Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää, kun kaveri on niin täydellinen

Vierailija
21.02.2015 |

Saatiin kaverin kanssa viikon välein lapset. Raskausaikana minä oli se, joka hehkui onnea ja näytti hyvältä. Kaveri vain valitti, söi ja turposi. Kauhistelin mielessäni, ettei hän tule ikinä pääsemään niistä kiloista eroon. No, nyt 18kk myöhemmin osat ovat vaihtuneet. Kaverin kroppa näyttää siltä, että hän olisi Victoria's secretin malli, itselläni ne kahdeksan raskauskiloa roikkuvat vyötäröllä edelleen. Muutenkin kaveri on rasittavan täydellinen. Jaksaa treenata 4-6krt viikossa. Koti on kauniisti ja rakkaudella sisustettu ja aina siisti, vaikka siellä tosiaan asuu hänen lisäksi mies ja 1,5v. lapsi. Kaveri jaksaa vetää joka aamu cc-voiteet ja ripsarit naamaan, vaikka oliskin nukkunut huonosti, ja näyttää tietty aina freshiltä. Lapsella on aina kivoja asuyhdistelmiä ja hiukset nätisti, niin kuin äidilläkin. Lapsi ei ole käyttänyt vaippoja enää pariin kuukauteen ja syö ja juo itse ihan tavallisesta mukista. Mulle tulee kamala alemmuuskompleksi. Oon huomannu, että yritän vältellä tämän kaverin seuraa, vaikka asumme 400m päässä toisistamme ja tyttömme rakastavat toisiaan. Vaikka kaveri ei mitenkään ikinä kehuskele sillä, miten täydellinen on, mulle tulee nykyisin ihan paska fiilis. Olen itse lapsineni joku jälkeen jäänyt menninkäinen, kun vertaa kaveriin ja hänen lapseensa. Huh, sainpa avautua.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tuntuu että se kaveri saa sun huonosta olostasi lisä pönkitystä itselleen. Haluaakin että tunnet olosi kurjaksi ja vertaat itseäsi häneen. Näyttää sinulle vain parhaaat puolensa eikä niitä ikäviä. Onko tuo ystävyyttä edes?

Vierailija
2/30 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karma. Mitäs kauhistelit toisen laardeja :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä alku ap! Eivät nuo kadehtimasi asiat ole mitenkään sinulta saavuttamattomissa. Toki tuo ulkonäön ylläpitäminen ja siivoaminen sujuu joiltakin vähemmällä vaivalla kuin toisilla, mutta jos todella haluat, voit saavuttaa ne myös itse :) sinulla myös on varmasti jotain sellaista mitä kaverisi kadehtii tai ainakin jotain mitä hän sinun elämässäsi ihailee.  Mietin myös sellaista, että mitä jos puhuisit kaverille tunteistasi. Ei mitään sellaista tietenkään että "voi helvetti kun sun pitää olla niin täydellinen" vaan ihan niin, että kehut kaveria kun on aina niin nättinä ja koti siistinä ja sinusta välillä tuntuu ihan menninkäiseltä (:D) kun et itse pysty samaan. Omat kaverini ainakin tuollaisessa tilanteessa tsemppaisivat ja kertoisivat mikä minussa on heidän mielestään ihailtavaa ja missä olen onnistunut ja antaisivat varmaan vinkkejä miten tuo kaikki heiltä onnistuu.

Vierailija
4/30 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 11:04"]

Miten niin täydellinen?

Täydellinen sellaisen mielestä, jonka mielestä ulkokuori on sama kuin ihminen.

Mielestäni täydellinen ihminen kohtelee muita hyvin.

[/quote]

sanottiinko jossain, että tämä ystävä kohtelisi toisia huonosti? 

Vierailija
5/30 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ap voisit muuntaa kateuden ihailuksi. Sano suoraan kaverillesi, miten ihailet häntä ja kysy häneltä miten hän pystyy tekemään kaiken tuon. Hänhän voisi pyytää sinut kaveriksi sinne salille tai lenkille, ja se tekisi sulle hyvää. Pyydä neuvoja lapsesi asuissa, niin lapsenne ovat yhdessä tyylikäs näky. Plus ystävyytenne lujittuisi.

