Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Enemmän, kuin runsaat kuukautiset - Voiko enempää vituttaa..

VITUTTAA
26.11.2021 |

Millaiset teillä on runsaat kuukautiset?
Viimeisen tunnin aikana on mennyt paketillinen isoimpia kuukautisia ja useampi yöside. Vuodan kuin seula aina kuukautisten toisen päivän ajan. Väsyttää aivan helvetisti ja vituttaa sitäkin enemmän. Pahimmillaan sitä, että menen vessaan, vaihdan tamponin ja siteen, pääsen vessasta pois, tunnen miten alan vuotamaan ohi tamponin, saatan ehtiä juomaan vettä ja sitten pitääkin palata vessaan.

On aivan mahdotonta ulkoiluttaa edes koiraa tällaisina päivinä. Onneksi minulla on ihana sisko, joka otti tänään koiran hoitoon. Yleensä laitan tenan tai kunnon lasten vaipan housihini, jotta koira pääsee tarpeilleen kun minulla on kuukautisten toinen päivä meneillään :(

Kommentit (88)

Vierailija
81/88 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Burana kuten muutkin asetyylisalisyylivalmisteet lisäävät vuotoriskiä koko kehossa. Ei hyvä.

Burana on erittäin haitallinen esim ruoansulatuskanavan haavaumien lisääntymisen vuoksi. Samoin kuin asperin. Näitähän on joslys käytetty ihan 'varmuuden vuoksi'.

Parasetamolivalmisteet, mm Panadol ovat maksatoksiineja ja tuhoavat maksaa.

Minulla oli kivuliaita kuukautisia. En koskaan ottanut särkylääkkeitä. En myöskään synnytyksiini yhteenkään kivunlievitystä.

Toivottavasti sinulla ei ole tytärtä, jonka pakotat kärsimään kivuliaista kuukautisista. Kuukautiskipuihin saa ja voi käyttää kipulääkkeitä.

Vierailija
82/88 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kannattaisi tehdä jotain muutakin kuin valittaa.

Jos et enää suunnittele vauvoja, niin vaikka kohdunpoisto. Tai lääkäri tietää. Jos ei apu kelpaa, niin sitten voinee lopettaa valituksen.

Miksi hän ei olisi saanut purkaa ajatuksiaan sanoittaen turhautumista, tuskaa ja huonoa oloa? Kyllä minä ainakin kestän lukea muiden negatiivisiakin tuntemuksia ilman, että verbaliikka on puettu kullankimaltavaan vaniljantuoksuiseen pakettiin, jonka sisällä on sitä ehtaa itseään. Moni voi samaistua ap:n tunteisiin.

Joo, ja kohdunpoiston komplikaatiot huonolla tuurilla ovat paljon pahempia kuin itse alkuperäinen vaiva. Kun elimistö vanhenee niin kohdusta tyhjäksi jäänyt tila korvautuu erilaisilla laskeumilla kun kudokset alkavat haurastua.

Nykypäivänä se kohdun poisto on aina viimeinen vaihtoehto. Jos lapsiluku on täynnä, niin voidaan tehdä kohdun limakalvon poltto. https://yle.fi/uutiset/3-9811106

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/88 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli valtavan kokoinen myooma vastaavilla oireilla. Kävin lääkärissä ja toisessa.

Niitä vuotoa vähentäviä lääkkeitä vain tarjottiin, ei muuta. Siinähän hoidetaan vain oiretta ei sen aiheuttajaa.

Muun tutkimuksen yhteydessä lopulta 15 cm kasvain vatsassa huomattiin. Sitä pidettiin jopa pahanlaatuisena alkuun. Aikaa kului hukkaan paljon.

Ystävälläni aikoinaan oli myös tällainen vauvan kokoinen kasvain, hyvänlaatuinen onneksi ja kohtu jouduttiin poistamaan, sillä parani. Itselleni gyne todella antoi jotain ihmelääkettä, joka vähensi järkkyä vuotoa niin, että käytännössä pysähtyi tilapäisesti. Kysyin apua tilanteessa, kun piti mennä viikoksi selkähoitoon, jossa oli hierontaa päivittäin, enkä halunnut esittää vuotavaa seulaa. Sivuoireena oli kuumottava tunne ja lievä turvotus (ei haitannut, painoin 45 kg). Pillereillä oli sellainen pitkäaikaisvaikutus, että vuodon määrä normalisoitui. Gyne vain totesi, että se vaikuttaa niin. En enää muista rohdon nimeä saati sisältyikö hoitoon ties mitä terveysriskejä, mutta luulisi, että nykyisinkin löytyy keinoja. Oma elämäni oli tuollaista 80-luvulla.

Vierailija
84/88 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä oli aivan karmeet vuodot,läpi kukaan uskonut sitä tupla vaipotus.Anemiaks meinas muutaman kerran mennä..Hyvähän se että veri vaihtuu.Estää monia sairastumisia.

