Auttakaa!! Hukassa 10-vuotiaan kanssa :(
en enää tiedä mitä tehdä. Esikoinen on 10-vuotias, arka ja hiljainen (koulussa) tyttö. Kotona on viimeisen vuoden ajan ollut helvetti irti. Meillä on kaksi pienempää sisarusta joita tönii, nimittelee, haukkuu ja kiusaa minkä ehtii. Tänään viimeksi tönäisi edestään juuri kävelemään oppineen pikkuveljen kovalle jäiselle maalle!! Kuusivuotiasta pikkuveljeä nimitti ruokapöydässä tyhmäksi pelleksi, kun tämä yritti saada ihailemansa isosiskon huomiota hassuttelemalla.
Ongelma on se, että kaksi pienempää sisarusta ovat kilttejä ja tottelevaisia ja heitä todella harvoin tarvii käskeä tai ojentaa tai torua. Kun taas esikoisen käytös on suoran sanottuna aivan paskaa kokoajan, ja päivittäin joudutaan huomauttelemaan ja torumaan huonosta käytöksestä. Varsinkin keskimmäinen lapsi surettaa, ihailee suuresti isosiskoaan ja matkii tätä kaikessa, haluaa huomiota jota ei häneltä saa. Nyt alkaa näkyä matkiminen myös siinä, että keskimmäinen nimittelee vauvaa ja meitä vanhempia - käyttäytyy siis kuin isosiskonsa.
Me ollaan yritetty ystävällistä keskustelua, rangaistuksia, lahjomista, uhkailua, ihan kaikkea. Tyttö ei käsitä kuinka huonosti käyttäytyy. Tänään oli viimeinen pisara tuo vauvan tönäisy ja keskimmäisen nimittely, takavarikoin puhelimen viikoksi. Tyttö mököttää kolmatta tuntia huoneessaan.
Mulla on keinot loppu, auttakaa!! Miten saan tytön tajuamaan omat tekonsa? Hän on itse kärsinyt koulussa ilkeästä luokkakaverista joka nimittelee ja käyttäytyy huonosti ja tasan tietää miltä se tuntuu, silti tekee samalla tavalla omille sisaruksilleen!
Voiko tuossa iässä jo olla murrosikä? Fyysisesti ei ole ollenkaan murkkuiän merkkejä vielä. Musta tuntuu etten osaa yhtään olla tuolle vanhempi, yöunet menee näitä miettiessä. Pelkään että teen ihan väärin kaiken, äskenkin tyttö huusi kuinka "minua aina syytetään kaikesta, minussa on aina vika!" No niinhän se on! Me vanhemmat muistetaan myös huomioida hyvä käytös ja ne harvat hetket kun viettää sovussa perheen ja sisarusten kanssa aikaa huomioidaan aina, halataan ja kiitellään hyvästä käytöksestä ja sanotaan että on hyvä mieli kaikilla. Ei auta.
Kiitos jos jaksoit lukea, vinkkejä otan vastaan ennenkuin aivan romahdan :(
Kommentit (81)
Voiskohan tyttö hakea teidän vanhempien huomiota? Teidän aika menee pienempiin.. teettekö mitään ihan vanhimman tytön kanssa kahdestaan.. muistatteko kuunnella häntä?antakaa tytölle aikaa..
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 20:37"]Voiskohan tyttö hakea teidän vanhempien huomiota? Teidän aika menee pienempiin.. teettekö mitään ihan vanhimman tytön kanssa kahdestaan.. muistatteko kuunnella häntä?antakaa tytölle aikaa..
[/quote]
Hakee huomiota ja sitä kyllä saa, väärällä tavalla tosin. Vastasinkin jo tuossa aiemmassa kommentissa tuohon ajan antamiseen, eli sitä kyllä saa.
Ihmettelen sitä, että kun häntä pyydetään liittymään seuraan kun esim. pelataan porukalla lautapeliä, ei halua mukaan. Ei halua koskaan osallistua eikä lähteä mihinkään jos sisarukset ovat mukana. Ihan kuin vihaisi heitä sydämensä pohjasta! Ap
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 20:35"][quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 20:33"]Tiukat ja johdonmukaiset rangaistukset vaan. Älä välitä vaikka murjottaisi huoneessaan koko päivän. Jos sanoo että kaikki on hänen vikaansa niin sano eritellysti mitkä asiat on hänen vikaansa.
Älä välitä jos valittaa tai murmuttaa.
Sinä olet kasvattaja, et kaveri.
Ensin täytyy olla kova, sitten voi olla kiva.
[/quote]
Johdonmukaisuus meillä kyllä kusee. Sanon että puhelin on poissa viikon, seuraavana päivänä tyttö on ihana ja kiltti ja pöytä kauniisti puhelinta takaisin ja minä annan. Vannotaan ensin että se edellyttää hyvän käytöksen jatkumista, mutta sehän loppuu samantien kun puhelimen saa takaisin. Ap
[/quote]
Johdonmukaisuus on vaikeaa mutta parhaiten opettavaa. Mitätöit omat sanomisesi ja annat viestin että puheitasi ei tarvitse ottaa tosissaan kun toimit noin.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 20:42"][quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 20:35"][quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 20:33"]Tiukat ja johdonmukaiset rangaistukset vaan. Älä välitä vaikka murjottaisi huoneessaan koko päivän. Jos sanoo että kaikki on hänen vikaansa niin sano eritellysti mitkä asiat on hänen vikaansa.
