Osteleeko naiset jatkuvasti vaatteita, kenkiä, laukkuja, hajuvesiä, koruja ja meikkituotteita ja paljonko rahaa kuluu?
Paljonko teillä menee kuukaudessa rahaa niihin tai vuodessa? Naisia näkee jatkuvasti shoppailemassa ja kantavat muovipussissa ostoksia kotia.
Kommentit (92)
Hammasharjani piilotin ensimmäisten tavaroiden joukossa.
En osta. Ostan kun vaatteet alkaa olla huonossa kunnossa. Yleensä ostan käytettynä. N. 50-100€ menee vuodessa.
Toiset ostavat. Minä en. Elän nuukasti ja ostan vain todelliseen tarpeeseen.
Viimeksi olin unohtanut hammasharjan kaappiin. Varmasti oli joku pytty hinkattu sillä läpi. Ostin uuden.
Oletko käynyt kurkkimassa näiden stalkkaamiesi naisten kasseihin? Montako lähestymiskieltoa sinulla jo on?
En osta. Keväällä ostin hameen ja pari t-paitaa. Kengät ostin viimeksi kolme vuotta sitten. Laukun pari vuotta sitten hajonneen tilalle. Kosteusvoiteen ja ripsivärin ostin kesällä. Koruja on jo tarpeeksi.
On ollut myös kokonaisia vuosia etten ole ostanut yhtään vaatetta tai kenkäparia.
Olen silti siisti ja huoliteltu, huollan vaattet, kengät, laukut, takit ym. säännöllisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se nyt siis huono juttu, että nainen panostaa itseensä ja ulkonäköönsä?
Se on turhaa hupiostelua, vähempikin riittää.
Niin, niin. Mutta kauniilta pitäisi näyttää ja huolitellulta?
Tarkotin sitä, että tarviiko olla vaatekaappi täynnä vaatteita, kenkiä ja laukkuja kun vähemmälläkin pärjää ja meikit on turhuutta, pitää olla luonnostaan kaunis.
No sitten vaan etsimään naista, joka ei meikkaa, eikä välitä vaateostoksista.
Kun muutoin taas en oikeastaan keksi, mitä se sinulle kuuluu onko kaapissani 1 vai 10 paitaa ja käsilaukkua.
Miksi naiset puhuu ilmastomuutoksesta mutta samaan aikaan kantavat kaupasta kaikkea turhaa pussi kaupalle kotia vaikka vähemmälläkin pärjäisi? Menee teot ja puheet hieman ristiin.
Voitko ymmärtää, että kyseessä eivät välttämättä ole ne samat naiset? Ei 'naiset' ole mikään yhdestä kivestä veistetty monoliitti tai parviälyn omaava muurahaisjoukko.
Mä en osta. Normaalit hygieniatuotteet toki. Joka toinen vuosi meikkipuuteri, 60e. Nyt mietin uuden ripsivärin hankkimista kun viimeksi ostettu on lojunut eteisen laatikossa viitisen vuotta avaamattomana. En tiedä voiko sitä enää käyttää ja olisi tulossa eräs tärkeä tilaisuus johon pitäisi ehkä vähän meikata.
Vaatekaupoissa pyöriminen on ihan tuskaa mulle. Sukkia ja alusvaatteita tietenkin pitää joskus hankkia uusia ja kenkiä sen mukaan miten vanhat kuluu. Laukkuja ostan myös vasta kun edelliset kuluu rikki tai nuhjaantuneen näköisiksi.
Ai nytkö siihen ulkonäköön ei enää saakaan panostaa?
Ja kyllä, rahaa palaa. Tänä syksynä mennyt toista tonnia kun oli viimeinkin mahdollisuus ostaa pitkästä aikaa kunnon vaatteet ja kengät, käydä kampaajalla ja ostaa meikkejä ja ihonhoitotuotteita.
Ihan omia, itse tienattuja rahoja käytän.
Jaa, että pitäisi olla luonnonkauniskin - mutta kun en ole! Mustat rinkulat silmien alla ja naama punaisenkirjava. Meikkaan siis näyttääkseni suht koht normaalilta. Välillä kuljen ilman meikkiä ja silloin on useamman kerran kysytty olenko flunssassa tai muuten kipeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkotin sitä, että tarviiko olla vaatekaappi täynnä vaatteita, kenkiä ja laukkuja kun vähemmälläkin pärjää ja meikit on turhuutta, pitää olla luonnostaan kaunis.
No monesti ne luonnostaan kauniit juuri tykkäävät korostaa kauneuttaan hienoilla vaatteilla, meikeillä ja koruilla. En nyt tiedä mikä tässä on mielestäsi niin väärin? Voit yhtä hyvin kiinnostua meistä ei niin kauniista, mutta perusnäteistä naisista, jotka ollaan ehostautumisessa vähän vaatimattomampia. Mutta älä sitten ala vaatia naisellisuutta, vaan hyväksy se meidän käytännöllisyys.
