Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Enemmän, kuin runsaat kuukautiset - Voiko enempää vituttaa..

VITUTTAA
26.11.2021 |

Millaiset teillä on runsaat kuukautiset?
Viimeisen tunnin aikana on mennyt paketillinen isoimpia kuukautisia ja useampi yöside. Vuodan kuin seula aina kuukautisten toisen päivän ajan. Väsyttää aivan helvetisti ja vituttaa sitäkin enemmän. Pahimmillaan sitä, että menen vessaan, vaihdan tamponin ja siteen, pääsen vessasta pois, tunnen miten alan vuotamaan ohi tamponin, saatan ehtiä juomaan vettä ja sitten pitääkin palata vessaan.

On aivan mahdotonta ulkoiluttaa edes koiraa tällaisina päivinä. Onneksi minulla on ihana sisko, joka otti tänään koiran hoitoon. Yleensä laitan tenan tai kunnon lasten vaipan housihini, jotta koira pääsee tarpeilleen kun minulla on kuukautisten toinen päivä meneillään :(

Kommentit (88)

Vierailija
61/88 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ehtinyt lukemaan koko ketjua, kirjoitan tässä kiireessä. Minulla runsaisiin kuukautisiin lääkäri määräsi Caprilonia. Saa ottaa isoja annoksia päivässä. On auttanut!

Minullekin asennettiin kierukka. Vastustin sitä alkuun todella tiukasti. Olen elänyt ilman hormonihoitoja tai -lääkityksiä koko elämäni ajan ja olen nyt 40-vuotias. Minulle kierukka on sopinut erinomaisesti. Ainoa ongelma oli, että ensimmäiset kuukaudet kuukautisten aikaan jo ennnestään pahat menkkakrampit muuttuivat painajaismaisiksi. Vedin särkylääkkeitä niin paljon kuin vaan oli sallittua.

Minulta löytyi polyyppeja ympäri kohtua. Gyne arveli, että vuoto saattaisi rauhoittua jo niiden poistolla, mutta koska mulla on myös alle 10 ferritiini, muuta vaihtoehtoa ei ole kuin saada kuukautiset kokonaan pois. Kohdunpoistoahan en saa, koska olen vielä "liian nuori" ja saattaisin mystisesti haluta lapsia, vaikka olen vapaaehtoisesti sekä sinkku, että lapseton.

Vatsani ei kestä rautavalmisteita, joten suosittelen sullekin avuksi suun kautta otettavaa rautasuihketta.

Noin hirvittävillä kuukautisilla sun rauta-arvoja ei saada koskaan nousemaan, vaikka mättäisit kilokaupalla rautavalmisteita tai kävisit rautainfuusiossa. Se saatu rauta valuu elimistöstä pois.

Eli, lääkäriin hakemaan nyt ainakin Caprilonia, jos et halua testata mitä kierukka sanoo. Kohdunpoiston saa ilmeisesti vasta sitten, kun kaikki muu on ensin testattu?

Vierailija
62/88 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla loppui järkyttävä lorina ja hyytymäklimpit, kun vaihdoin e-pillerimerkkiä. Nyt on ihan olematonta vuotoa ja vain noin joka toinen "tyhjennyskerta".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/88 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuin-sanan eteen ei tule pilkkua.

Vierailija
64/88 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP tässä 

Kiitos kommenteista

En ole vielä ottanut koronarokotetta, mutta aika ensimmäiseen piikkiin on ensi viikolla. Pakko mennä, että pääsen edes muista syistä lääkäriin jatkossa.

Ferritiini on ollut alle 10 jo vuosia, vaikka syön rautalisää niin paljon, kuin vatsa kestää. Ainoa, mitä lääkärillä on ehdottaa, on rautalisä purkista ja kierukka

Mene toiselle lääkärille.

Vierailija
65/88 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kannattaisi tehdä jotain muutakin kuin valittaa.

Jos et enää suunnittele vauvoja, niin vaikka kohdunpoisto. Tai lääkäri tietää. Jos ei apu kelpaa, niin sitten voinee lopettaa valituksen.

Vierailija
66/88 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos et enää suunnittele vauvoja, niin vaikka kohdunpoisto. Tai lääkäri tietää. Jos ei apu kelpaa, niin sitten voinee lopettaa valituksen.

Siitä olen samaa mieltä että aivan järkyttävää kielenkäyttöä aloituksessa, kuinka voi joku olla noin ruma ajatustensa tasolla.

Vierailija
67/88 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan täällä muita jo saman kokemuksen jakaneita: hormonikierukka pelasti elämäni tuosta painajaisesta.

Pillerit ja kuparikierukka olivat vain pahentaneet ongelmia, mutta paikallisesti vaikuttava hormonikierukka ei ole aiheuttanut ongelmia, päinvastoin, pääsin eroon menkoista. Nyt voin käydä taas mökillä ym.