[/quote]
Johdonmukaisuus meillä kyllä kusee. Sanon että puhelin on poissa viikon, seuraavana päivänä tyttö on ihana ja kiltti ja pöytä kauniisti puhelinta takaisin ja minä annan. Vannotaan ensin että se edellyttää hyvän käytöksen jatkumista, mutta sehän loppuu samantien kun puhelimen saa takaisin. Ap
[/quote]
Johdonmukaisuus on vaikeaa mutta parhaiten opettavaa. Mitätöit omat sanomisesi ja annat viestin että puheitasi ei tarvitse ottaa tosissaan kun toimit noin.
[/quote]
Tiedän :( en vain halua olla tiukempi, koska tuntuu että sitten lapsi vihaa minua vielä enemmän! Ap
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 20:38"]* Kerran kuussa*
Ei riitä.
[/quote]
Mitä ehdottaisit? Ei ole oikein mahdollisuuksia pitää tyttöjen iltoja useammin. Ap
Ap, meillä aivan samanlaista paitsi vanhin on 9v poika ja tytöt pienempiä. Eniten pelottaa omat tunteet kun alkaa pian vihaamaan isointa lasta kokonaan. Olen oikein yrittämällä yrittänyt viettää hänen kanssaan aikaa ja rakastaa. Silti minä ja muut lapset ollaan tyhmiä paskoja ja meitä haukutaan surutta. En saa millään keinolla tätä loppumaan.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 20:20"]
Pelkään että teen ihan väärin kaiken, äskenkin tyttö huusi kuinka "minua aina syytetään kaikesta, minussa on aina vika!" No niinhän se on!
[/quote]
No älä ainakaan sano, että tytössä on kaikki vika!
Manipuloiva käytös ei ole masentuneen tyypillistä käytöstä. Tuo, että osaa kuitenkin olla mielin kielin saadakseen rangaistuksen kumottua.
Jos kuitenkin edes vähän epäilet, että masennus olisi mahdollinen kannattaa pyytää apua. On parasta aloittaa kouluterveydenhoitajasta, joka voisi ohjata eteenpäin. Masennus on kemiallinen häiriö aivoissa. Sairaus siinä missä syöpäkin. Kun kyse on noin nuoresta apua olisi saatava nopeasti, jotta hyvä kasvu ja kehitys eivät enempää vaaraantuisi.
Toisaalta epäjohdonmukainen kasvatus mustasukkaiselle persoonalle voi aiheuttaa tuollaisen käytöksen.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 20:48"]Ap, meillä aivan samanlaista paitsi vanhin on 9v poika ja tytöt pienempiä. Eniten pelottaa omat tunteet kun alkaa pian vihaamaan isointa lasta kokonaan. Olen oikein yrittämällä yrittänyt viettää hänen kanssaan aikaa ja rakastaa. Silti minä ja muut lapset ollaan tyhmiä paskoja ja meitä haukutaan surutta. En saa millään keinolla tätä loppumaan.
[/quote]
Voi miten lohduttavaa (ja tietysti surullista!) kuulla. Juuri kuvailit omatkin tunteeni. Olo on aivan neuvoton! Kun tekee kaikkensa minkä osaa ja silti ihan pieleen. Tuo lapsi on aina saanut huomiota samalla tavalla, vasta vuosi sitten alkoi tämä käytös ja pahenee vaan. En uskalla ajatellakaan millaista hänen kanssaan on esim. kolmen vuoden päästä?? Voimia sinullekin hirveästi!! Ap
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 20:52"][quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 20:20"]
Pelkään että teen ihan väärin kaiken, äskenkin tyttö huusi kuinka "minua aina syytetään kaikesta, minussa on aina vika!" No niinhän se on!
[/quote]
No älä ainakaan sano, että tytössä on kaikki vika!
[/quote]
En tietenkään koskaan ole sanonut noin!! Olen kertonut miksi olen vihainen ja mikä asia hänen käytöksestään menee pieleen. Ja aina muistan puhua myös hänen hyvistä puolistaan! Ap
Kannattaa hakea apua. Juttele koulun terkalle niin se ohjaa teidät eteenpäin ennenkuin teillä on pahempi ongelmia.
Miksi otat viikoksi kännyn pois jos se on SINULLE ongelma pitää itsesi määrätietoisena?
Tottakai lapsi käyttäytyy kivasti seuraavana päivänä kun tietää että SINÄ annat periksi ja palkitset kännykällä: ihan sama kuin olisit itse kaatanut taaperosi -niin minä sinusta ajattelen!
Tee rangaistus jonka kykenet toteuttaa! Voi sen kännykän ottaa pois joka päivä ja saa aamulla takasin (ja taas menettää päivällä) ((ja seuraavana)).
