Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Enemmän, kuin runsaat kuukautiset - Voiko enempää vituttaa..

VITUTTAA
26.11.2021 |

Millaiset teillä on runsaat kuukautiset?
Viimeisen tunnin aikana on mennyt paketillinen isoimpia kuukautisia ja useampi yöside. Vuodan kuin seula aina kuukautisten toisen päivän ajan. Väsyttää aivan helvetisti ja vituttaa sitäkin enemmän. Pahimmillaan sitä, että menen vessaan, vaihdan tamponin ja siteen, pääsen vessasta pois, tunnen miten alan vuotamaan ohi tamponin, saatan ehtiä juomaan vettä ja sitten pitääkin palata vessaan.

On aivan mahdotonta ulkoiluttaa edes koiraa tällaisina päivinä. Onneksi minulla on ihana sisko, joka otti tänään koiran hoitoon. Yleensä laitan tenan tai kunnon lasten vaipan housihini, jotta koira pääsee tarpeilleen kun minulla on kuukautisten toinen päivä meneillään :(

Kommentit (88)

Vierailija
21/88 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpirauhasen ongelmat voi myös vaikuttaa vuodon määrään, en tosin tiedä voiko ne vaikuttaa ihan noin suuresti. Myoomaa veikkaisin ehkä itsekin.

Vierailija
22/88 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos Jumala vaihdevuosista. Mulla oli kans just tuollaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/88 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä lääkäriltä Caprilon-resepti. Noiden avulla pärjäsin itse pahimpien päivien aikana.

Vierailija
24/88 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei, kyse voi olla myös sairaudesta. Itselläni todella runsaiden kuukautisten takana oli verenvuototauti. Olin vuotanut jo aneemiseksi ja olin todella väsynyt. Nykyään syön lääkkeitä. Kannattaa käydä lääkärissä ja muista syödä rautaa joka tapauksessa ettet kokonaan anemisoidu.

Hassua kun mulla on runsaat menkat ja hemogloobinia testattu aika usein ja on aina ollut "ok".. mistä voi johtua ettei mene alas vaikka vuodan näin paljon verta? En edes syö kovin terveellisesti

Riippuu kuinka runsaat ne kuukautiset ovat. Itselläni oli niin runsaat, että käytin lasten vaippoja, vessan pyntyllä verta tuli lorisemalla. Ikenet vuosivat hammaslääkärissä ja verinäytteen otossa jäi pistoskohta vuotamaan.

Vierailija
25/88 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP tässä 

Kiitos kommenteista

En ole vielä ottanut koronarokotetta, mutta aika ensimmäiseen piikkiin on ensi viikolla. Pakko mennä, että pääsen edes muista syistä lääkäriin jatkossa.

Ferritiini on ollut alle 10 jo vuosia, vaikka syön rautalisää niin paljon, kuin vatsa kestää. Ainoa, mitä lääkärillä on ehdottaa, on rautalisä purkista ja kierukka

Jos sulla ferritiiniarvot noin alhaalla niin saat rautainfuusion suoraan valtimoon. Tabletteina vie tuhottomasti aikaa yrittää korjata tilannetta, eikä sun elimistö ilmeisesti sitä imeytä tai ehdi pilkkomaan kun arvot noin alhaiset edelleen. Rautainfuusiokin kestää imeytyä 8 vkoa, joten nopeaa se ei ole.

En itse asiassa pääse rautainfuusioon. Lääkäri on sitä mieltä, että en tarvitse, kun kerran voin syödä rautaa purkista ja jaksan käydä töissä ja tehdä normaaleja asioita. Kuulemma vasta tosi pahassa tilanteessa pääsee rautainfuusioon

-AP

Vierailija
26/88 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos et aio tai on jo ikää niin hankkia lapsia niin mene lääkäriin ja vaadi kohdun poisto. nykyään ei tehdä niin usein kuin ennen mutta lääkäriin nyt kumminkin. hulluksihan tosta tulee.

Vierailija
27/88 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

imukykyisin housuvaippa jalkaan.