Meikkejä, hajuvesiä, laukkuja ja koruja en osta juuri koskaan, ehkä kerran tai pari vuodessa, noin 50e menee kerrallaan.
Mutta vaatteita ja kenkiä tarvii jokainen. Kengät ostan uutena ehkä 2 krt vuodessa, noin satanen per kerta. Vaatteita ostan pääasiassa kirpparilta, paitsi alusvaatteet, meniskö vaatteisiin ehkä tonni vuodessa.
Enpä oo koskaan juuri laskenut. Katson ennemmin laatua kuin hintaa, sekä kaupassa että kirpputorilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten vaan etsimään naista, joka ei meikkaa, eikä välitä vaateostoksista.
Kun muutoin taas en oikeastaan keksi, mitä se sinulle kuuluu onko kaapissani 1 vai 10 paitaa ja käsilaukkua.
Miksi naiset puhuu ilmastomuutoksesta mutta samaan aikaan kantavat kaupasta kaikkea turhaa pussi kaupalle kotia vaikka vähemmälläkin pärjäisi? Menee teot ja puheet hieman ristiin.
Voitko ymmärtää, että kyseessä eivät välttämättä ole ne samat naiset? Ei 'naiset' ole mikään yhdestä kivestä veistetty monoliitti tai parviälyn omaava muurahaisjoukko.
Lähes kaikki eduskuntapuoleet ovat ilmastohössöttäjiä persuja lukuunottamatta, siinä on iso kattaus äänestäjiä jotka antaa ilmastovouhotukselle hyväksynnän äänestämällä näitä puolueita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No monesti ne luonnostaan kauniit juuri tykkäävät korostaa kauneuttaan hienoilla vaatteilla, meikeillä ja koruilla. En nyt tiedä mikä tässä on mielestäsi niin väärin? Voit yhtä hyvin kiinnostua meistä ei niin kauniista, mutta perusnäteistä naisista, jotka ollaan ehostautumisessa vähän vaatimattomampia. Mutta älä sitten ala vaatia naisellisuutta, vaan hyväksy se meidän käytännöllisyys.
Moni mies ei edes erota luonnonkaunista ja meikattua naamaa toisistaan vaan luulee, että meikkaus tarkoittaa aina näkyvää pakkelikerrosta. 😄
Satsaan luonnonkosmetiikkaan ja laadukkaisiin vaatteisiin. En siis osta joka kuukausi jotain, mut sitten kun ostan, saattaa kuukauden ostot mennä yli 500 euron helposti.
Kampaajalla käyn 6 vkon välein, 120€ kerta.
N 57v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään. Naisetkin ovat yksilöitä, iso osa ei meikkaa koskaan, iso osa meikkaa vain hyvin harvoin, ja nekin jotka meikkaa jonkin verran esim. töihin, eivät jatkuvasti ostele uusia meikkejä, ne kestää aika kauan käytössä jos ei kilotolkulla paklaa kerralla.
Ja useimmilla naisilla ei ole montaa käsilaukkua jne.
Kai sinä ymmärrät että vaikka sinä näet joka päivä jonkun naisen ostamassa käsilaukkua tai meikkejä, se on vain se yksi ihminen ja pari miljoonaa suomalaista naista ei silloin ole ostamassa käsilaukkua tai meikkejä.
Meneppä vilkaisemaan dressmannin asiakasmäärä ja jotain naisten vaatekauppaa kummassa on aina enempi asiakkaita, naisten vaateliikkeissä aina enempi ja miesten liikkeet usein jopa tyhjiä.
Joo, keskimäärin naisilla on varmasti enemmän vaatteita kuin miehillä, mutta on naisia joilla on vähän, varsinkin kun konmaritus ja ekologisuus tuli muotiin, ja on miehiä joilla on paljon vaatteita ja jotka tykkäävät ostella vaatteita. Ihmiset on yksilöitä.
Tunnen monia naisia, jotka ostelevat noita omasta vinkkelistä katsottuna "jatkuvasti" ja monia, jotka eivät. Itseäni ei voisi vähempää kiinnostaa, ja kaikkeen otsikossa mainittuun menee yhteensä ehkä 50e vuodessa. Pyydän pakolliset kuten uusia alusvaatteita ja pari pakettia sukkia kerran vuodessa mieheltä joululahjaksi, minkä lisäksi ostan kirppikseltä joskus harvoin uuden vaatteen tarpeeseen. Osaan ommella ja korjata vetoketjuja, repeämiä, nappeja ynnä muita, joten niin kauan kuin kangas on kunnossa eikä ala hiutumaan ohkaiseksi tai nyppyyntymään, käytän omistamiani vaatteita periaatteessa ikuisesti. Samassa painossakin olen pysynyt viimeiset 10 vuotta. On minulle yhdentekevää, vaikka käytän samaa asua vuodesta toiseen tai jotkin vaatteeni ovat vanhentunutta muotia.