Jos ajattelet noin negatiivisesti lapsestasi niin suosittelen terapiaa.
Sun täytyy ottaa se "riski" että tyttö suuttuu sulle enemmän, kun alat oikeasti tarkoittamaan sitä mitä sanot. Mutta älä anna periksi! Jos et nyt ala tiukemmaksi, seuraavat vuodet tulevat olemaan täyttä helvettiä kun rajojen kokeileminen alkaa. Lisäksi nyt hyväksyt sisarusten huonosti kohtelun, se tuntuu varmasti pienistä pahalta. Tiukka linja nyt ja parin viikon päästä puhut tytön kanssa perusteellisesti että hän ymmärtää miksi toimitte noin. Puhu miehesi kanssa, ettei hän lepsuile. Tsemppiä! Kyllä se siitä <3
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 20:38"]
* Kerran kuussa*
Ei riitä.
[/quote]
nimenomaan!
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 20:35"][quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 20:33"]Tiukat ja johdonmukaiset rangaistukset vaan. Älä välitä vaikka murjottaisi huoneessaan koko päivän. Jos sanoo että kaikki on hänen vikaansa niin sano eritellysti mitkä asiat on hänen vikaansa.
[/quote]
[/quote]
Se on huoneessaan tuntikausia koska pelaa. Olet tainnut mennä lässyttämään lapselle? MIETI mitä sinä teet! Annat rangaistuksen ja sitten menet taputtaa päätä ja sovittelemaan; kai sinä ostat lapsesi? Lupaat uusia vaatteita ja muuta kun lapsella on kurja mieli?
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 20:42"][quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 20:42"][quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 20:35"][quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 20:33"]Tiukat ja johdonmukaiset rangaistukset vaan. Älä välitä vaikka murjottaisi huoneessaan koko päivän. Jos sanoo että kaikki on hänen vikaansa niin sano eritellysti mitkä asiat on hänen vikaansa.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Tiedän :( en vain halua olla tiukempi, koska tuntuu että sitten lapsi vihaa minua vielä enemmän! Ap
[/quote]
Minäkin puutun tähän. Tietenkään hän ei vihaa, olet hänen äitinsä. Sinun vastuullasi on kuitenkin opettaa hänet kohtelemaan sisaruksiaan kunnioittavasti. Keskusteletteko huonoista hetkistä silloin, kun tyttö on hyväntuulinen, vai yritättekö epätoivoisesti (väkinäisesti) säilyttää hänet sellaisena? Anna vain sellaisia rangaistuksia, jotka voit viedä loppuun asti. Jos tyttö ei voi luottaa sanaasi rangaistuksissa, voiko hän olla varma, että kehutkaan ovat aidot?
Voisitko nukkumasn mennessä joka ilta jutella tytön kanssa kahden päivästä? Vähän jutella huonosti menneistä jutuistakin, mutta aina päättää positiivisesti, vaikka saisitkin ikävää kohtelua osaksesi. "Minusta tuntuu surulliselta, kun sanot noin, mutta olet silti rakas."
Ehkä voisit myös käydä tytön kanssa kahdestaan vaikka vähän kävelemässä? Menette kauppaan kaksistaan? Katsotte yhdessä jonkun ohjelman, vain te kaksi? Sirottelisit näitä pitkin viikkoa niin paljon kuin pystyt, ei kahdenkeskisen ajan tarvitse aina olla niin suuri juttu, vaikka toki nuo "tyttöjen illatkin" ovat paikallaan.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 20:41"]
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 20:37"]Voiskohan tyttö hakea teidän vanhempien huomiota? Teidän aika menee pienempiin.. teettekö mitään ihan vanhimman tytön kanssa kahdestaan.. muistatteko kuunnella häntä?antakaa tytölle aikaa.. [/quote] Hakee huomiota ja sitä kyllä saa, väärällä tavalla tosin. Vastasinkin jo tuossa aiemmassa kommentissa tuohon ajan antamiseen, eli sitä kyllä saa. Ihmettelen sitä, että kun häntä pyydetään liittymään seuraan kun esim. pelataan porukalla lautapeliä, ei halua mukaan. Ei halua koskaan osallistua eikä lähteä mihinkään jos sisarukset ovat mukana. Ihan kuin vihaisi heitä sydämensä pohjasta! Ap
[/quote]
koska SILLOINKIN se teidän huomio kiinnittyy enemmän niihin pienempiin. ja tyttö kokee olevansa ulkopuolinen.
Ei meilläkään aina ole ollut näin vaan ehkä puolen vuoden ajan. Olen miettinyt mistä saisi hyviä kasvatusvinkkejä vai miten pitää toimia. En ikinä suvaitse että vanhempia ja sisaruksia haukutaan ja puutun siihen joka kerta mutta tässä tilassa sitä vaan ollaan. T. 16
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 20:33"]Tiukat ja johdonmukaiset rangaistukset vaan. Älä välitä vaikka murjottaisi huoneessaan koko päivän. Jos sanoo että kaikki on hänen vikaansa niin sano eritellysti mitkä asiat on hänen vikaansa.
[/quote]