Vierailija
28/88 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon edelliseen jatkan vielä, että vuosin myös rautavarastoni tyhjiin eli varastorautaakaan ei ollut, lisäksi olin aina valtavilla mustelmilla, silloin lääkäri havahtui, että kyseessä täytyy olla joku sairaus runsaiden kuukautisten takana.

Vierailija
29/88 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei, kyse voi olla myös sairaudesta. Itselläni todella runsaiden kuukautisten takana oli verenvuototauti. Olin vuotanut jo aneemiseksi ja olin todella väsynyt. Nykyään syön lääkkeitä. Kannattaa käydä lääkärissä ja muista syödä rautaa joka tapauksessa ettet kokonaan anemisoidu.

Hassua kun mulla on runsaat menkat ja hemogloobinia testattu aika usein ja on aina ollut "ok".. mistä voi johtua ettei mene alas vaikka vuodan näin paljon verta? En edes syö kovin terveellisesti

Hemoglobiini ei kerro rautavarastoista mitään

Mikä sitten? oma lääkärini sanoi että kaikki ok.

Vierailija
30/88 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP tässä 

Kiitos kommenteista

En ole vielä ottanut koronarokotetta, mutta aika ensimmäiseen piikkiin on ensi viikolla. Pakko mennä, että pääsen edes muista syistä lääkäriin jatkossa.

Ferritiini on ollut alle 10 jo vuosia, vaikka syön rautalisää niin paljon, kuin vatsa kestää. Ainoa, mitä lääkärillä on ehdottaa, on rautalisä purkista ja kierukka

Jos sulla ferritiiniarvot noin alhaalla niin saat rautainfuusion suoraan valtimoon. Tabletteina vie tuhottomasti aikaa yrittää korjata tilannetta, eikä sun elimistö ilmeisesti sitä imeytä tai ehdi pilkkomaan kun arvot noin alhaiset edelleen. Rautainfuusiokin kestää imeytyä 8 vkoa, joten nopeaa se ei ole.

En itse asiassa pääse rautainfuusioon. Lääkäri on sitä mieltä, että en tarvitse, kun kerran voin syödä rautaa purkista ja jaksan käydä töissä ja tehdä normaaleja asioita. Kuulemma vasta tosi pahassa tilanteessa pääsee rautainfuusioon

-AP

Ehdottomasti Ap lääkärissä pyydät ottamaan verinäytteet verenvuototaudin pois sulkemiseksi. Sulla sama tilanne kuin itselläni, että vuodat rautavarastotkin kuiviin. Pyydä lääkäriä selvittämään Von willebrand taudin itseltäsi. Juuri sitä itse sairastan.

Vierailija
31/88 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on varmaan jotenkin geneettinen juttu. Itselläkin on runsaat kuukautiset ja hemoglobiini hyvä ja jopa ferritiini oli hyvä. Enkä syö ikinä veriruokia ja punaista lihaakin tosi vähän. 

eri

Vierailija
32/88 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tää naisen elämä melkoista vielä 2020-luvullakin. Ja ei muuta kuin pakolliset kutsunnat naisillekin. Että saadaan "tasa-arvoa".

Vierailija
33/88 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene gynelle hakemaa lääkeresepti runsaisiin kuukautisiin. Sitä ennen popsi ibuprofeenia maksimiannos ekoina vuotopäivinä.

Ei ole terveellistä tuollainen vuotaminen.

Ibuprofeiini voi vaan lisätä verenvuotoa. Mielummin muutenkin joku vatsaystävällisempi kipulääke. Gynen pakeille Ap pikaisesti, ettei ole mitään polyyppeja tai muuta mikä vuodon määrää pitää suurena. Johan sulla on pian anemiakin tota vauhtia.

Ibuprofeeni 4 x 400mg päivässä kylläkin vähentää vuotoa keskimäärin 20%.

Vierailija
34/88 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli järkyttävät kuukautiset, syyksi paljastui endometrioosi. Nyt jo 3 vuotta menkat kokonaan pois lääkityksellä ja olen saanut täysin uuden elämän. Olen oikeasti niin vapaa nyt - tältäkö miehistä tuntuu kun ei tarvi suunnitella elämää kalenterin ja vessojen sijainnin perusteella? :D

Vierailija
35/88 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP tässä 

Kiitos kommenteista

On kyllä tosi alhainen kun pitäisi olla ainakin 100 vaikka viitearvo on paljon alempana.