Harrastukseeni käytän taas varmaan useamman naisen vuoden vaate- ja meikkiostosten edestä rahaa, koska se on minulle tärkeä. Eli en tule sen rikkaampana täältä lähtemään kuin nainen, joka laittaa saman summan itsensä ehostamiseen.
En käytä hajuvesia, meikkaan ehkä kerran vuodessa johonkin spesiaalitilaisuuteen ja sitä varten hankin ripsarin, jonkunlaisen kulma+meikkikynän ja huulipunan. Punoitusta peitän puuterilla, jos on tärkeä tapaaminen Teamsissa tai livenä.
Ostan vaatteita ja kenkiä vain tarpeeseen ja mahdollisimman ajattomia ja kestäviä. En käytä enkä omista koruja.
Minun on jo useamman kuukauden pitänyt ostaa uusi käsilaukku, johon mahtuisi myös läppäri, mutta en ole saanut aikaiseksi. Olen sen sijaan kuljettanut sitä vanhassa repussa.
Vastaako tämä riittävän hyvin kysymykseesi?
Kyllä, rahaa kuluu vaatteisiin ja kosmetiikkaan varmasti enemmän kuin esimerkiksi miehelläni. Mutta uskon että suuri merkitys on myös yhteiskunnan odotuksilla, eikä vain sillä että naiset tykkäisi shoppailla. Olen pyrkinyt säästämään rahaa ja vähentämään kulutustani, mutta olen analysoinut että tietty kuluttaminen kuuluu vähän väkisin naisen elämään, josta miehet saavat ikään kuin vapautuksen. Esimerkiksi meikit. Yhteiskunta ei odota miehen olevan ehostettu esimerkiksi liike-elämässä. Vaikka naisilta ei virallisesti voi vaatia meikkaamista muussa kuin mallin työssä, niin käytännössä tietyissä työtehtävissä ei ole ok olla täysin meikitön nainen (ellei sitten satu omaamaan supergeenejä). Ulkonäöllä on väliä, ja miehen ei tarvitse meikata ollakseen ulkonäöltään yhteiskunnan muottiin sopiva. Moni nainen puolestaan näyttää valjulta, väsyneeltä tai sairaalta ilman meikkiä koska yhteiskunnan luoma illuusio naisen ulkonäöstä on erilainen kuin miltä suurin osa naisista näyttää ilman meikkiä. Meikkaaminen ei siis ole ainoastaan puhtaasti oma valinta, tai tekemällä tämän valinnan valitset myös olla vähemmän viehättävä ja siisti. Ja nyt jos joku tulee huutelemaan että en meikkaa ja olen hyvä näin, niin onnittelut sinulle! Kuulut vähemmistöön.
Jos lähdemme mieheni kanssa juhliin, niin miehelle riittää oikeastaan että on yksi tumma puku kaapissa. Sitä samaa voi käyttää vuosikaudet, eikä kukaan kiinnitä asiaan huomiota. Pari juhlakauluspaitaa riittää mainiosti, samoin pari kravattia. Mutta voinko naisena oikeasti olla samassa juhlamekossa juhlista ja vuodesta toiseen? Ehkä voisin, mutta rikkoisin vähintään etikettiä ilmestyvällä kesäjuhliin talvisessa mekossa tai pikkujouluihin kesämekossa. Käytännössä jos minulla olisi kaikissa juhlissa aina sama mekko, kiinnittäisi se hassulla tavalla huomiota. Sama pätee töissä, miehet voi vetää samoilla housuilla ja muutamalla kauluspaidalla läpi vuoden, jos tarvitsee pukua niin pari riittänee eikä kukaan kiinnitä huomiota. Mutta jos naisella olisi tasan kahdet vaatteet töissä, niin se kiinnittäisi huomiota eikö vain? Ja mitä hiuksiin tulee niin aika harva nainen on täysin lyhyessä hiusmallissa, joka ei vaadi mitään tuotteita koskaan. Perinteinen mies taas ei paljoa hiuslakoilla ja muotoilutuotteilla puljaa. Harva mies edes värjää hiuksiaan, kun taas naisena saisin varmaan kuulla olevani harmaa hiirulainen jos esiintyisin luonnollisessa värissäni. Itse olen saanut myös viiden vuoden sisään pari lasta, jolloin on ollut pakko ostaa isompia vaatteita raskausaikana, sitten taas imetykseen sopivia, sitten taas pienempiä vaatteita ja esimerkiksi rintaliivejä. Mies välttynee näiltäkin ostoksilta.
Maksoin kampaajalle tunnin työstä 60e.
Ostin alusvaatteita 30e. Kävin kahvilassa. Äkkiä hurahti satanen, yhdessä päivässä. Eikä tunnu missään.