Enemmän, kuin runsaat kuukautiset - Voiko enempää vituttaa..
Millaiset teillä on runsaat kuukautiset?
Viimeisen tunnin aikana on mennyt paketillinen isoimpia kuukautisia ja useampi yöside. Vuodan kuin seula aina kuukautisten toisen päivän ajan. Väsyttää aivan helvetisti ja vituttaa sitäkin enemmän. Pahimmillaan sitä, että menen vessaan, vaihdan tamponin ja siteen, pääsen vessasta pois, tunnen miten alan vuotamaan ohi tamponin, saatan ehtiä juomaan vettä ja sitten pitääkin palata vessaan.
On aivan mahdotonta ulkoiluttaa edes koiraa tällaisina päivinä. Onneksi minulla on ihana sisko, joka otti tänään koiran hoitoon. Yleensä laitan tenan tai kunnon lasten vaipan housihini, jotta koira pääsee tarpeilleen kun minulla on kuukautisten toinen päivä meneillään :(
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli tuo aivan sama. Sitten sain työterveyden hyvälle gynelle ajan, joka sanoi painokkaasti, että nyt loppuu rääkki ja asensi puolipakolla hormonikierukan. Siihen loppui monsterivuodot, toki ei kokonaan, mutta olihan se ihana vapaus kun vuoti vain kaksi päivää ihan vähän.
Turhaan olin ollut hormonivastainen.
Mitä hyvää siinä on että puoliväkisin tungetaan kierukka ihmiselle, joka ei sitä halua? Kyllä hyvä gyne olisi tehnyt asialle jotain ihan muuta.
No gynelle nyt ensin, ei mihinkään yleislääkärille.
Minulla oli sama homma, 10 minuutissa yöside oli täynnä.
Ensin yritettiin hormonikierukalla. Sitä ei saatu kunnolla paikoilleen, ja vuoto jatkui yhä runsaana.
Kävin yksityisellä gynellä, joka totesi isohkon myooman, jonka takia kierukka ei mennyt oikeaan paikkaan. Gyne kirjoitti lähetteen OYSiin, ja siellä lääkäri ehdotti myooman takia kohdun poistoa.
Ai että elämä on ihanaa ilman menkkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP tässä
Kiitos kommenteista
En ole vielä ottanut koronarokotetta, mutta aika ensimmäiseen piikkiin on ensi viikolla. Pakko mennä, että pääsen edes muista syistä lääkäriin jatkossa.
Ferritiini on ollut alle 10 jo vuosia, vaikka syön rautalisää niin paljon, kuin vatsa kestää. Ainoa, mitä lääkärillä on ehdottaa, on rautalisä purkista ja kierukka
Jos sulla ferritiiniarvot noin alhaalla niin saat rautainfuusion suoraan valtimoon. Tabletteina vie tuhottomasti aikaa yrittää korjata tilannetta, eikä sun elimistö ilmeisesti sitä imeytä tai ehdi pilkkomaan kun arvot noin alhaiset edelleen. Rautainfuusiokin kestää imeytyä 8 vkoa, joten nopeaa se ei ole.
Korjataanpa vähän.. Rautainfuusio tiputetaan ihan normaalisti laskimon kautta, ei valtimon. i.v raudalla voi olla myös sivuvaikutuksia(jopa vakavia) joten se ei ole se ensimmäinen hoitokeino, varsinkaan jos hemoglobiini on viite-arvoissa. Ferritiiniarvojenkin alarajat vaihtelevat laboratorioiden mukaan.
Ensimmäinen toimenpide ap:n tapauksessa olisi selvittää runsaan vuodon syy (myoomat, verenhyytymis ongelma jne.) hoitaa se ja vasta sen jälkeen korjata mahdollinen raudanpuute. Ei ole mitään järkeä lähteä kalliisiin rautainfuusioihin (varsinkaan kun hb normaali) ennen syyn korjaamista. Kun ongelma korjattu (syyn mukaan esim. myoomien poisto, kierukka..) voidaan lähteä nostamaan rautavarastoja ensisijaisesti p.o rautahoidolla(rautatabletit) ja vasta sen jälkeen tarvittaessa harkitaan i.v rautaa jos ensisijaisesta hoidosta ei ole apua .