Vierailija
36/88 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hemoglobiini ei kerro rautavarastoista mitään

Mikä sitten? oma lääkärini sanoi että kaikki ok.

Kannattaisi pyytää kuitenkin ottamaan myös se ferritiini.

Vierailija
37/88 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hemoglobiini ei mittaa rautaa. Rauta-arvo tarkistetaan ferritiinin mittauksella.

Mulla oli alunperin hb yli 150 joten kukaan ei koskaan älynnyt että voisin kärsiä raudanpuutteesta. Sitten kun kysyin tk:sta ett ovatko huomanneet ett hb laskenut muutamassa kk:ssa koko ajan kun olin ollut useammassa verikokeessa niin mittasivat ferritiinin sulkeakseen tietyn syyn pois. Olin aika yllättynyt että mulla oli ferritiinitasot lähes nollassa...

Noh niitä onkin nyt sit julkisella hoidettu vuosia.. ja just ja just viitearvon alarajan (10) paikkeille saatu nostettua aiemmin ja nyt taas rautakuuria menossa.. ei ees kierukka nostanut, mutta hei ei ainakaan tipahda niin nopsaa.

Muistaakseni muuten jo alhainen rauta-arvo voi lisätä vuototaipumusta?

Vierailija
38/88 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut täysin samaa, Ap! Ennen ihan aisoissa olleet menkat lähtivät nelikymppisenä laukalle niin, että juurikin toisena vuorokautena - osaan sanoa sen ajankohdan jopa melkein tunnin tarkkuudella, se on noin 30 tuntia vuodon alusta - Niagara pääsee valloilleen. Hurjinta vuotoa, jossa keskeisessä osassa ovat hyytymät, kestää 3-4 tuntia, ja hyvällä syyllä voi sanoa, että tuona aikana tulee n. 95% koko vuodosta. Tunnissa saattaa mennä neljä yösidettä. Ei ole puhettakaan, että silloin voisi olla muualla kuin kotona. Kerran sattui juhlatilaisuus kohdalle juuri siten, että megavaihe pamahti päälle juhlien alussa (olin osannut toki pelätä tätä aikataulun perusteella) ja ne oli varsinaiset juhlat ne!! Onneksi oli musta mekko. Tuolini sai uuden kuvioinnin, siivoilin juhlapaikan vessakopin lattiasaumoista veriklönttejä, ja lähdin kotiin, kun käsilaukkuni sivutaskuun mahtuneet siteet loppuivat. ONNEKSI tällaista ei ole ollut kuin 3-4 kertaa vuodessa, ja nyt iän myötä näyttää jopa helpottavan. En ole koskaan hakenut tähän mitään apua, koska vaiva on kuitenkin kerrallaan niin lyhytkestoinen. Tänä vuonna lopetin myös omega-rasvahappovalmisteiden käytön, ja samaan kohtaan osui vuodon niukentuminen. Sattumaa?

Vierailija
39/88 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli tuo aivan sama. Sitten sain työterveyden hyvälle gynelle ajan, joka sanoi painokkaasti, että nyt loppuu rääkki ja asensi puolipakolla hormonikierukan. Siihen loppui monsterivuodot, toki ei kokonaan, mutta olihan se ihana vapaus kun vuoti vain kaksi päivää ihan vähän.

Turhaan olin ollut hormonivastainen.

Vierailija
40/88 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP tässä 

Kiitos kommenteista

-AP

Pitäisikö sun sanoa että vatsa ei kestä rautaa enää, et jaksa tehdä mitään jne. Lääkärille kannattaa aina vähän liioitella että ne saa jotakin edes tehtyä. Muuten saa osakseen vain käsien levittelyä. Samaten jos sua ei ole ultrattu niin sano että on kipua, tunnet patin vatsassa, mitä vain että pääset ultraan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yhdeksän