Vierailija
68/88 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myoomien varalta ultra ja kun et kerran kierukkaa tahdo niin ota sitten e-pillerit ja syö niitä aina esim. 3 kk putkeen, niin elimistösi saa joskus ne rautavarastot takaisin tasapainoon.

Tietty jos olet ehdottomasti hormonivalmisteita vastaan niin myös jatkuva raskaana olo ja imetys voisi toimia :D

Jos taas et halua hoitaa tuota sillä mikä toimii eli menkkojen estämisellä niin lopeta valitus.

Vierailija
69/88 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi hän ei olisi saanut purkaa ajatuksiaan sanoittaen turhautumista, tuskaa ja huonoa oloa? Kyllä minä ainakin kestän lukea muiden negatiivisiakin tuntemuksia ilman, että verbaliikka on puettu kullankimaltavaan vaniljantuoksuiseen pakettiin, jonka sisällä on sitä ehtaa itseään. Moni voi samaistua ap:n tunteisiin.

Vierailija
70/88 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP tässä 

Kiitos kommenteista

En ole vielä ottanut koronarokotetta, mutta aika ensimmäiseen piikkiin on ensi viikolla. Pakko mennä, että pääsen edes muista syistä lääkäriin jatkossa.

Ferritiini on ollut alle 10 jo vuosia, vaikka syön rautalisää niin paljon, kuin vatsa kestää. Ainoa, mitä lääkärillä on ehdottaa, on rautalisä purkista ja kierukka

Jos et saa lähetettä niin yksityiselle rautainfuusioon jotta anemia saadaan paranemaan. Tuo on jo heitteillejättö, lääkärit tietävät että anemiaan voi kuolla kun esim. sydän pettää.

Infuusiopussi maksaa n. 300 euroa, painosta riippuen yksi-kaksi pussia alkaa jo nostaa ferritiinin lähelle sataa. Ei kukaan pysty syömään rautaa niin paljon että ferritiinin saa lähes nollatilasta noin ylös.

Vierailija
71/88 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi hän ei olisi saanut purkaa ajatuksiaan sanoittaen turhautumista, tuskaa ja huonoa oloa? Kyllä minä ainakin kestän lukea muiden negatiivisiakin tuntemuksia ilman, että verbaliikka on puettu kullankimaltavaan vaniljantuoksuiseen pakettiin, jonka sisällä on sitä ehtaa itseään. Moni voi samaistua ap:n tunteisiin.

Joo, ja kohdunpoiston komplikaatiot huonolla tuurilla ovat paljon pahempia kuin itse alkuperäinen vaiva. Kun elimistö vanhenee niin kohdusta tyhjäksi jäänyt tila korvautuu erilaisilla laskeumilla kun kudokset alkavat haurastua.

Vierailija
72/88 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormoonikierrukan laittoa voin suositella, vaikutus kestää vuosia, alussa vuosin kun seula, vuoden jälkeen loppui menkat kokonaan. Ei voisi olla parempaa ehkäisyä.

Vierailija
73/88 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Burana kuten muutkin asetyylisalisyylivalmisteet lisäävät vuotoriskiä koko kehossa. Ei hyvä.

Burana on erittäin haitallinen esim ruoansulatuskanavan haavaumien lisääntymisen vuoksi. Samoin kuin asperin. Näitähän on joslys käytetty ihan 'varmuuden vuoksi'.

Parasetamolivalmisteet, mm Panadol ovat maksatoksiineja ja tuhoavat maksaa.

Minulla oli kivuliaita kuukautisia. En koskaan ottanut särkylääkkeitä. En myöskään synnytyksiini yhteenkään kivunlievitystä.

Vierailija
74/88 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP kiittää taas

En ole edes ajatellut, että voisi olla myooma. Kiitos vinkistä. Täytyy miettiä, miten esittää asia lääkärille, joka kuvittelee kierukan korjaavan kaikki ongelmat

minulle laitettiin kierukka ja vuodot loppui siihen. Kohta 2 v ilman vuotoja.

Vierailija
75/88 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle laitettiin hormonikierukka n. 38 vuotiaana. Kuukautiset ja kivut loppuivat heti. Vain lähes huomaamatonta, korkeintaan vuorokauden kestävää, vuotoa useamman kuukauden välein. Mitään muita oireita ei ollut. Kierukka oli paikoillaan n. 8 vuotta.

Vierailija
76/88 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ihan hirvittävät kivut ja vuoto, joten ymmärrän tuskasi. Kaikkea en viitsi kirjoittaa tähän, ettei kukaan myötätunnosta oksenna, mutta ensimmäiset 2-3 päivää on käytännössä sitä, että olen naimissa vessan ja ämpärin kanssa, en pysty nukkumaan, maha, selkä ja reidet huutaa kivusta vaikka kuinka monta vahvaa särkylääkettä ottais päivässä.

