Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työaikaan vartti lisää päivässä

Vierailija
23.02.2015 |

Tämä on siis Zyskowiczin ehdotus, julkisella puolella vartti lisää työaikaa. Voihan v***u! Meille tuli juuri puolen tunnin ruokatauko omaa aikaa, siihen vielä vartti lisää niin olen 8h45min työpaikalla. Työmatka vie 25 min suuntaansa, eli lapsille tulisi yli 9,5h hoitopäivät. Eikö mikään riitä? Aikaa lapsille on nytkin niin pirun vähän, ei aikaa itselle tai esim. liikuntaan. Tällaisillakö ratkaisuilla kansa sitten voi hyvin?? Porukkaa makaa työttömänä kotona ja työssä käyvien (ja heidän lastensa) selkänahasta revitään kaikki.

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverillani on YKSITYISELLÄ lomaa 7 viikkoa 15v työnteon jälkeen. Samoin miehellä on 6 viikkoa plus pekkaset ja lomarahat saa vielä vaihtaa vapaaksi. Lisäki autoetu, lounas- ja liikuntasetelit ja työpaikka tarjoaa vähän väliä lounaita, kahvituksia, kevät ja syksy ja pikkujoulujuhlia jne. Minulla ei ole julkisella mitään etuja!! Ei yhtään mitään ja huonompi palkka. Lomaa 6 viikkoa, työkokemusta 13 vuotta. 15V jälkeen ehkä saan sen 7 vkoa ja 3 päivää. Jos sekin vielä viedään pois niin minäkin jättäydyn suosiolla sossupummiksi! Raatakoot muut orjat...

Vierailija
22/55 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähde: Verkkouutiset 10/2014

"Julkisen talouden velkaantumiseen koetetaan löytää kovasti keinoja. Lähinnä mietitään mitä veroja voisi seuraavaksi korottaa tai miten palveluita pitäisi karsia", Marjo Kolehmainen kirjoittaa.

Kolehmaisen mukaan on kuitenkin olemassa yksinkertainen miljardin euron vuotuinen säästötoimi, "jos vain oikeasti haluttaisiin korjata julkista taloutta".

"Sekä kuntien että valtion virkamiehet nimittäin nauttivat niin sanottua tuplalomaoikeutta verrattuna meihin tavallisiin työtätekeviin kansalaisiin".

Kyse on siitä, että 16 vuoden työkokemuksen jälkeen julkisissa viroissa oleva saa lomaa noin kaksi kuukautta vuodessa.

Esimerkiksi Oulun kaupungissa tämä tarkoittaa Kolehmaisen mukaan sitä, että muita pidempää lomaa viettää 63 prosenttia kunnan työntekijöistä. Oululle kertyy tästä vuosittain yli 13 miljoonan euron kustannus.

"Toki tämä palkka pitäisi muutoinkin maksaa, mutta tuntuu kummalta, ettei sen eteen tarvitse tehdä töitä", kirjoittaa Kolehmainen.

Hän muistuttaa, että summan lisäksi kustannetaan lisäksi vielä normaalia suuremmat lomakorvaukset sekä mahdollisten sijaisten palkat.

Marjo Kolehmaisen mukaan asiasta on vaiettu, koska saavutetuista eduista halutaan pitää kiinni siitä huolimatta, että "kansakunnan oikeudenmukaisuus ja etu juuri nyt sitä vaatisivat."

Hän peräänkuuluttaa avointa keskustelua aiheesta, joka edellyttäisi todellisten kustannusten avaamista ja niiden vaikutusten arviointia.

"Mille näyttää, jos koko maailman tietoon tulee, että meillä julkisella sektorilla suurin osa nauttii noin kahden kuukauden vuosilomaa? Hulvaton lomaoikeus sen lisäksi, että kuntaliitoksissa työntekijät saavat aina 5 vuoden irtisanomissuojan ja palkatkin harmonisoidaan liitoksissa korkeimmin ansaitsevien mukaan", yrittäjien aluejärjestön vetäjä ihmettelee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 14:45"]

Työaika pitäisi säätää lailla 6-tuntiseksi, jolloin kolmea työllistä kohden vapautuisi paikka työttömälle. Tämä myös auttaisi vajaatyökykyisiä ja pienten lasten vanhempua olemaan tasaveroisena työelämässä.

[/quote]

Ymmärrätkö, että tämä tarkoittaisi ylittämättömiä ongelmia tuhansille pienille yrityksille? Ei kolmen duunarin maalausliike tai kampaamo noin vain kevyesti kykene palkkaamaan neljättä.

Vierailija
24/55 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kaverillani on YKSITYISELLÄ lomaa 7 viikkoa 15v työnteon jälkeen. Samoin miehellä on 6 viikkoa plus pekkaset ja lomarahat saa vielä vaihtaa vapaaksi."

