Minkälainen kirjataakka teillä on? IS juttu
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008333730.html
Mielestäni järjetöntä hillota kirjoja kotona, kun kirjastosta voi hakea ja viedä takaisin. Kirjat ovat nykyisin ongelmajätettä.
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ostan vielä kirjoja. Kaikkia niitä mitkä kiinnostaa, ei saa kirjastoista. Luen lähinnä englanniksi.
Sama! Mieluummin kävisin kirjastosta lainaamassa kaikki kirjat mutta vaikka asun isossa kaupungissa niin ei täällä kirjastossa on laajaa valikoimaa kirjoja tästä minun aiheesta mitä tarvitsen taustatutkimuksiin projektiini. Ulkomailla on paljon laajempi valikoima erilaisia tutkielmia eri näkökulmista tehtynä tästä kys. Aiheesta ja harvempi niistä on edes e-kirjana saatavina. Joten ei ole oikein vaihtoehtoa kuin ostaa kirjat. Myönnän kyllä hamstranneeni noita kirjoja viimeiset 3 vuotta aivan liikaa ja niistä kaikista olen lukenut ehkä 1/4 koska teen samalla muistiin panoja niistä ja suomentamisessa menee aikaa.
Voihan aina käyttää tieteellisiä kirjastoja. Kyllä tutkielmat löytyvät yliopistojen kirjastoista ja ammattikorkeakoulujen kirjastoista.
Molemmilla on hyvä tietopalvelut omissa kirjastoissaan ja töissä informaatikot jotka osaavat neuvoa.
Tai tilata kirjat ja tutkimukset sun muut kaukolainoina.
Jos tietokirjallisuudella ei ole mitään käyttöä sen akuutin tarpeen jälkeen, niin eihän niitä kalliita kirjoja kannata itselle ostaa.
Tämä oikeastaan pitäisi kopioida youtubeen.
Siitä tulisi viraali😀
Tutkijat ja kielitieteilijät nauraisivat itsensä kuoliaaksi.
Varmaan ihan kaikki, jotka ovat opiskelleet yliopistossa. Muutama lukiolainenkin saattaisi hirnahtaa😆
Vierailija kirjoitti:
Päätalokin just kysytyimpien joukossa antikvariaateissa, kuuminta hottia. Miksi nää sisustustoimittajat alkaa toimittaan muun alan juttuja, kun eivät osaa?
Päätalot on niitä mitä on kierrätyksessä pakko heittää roskiin kun niitä tulee sinne niin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija<strong> kirjoitti:
Ostan kaikki kirjat mitkä kiinnostaa heti ilmestyttyään, lähinnä elämänkertoja. En viitsi odottaa kunnes ne ilmestyvät kirjastoon. Sitten jossain vaiheessa kun niitä rupeaa olemaan liikaa niin vien jonnekin, divariin tai joskus viskaan vaan paperinkeräykseen.
Kirjat ilmestyvät kirjastoihin heti kun ne julkaistaan.
Niistä on kuitenkin aina jo etukäteen pitkät ennakkovaraus ketjut.
Just äsken katselin ensi kevään uutuuskirjoja, joita aioin varata.
Ikävä kyllä monissa niistä oli jo yli 100 varausta, enkä kuitenkaan asu missään tosi suurkaupungissa täällä Suomessa.
Kuinkahan pitkät varausjonot uutuuskirjoista on tosi suurissa kaupungeissa?
Kattelin lähinnä tietokirjoja, muistelmia ja dekkareita. Niissä olen nyt jonon jatkona.
Kannattaa muistaa, että niitä kirjoja, joissa on megapitkät varausjonot, on sitten enemmän kierrossakin. Taitaa olla myös ainakin täälläpäin lyhennetty laina-aikakin.
Mutta onhan se silti hidasta, jos kirjan haluaa lukea juuri nyt.
Sitä paitsi kirjastot eivät yksinään pitäisi kustannusalaa pystyssä, joten on vain hyvä, että kirjoille löytyy muitakin ostajia.
Kirjastot ovat tosi suuria ostajia. Montako kirjastoa jo yksin Helsingissä on kaikkiaan?
Jokaisessa Suomen kaupungissa on ns. pääkirjasto ja sitten vielä useita lähikirjastoja eri lähiöissä.
Joka ikisessä kunnassa on kirjasto Suomessa. Lisäksi vielä kirjastoautot.
Ja edelleen on kirjastot yliopistoissa ja ammattikorkeakouluissa, mutta niiden kaikki tarjonta on tietopuolelta.
Ja onneksi edelleen kirjoja myös ostetaan suoraan kirjakaupoista. Fyysisellä kirjalla on edelleen suuret käyttäjämäärät, siis lukijat.