Ympyrätalon apteekista saa ferritiinimittauksen, maksaa pari kymppiä. Tsekkaa saatko omasta apteekista myös.
Ja sit noi menkat pois a) kierukalla tai b) lääkkeillä.
Rauta-arvojen palaamiseen menee joka tapauksessa vuosia.
Ihmeen negatiivinen suhtautuminen, vai pitääkö sitä vain esittää, sillä onhan se hyvä että systeemit toimii, itse ainakin ollut ylpeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli tuo aivan sama. Sitten sain työterveyden hyvälle gynelle ajan, joka sanoi painokkaasti, että nyt loppuu rääkki ja asensi puolipakolla hormonikierukan. Siihen loppui monsterivuodot, toki ei kokonaan, mutta olihan se ihana vapaus kun vuoti vain kaksi päivää ihan vähän.
Mitä hyvää siinä on että puoliväkisin tungetaan kierukka ihmiselle, joka ei sitä halua? Kyllä hyvä gyne olisi tehnyt asialle jotain ihan muuta.
No sitä hyvää, että sain elämäni takaisin 20v jälkeen. Mulla ei ollut loppupeleissä mitään oikeaa syytä olla ottamatta kierukkaa. Olin vain sokeana liputtanut luonnollisuuden puolesta, joka ajoi minut fyysisesti ja käytännössä psyykkisestikin sairaaksi. Pitääpä muistaa lähettää gynelle kiitos.
Vierailija kirjoitti:
On tää naisen elämä melkoista vielä 2020-luvullakin. Ja ei muuta kuin pakolliset kutsunnat naisillekin. Että saadaan "tasa-arvoa".
Juuri samaa miettinyt tänään!
Itsellä hirviövaihdevuodet meneillään. Tyttärellä hirveät menkkakivut ja vuotohäiriöitä, tutkimuksiin menossa.
Sitten sanotaan, että kova kk kipu ei edes ole normaalia, eikä yli 80ml vuoto. Kun lukee naisten kokemuksia, niin suuri osa tuntuu kärvistelevän läpi elämänsä kovissa toistuvissa kivuissa ja alapää suorastaan lorisee verta. Jos pitää laittaa vaippa tai tena, niin mahtaakohan se vuodon määrä jäädä normaalirajoihin?
Kk ongelmat ovat yleisiä eikä niihin aina saa tepsivää hoitoa.
2021 naisen elämä on sitä, että taksia ei uskalla käyttää, synnyttäessä nälvitään ja osastolta yritetään savustaa äkkiä kotiin eikä siellä saa levätä eikä käydä suihkussa pelkäämättä että joku vie vauvan potilashuoneesta. Somessa riehuu naisviha, seks.rikostilastot nousee kovaa vauhtia, joka kolmas nainen kokee parisuhdeväkivaltaa.
Kaiken tämän lisäksi naisia ollaan tunkemassa armeijaan, jos ei nyt niin tulevaisuudessa kyllä.
Naiset joutuvat miettimään, kuinka monta lyijyristiä heidän oikein tarvitsee kantaa. Lisää tulee koko ajan.
Mä sain terolutit runsaisiin vuotoihin. Itsellä adenoottinen kohtu. Ja näitä voi syödä useamman kuukauden ja ottaa vuodon vasta sitten.
-Miksi ap käyt toistuvasti lääkärillä, jonka työn tulokseen et ole tyytyväinen, vaihda!
-Miksi vastustat kierukkaa? Paikallinen hormoni ei aiheuta lähellekään samanlaisia oireita kun pillerit.