Vuodon olen saanut jollain tavalla kuriin Caprilon-merkkisellä lääkkeellä, joka niukentaa vuotoa ja sen määrää. Otetaan tarpeen mukaan 2 tablettia. Näin mulle on ohjeistettu lääkärissä.

Ja ei, mulla ei ole endometrioosia tai vastaavaa, kun olen käynyt kaikenlaisissa tutkimuksissa.

Rautaa kylläkin olen joutunut välillä syömään, kun muuten ei tosiaan oikeasti kykene eikä jaksa liikkua milliäkään.

Ikävä kyllä harmillisinta on se, että monilla on käsitys, että kuukautiskivut ovat vain tekosyy olla pois esimerkiksi koulusta ja töistä. Se ei ole tekosyy, vaan todellinen syy, joka estää sua elämästä normaalia elämää niiden aikana normaalisti. Olen myös törmännyt useisiin henkilöihin, jotka sanovat että liikunta auttaa, ja miedot särkylääkkeetkin auttavat. Voi voi, jos tietäisitte että miten kovat nää kivut on, niin tuskin tekään menisitte kuntoilemaan. Sen lisäksi sekin on yksilöllistä, ja liikuntaa harrastetaan oman voinnin ja jaksamisen mukaan. Se ei saa olla pakkopullaa, ja kaikille ei miedot särkylääkkeet auta.

Vierailija
77/88 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Burana kuten muutkin asetyylisalisyylivalmisteet lisäävät vuotoriskiä koko kehossa. Ei hyvä.

Burana on erittäin haitallinen esim ruoansulatuskanavan haavaumien lisääntymisen vuoksi. Samoin kuin asperin. Näitähän on joslys käytetty ihan 'varmuuden vuoksi'.

Parasetamolivalmisteet, mm Panadol ovat maksatoksiineja ja tuhoavat maksaa.

Minulla oli kivuliaita kuukautisia. En koskaan ottanut särkylääkkeitä. En myöskään synnytyksiini yhteenkään kivunlievitystä.

1. Burana ei ole asetyylisalisyylihappoa, se on ibuprofeenia.

2. Burana ei lisää vuotoriskiä koko kehossa mutta pitkään käytettynä lisää ruuansulatuskanavan vuotoriskiä.

3. Burana vähentää kuukautisvuotoa jopa 20%.

4. Parasetamoli on erittäin turvallinen kipulääke kunhan sitä käyttää ohjeen mukaan.

5. Kipujen kärsiminen ilman lääkitystä ei tee kenestäkään sankaria, tai ehkä sinä et vain

ole kokenut kovaa kipua.

Vierailija
78/88 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niille jotka epäilevät myoomia, gynekologi näkee ultraäänellä

(en tiedä onko laitteiden tarkkuuksissa eroa, minä kävin Terveystalossa missä oli hyvin modernit laitteet. Alkuperäinen lähete gynelle tuli terveyskeskuksesta)

onko kohtu tyhjä. Minulla kun oli myoomia niin tuli samantien lähete yliopistosairaalaan magneettikuvaukseen etteivät vaan ole pahanlaatuisia.

Eri sairaanhoitopiireissä näköjänsä suhtaudutaan asioihin erilaisella vakavuudella, toisista saa parempaa hoitoa kuin toisissa.

Vierailija
79/88 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP tässä 

Kiitos kommenteista

Jos et saa lähetettä niin yksityiselle rautainfuusioon jotta anemia saadaan paranemaan. Tuo on jo heitteillejättö, lääkärit tietävät että anemiaan voi kuolla kun esim. sydän pettää.

Infuusiopussi maksaa n. 300 euroa, painosta riippuen yksi-kaksi pussia alkaa jo nostaa ferritiinin lähelle sataa. Ei kukaan pysty syömään rautaa niin paljon että ferritiinin saa lähes nollatilasta noin ylös.

Tuossa nyt ei ole taas mitään järkeä. Ensin hoidetaan ja tutkitaan niiden runsaiden vuotojen syy ja vasta sen jälkeen aletaan nostamaan niitä ferritiiniarvoja. Aloittajallahan EI ollut anemiaa (hb normaali) jolloin sitä suuremmalla syyllä ensisijaisesti sitä ferritiiniarvoa lähdetään nostamaan reseptivapailla rautavalmisteilla (tabletit/nestemäinen). Rautainfuusio ei todellakaan ole se ensisijainen hoitokeino jo pelkästään kalleutensa ja mahdollisten sivuvaikutuksien vuoksi.

Vierailija
80/88 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP kiittää taas

En ole edes ajatellut, että voisi olla myooma. Kiitos vinkistä. Täytyy miettiä, miten esittää asia lääkärille, joka kuvittelee kierukan korjaavan kaikki ongelmat

Oletko käynyt gynekologilla ja onko tutkittu ultralla?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kahdeksan