaukana luonnonmukaisesta ravinnosta. Tottakai sitä turpoaa kuin itsestään, jos ei yhtään mieti mitä suuhunsa laittaa.

Terveellinen syöminen ei ole kallista.

Jaa? No kyllä vaikka tuore kala tai liha maksaa aika paljon enemmän kuin joku makkara.

Miksi pitää syödä tuoretta kalaa tai lihaa?

Osta seitiä pakkasesta.

Kanasuikaleita tarjouksesta.

Papuja, soijarouhetta, Hernistä (herneproderouhe), härkäpapurouhetta. Ei ole kallista

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/172 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ruuan hinta, olisi loistavaa jos valmissalaatit maksaisi jonku 1,60e ja sitten se suklaalevyn sen 6e,

eikä toisinpäin niinkuin nyt.

Raha. Olen yrittänyt laihduttaa 30kg jo vuosia, ei kunnon motivaatiota. Jos mulle luvattaisiin vaikka 10 000e puhtaana käteen, niin varmasti vihdoin onnistuisin laihtumaan.

N35 ja 100kg

miksi et tekisi itse salaattiasi?

Joskus haluaa helppoa ja nopeaa, valmissalaatti olisi maukas ja terveellinen, mutta kun hinta sen 6e, niin valitsen sen roiskeläppä pitsan, jotka on 0,95e/kpl

N35 ja 100kg

Siis millä ihmeen logiikalla valmissalaatti on hyvää ruokaa laihduttajalle?! Ei todellakaan ole. 🤣

Kunnollisessa lounaassa on tarpeeksi proteiinia, hyvää rasvaa, kuitua (kasvikset ja täysjyvävilja hyvä).

Valmissalaateissa on usein pienen pieni määrä jotain kuivaa kanaa tai juustoa, ei siis tarpeeksi protskua.

Niissä harvoin on hiilaria (paitsi ehkä krutonkeja), mikä ei myöskään auta asiaa ja vähentää kuitua. Bulgur, kvinoa tai vaikka ruisleipä kylkeen, niin kylläisyys paranee.

Harvassa on oliiviöljyä, siemeniä tai avocadoa.

Usein mukana 3 tomaattia ja kasa ravintoköyhää jäävuorisalaattia.

Huono kokonaisuus.

Liian kevyt lounas, kuten valmissalaatti, myös helposti johtaa iltanaposteluun tai herkutteluun, koska on vaan nälkä, koska on syöty liian vähän.

Ihan mikä tahansa muu kotiruoka vaikka täysjyväpastalla ja lisukekasviksilla on parempi.

No, sittenhän pitää vain tehdä parempia valmissalaatteja ja laskea niiden hintaa.

Vierailija
44/172 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruoan hinta on varmasti iso tekijä. Syön itse terveellisesti ja paino pysyykin kurissa, mutta se on kallista. Suurin osa kauppojen edullisista elintarvikkeista on kaukana luonnonmukaisesta ravinnosta. Tottakai sitä turpoaa kuin itsestään, jos ei yhtään mieti mitä suuhunsa laittaa.

Luomuilu ja terveellinen syöminen ovat kaksi eri asiaa.

Voi syödä terveellisesti ilman että ostelee niitä kaikkein kalleimpia luomuhimmeleitä.

Lihavuuteen liittyvä terveellinen syöminen lähtee niinkin yksinkertaisesta perusteesta että syö mitä tahansa niin ei syö enemmän kaloreita kuin mitä kuluttaa.

Vierailija
45/172 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopetetaan kehitysapu ja käytetään rahat suomalaiseen terveyteen?

Eli mihin?

Ei valtio voi pakottaa suomalaisia syömään enemmän kasviksia.

Pakottaa? Voisi vaikka laskea verotusta tai tukea tuotantoa, joka tekisi kukuttajalle houkuttelevaa.

Vierailija
46/172 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan muuten nykyään enemmän hormoni- ja kilpirauhashäiriöitä verrattuna 40 vuoden takaiseen aikaan? Kehopositiivisuus on nimittäin lisääntynyt räjähdysmäisesti ja suurikokoiset naiset selittelevät, että läskiys johtuu hormoni- ja kilpirauhashäiriöistä. Nykyään näitä kehopositiivisia on valtava määrä verrattuna vuosikymmenien takaisiin. Ilmeisesti nuo häiriöt ovat sitten lisääntyneet, kun lihavuus ei kuulemma johdu siitä, että kehopositiivinen itse mättäisi roskaruokaa suuhunsa. Tai ehkä joku pakottaa kehopositiivisen ahmimaan suklaalevyjä ja pizzaa?

Vierailija
47/172 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ruuan hinta, olisi loistavaa jos valmissalaatit maksaisi jonku 1,60e ja sitten se suklaalevyn sen 6e,

Raha. Olen yrittänyt laihduttaa 30kg jo vuosia, ei kunnon motivaatiota. Jos mulle luvattaisiin vaikka 10 000e puhtaana käteen, niin varmasti vihdoin onnistuisin laihtumaan.

