Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkälainen kirjataakka teillä on? IS juttu

Vierailija
28.11.2021 |

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008333730.html

Mielestäni järjetöntä hillota kirjoja kotona, kun kirjastosta voi hakea ja viedä takaisin. Kirjat ovat nykyisin ongelmajätettä.

Kommentit (81)

Vierailija
1/81 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ikuisuusprojektina viedä kaikki tarpeettomat kirjaston ota tästä -hyllyyn mikä vähän kärsi nyt korona-aikaan kun kirjasto oli pitkään kiinnikin. 

Vierailija
2/81 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa typerästi kirjoitettu juttu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/81 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle voi tuoda.

Vierailija
4/81 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle voi tuoda.

Minne laitat vaikka 140 banaanilaatikollista kirjoja? Sen verran tulee kierrätyskeskukseen päivässä.

Vierailija
5/81 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ostan vielä kirjoja. Kaikkia niitä mitkä kiinnostaa, ei saa kirjastoista. Luen lähinnä englanniksi.

Vierailija
6/81 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin kierrän kirppareita kirjojen takia. Kirjoja löytyy joka nurkasta, ei haittaa. Kirjat on ihania ja niitä ei voi olla liikaa.

7/81 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ole ongelmajätettä, sillä kuten jutussa sanotaan, ne voidaan kierrättää.

On totta, että kirjastopalveluiden parantaminen tai laajempi käyttö voisi ehkä vähentää uusien kopioiden painamisen määrää. "Ongelmana" on kuitenkin se, että jotkin kirjat vanhenevat nopeasti, eli niille on suurta kysyntää julkaisun aikaan, mikä laskee nopeasti. Tällaisten kirjojen suhteen kirjastot eivät ole kovin hyödyllisiä.

Vierailija
8/81 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitänee ostaa lasitettu kirjakaappi.

Keräävät avohyllyssä pölyä.

Minulla on joitain satoja kirjoja, olen ostanut niitä mm. Ursasta, nettiantikvariaatista, huutonetistä yksityisiltä...

Osa on perintökirjoja.

Kirjastosta ei useinkaan saa kaikkea haluamaansa.

Etityisrsti harrastekirjat haluan omiksi, niihin voi palata aina uudelleen.

Vierailija
9/81 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vähentänyt kirjojen määrää paljon.

Asuminen on kallista, eikä kallista tilaa viitsi käyttää turhien kirjojen säilömiseen.

Vierailija
10/81 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin ihan eri silmälaseilla kuin ap tämän jutun. Kirjoittajahan sanoi että kirjat eivät ole ongelmajätettä.

Vierailija
11/81 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjastoissa on myös havaittavissa muotivirtauksien mukana meneminen, puolet kotikuntani kirjastosta on pyhitetty fantasialle ja dekkareille, joista kumpikaan ei nappaa.

Poistohyllystä ostin selvästi lähes lukemattoman Terra Cognitan julkaiseman "Eettiset aivot", uutuuskirjoissa oli mm. enkeliterapiaa ja konmaritusta...

Toki kaukolaina toimii, mutta hyllyjä selaamalla harvemmin enää törmää klassikoihin.

Vierailija
12/81 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ostan vielä kirjoja. Kaikkia niitä mitkä kiinnostaa, ei saa kirjastoista. Luen lähinnä englanniksi.

Jos englanniksi lukee niin sitten pitää olla jo todella hyvä kielitaito. Itsekin puhun aika hyvää englantia, mutta kun luen kirjoja niin haluan ymmärtää joka sanan ja kaikki vivahteet murteita myöten ja se ei ole mahdollista kuin omalla äidinkielellä. 

Vierailija
13/81 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan kaikki kirjat mitkä kiinnostaa heti ilmestyttyään, lähinnä elämänkertoja. En viitsi odottaa kunnes ne ilmestyvät kirjastoon. Sitten jossain vaiheessa kun niitä rupeaa olemaan liikaa niin vien jonnekin, divariin tai joskus viskaan vaan paperinkeräykseen.

Vierailija
14/81 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjaston kirjat on tuhansien muiden käpäilemiä ja räkimiä. Oma puhdas kirja on paras. Ja oma kirjasto vielä parempi ....On myös aivan upea sisustus elementti

oman yli 7500 kirjan kirjaston omistaja. 

Vierailija
15/81 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköiset kirjat on helpompi "polttaa".

Vierailija
16/81 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija<strong> kirjoitti:

Ostan kaikki kirjat mitkä kiinnostaa heti ilmestyttyään, lähinnä elämänkertoja. En viitsi odottaa kunnes ne ilmestyvät kirjastoon. Sitten jossain vaiheessa kun niitä rupeaa olemaan liikaa niin vien jonnekin, divariin tai joskus viskaan vaan paperinkeräykseen.

Kirjat ilmestyvät kirjastoihin heti kun ne julkaistaan.

Niistä on kuitenkin aina jo etukäteen pitkät ennakkovaraus ketjut.

Just äsken katselin ensi kevään uutuuskirjoja, joita aioin varata.

Ikävä kyllä monissa niistä oli jo yli 100 varausta, enkä kuitenkaan asu missään tosi suurkaupungissa täällä Suomessa.

Kuinkahan pitkät varausjonot uutuuskirjoista on tosi suurissa kaupungeissa?

Kattelin lähinnä tietokirjoja, muistelmia ja dekkareita.  Niissä olen nyt jonon jatkona.

Vierailija
17/81 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos englanniksi lukee niin sitten pitää olla jo todella hyvä kielitaito. Itsekin puhun aika hyvää englantia, mutta kun luen kirjoja niin haluan ymmärtää joka sanan ja kaikki vivahteet murteita myöten ja se ei ole mahdollista kuin omalla äidinkielellä. 

Minun kielitaitoani on väitetty hyväksikin, mutta en kykene lukemaan englanniksi kertomakirjallisuutta, tapahtumat eivät lähde elämään silmissä niin kuin pitäisi.

Englanninkielistä asiatekstiä luen paljonkin.

Vierailija
18/81 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama! Mieluummin kävisin kirjastosta lainaamassa kaikki kirjat mutta vaikka asun isossa kaupungissa niin ei täällä kirjastossa on laajaa valikoimaa kirjoja tästä minun aiheesta mitä tarvitsen taustatutkimuksiin projektiini. Ulkomailla on paljon laajempi valikoima erilaisia tutkielmia eri näkökulmista tehtynä tästä kys. Aiheesta ja harvempi niistä on edes e-kirjana saatavina. Joten ei ole oikein vaihtoehtoa kuin ostaa kirjat. Myönnän kyllä hamstranneeni noita kirjoja viimeiset 3 vuotta aivan liikaa ja niistä kaikista olen lukenut ehkä 1/4 koska teen samalla muistiin panoja niistä ja suomentamisessa menee aikaa.

Vierailija
19/81 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän kirjastoista saa paria vuotta vanhempia kirjoja juuri ollenkaan. Onpa sivistymätön juttu .Aivan kuin kirjat olisivat vain jotain tyhjänpäiväisiä tavaroita.

Vierailija
20/81 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätalokin just kysytyimpien joukossa antikvariaateissa, kuuminta hottia. Miksi nää sisustustoimittajat alkaa toimittaan muun alan juttuja, kun eivät osaa?