Todennäköisesti ystäväsi on hieman suorittajatyyppi, joka voi pinnallisesti olla ylpeä elämästään, mutta voihan olla että hän on kateellinen sinulle siitä kuinka rento olet. Ja voihan sulla olla monia hyviä puolia muutenkin, olet vaan unohtanut ne, sellaisia joita kaverisi ihastelee. Voisi olla vaikka se vilipttömyys ja rehellisyys, jolla tunnustat omat puutteesi.

Koittakaa tukea toinen toisianne. Elämä ei ole kilpailu, koska jos ystävyytenne katkeaa siihen että toinen on "liian täydellinen" ja toinen kateellinen, sitten te hävitätte pelin kumpikin.

Vierailija
6/30 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet tunnistanut ja tunnustanut olevasi kateellinen. Se on jo puoli voittoa.

nyt et anna tunteen myrkyttää elämääsi, vaan käytät sen rakentavana voimana. Mitä voit tehdä päästäksesi samaan? Tai edes lähelle sitä?

eihän ystäväsi täydellisyys ole mitenkään sinulta pois, hänen imussaan voit tavoitella samaa.

Vierailija
7/30 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 12:20"]Kaikki mainitsemasi kaverin paremmat puolet ovat sinunkin tavoitettavissa ap.

Aloita vaikka siitä ripsiväristä, sen laittaminen ei aamuisin vie pitkään (eikä sen cc-voiteenkaan). Ja tadaa, olet saavuttanut jo osan siitä mistä olit kateellinen.

Seuraavaksi voit pukea lapsesi nätisti. Sinähän ne vaatteet hänen päällensä valitset, ota kaapista siis niitä yhteensopivia vaatteita.

Sen jälkeen aloita edes kerran päivässä lenkki vaunujen kanssa, piristää sekä mieltä että kehoa.

Sitten siivoa ja vie kaikki ylimääräiset tavarat pois näkyviltä, niin asuntokin pysyy siistimpänä.

Eli nyt vain pienin askelin kohti parempaa minää :)
[/quote]

Ylläoleva vastaus on toki "ratkaisu" sekin, mutta: itseäni raivostuttaa kaikkein eniten kaveri, joka matkii!!! Ihan triviaaleissa asioissa. Jos meillä on tehty jotain, vaikka lapselle joku juttu, niin hetki vaan ja hän on apinoinut sen heille. Itse en tajua tuollaista. Arvostan omaperäisyyttä, luovuutta ja sitä, että ihminen on aidosti sinut itsensä ja sen oman erilaisuutensa kanssa.

Kyseisen kaverin kanssa on usein myös tosi vaivaantunut olo, kun hänellä on hirveä tarve selitellä ja perustella yksityiskohtia myöten kaikki tekonsa, mutta ei mulla ole mitään tarvetta saada moisia selityksiä. Jos vaikka mainitsen keskustelua avatakseni, että olimme eilen siellä-ja-siellä (ei mitään hienostelupaikkoja) niin sen sijaan, että hän olisi yhtään kiinnostunut kyselemään siitä mitään enempää, alkaa hirveä seikkaperäinen selitys siitä, missä he ovat olleet, minne aikovat mennä ja miten tähän ratkaisuun on tultu ja miksi eivät ole menossa juuri sinne, minkä olin maininnut. Jokaikisen asian kanssa sama juttu, koski se sitten vaikka ruokaa tai joulunviettoa tai lapsen leikkejä.

Todella rasittavaa, mutta meilläkin lapset hyviä kavereita...

Eli ap: lakkaa todellakin vertailemasta! Ole rohkeasti omien ratkaisujesi takana äläkä kuvittele, että kaverisi tekee mitään vertailuja teidän välillä, joihin sun täytyisi jotenkin vastata...

Vierailija
8/30 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen vielä jatkaa, että voisiko joku kertoa, miten Windows Phonella saa tänne lähettäessä säilymään kappalejaot???

Vierailija
9/30 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olla kateellinen? Onko toisen onnistuminen sinun epäonnistuminen?