Minulla oli sama. Välillä helpotti. Välillä paheni. Sitten iän myötä paheni. Olin aneeminen ja tavattoman väsynyt. Burana ja vuotoa vähentävä lääke auttoi vain hieman.
Myoomia ei ollut. Elä piti suunnitella vuotopäivien mukaan.
Nyt ap lue tarkkaan. Lopulta otin hormonikierukan. Ja tiedätkö mitä, olen vain yhdestä asiasta elämässäni hieman katkera ja se on oma tyhmyyteni. Miksi ihmeessä totuin tilanteeseen ja miksi ihmeessä kärsin niin monta vuotta turhaan. Kaikki ongelmat hävisivät kierukan myötä. Kaikki. Jos saisin yhden asian sanoa itselleni 10 vuotta sitten, se olisi tämä: kokeile hormonikierukkaa.
Jos taustalla on ikävä kokemus e-pillereistä, niin tä ei ole sama asia. Mahdollisesti kierukan jälkeen ongelmasi loppuvat kuin seinään. Mutta oman kehon tuntemus on täysin sama kuin ennen kierukkaa. Se ei ole sama asia kuin pillerit, joista yksikään ei sopinut minulle.
Mulla myös todella runsaat kuukautiset, ollut aina. Mutta nyt kun on jo ikää ja ilmeisesti vaihdevuodet kolkuttaa nurkan takana, tulee niitä inhottavia verisyöksyjä. Eli kerralla tulee iso määrä verta. Pahimmassa tapauksessa siinä kohtaa kun luulin jo menkkojen loppuneen, enkä ole enää edes varustautunut kunnolla niin tulee kunnon syöksy. Mummojen housuvaippoja olen joutunut käyttämään öisin aina, muuten on lakanat ja patja pilalla. Onneksi sentään kivut eivät ole enää vanhana niin pahat. Nuorena ne olivat niin pahoja, että joskus jopa pyörryin menkkakipujen takia.
Ja minulta ei siis ole löytynyt mitään myoomia, endoa tai muita syitä. E-pillereitä määrättiin joskus, mutta tulin niistä niin pöpiksi etten jaksanut niitä enää käyttää, olen kärsinyt vaan. On naisen elämä tosiaan helppoa 🤭
Vierailija kirjoitti:
Alussa virhe, pitäisi olla: tunnin sisään mennyt paketillinen isoimia tampojena (ei kuukautisia)
-EP
Varaa heti aika gynekologille!
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli sama. Välillä helpotti. Välillä paheni. Sitten iän myötä paheni. Olin aneeminen ja tavattoman väsynyt. Burana ja vuotoa vähentävä lääke auttoi vain hieman.
Myoomia ei ollut. Elä piti suunnitella vuotopäivien mukaan.Nyt ap lue tarkkaan. Lopulta otin hormonikierukan. Ja tiedätkö mitä, olen vain yhdestä asiasta elämässäni hieman katkera ja se on oma tyhmyyteni. Miksi ihmeessä totuin tilanteeseen ja miksi ihmeessä kärsin niin monta vuotta turhaan. Kaikki ongelmat hävisivät kierukan myötä. Kaikki. Jos saisin yhden asian sanoa itselleni 10 vuotta sitten, se olisi tämä: kokeile hormonikierukkaa.
Jos taustalla on ikävä kokemus e-pillereistä, niin tä ei ole sama asia. Mahdollisesti kierukan jälkeen ongelmasi loppuvat kuin seinään. Mutta oman kehon tuntemus on täysin sama kuin ennen kierukkaa. Se ei ole sama asia kuin pillerit, joista yksikään ei sopinut minulle.
Täysin sama kokemus. E-pillerit tai mikään muukaan ehkäisyvalmiste ei sopinut. Kierukka on ollut kuin taivas maan päällä kuukautishelvettiin. Eikä ole vaikuttanut pääkoppaan niin kuin kaikki aiemmat hormonivalmisteet.