Pekkaset eivät ole lomaa, vaan korvaus PIDENNETYSTÄ TYÖAJASTA, joka maksetaan joillakin aloilla, koska työ on kausiluonteista esim. rakennusala eli työaika on 40 h/vk, kun se normaalisisti on 37,5 h/vk. eli työaika on puoli tuntia pitempi, kuin muilla, joka oikeuttaa pekkasvapaisiin. esim. toimisto jne. työssä sitä ei makseta. Miehesi ja kaverisi edut ja lomat, eivät kyllä perustu työlainsäädäntöön, eikä ole kaikkien käytössä.

Vierailija
25/55 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se työajan vähennys 8-tuntiseksikin onnistui. Niin onnistuisi seuraava askel 6-tuntiseksikin.

Vierailija
26/55 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättäkää kahvitauko pois, ei pitene päivä kummastakaan päästä. Se kävisi minunkin aikatauluihini.

Vierailija
27/55 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisen aikaansaannos ei oikeasti nouse, jos työaika koetaan uuvuttavan pitkäksi tai tauot otetaan pois.

Vierailija
28/55 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 15:24"]

Ihmisen aikaansaannos ei oikeasti nouse, jos työaika koetaan uuvuttavan pitkäksi tai tauot otetaan pois.

[/quote]

Ketä se kiinnostaa, kunhan ehdottavat sieltä mitä milloinkin. Jos halutaan uuvuttaa niin uuvutaan sitten saatana, viekööt kaikki tauot, ollaan syömättäkin ja tehdään niitä töitä.

Vierailija
29/55 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 14:10"]Tämä on siis Zyskowiczin ehdotus, julkisella puolella vartti lisää työaikaa. Voihan v***u! Meille tuli juuri puolen tunnin ruokatauko omaa aikaa, siihen vielä vartti lisää niin olen 8h45min työpaikalla. Työmatka vie 25 min suuntaansa, eli lapsille tulisi yli 9,5h hoitopäivät. Eikö mikään riitä? Aikaa lapsille on nytkin niin pirun vähän, ei aikaa itselle tai esim. liikuntaan. Tällaisillakö ratkaisuilla kansa sitten voi hyvin?? Porukkaa makaa työttömänä kotona ja työssä käyvien (ja heidän lastensa) selkänahasta revitään kaikki.
[/quote]

Meille kävi näin. Päivittäistä työaikaa pidennettiin 7,5 tunnista kahdeksaan tuntiin, ilman palkankorotusta. Lounastaukoa on tunnin verran, josta on vaikea joustaa ellei lähipizzerian tuotteet maistu. Lisäksi työmatkat yhteensä 1,5h.

Vierailija
30/55 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollalailla kai ne pekkastunnit ja -päivät saatiin ensin vietyä pois?

Vierailija
31/55 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 14:13"]

Työpaikkoja pitäisi kierrättää. Työssä olevat työttömiksi ja työttömät töihin.

[/quote]

Samaa mieltä itsekin olen. En ymmärrä, miksi vuorotteluvapaan ehtoja kiristetään koko ajan. Olen ollut työelämässä päälle 30 vuotta. Ihan hyvin voisin antaa työpaikkani työttömälle, jos jollain eläisin.Mutta koska olen hoitoalalla, en saa olla edes työttömänä, koska heti seuraavana päivänä soitetaan töihin ja jos en mene, karenssi napsahtaa.

Vierailija
32/55 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä 37,5 h? Meillä kuntatyöntekijöillä viikkotunteja on 38,25 h, eli joka viikko tehdään 45 min pidempään töitä, ilman mitään pekkasia!

Vierailija
33/55 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 14:41"]

[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 14:33"]

Tuohan koski julkista sektoria ja oli sinänsä ihan aiheellinen kommentti. Jos vertaa yksityistä ja julkista sektoria ja esimerkiksi loma-aikoja, niin julkisella puolella on 2 vk pidemmät lomat, jos on pitkään ollut töissä. Eli n. 7-8 vk vuodessa. Ja julkisella sektorilla sairastetaan myös enemmän ja pidempään kuin yksityisellä sektorilla. Eli keskimäärin 15 min lisää työpäivään lisäisi julkisen sektorin kilpailukykyä, eikä tarvitsisi välttämättä esim. yksityistää palveluita.

[/quote]

Ne pitkät lomat saa, kun on ollut julkisella ensin 15 vuotta. Ihan samalla tavalla yksityisellä puolella voi 15 vuoden yhtäjaksoisen työrupeaman jälkeen puhua itselleen saman verran lomaa. Meillä muilla on lomaa 5-6 vko vuodessa, ei suinkaan 7-8. Ihan samalla viivalla ollaan yksityissektorin kanssa.

[/quote]

Yksityisellä puolella ei voi puhua itselleen ylimääräist lomaa. Pääsääntöisesti mennään vuosilomalain mukan, eli lomaa on max 30 päivää vuodessa, ja noihin 30 päivään lasketaan lauantait. Joku yksittäinen työnantaja voi antaa paremmat edut, se on kuitenkin pois vain tämän työnantajan kukkarosta, ei julkisista varoista.

