Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kela ei velvoita ketään muuttamaan =)

Vierailija
12.12.2024 |

"Karu seuraus: Toimeentulotuen kiristys moninkertaisti Kelan lähettämät muuttokehotukset - Ilta-Sanomat" https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010894905.html

Kelan muuttokehotusten määrä on huhtikuun jälkeen lähes nelinkertaistunut.

Huhtikuun alun jälkeen 31 629 kotitaloudelle on lähetetty muuttokehotus.

Lakimuutos tiukensi hyväksyttävien asumismenojen sääntelyä huhtikuussa.

Eniten muuttokehotuksia on lähetetty helsinkiläisille, yhteensä 5 624 kehotusta.

Jos asukas ei muuta , jatkossa asumismenoja maksetaan asumisnormin mukaisesti.

Asumistuki on melko avokätinen helsinkiläisille joiden hyväksyttävät asumiskulut ovat peräti 715€/kk.

Asumisnormi määräytyy paikkakunnan ja kotitalouden henkilömäärän mukaan. Esimerkiksi Helsingissä yhden henkilön kotitalouden asumisnormi on 715 euroa kuukaudessa. Pienin asumisnormi on Kihniössä, 363 euroa kuukaudessa yhden henkilön kotitaloudessa.

Aika vähän muuttokehoituksia, suhteessa asumistukien saajien määrään nähden sillä tuen saajia on kuitenkin todella paljon ja edullisia asuntoja kuitenkin tarjolla suuria määriä.

Panikoivatko vuokralla asujat sinustakin turhaan? Muuttopakkoahan ei ole vaan saa edelleen itse päättää missä haluaa asua. 

Kommentit (114)

Vierailija
1/114 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tännekin tuli muuttokäsky. Taitaa olla viimenen joulu.

Vierailija
2/114 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys ei ole asumistuesta. Vaan toimeentulotuesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/114 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Kela lakkaa maksamasta asumistukea vaikkei muuttaisi. Asukas vaan joutuu maksamaan erotuksen itse nipistämällä muualta.

Vierailija
4/114 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa ihminen asua missä ja kuinka isossa asunnossa haluaa, kun itse maksaa asumisensa. Ikinä en ole asumistukea hakenut, vaikka välillä tulot ovat olleet alle toimeentulon. Kaurapuurolla ja maitoperunoilla on vatsa saatu täyteen. 

Vierailija
5/114 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä asiahan se on, että valtion verorahoja pyritään säästämään ja verovaroin asujien kuluja kohtuullistamaan. Kyllä kaksilapsiselle perheelle riittää esimerkiksi kaksio, eikä yksin asujakaan enempää tilaa tarvitse kuin yksiön verran . Jos lisätilaa tuntee tarvitsevansa, on kohtuullista, että sen silloin kustantaakin itse.

Vierailija
6/114 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tämä jos mikä on hymiön paikka!

Vierailija
7/114 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei Kela lakkaa maksamasta asumistukea vaikkei muuttaisi. Asukas vaan joutuu maksamaan erotuksen itse nipistämällä muualta.

Nipistämällä Elintarvikkeista, kuten esimerkiksi oluesta? 

Vierailija
8/114 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

HELLsinkiloisten itkua.

Vierailija
9/114 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minua veronmaksajana ainakin hymyilyttää. Verojen saajia ei ehkä niinkään.

Vierailija
10/114 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törkeetä ajaa lapsiperhe hankeen! 

Vierailija
11/114 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minua veronmaksajana ainakin hymyilyttää. Verojen saajia ei ehkä niinkään.

Etköhän sinäkin verorahoilla tuettuja palveluita käytä. Pienipalkkaiset ihmiset näistä leikkauksista eniten kärsivät.

Vierailija
12/114 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tarkoitat tota kelan kirjettä, ni ei siinä mitään käsketä. Saat jäädä nykyiseen asuntoon, mut sun pitää maksaa osa itse. Voisit kokeilla vaikka mainostenjakamista, sillä vois tienata pari satasta ekstraa ja paikkoja on reilusti vapaana.

Vierailija
13/114 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töihin siitä, sitten ei tartte enää kelan kanssa puljailla

Mutta kun tarvii, eihän melkein kukaan enää pärjää pelkällä palkalla, ei ainakaan täällä Helsingissä.

Lisäksi meillä on puhuttu, että lomautetaan aina kun tulee firmalla hiljaisempaa joten tällöin joutuu aina kokonaan tukien varaan, että kokko ajan yhtä useampi ajetaan enemmän ja enemmän tukien varaan, olit sitten töissä tai et, koska töissä keksitään koko ajan keinoja, miten työ tehdään halvemmalla.

Vierailija
14/114 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se velvoittaa. Joko syöt ja muutat. Tai asut yksiössä ystävien ja harrastusten ulottuvilla, mutta et syö. 

Vierailija
15/114 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tarkoitat tota kelan kirjettä, ni ei siinä mitään käsketä. Saat jäädä nykyiseen asuntoon, mut sun pitää maksaa osa itse. Voisit kokeilla vaikka mainostenjakamista, sillä vois tienata pari satasta ekstraa ja paikkoja on reilusti vapaana.

Jokainen tienaamasi sentti on pois toimeentulotuesta. 

Vierailija
16/114 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirvee narina kun työttömät asuvat isommissa asunnoissa ja paremmilla paikoilla kuin monet töissä käyvät.

Joku kirjoittaa jostain "hankeen heittämisestä", kun kehoitetaan muuttamaan pois sellaisesta, johon ei ole varaa.

Tilanne on outo siksi, että ihmiset on päästetty asumaan asuntoihin ja sellaisiin elintapoihin, joihin heillä ei ole varaa.

ps se on muuten 100% vapaaehtoista se tukien nostaminenkin, jos aletaan väittelemään siitä mkä on pakko

Vierailija
17/114 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska indeksikorotusta ei tule, mutta vuokraan se kyllä tuli, joudun muuttamaan jo toistamiseen. Kela maksaa jälleen muuttofirmalle 1000 e. 

Vierailija
18/114 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei luksus asumisen päättyminen ole mikään maailmanloppu. Ainahan voit muuttaa edullimpaan, normien mukaiseen asuntoon tai parantaa taloudellista asemaasi menemällä vaikka töihin.

Ja ainahan voit muuttaa takaisin vanhempiesi luokse asumaan lapsikulta. 

Vierailija
19/114 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töihin siitä, sitten ei tartte enää kelan kanssa puljailla

Vau mikä idea, ihan itsekö keksit?

Vierailija
20/114 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mekin täällä jo pakataan laukkuja valmiiksi :(

Kohta tulee NATO ja vie meiltä kodin pois :(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kaksi