Buranaa kunnolla vaan, itse otan pahimpina päivinä 3x800 mg ja se auttaa kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, kyse voi olla myös sairaudesta. Itselläni todella runsaiden kuukautisten takana oli verenvuototauti. Olin vuotanut jo aneemiseksi ja olin todella väsynyt. Nykyään syön lääkkeitä. Kannattaa käydä lääkärissä ja muista syödä rautaa joka tapauksessa ettet kokonaan anemisoidu.
Hassua kun mulla on runsaat menkat ja hemogloobinia testattu aika usein ja on aina ollut "ok".. mistä voi johtua ettei mene alas vaikka vuodan näin paljon verta? En edes syö kovin terveellisesti
Hemoglobiini ei kerro rautavarastoista mitään
Mikä sitten? oma lääkärini sanoi että kaikki ok.
Ferritiini kertoo rautavaraston määrästä.
Vierailija kirjoitti:
Kierukkaa ei kuitenkaan kannata ottaa, jollei sitä tahdo. Sitä kun ei voi perua. Minulle se tuputettiin puoliväkisin, kun ehkäisyvaihtoehtoa mietin.
Normaalisti minulla oli niukat kuukautiset, mutta kierukan kanssa vuodin jatkuvasti 8kk. Siis joka päivä. Sitten vasta loppui. Että näinkin päin voi mennä.
Käy ihmeessä, ap, jollain fiksummalla gynellä, joka ottaa sinut vakavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, kyse voi olla myös sairaudesta. Itselläni todella runsaiden kuukautisten takana oli verenvuototauti. Olin vuotanut jo aneemiseksi ja olin todella väsynyt. Nykyään syön lääkkeitä. Kannattaa käydä lääkärissä ja muista syödä rautaa joka tapauksessa ettet kokonaan anemisoidu.
Hassua kun mulla on runsaat menkat ja hemogloobinia testattu aika usein ja on aina ollut "ok".. mistä voi johtua ettei mene alas vaikka vuodan näin paljon verta? En edes syö kovin terveellisesti
Hemoglobiini ei kerro rautavarastoista mitään
Mikä sitten? oma lääkärini sanoi että kaikki ok.
Ferritiini kertoo rautavaraston määrästä.
Ferritiinistähän ollaan puhuttu näkyvästi jo pari vuotta. Tutustukaa naiset aiheeseen!
Ja muistakaa, että lääkäri on väärässä kun sanoo teille, että ferritiini alle 30 on normaali. Ei ole. Sisätautilääkärit sanovat (mm esa soppi) että silloin rautavarastot ovat tyhjät.
Minulle vakuuteltiin, että 14 on hyvä. Eipä ole ei. Nykyinen naislääkärini sanoo nyt, että se saisi olla sellainen 100. Viitearvot ovat suunnilleen 13-150.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kierukkaa ei kuitenkaan kannata ottaa, jollei sitä tahdo. Sitä kun ei voi perua. Minulle se tuputettiin puoliväkisin, kun ehkäisyvaihtoehtoa mietin.
Normaalisti minulla oli niukat kuukautiset, mutta kierukan kanssa vuodin jatkuvasti 8kk. Siis joka päivä. Sitten vasta loppui. Että näinkin päin voi mennä.
Käy ihmeessä, ap, jollain fiksummalla gynellä, joka ottaa sinut vakavasti.
Ei voi perua? Käy otattamassa pois…
Mulle on aina ollut ihan normisettiä käyttää yösiteitä päivälläkin ja tosi imukykyisiä tamponeita siis YHDESSÄ ekoina päivinä.
Vierailija kirjoitti:
AP kiittää taas
En ole edes ajatellut, että voisi olla myooma. Kiitos vinkistä. Täytyy miettiä, miten esittää asia lääkärille, joka kuvittelee kierukan korjaavan kaikki ongelmat
Vaihda lääkäriä.
Juuri nuo hyytymät on pahimpia