N35 ja 100kg

Joskus haluaa helppoa ja nopeaa, valmissalaatti olisi maukas ja terveellinen, mutta kun hinta sen 6e, niin valitsen sen roiskeläppä pitsan, jotka on 0,95e/kpl

N35 ja 100kg

Siis millä ihmeen logiikalla valmissalaatti on hyvää ruokaa laihduttajalle?! Ei todellakaan ole. 🤣

Kunnollisessa lounaassa on tarpeeksi proteiinia, hyvää rasvaa, kuitua (kasvikset ja täysjyvävilja hyvä).

Valmissalaateissa on usein pienen pieni määrä jotain kuivaa kanaa tai juustoa, ei siis tarpeeksi protskua.

Niissä harvoin on hiilaria (paitsi ehkä krutonkeja), mikä ei myöskään auta asiaa ja vähentää kuitua. Bulgur, kvinoa tai vaikka ruisleipä kylkeen, niin kylläisyys paranee.

Huono kokonaisuus.

Liian kevyt lounas, kuten valmissalaatti, myös helposti johtaa iltanaposteluun tai herkutteluun, koska on vaan nälkä, koska on syöty liian vähän.

Ihan mikä tahansa muu kotiruoka vaikka täysjyväpastalla ja lisukekasviksilla on parempi.

No, sittenhän pitää vain tehdä parempia valmissalaatteja ja laskea niiden hintaa.

Ennemmin ihmiset voisivat itse tehdä ne salaatit?

Ei ole iso vaiva.

Itse keitän valmiiksi ison satsin kvinoaa, jätän nestettä sinne, niin säilyy ja ei kuivu.

Kerralla leikkaan paljon kasviksia eri astiaan.

Lounasaikana sitten kvinoa, kasvikset ja öljy lautaselle, sitten paistan/lämmitän proden ja ehkä juustoa kylkeen. Menee 4 minuuttia.

Vierailija
48/172 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan muuten nykyään enemmän hormoni- ja kilpirauhashäiriöitä verrattuna 40 vuoden takaiseen aikaan? Kehopositiivisuus on nimittäin lisääntynyt räjähdysmäisesti ja suurikokoiset naiset selittelevät, että läskiys johtuu hormoni- ja kilpirauhashäiriöistä. Nykyään näitä kehopositiivisia on valtava määrä verrattuna vuosikymmenien takaisiin. Ilmeisesti nuo häiriöt ovat sitten lisääntyneet, kun lihavuus ei kuulemma johdu siitä, että kehopositiivinen itse mättäisi roskaruokaa suuhunsa. Tai ehkä joku pakottaa kehopositiivisen ahmimaan suklaalevyjä ja pizzaa?

Miksi sekoittat kehoposin tähän? Oletko vähän tyhmä?

Vierailija
49/172 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lounasravintolat pitäisi muuttaa annospaikoiksi, buffetista ainoastaan salaatit. Pastojen hinnat pitäisi nostaa suuremmaksi kuin perunan. Tällä tavoin ei ihmisten tarvitsisi laihduttaa, paino putoaisi itsekseen. Moni syö lounasbuffeteissa aivan liikaa, kun joka laatua pitää maistaa. Samoin moni saa vehnäpastoista aivan liikaa hiilareita, sitä kun lapataan joka päivä naamaan.

Syön lounasbuffassa ehkä kerran vuodessa ja BMI yli 40

Niinhän se proffakin ehdotti, että hotelliaamiaiset ja laivojen buffat pitäisi lopettaa, niin lihominen lakkaisi. Montako kertaa vuodessa tavallinen kansalainen syö hotelliaamiaista tai käy laivalla?

Vierailija
50/172 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopetetaan kehitysapu ja käytetään rahat suomalaiseen terveyteen?

Eli mihin?

Ei valtio voi pakottaa suomalaisia syömään enemmän kasviksia.

Pakottaa? Voisi vaikka laskea verotusta tai tukea tuotantoa, joka tekisi kukuttajalle houkuttelevaa.

Ei se silti saisi ihmisiä syömään enemmän kasviksia.

Ei ne nytkään ole kalliita, silti vain 1/5 syö suositusten mukaan.

Vierailija
51/172 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kehopositiivisuushan liittyy aivan olennaisesti tähän. Kehopositiivinen = läski, sen vastakohta ei ole kehonegatiivinen, vaan NORMAALI.

Vierailija
52/172 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N35 ja 100kg

N35 ja 100kg

Huono kokonaisuus.

Sekö sinusta johtaisi ihmisten laihtumiseen? 😅

Valmisruuassa ei ole mitään vikaa.

Voit ostaa sitä makaronilaatikkoa, lihaperunasoselaatikkoa, roiskeläppää tai kinkkukiusausta, sopii oikein hyvin laihduttajalle!

Kannattaa vaan lisätä lisukekasvikset, enemmän syötävää ja ehkä raejuustoa tai muuta protskua, halutessaan leipä kylkeen.

