Osteleeko naiset jatkuvasti vaatteita, kenkiä, laukkuja, hajuvesiä, koruja ja meikkituotteita ja paljonko rahaa kuluu?
Paljonko teillä menee kuukaudessa rahaa niihin tai vuodessa? Naisia näkee jatkuvasti shoppailemassa ja kantavat muovipussissa ostoksia kotia.
Kommentit (92)
Lohtushoppailen. On hellyden ja läheisyyden korvike.
Mä taas ostan paljon hajuvesiä - ne ovat harrastus -, millin tai kahden näytteinä.
En meikkaa, enkä käy kampaajalla tai kosmetologilla tms.
Vaatteet ja kengät käytän loppuun, ostan niitä vain tarpeeseen, silloinkin netistä.
Omistan yhden laukun, joka mennee toisetkin 10 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, rahaa kuluu vaatteisiin ja kosmetiikkaan varmasti enemmän kuin esimerkiksi miehelläni. Mutta uskon että suuri merkitys on myös yhteiskunnan odotuksilla, eikä vain sillä että naiset tykkäisi shoppailla. Olen pyrkinyt säästämään rahaa ja vähentämään kulutustani, mutta olen analysoinut että tietty kuluttaminen kuuluu vähän väkisin naisen elämään, josta miehet saavat ikään kuin vapautuksen. Esimerkiksi meikit. Yhteiskunta ei odota miehen olevan ehostettu esimerkiksi liike-elämässä. Vaikka naisilta ei virallisesti voi vaatia meikkaamista muussa kuin mallin työssä, niin käytännössä tietyissä työtehtävissä ei ole ok olla täysin meikitön nainen (ellei sitten satu omaamaan supergeenejä). Ulkonäöllä on väliä, ja miehen ei tarvitse meikata ollakseen ulkonäöltään yhteiskunnan muottiin sopiva. Moni nainen puolestaan näyttää valjulta, väsyneeltä tai sairaalta ilman meikkiä koska yhteiskunnan luoma illuusio naisen ulkonäöstä on erilainen kuin miltä suurin osa naisista näyttää ilman meikkiä. Meikkaaminen ei siis ole ainoastaan puhtaasti oma valinta, tai tekemällä tämän valinnan valitset myös olla vähemmän viehättävä ja siisti. Ja nyt jos joku tulee huutelemaan että en meikkaa ja olen hyvä näin, niin onnittelut sinulle! Kuulut vähemmistöön.
Jos lähdemme mieheni kanssa juhliin, niin miehelle riittää oikeastaan että on yksi tumma puku kaapissa. Sitä samaa voi käyttää vuosikaudet, eikä kukaan kiinnitä asiaan huomiota. Pari juhlakauluspaitaa riittää mainiosti, samoin pari kravattia. Mutta voinko naisena oikeasti olla samassa juhlamekossa juhlista ja vuodesta toiseen? Ehkä voisin, mutta rikkoisin vähintään etikettiä ilmestyvällä kesäjuhliin talvisessa mekossa tai pikkujouluihin kesämekossa. Käytännössä jos minulla olisi kaikissa juhlissa aina sama mekko, kiinnittäisi se hassulla tavalla huomiota. Sama pätee töissä, miehet voi vetää samoilla housuilla ja muutamalla kauluspaidalla läpi vuoden, jos tarvitsee pukua niin pari riittänee eikä kukaan kiinnitä huomiota. Mutta jos naisella olisi tasan kahdet vaatteet töissä, niin se kiinnittäisi huomiota eikö vain? Ja mitä hiuksiin tulee niin aika harva nainen on täysin lyhyessä hiusmallissa, joka ei vaadi mitään tuotteita koskaan. Perinteinen mies taas ei paljoa hiuslakoilla ja muotoilutuotteilla puljaa. Harva mies edes värjää hiuksiaan, kun taas naisena saisin varmaan kuulla olevani harmaa hiirulainen jos esiintyisin luonnollisessa värissäni. Itse olen saanut myös viiden vuoden sisään pari lasta, jolloin on ollut pakko ostaa isompia vaatteita raskausaikana, sitten taas imetykseen sopivia, sitten taas pienempiä vaatteita ja esimerkiksi rintaliivejä. Mies välttynee näiltäkin ostoksilta.
Miksi tarvii miellyttää muita meikkaamisella kun on jo parisuhteessa? Sen ymmärrän että sinkut meikkaa ja yrittävät tehdä vaikutusta baarissa, muualla ei tarvi meikkiä laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehiä näkee jatkuvasti bokseriosastoilla ja pukukaupoissa. Osteleeko miehet jatkuvasti niitä ja paljonko rahaa kuluu? (Vai voisko olla että miehiä näkee miesten osastoilla ja naisia naisten, ja että ihmisiä on niin paljon että ihmisten yksittäiset ostosreissut näyttävät paljolta?)