Suomessa on joku 200 kuntaa, 5 kirjaa jokaiseen, se on vasta 1000 kirjaa. Ei sellaista määrää kannata ruveta vielä painattamaan.
ainakin sarjakuvissa menekki on sen verran huonoa että jo tuhannen kappaleen painos voi olla iso. pienempiä painoksia saatetaan tehdä dikipainoissa. jutussa taitettiin kertoa että kirjoissa ensimmäisten painoksien ei tarvitse olla mahdottoman isoja, kun voi tehdä lisää. lisäpainatukset saatetaan hyvinkin tedä dikipainossa.
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ostan vielä kirjoja. Kaikkia niitä mitkä kiinnostaa, ei saa kirjastoista. Luen lähinnä englanniksi.
Jos englanniksi lukee niin sitten pitää olla jo todella hyvä kielitaito. Itsekin puhun aika hyvää englantia, mutta kun luen kirjoja niin haluan ymmärtää joka sanan ja kaikki vivahteet murteita myöten ja se ei ole mahdollista kuin omalla äidinkielellä.
Minun kielitaitoani on väitetty hyväksikin, mutta en kykene lukemaan englanniksi kertomakirjallisuutta, tapahtumat eivät lähde elämään silmissä niin kuin pitäisi.
Englanninkielistä asiatekstiä luen paljonkin.
Some-englanti ei vielä ole kielitaitoa, eikä rallienglanti.
Ai miten ei voi tietää montako kirjaa omistaa?
Silloin kun itselläni oli noin 2500 kirjaa olin kirjannut kaikki kirjat luetteloksi, joten oli helppo divareissa ja kirpputoreilla kierrellessä katsoa luettelosta mitä kirjoja itseltäni löytyi.
Näin välttyi ostamasta toista kopiota kirjasta jonka jo omistin, ellen ollut luetteloon merkinnyt että omistamani kirjan kunto on huono.
Kaikki uudet hankinnat kirjasin luetteloon ennen kuin laiton ne hyllyihin omille paikoilleen.
En koe kirjojani taakaksi. Ne eivät makaa lukematta, vaan ne luetaan. Jos kyllästyn kirjaan, vien sen ilmaishyllyyn. Olen kyllä vienyt paperijätteeseen kasan kirjoja kerran, kun piti muuttaa enkä halunnut raahata kirjastoon hyllyllistä kirjoja (eivät varmasti olisi suostuneet ottamaan niin paljon).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama! Mieluummin kävisin kirjastosta lainaamassa kaikki kirjat mutta vaikka asun isossa kaupungissa niin ei täällä kirjastossa on laajaa valikoimaa kirjoja tästä minun aiheesta mitä tarvitsen taustatutkimuksiin projektiini. Ulkomailla on paljon laajempi valikoima erilaisia tutkielmia eri näkökulmista tehtynä tästä kys. Aiheesta ja harvempi niistä on edes e-kirjana saatavina. Joten ei ole oikein vaihtoehtoa kuin ostaa kirjat. Myönnän kyllä hamstranneeni noita kirjoja viimeiset 3 vuotta aivan liikaa ja niistä kaikista olen lukenut ehkä 1/4 koska teen samalla muistiin panoja niistä ja suomentamisessa menee aikaa.
Voihan aina käyttää tieteellisiä kirjastoja. Kyllä tutkielmat löytyvät yliopistojen kirjastoista ja ammattikorkeakoulujen kirjastoista.
Molemmilla on hyvä tietopalvelut omissa kirjastoissaan ja töissä informaatikot jotka osaavat neuvoa.
Tai tilata kirjat ja tutkimukset sun muut kaukolainoina.
Jos tietokirjallisuudella ei ole mitään käyttöä sen akuutin tarpeen jälkeen, niin eihän niitä kalliita kirjoja kannata itselle ostaa.
Tämä oikeastaan pitäisi kopioida youtubeen.
Siitä tulisi viraali😀
Tutkijat ja kielitieteilijät nauraisivat itsensä kuoliaaksi.
Varmaan ihan kaikki, jotka ovat opiskelleet yliopistossa. Muutama lukiolainenkin saattaisi hirnahtaa😆
Täällä yksi hirnahtaja. On tämä nykyaika ihmeellistä: Kaikki mulle heti ja kun huomenna ei enää kiinnostakaan niin ei muuta kuin roskiin :(
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun itselläni oli noin 2500 kirjaa olin kirjannut kaikki kirjat luetteloksi, joten oli helppo divareissa ja kirpputoreilla kierrellessä katsoa luettelosta mitä kirjoja itseltäni löytyi.
Näin välttyi ostamasta toista kopiota kirjasta jonka jo omistin, ellen ollut luetteloon merkinnyt että omistamani kirjan kunto on huono.
Kaikki uudet hankinnat kirjasin luetteloon ennen kuin laiton ne hyllyihin omille paikoilleen.