Vierailija
85/88 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei, kyse voi olla myös sairaudesta. Itselläni todella runsaiden kuukautisten takana oli verenvuototauti. Olin vuotanut jo aneemiseksi ja olin todella väsynyt. Nykyään syön lääkkeitä. Kannattaa käydä lääkärissä ja muista syödä rautaa joka tapauksessa ettet kokonaan anemisoidu.

Hassua kun mulla on runsaat menkat ja hemogloobinia testattu aika usein ja on aina ollut "ok".. mistä voi johtua ettei mene alas vaikka vuodan näin paljon verta? En edes syö kovin terveellisesti

Hemoglobiini ei kerro kaikkea, pitäisi testata myös ferritiini. Ennen ferritiinimittausta on pidettävä tauko esim. rautalääkkeissä ja biotiinivalmisteissa, jotta saadaan oikea tulos. On myös mahdollista, että jos voit muuten hyvin, niin ehkä elimistösi sietää runsaita vuotoja.

Vierailija
86/88 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse saanut rauta-arvot nostettua sieltä aneemisesta 10:stä --- --67:ään ihan vaan tabletteja syömällä, parissa kolmessa vuodessa.

Pitää muistaa että kofeiini estää raudan imeytymisen eli niitä tabletteja ei syödä esim. aamulla jos juo kahvia tai teetä.

Mulla poistettiin kohdusta niitä joitain patteja, myoomia vai mitä ne oli, mut ei se lopettanut sitä että vuotaa kuin seula.

Mulla on monirakkula oireyhtymä johon ei oo hoitoa, vaikka munasarjat leikattais pois, sekään ei paranna tätä tautia.

Ei täs auta kun yrittää näitä oireita hoitaa.

Kohdunpoisto lopettais tietty vuodot ja anemia paranis, mut en ois vielä ihan valmis siihen.

Vierailija
87/88 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei, kyse voi olla myös sairaudesta. Itselläni todella runsaiden kuukautisten takana oli verenvuototauti. Olin vuotanut jo aneemiseksi ja olin todella väsynyt. Nykyään syön lääkkeitä. Kannattaa käydä lääkärissä ja muista syödä rautaa joka tapauksessa ettet kokonaan anemisoidu.

Hassua kun mulla on runsaat menkat ja hemogloobinia testattu aika usein ja on aina ollut "ok".. mistä voi johtua ettei mene alas vaikka vuodan näin paljon verta? En edes syö kovin terveellisesti

Varaudu siihen että kun menkat aikanaan loppuvat Hb ja ferritiini voivat nousta erittäin korkeiksi eikä se ole pelkästään hyvä asia. Lisäksi jos on erittäin runsaat vuodot ja silti Hb pysyy hyvänä, sitä suunnatonta vuodon määrää eivät lääkärit edes usko etkä voi saada apua viheliäiseen tilanteeseen.

T. toinen luonnonoikku

Vierailija
88/88 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsin vuosia runsaista kuukautisista. Ensimmäistä kertaa kun lääkäri keksi mitatuttaa hemoglobiinin oli se 90, mutta kroppa oli niin tottunut että ainoa oire oli se että hengästyin tavallista herkemmin.

Syynä itsellä myoomat mutta kannattaa tosiaan antaa lääkärin varmistaa koska syitä voi olla useita. Matkan varrella testattiin kierukkaa, minipillereitä (Slinda), traneksamiinihappo, burana, vailla suurempaa apua. Onnekseni yksityisellä diagnosoitiin myooma virheellisesti yhdeksi isoksi myomaaksi joka olisi vaatinut kohdun poiston avoleikkauksella joten sain lähetteen TYKSiin. Täällä loistava lääkäri vihdoin kuunteli ja tarjosi vaihtoehtoja ja mageettikuvien jälkeen todettiin että sekä Hifu hoito että embolisaatio olisi olleet mahdollisia. Tämä ei tietysti päde kaikille mutta minullekin oli aiemmin yksi yksityisen puolen lääkäri ilman tarkempaa tutkimusta todennut että nää ei tule mulle toimimaan. Olin kohdunpoistoa vastaan joten päädyttiin embolisaatioon koska se tehoaisi mahdollisesti nopemmin (jos nää kiinostaa niin lisätietoa löytyy googlaamalla).

Operaatio oli kivulias mutta toipuminen nopea. Tästä on nyt vuosi ja myoomat ovat poissa, kuukautiset vihdoin normaalit. Eli olen äärimmäisen tyytyväinen saamaani hoitoon vaikka sen saaminen kestikin turhan kauan.

Oman kokemuksen mukaan apua on yllättävän vaikea saada, vaihtoehtoja ei tarjota ja niistä ei helposti kerrota. Halusin jakaa tämän jos siitä vaikka jollekin olisi apua. Hakekaa apua ja jos lääkärin käytös, diagnoosi tai hoito epäilyttää niin ainakin koittakaa saada toinen mielipide (tiedän että varsinkin julkisella voi olla vaikeaa).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kolme