Vierailija
10/30 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä vertaa itseäs muihin. Yleensä kiiltävän kuoren alla on myös jotain mitä sinulla on ja hän sitä tarvisi. Esim sinua hänen ystäväkseen.älä mieti miltä pitäisi näyttää tai mitä pitäisi olla vaan ole tyytyväinen siihen miten sinä ehdit olla lapsesi kanssa senkin ajan kun tämä toinen laittelee ripsiään. :) te olette molemmat ihan yhtä hyviä äitejä

Vierailija
11/30 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin täydellinen?

Täydellinen sellaisen mielestä, jonka mielestä ulkokuori on sama kuin ihminen.

Mielestäni täydellinen ihminen kohtelee muita hyvin.

Vierailija
12/30 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt niele ylpeytesi ja ajattele lapsesi parasta. Edistyneen lapsen seura tekee hyvää omalle lapsellesi.

Vierailija
13/30 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää yksi kaveri, joka aina valittaa työkaverista, joka on niin täydellinen. Ja on vahingon iloinen, jos hänelle käy jotakin huonoa ja jopa sabotoi työkaveria. Ärsyttää kuunnella sellaista. Jos kaveri haluaa myös näyttää hyvältä ja olla hyvä työssään, niin tekisi jotakin asian eteen!!

Vierailija
14/30 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä on valintoja.. Sua varmaan ärsyttää kun kaveri on just sellanen kuin itse haluaisit olla ja se on elävä muistutus siitä että mikään ei estä suakaan olemasta sellainen kuin haluat. Itsekuri on vaikea laji, se on sitä että helpoimman ratkaisun sijaan valitsee sen mitä pitkällä tähtäimellä oikeasti haluaa.

Vierailija
15/30 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, vain sinä itse voit tehdä jotain... Miksi et laihduta? Miksi et harrasta liikontaa? Miksi et jaksa laittaa ripsaria? Sulla on jotain asenneongelmaa, eli katso peililiin, mitä haluat muuttaa, muuta se.

Vierailija
16/30 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on niin inhimillistä ja ymmärrettävää, AP. Toivon, että kuitenkin pystyt toteamaan, että sä nyt olet kateellinen mutta se ei haittaa. Yritä olla vertailematta ja päästä tuon yli. Jos kerran olette kavereita olleet jo aiemmin, asutte lähellä toisianne ja lapsenne viihtyvät toistensa seurassa, olisi tosi hyvä, jos onnistuisit siinä. Välttely kuulostaa pahalta, ja ystävä on tarpeellinen, etenkin tuossa tilanteessa, kotiäitiys voi olla hyvinkin yksinäistä hommaa.

Voit tuntea noin ja tunnustaa kateutesi itsellesi, ehkä hänellekin. Toivottavasti et anna sen vaikuttaa käytökseesi ja väleihinne.

HEsarissa oli kateudesta just kiinnostava juttu; http://www.hs.fi/elama/a1424261050221

Vierailija
17/30 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totuit ajatukseen, että sinä olit upeampi ja siksi tämä uusi tilanne tuntuu niin pahalta, kun kaveri "meni edelle". Sitä helposti alkaa salaa nauttimaan "ylemmyydestä" kaverien suhteen. Nyt sinun täytyy vain hyväksyä uusi tilanne. Yritä keksiä jokin ominaisuus, jossa sinä olet "edellä", jotta ystävän kanssa olo helpottuu.

Itse vastaavissa tilanteissa keksin jonkin asian, jossa olen "parempi" tai "edellä" ja lisäksi sisuunnun ottamaan kaverin "kiinni" siinä ominaisuudessa, jossa olen jäljessä.

Vierailija
18/30 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 11:19"]

Tuo on niin inhimillistä ja ymmärrettävää, AP. Toivon, että kuitenkin pystyt toteamaan, että sä nyt olet kateellinen mutta se ei haittaa. Yritä olla vertailematta ja päästä tuon yli. Jos kerran olette kavereita olleet jo aiemmin, asutte lähellä toisianne ja lapsenne viihtyvät toistensa seurassa, olisi tosi hyvä, jos onnistuisit siinä. Välttely kuulostaa pahalta, ja ystävä on tarpeellinen, etenkin tuossa tilanteessa, kotiäitiys voi olla hyvinkin yksinäistä hommaa.

Voit tuntea noin ja tunnustaa kateutesi itsellesi, ehkä hänellekin. Toivottavasti et anna sen vaikuttaa käytökseesi ja väleihinne.