Vierailija
34/55 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pph ja mulla on tänäänkin 11h päivä. Normaalisti 10h. On tosin satunnaisesti lyhyempiäkin päiviä. Ainiin mutta minähän olen vain kotona joten ei kait tätä edes työksi lasketa toisten mielestä.

Vierailija
35/55 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 15:49"]Olen pph ja mulla on tänäänkin 11h päivä. Normaalisti 10h. On tosin satunnaisesti lyhyempiäkin päiviä. Ainiin mutta minähän olen vain kotona joten ei kait tätä edes työksi lasketa toisten mielestä.
[/quote]

Ja ylimääräisiä vapaapäiviä kun pidät ylityötuntejasi pois. Unohdit ne kätevästi...

Vierailija
36/55 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 14:16"]

Työaikaa pitää lyhentää, että kaikille ruuttää töitä.

[/quote]

Tervetuloa jakamaan mun työtä työttömille! Onnistuuko integrointi? T. Fyysikko, jonka alalla 8h työpäivä on hauska vitsi

Vierailija
37/55 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhuksilla on julkisella sektorilla pitkät vuosilomat ja vakituiset työpaikat. Me nuoremmat saamme monesti nauttia siitä että työsuhde katkeaa aina välillä hetkeksi niin eipäs taas ole vuosilomaa tai vain pieni osa siitä. Julkisella sektorillakin on nimittäin kahden kerroksen väkeä. Nämä iäkkäämmät ja sitten nuoremmat. Olen ollut saman kaupungin palkkalistoilla viitisen vuotta ja tänä kesänä tulee ensimmäinen vuosiloma. 23 päivää. Koska kaupunki aikoo tänä vuonna lomautella taas niin todennäköisesti omalla kohdallani tarkoittaa määräaikaisuuden syyskuun lopussa päättyessä taukoa työsuhteessa. En ole suinkaan ainut vaan vanhempien työntekijöiden eläköityessä uusi tilalle tulevia ei vakinaisteta vaan sopivasti aina työt välillä katkeaa. Olemme joka suhteessa kaupungille huomattavasti halvempia sillä lomia ei paljon ole eikä nuoremmat uskalla saitsuttaa edes aiheesta. Eläkkeen kynnyksellä olevilla ei ainakaan omassa työpaikassani tätä uskallusta puutu.

Vierailija
38/55 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 16:46"]

Vanhuksilla on julkisella sektorilla pitkät vuosilomat ja vakituiset työpaikat. Me nuoremmat saamme monesti nauttia siitä että työsuhde katkeaa aina välillä hetkeksi niin eipäs taas ole vuosilomaa tai vain pieni osa siitä. Julkisella sektorillakin on nimittäin kahden kerroksen väkeä. Nämä iäkkäämmät ja sitten nuoremmat. Olen ollut saman kaupungin palkkalistoilla viitisen vuotta ja tänä kesänä tulee ensimmäinen vuosiloma. 23 päivää. Koska kaupunki aikoo tänä vuonna lomautella taas niin todennäköisesti omalla kohdallani tarkoittaa määräaikaisuuden syyskuun lopussa päättyessä taukoa työsuhteessa. En ole suinkaan ainut vaan vanhempien työntekijöiden eläköityessä uusi tilalle tulevia ei vakinaisteta vaan sopivasti aina työt välillä katkeaa. Olemme joka suhteessa kaupungille huomattavasti halvempia sillä lomia ei paljon ole eikä nuoremmat uskalla saitsuttaa edes aiheesta. Eläkkeen kynnyksellä olevilla ei ainakaan omassa työpaikassani tätä uskallusta puutu.

[/quote]

Ne on katsos palkattu aikoinaan paremmilla työehdoilla ja periaate yleensä on palkkaa/työehtoja ei huononneta kokemuksen karttuessa.

Itse olen töissä yksityisellä mutta minun lähtöpalkkani oli muutama vuosi sitten korkeampi kuin mitä se on nykyisillä samaa työtä tekevillä. Itse asiassa siirryin eri projektiin töissä uudella työsopimuksella ja minulle lätkäistiin kättelyssä palkankorotus sillä muuten minun palkkani olisi lähtenyt siitä nykyisesten sopimusten matalammasta palkasta, mutta HR-ihmiset olivat sitä mieltä että vanhoille työntekijöille kuuluu (tietenkin) jo saavutetut edut.

Vierailija
39/55 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

onnest pitää maksaa. olet onnekas kun saat olla töissä, se ei kuule käy enää sekään onni ihan ilmaseks.

Vierailija
40/55 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 15:24"]

[/quote]

Ei tietenkään, jos ei ole tuloksellisia tavoitteita. Mutta jos pomo laskee, että nämä työt voidaan tehdä 8 tunnissa niin eiköhän ne valmistu ajoissa jos toinen vaihtoehto on jäädä tekemään niitä palkatta omalla ajalla!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yhdeksän