Joo. Mutta sä et ole tuo, joka yllä väitti omistavansa 7500 kirjaa.
Teksti oli niin tyhmä ja luku niin kivan pyöreä, että se oli tietysti trolli.
Tietenkin tästä tuli nyt mieleen, että voisihan kirjat tosiaan joskus hahmottaa
kokonaisuutena.
Laskeminen on turhaa (siis mulle) Tilannehan elää koko ajan ja niitä on monessa paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle voi tuoda.
Minne laitat vaikka 140 banaanilaatikollista kirjoja? Sen verran tulee kierrätyskeskukseen päivässä.
Vähän epäilen tuleeko noin paljon? Olin kierrätyksessä ja tiedän että kirjoja tulee paljon. Oikeasti niin paljon että niitä on pakko heittää pois myyntikuntoisiakin kirjoja. Vähänkin nuhraantuneet ja rikkinäiset menee tietenkin suoraan roskiin. Tietokirjat on todella turhia kun on netti.
IS-artikkelin mukaan Nihtisiltaan kuljetetaan lajiteltavaksi kaikkiin pääkaupunkiseudun kierrätyskeskuksiin tuodut kirjat. "Viitenä päivänä viikossa tulee keskimäärin 7 lavallista kirjoja; yhteen lavaan mahtuu 20 banaanilaatikollista, eli 140 banaanilaatikkoa joka arkipäivä", keskuksen tuotehallintapäällikkö Miia Podworsky kertoo.
Se 140 laatikollista ei toisin sanoen ole yhden kierrätyskeskuksen päiväkohtainen erä.
Ostan mielelläni kirjoja ja tuen näin alaa sekä kirjailijoita. Kirjamessuilta lähti mukaan vino pino sekä uutuuksia että kierrätyskirjoja. Erityisesti ilahdutti erään lempikirjani kovakantinen painos, jota minulla ei vielä ollut, kirjaa kun on uutena painettu vain paperikansiin.
Kuuntelen myös paljon äänikirjoja ja äänikirjan jälkeen saatan ostaa ihan fyysisen teoksen todettuani sen hyväksi. Jotkut kirjat ostan "sikana säkissä", ja ne päätyvätkin helpommin kiertoon. Myyminen on aika vaivalloista, joten annan kirjoja mielelläni eteenpäin/lahjoitan. Se on vaan joskus vaikeaa, meillä kun ei kirjastossa ole vaihtohyllyä.
Otin myös isovanhempieni hyllystä "ennakkoperintönä" paljon suomalaisia klassikoita. Kukaan muu sukulainen ei ollut niistä kiinnostunut, mutta kirjoissa asuu ihana, henkilökohtaisesti merkittävä historia nyt, kun isovanhemmistani on aika jättänyt. Eivät ne ole roskaa vaan rakkaita muistoesineitä.
Haaveenani on, että kunhan joskus asetun vähän isompaan kotiin, on minulla siellä kirjastohuone. Seinät täynnä kirjoja, mukavat nojatuolit :) Kyllä olen edelleen sitä mieltä, että kirjahylly on yksi sivistyksen merkki kotona.
En osaa kuvitella kotia jossa ei oikeasti
olisi kirjoja. Mitä siellä sitten on?
Katson aina mielelläni millaisia kirjoja ihmisillä on.
En tunne ihmisiä joilla ei olisi kirjoja ja jotka eivät lue kirjoja. Mutta tutut opettajat ovat kertoneet, että sellaisia on nykyään kouluissa.
Ei pulpeteissa, vaan säkkituoleissa chillaamassa ja noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos englanniksi lukee niin sitten pitää olla jo todella hyvä kielitaito. Itsekin puhun aika hyvää englantia, mutta kun luen kirjoja niin haluan ymmärtää joka sanan ja kaikki vivahteet murteita myöten ja se ei ole mahdollista kuin omalla äidinkielellä.
Minun kielitaitoani on väitetty hyväksikin, mutta en kykene lukemaan englanniksi kertomakirjallisuutta, tapahtumat eivät lähde elämään silmissä niin kuin pitäisi.
Englanninkielistä asiatekstiä luen paljonkin.
Tajuatko, että kun luet muuta kuin suomea, luet käännöstä alkutekstistä?
- Tajuatko että käännös vilisee puutteita, virheitä, kompromisseja, kulttuurisidonnaisia yksityiskohtia joita on muokattu, vaihdettu jätetty pois?Kääntäjä itse tietää sen parhaiten.
Kääntämisen opiskelussa olennainen osa josta keskustellaan loputtomiin, on pohtia prioriteetteja: mikä on tärkeintä, mistä tingitään, mitä saa vaihtaa, mitä pitää vaihtaa?
Bonuskysymys: mieti, miksi jo käännettyjä teoksia käännetään uudelleen.