HEsarissa oli kateudesta just kiinnostava juttu; http://www.hs.fi/elama/a1424261050221

[/quote]

"Ne, joille henkiset arvot ovat tärkeitä, kadehtivat vähemmän."

Joskus vähän häiritsee jotkut tutut ja kaverit, jotka luulevat, että kaikki haluavat ja arvottavat samoja asioita. He ovat kateellisia monista asioista ja monille ihmisille ja luulevat siksi, että kaikki muutkin ovat, vaikka se ei pidä paikkaansa. Joko he eivät ymmärrä, että kaikki muutkin eivät kadehdi heidän kadehtimaansa ihmistä tai sitten luulevat itse saavutettuaan jotakin kaikkien olevan kateellisia puolestaan heille... Sellainen jatkuva vertailu on muutenkin raskasta, tyypillisintä perfektionisteille. 

Vierailija
19/30 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 11:07"]

Nyt niele ylpeytesi ja ajattele lapsesi parasta. Edistyneen lapsen seura tekee hyvää omalle lapsellesi.

[/quote]

Ihana ja samoin ihana tuo ap:n "jälkeenjäänyt menninkäinen" :D.

Koita ap ajatella, että elämässä on erilaisia vaiheita eikä asiat aina ole sitä miltä ne näyttää, siis puolin ja toisin. Sinun kaveri on panostanut tässä elämänvaiheessa joihinkin asioihin, ehkä senkin vuoksi että tunsi olonsa niin huonoksi raskausaikana. Tai ehkä tuo on vain hänelle ominaista ja helppoa. Sulla ja sun lapsella on eri vahvuudet ja eri vaikeudet.

Et voi tietää mitä tulevaisuus tuo, kaverisi panostus on voinut olla fiksua ja kantaa hedelmää tehden taas joistakin muista asioista tulevaisuudessa helpompia, tai se on voinut olla pois jostain tärkeämmästä. Usein me ajatellaan, että kun joku näyttää hyvältä, niin se on läpikotaisin silloin myös hyvää, vaikka näin ei välttämättä ole. Toisella voi olla elämän perustukset kunnossa mutta pintasilaus puuttuu. Et voi tietää etkä verrata. Kaverisi voi jostain syystä tulevaisuudessa tulla niin korkealta alas että joutuu todella taistelemaan päästäkseen edes normaalitasolle, kun sinä taas porskutat tasaisesti eteenpäin. Ei kannata kadehtia toisia, kun ei tiedä mikä heidän tiensä on ollut ja tulee olemaan. Voit keskittyä itseesi ja yrittää itse saada tilanteesta parhaat puolet irti, itseäsi kehittääksesi. Ota kaverilta oppia niissä asioissa, jotka koet itsellesi tärkeäksi, ja sopeuta häneltä oppimasi omaan elämääsi. Älä yritä matkia äläkä tuhlaa aikaasi kadehtimiseen. Ei elämä ole kilpailu.

Vierailija
20/30 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, hyvä ihminen, älä vertaile itseäsi kaveriisi! Sinulla ei ole välttämättä mitään tietoa siitä, miten ystävälläsi oikeasti menee, joten kateus on turhista turhin tunne! Toki se on inhimillistä, olen sitä kokenut itsekin. Elämä on kuitenkin opettanut, etteivät asiat ole aina sitä, miltä ulospäin näyttää. Eräskin superkaunis ja täydellinen ystäväni avautui kerran humalassa minulle, miten hän yrittää kompensoida muita puutteitaan ulkonäöllään... Oli tullut mm. petetyksi miehensä toimesta:( Ei se huoliteltu ulkonäkö ja koti ole merkki onnesta.
.
Yritä kateuden sijaan keskittyä siihen, mikä ITSESSÄSI on hyvää? Oletko hauska, sanavalmis ja rento ystävä? Tai puolestaan kuunteleva ja ymmärtävä yksilö? Ehkä olet erityisen älykäs tai jollakin osa-alueella lahjakas? Kaikista löytyy niitä "kadehdittavia" ominaisuuksia, mutta ei siihen tunteeseen kannata jäädä kiinni. Ole iloinen ystäväsi ominaisuuksista ja mieti, mitä arvokasta itsessäsi on. Onnea matkaan!:)