Ei miehiä näe kaupoissa lähellekään niin paljoa kuin naisia
Meidän taloudessa se johtuu siitä, että nainen ostaa myös perheen miehille vaatteet siinä ruokaostosten lomassa.
Meillä tytöille myös. Minulla on 2 tytärtä ja kyllähän heille pitää ostaa kaikenlaista. En minä pelkästään itselleni kaikkea kaupassa osta. Lisäksi ostan isälleni vaatteita, koska äiti on kuollut eikä isäni osaa ostaa itselleen sopivia vaatteita koska äiti osti hänelle ne aina. Hän ei osaa edes pestä niitä vaan vie pesulaan, tai antaa minulle pestäväksi. Ihan kaikkea en suostu pesemään, esimerkiksi kalsareita ja sukkia. Petivaatteet, farkut ja paidat pesen.
Palaseippua ja dödö riittää arkena. Pari kertaa viikossa hiusten pesu, kotimaiset Linna tuotteet (shampoo ja hoitoaine) on hyviä ja riittoisia. Naamarasvana käy joku aqualan.
Meikkejä en omista, juhliin käyn ammattimeikkaajalla teettämässä kevyen meikin. Hajuvedet on kammottavia.
Vaatteita ostan ehkä pari kertaa vuodessa. Alusvaatteita varmaan eniten, ja villakerrostoa joutuu välillä päivittämään. Muuten vaatteita on yllin kyllin kun on raskausaikaa lukuunottamatta samassa koossa kuin 19vuotiaana.
Ei jatkuvasti. Viimeksi ostin ripsivärin elokuussa, sen jälkeen olen ostanut vain tamponeja ja shampoota.
Mun ukko pistää pleikkaan ja peleihin kevyesti sen, mitä mä vaatteisiin, kosmetikkaan ym.
Kyllä. Melkein viikottain ostan jonkun vaatteen tai kenkäparin kahdelle päiväkoti-ikäiselle lapselle. Yleensä alennusmyynnistä tai prismasta, muuten tulisi kalliiksi. Eli minut voi nähdä kauppakassit käsissä melkein joka lauantai.
Itselleni ostan vaatekerran tai kengät tai jonkun kosmetiikkatuotteen ehkä neljä kertaa vuodessa. Hajuvesi on "10 vuoden" takaa, käytössä edelleen. Suurin osa vaatteistakin vuosia vanhoja.
Oletan että kaikilla muillakin "vaatevastuussa" olevalla vanhemmalla on sama harrastus. Ovat usein ehkä just äitejä/naisia. Tämä voisi olla yksi havaintoasi selittävä aspekti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se nyt siis huono juttu, että nainen panostaa itseensä ja ulkonäköönsä?
Se on turhaa hupiostelua, vähempikin riittää.
Niin, niin. Mutta kauniilta pitäisi näyttää ja huolitellulta?
Tarkotin sitä, että tarviiko olla vaatekaappi täynnä vaatteita, kenkiä ja laukkuja kun vähemmälläkin pärjää ja meikit on turhuutta, pitää olla luonnostaan kaunis.
Vai niin. No minä en ole luonnostaan kaunis, joten siinäpä pakotat yksinäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkotin sitä, että tarviiko olla vaatekaappi täynnä vaatteita, kenkiä ja laukkuja kun vähemmälläkin pärjää ja meikit on turhuutta, pitää olla luonnostaan kaunis.
Ei tarvitse olla, eikä useimmilla tavisnaisilla olekaan. Meillä on pieni vaatekomero, johon mahtuu minun ja mieheni vaatteet lähes kaikki. Hänen vaatteet vievät enemmän tilaa, kun on kaikenmaailman pilkkihaalareita ja pilkkikenkiä, paksuja työtakkeja ja isoja lenkkitossuja, saappaita, vaelluskenkiä, monoja ja sandaaleja. Mun vähät pikkukengät sopii olemaan ihan eteisen kenkätelineessä. Oletko nyt katsonut joidenkin tubettajien tai julkkisnaisten videoita, joilla on vaatehuoneissa hyllyt täynnä korkokenkiä ja merkkilaukkuja?
Eivät.
Ostavatko miehet koko ajan kaljaa, tupakkaa, makkaraa, mökkejä tai mökkilomia kavereiden kanssa, kalastusvälineitä, urheiluvälineitä ja ihan joka päivä kallista elektroniikkaa?