Ei tartte syödä salaattia. Kalori on kalori, ihan kotiruokaa voi syödä.

Vierailija
53/172 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveysintoilijat haluavat, että ihmiset liikkuisivat paljon ja noudattaisivat vähäkalorista ruokavaliota. Liikunta ja vähäkalorinen ruokavalio eivät kuitenkaan sovi yhteen vaan ihmisten tulisi keskittyä vähentämään hiilihydraatteja koska sakkaridit eritoten lihottavat ihmisiä ja aiheuttavat nesteen kertymistä kehoon.

On myös ristiriitaista, että jatkuvasti kehitetään jotain minkä avulla ihmisten ei tarvitsisi liikkua niin paljoa. Pystyn esimerkiksi pesettämään autoni nousematta autosta pois ja imuroiminenkin onnistuu robotti-imurin avulla, tosin sellaista minulla ei ole. Ihminen on niin mukavuudenhaluinen, että se kyllä helpottaa elämäänsä kaikin mahdollisin keinoin.

Vierailija
54/172 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lässyn lässyn

Vierailija
55/172 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä suklaan, karkkien ja sipsien ym kilohinta on paljon enemmän kuin vaikka tomaatin, kurkun, kaalien, porkkanan ym. Joten terveellisen ruuan hintaa ei voi käyttää tekosyynä. Jopa jauhelihan ja broilerin kilohinta jää alle roskaruokien. Hyvää raikasta vettä saa hanasta ja sekin on paljon halvempaa kuin limsa kaupassa. Joten älkää viitsikö vedota hintoihin.

Meinaatko, että joku vetää ihan ruuaksi suklaata, karkkia, sipsiä kun vertaat niiden hintoja vihannesten hintoihin?

Olen käynyt lukemattomia kertoja ravitsemusterapeutilla, joka jakaa ohjeita ja esimerkkiruokalistoja. Järjestään nämä terveelliset ja suositellut raaka-aineet ovat tuoteryhmänsä kalleimpia (vähärasvainen liha, liha, leikkele, juusto jne) 

Tietysti jos ryhtyy kasvissyöjäksi, pääsee halvemmalla mutta minä ainakin olen sekasyöjä, joka haluaa syödä myös lihaa. Ei ole vara ostaa niitä kalliita vähärasvaisia, joten ostan halpoja rasvaisia.

Sama koskee myös täysjyväpastaa, -riisiä jne.

Vierailija
56/172 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kehopositiivisuushan liittyy aivan olennaisesti tähän. Kehopositiivinen = läski, sen vastakohta ei ole kehonegatiivinen, vaan NORMAALI.

Kaikki läskit eivät todellakaan ole "kehopositiivisia", vaan suurin osa vihaa kroppaansa tai ei pidä siitä. 😀

Et voi väittää vastaan, kauneusihanne on hoikka ja varsinkin nuorten naisten paineet valtavat. Jopa normaalipainoiset laihduttavat jatkuvasti.

Kehopositiivisuus ei muutenkaan tarkoita oman kropan hyväksyntää tai siitä tykkäämistä, vaikka media on sen sellaiseksi vääntänyt. Oikeastihan se on ihmisoikeusliike, jolla povataan sitä, ettei esim. lihavia syrjittäisi terveydenhuollossa ja vaikka työnhaussa, ja heitä ei muuten haukuttaisi tai kohdeltaisi huonosti.

Se stigma ja haukkuminen tutkimusten mukaan entisestään pahentaa heidän terveyttä ja moni jättää menemättä lääkäriin, koska pelkää, että korvatulehduksen hoidoksi taas tuputetaan laihdutusyrityksiä ja mitään apua siihenkään ei anneta.

Vierailija
57/172 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei olla kiinalaisia, vaan suomalaisia. Törppö.

Vierailija
58/172 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työajalla saisi urheilla 2h viikossa.

Työajan ulkopuolella voi urheilla vaikka 72 tuntia viikossa.

Vierailija
59/172 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnon verot herkuilla

EU poisti makeisveron, joka Suomella oli vielä muinoin käytössä. Joku taho valitti makeisverosta EU:hun ja sen jälkeen se piti poistaa. Ihme meininkiä.

Vierailija
60/172 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravitsemusneuvonnasta pois ilottomuus ja syyllistys.

Esim.

- Ei tuputeta tukevaa aamupalaa ja koko ajan välipaloja.

- Opetettaisiin kuuntelemaan omaa kehoa, eli ei kerta kaikkiaan syödä kuin nälkään.

- Sillä että jättää hiilarit minimiin pääsee jo pitkälle. Liika peruna, riisi ja pasta pois sekä vaalea leipä.

- Herkutella SAA, kohtuus määrissä on tärkein

- Itsellä toimii: Keski-Euroopan ruokavalio, pieni aamiainen ja kevyt lounas ja kunnon ruoka kasviksineen illalla. EI mitään välipaloja!

T: Nainen 45, paino sama kuin 20v, 62kig/172cm

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kolme