Kääntäjiltä haluan kysyä, miksi ette enää osaa kääntää englanninkielisestä tekstistä teitittelymuotoja?? Eikö teillä sisäinen korva "kuule" milloin you kääntyy sinäksi, milloin tekisi? Haluan lukea englanninkielisen kirjan aina alkuperäiskielellä juuri tuon takia, kun kääntäjät kompastelevat tuohon samaan asiaan ihan jatkuvasti. Käsittämätöntä.
Ostan kirjoja sekä uutena että vanhana sähköisinä tai printtikirjoina. Onhan noita kertynyt mutta ei haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Ostan mielelläni kirjoja ja tuen näin alaa sekä kirjailijoita. Kirjamessuilta lähti mukaan vino pino sekä uutuuksia että kierrätyskirjoja. Erityisesti ilahdutti erään lempikirjani kovakantinen painos, jota minulla ei vielä ollut, kirjaa kun on uutena painettu vain paperikansiin.
Kuuntelen myös paljon äänikirjoja ja äänikirjan jälkeen saatan ostaa ihan fyysisen teoksen todettuani sen hyväksi. Jotkut kirjat ostan "sikana säkissä", ja ne päätyvätkin helpommin kiertoon. Myyminen on aika vaivalloista, joten annan kirjoja mielelläni eteenpäin/lahjoitan. Se on vaan joskus vaikeaa, meillä kun ei kirjastossa ole vaihtohyllyä.
Otin myös isovanhempieni hyllystä "ennakkoperintönä" paljon suomalaisia klassikoita. Kukaan muu sukulainen ei ollut niistä kiinnostunut, mutta kirjoissa asuu ihana, henkilökohtaisesti merkittävä historia nyt, kun isovanhemmistani on aika jättänyt. Eivät ne ole roskaa vaan rakkaita muistoesineitä.
Haaveenani on, että kunhan joskus asetun vähän isompaan kotiin, on minulla siellä kirjastohuone. Seinät täynnä kirjoja, mukavat nojatuolit :) Kyllä olen edelleen sitä mieltä, että kirjahylly on yksi sivistyksen merkki kotona.
Minulla on sama haave! Ja päässäni isot listat siitä, mitä kirjoja tilaan ulkomaisista verkkokaupoista, kun minulla on niille kunnolla tilaa.😊
Eilen viimeksi tilasin viisi pokkaria AdLibriksestä. En katsonut olisiko saanut meidän kirjastoverkosta mutta ei ainakaan paikallisesta kirjastosta, koska siellä ei ole ruotsinkielisiä kirjoja. Luettuani laitan kiertoon. Hyllyyn jätän sellaiset kirjat, joihin palaan kerta toisensa jälkeen + tietokirjat. Meillä on varmaan noin 30 hyllymetriä kirjoja, joista suurin osa puolison. Omia kirjojani on varastossa useampi banaanilaatikollinen. Tarkoitus on ollut käydä ne läpi ja laittaa suurin osa kiertoon, mutta enpä kesällä muistanut enkä näin talvella viitsi niitä ulkona alkaa lajitella.
Älkää elvistelkö jos 90% hyllyistänne täyttyy kertomakirjallisuudesta, lähinnä vaan noloa esitellä jotain bestsellereitä. Laadukas kokoelma vaatii aikaa, intoa, kilometrejä, rahaa.
Ei ole mitään kirjataakkaa. Työelämässä ollessani luin kyllä, kyllä kirjaston kirjoja ja niitäkään en jaksanut/ehtinyt lukea kovin paljon. Nyt oltuani kymmenisen vuotta eläkkeellä olen kuunnellut valtavasti äänikirjoja ja lukenut myös e-kirjoja.
Ei ole hävitettäviä kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo. Mutta sä et ole tuo, joka yllä väitti omistavansa 7500 kirjaa.
Teksti oli niin tyhmä ja luku niin kivan pyöreä, että se oli tietysti trolli.
Tietenkin tästä tuli nyt mieleen, että voisihan kirjat tosiaan joskus hahmottaa
kokonaisuutena.Laskeminen on turhaa (siis mulle) Tilannehan elää koko ajan ja niitä on monessa paikassa.
En tiedä oliko tuo trolli vai ei, mutta minulla on ainakin noin 5000 kirjaa ja koko ajan tulee lisää, joten ei tuo 7500 vaikuta mitenkään epärealistiselta määrältä, mitä minulla voisi joskus olla.
Paperi palaa nätisti jätevoimalassa. En koe ongelmaksi.
Vähän epäilen tuleeko noin paljon? Olin kierrätyksessä ja tiedän että kirjoja tulee paljon. Oikeasti niin paljon että niitä on pakko heittää pois myyntikuntoisiakin kirjoja. Vähänkin nuhraantuneet ja rikkinäiset menee tietenkin suoraan roskiin. Tietokirjat on todella turhia kun on netti.