Ostan paljon vaatteita en itselle mutta lapsille. Kasvavat kovaa vauhtia ja vuodessa menee aikalailla 1500 -2000€ kenkiin ja vaatteisiin yhdelle lapselle minimissään. Pelkät kengät maksaa jo aika paljon. Itselle ostetaan vasta sit kun oikeasti ei ilman pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse olla, eikä useimmilla tavisnaisilla olekaan. Meillä on pieni vaatekomero, johon mahtuu minun ja mieheni vaatteet lähes kaikki. Hänen vaatteet vievät enemmän tilaa, kun on kaikenmaailman pilkkihaalareita ja pilkkikenkiä, paksuja työtakkeja ja isoja lenkkitossuja, saappaita, vaelluskenkiä, monoja ja sandaaleja. Mun vähät pikkukengät sopii olemaan ihan eteisen kenkätelineessä. Oletko nyt katsonut joidenkin tubettajien tai julkkisnaisten videoita, joilla on vaatehuoneissa hyllyt täynnä korkokenkiä ja merkkilaukkuja?
Katso Stocmannilla, Sokoksella tai Ideaparkissa niin alkaa näkymään shoppailevia naisia.
En ostele. Ostan vasta sitten, kun vaate menee rikki jne. Elän omalla palkallani, joten ei ole miehen rahoja tuhlattavaksi.
Kuukaudessa menee noin 80-150 euroa.
Vierailija kirjoitti:
En käytä hajuvesia, meikkaan ehkä kerran vuodessa johonkin spesiaalitilaisuuteen ja sitä varten hankin ripsarin, jonkunlaisen kulma+meikkikynän ja huulipunan. Punoitusta peitän puuterilla, jos on tärkeä tapaaminen Teamsissa tai livenä.
Ostan vaatteita ja kenkiä vain tarpeeseen ja mahdollisimman ajattomia ja kestäviä. En käytä enkä omista koruja.
Minun on jo useamman kuukauden pitänyt ostaa uusi käsilaukku, johon mahtuisi myös läppäri, mutta en ole saanut aikaiseksi. Olen sen sijaan kuljettanut sitä vanhassa repussa.
Vastaako tämä riittävän hyvin kysymykseesi?
Oot varmaan tosi hyvä meikkaamisessa.
Olen tänä vuonna ostanut itselleni vaatteita noin 600 eurolla. Kyseessä oli yksi vaatekappale, toppatakki Partiokaupasta. Sillä pitäisi pärjätä kovissakin pakkasissa. Edellisen toppatakin (Halti) ostin 12 vuotta sitten. Talvikengät ostin neljä vuotta sitten, viime keväänä uudet kesäkengät hajonneiden tilalle.
Meikkiä en käytä. Ainoan käsilaukkuni sain lahjaksi äidiltä muutama vuosi sitten.
Lapselle pitää ostaa uusia vaatteita ja kenkiä pari kertaa vuodessa.
No mää en ostele. Mutta ostelen sitten neulekirjoja, villalankoja ja puikkoja ja neulon lähipiirille alvariinsa villapaitoja 😅
Varmaankin aika nuori miehenalku jonnelaudalta tullut kysymään? Perheelliset ei paljon ostele tommoisia, koska monella ei ole rahaa eikä aikaa käyttää niitä. Meillä tuli kaksi isoa remonttia taloyhtiöön, ison perheasunnon yhtiövastikkeet pilvissä, päälle lainan lyhennykset ja normaalit menot & lasten harrastukset, kasvaville lapsille tarvii koko ajan hankkia vaatteita. Itselle ostan vain selkeään tarpeeseen. Käsilaukkuna vuonna 2006 hankittu merkkilaukku ja toinen merkitön laukku. Kosmetiikassa käytän mm. erittäin hieno suomalainen shampoo, Nivean peltipurkki-rasva, meikit Nyx (halpa merkki). Tänä vuonna olen ostanut vaatteita sen verran itselle, että ostin kolmet sukkahousut syksyllä.
En kyllä käyttäisi yli vuoden vanhaa meikkipuuteria, yäk. Kerroin tuossa edellä meikkaavani itse ehkä kerran vuodessa ja vaikka se harmittaa ekologisesti, niin ostan kyllä aina uudet tuotteet (ripsari, meikkikynä, huulipuna). Nykyisin löytää jo tosi edullisesti myös vegaanisia, eläinkokeilla testaamattomia tuotteita sitä varten.
Puuteria minulla kuluu sen verran, että saan sen käytettyä loppuun ennen pilaantumista.