Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Valitukseen kyllästynyt köyhä äiti antaa elämänhallintavinkkejä

Vierailija
20.02.2015 |

Olen totaalisen väsynyt kuuntelemaan ja lukemaan siitä, miten ihmiset eivät osaa elää palkallaan ja kaikki on surkeaa ja kamalaa ja elämä on turhaa, jos palkka ei ole vähintään 5000€/kk.

Meidän perheeseemme kuuluu 2 aikuista, 4 lasta ja kuukausitulomme ovat nettona yhteensä noin 2000-2500€. Siis kaikkineen, lapsilisät mukaan luettuina. Emme ole köyhiä. Asumme omakotitalossa, lapset saavat harrastaa, meillä on lemmikkejä, 2 autoa, lapset pääsevät laivalle, huvipuistoihin jne., syömme terveellistä kotiruokaa, käymme välillä elokuvissa tai ravintolassa, elämä on hyvää. 

Koska nykymenolla olemme ilmeisesti jonkinlaisia yli-ihmisiä, olen päättänyt neuvoa näitä päivästä toiseen valittajia kanssakulkijoita, jotta hekin voisivat oppia nauttimaan elämästään.

Kysy, niin vastaan!

Kommentit (101)

Vierailija
81/101 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 15:12"][quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 01:01"]

Minkä neuvon antaisit nuorelle pariskunnalle, jolla työt ovat tulevaisuudessa pääkaupunkiseudulla. Pitäisikö meidänkin muuttaa maalle elämään työttömyystuilla, hankkia lapsia rikastumisen toivossa? Vai kannattaisiko kitkutella pääkaupunkiseudulla ja yrittää säästää tonnin vuokran jälkeen asuntolainaa varten samoista nettotuloista kuin teillä on? Silloin olisi mahdollista saafa töitä ja elää niillä.

[/quote]

Ensinnäkin, lapsilla ei rikastu jos heistä vähänkään pitää huolta! Jos tahdotte elää kaupungissa, niin älkää missään nimessä muuttako maalle. (Ja välihuomautuksena, maalle muuttaminen ei tarkoita työttömyyttä. Kyllä täälläkin töitä riittää, ja tietysti mitä enemmän ihmisiä maalle muuttaa, sen enemmän on myös erilaisille palveluille tarvetta =työtä.) Miettikää kuitenkin, onko tuollainen vuokrataso oikeasti välttämätön. Olisiko järkevämpää asua ensin ahtaasti ja huonommalla alueella, ja säästää enemmän omaa kotia varten?

ap
[/quote]

Meillä toinen tekee töitä kotoa, joten kovin pieni asunto ei ole mahdollinen. Asuimme aiemmin pienessä kaksiossa ja riitelimme jatkuvasti. Nyt meillä on kolmio, ja toinen saa keskittyä töihinsä kun ei ole ketään kädenpituuden päässä jatkuvasti. Isoja kaksioita tai kolmioita taas ei yksityisiltä markkinoilta paljonkaan halvemmalla saa, emme nytkään asu edes Helsingissä. Etsimme isompaa asuntoa vuoden, ja meilläoli hakemukset neljän kunnan asuntoihin, vvolle, satolle ja kaikille muillekin mahdollisille. Emme saaneet yhtään asuntotarjousta.

Vierailija
82/101 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 23:23"]

Onko lapsillanne säästötilit?

[/quote]

On, mutta niihin kerätään vain pieniä summia, lähinnä synttärilahjarahoja tms. Jokaisella on alle 2500€.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/101 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 23:25"]

Jääkö teillä yhtään säästöön?

[/quote]

Jää, pieniä summia pahan päivän varalle. Kun tuloja on enemmän, säästöönkin menee enemmän.

ap

Vierailija
84/101 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 23:28"]

Oon opiskelija ja mua ärsyttää kun on joitakin nuoria jotka ei yhtään ajattele mihin käyttävät rahansa. Sit valitetaan ja itketään ku rahat ei riitä kun nuudeleihin (jotka on tosi kalliita) ja on velkaa kun piti saada uusin iphone jne.

[/quote]

Olen täsmälleen samaa mieltä. Vielä enemmän ärsyttää ja ihmetyttää, että tuota samaa jatkavat perheelliset aikuiset!

ap

Vierailija
85/101 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 20:07"]Ap:n vinkit ovat toistaiseksi:

-osta 25 000e talo ja remontoi se 35 000e (missä näitä on koko kansalle?)

-avioidu miehen kanssa joka osaa ja jaksaa korjata tonnin autoja (mistä näitä autoja ja miehiä riittää koko kansalle)

-kasvata itse ruokasi (kaupungissa?)

-kasvata itse kanasi

-ruoki perheesi 200e kuukaudessa

-teetä teinillä töitä jotta se saa edes vaatteita (missä nykysuomessa teini saa töitä?)

-irtisanoudu töistä jotta ehdit kasvattaa ruokasi, hakea vaatteesi kirpparilta ja lämmittää talosi puilla (mistä ne ilmaiset puut tulee?)

-pakko ei ole mitään. 

Minun mielestä ap:n on pakko elää kuten sanoo elävänsä. Muuhun hänellä ei ole, eikä tule olemaan varaa. Ja vielä pisteeksi I:n päälle,hän voisi kertoa mikä on se meille kaikille mahdollinen työ minne vain mennään kun nuorin lapsi menee kouluun. Ehkä ap ei lue tai kuuntle uutisia.
[/quote]Lisätään tähän vielä että ap:n ilmoittamat tulot eivät olleet todelliset koska hankintoja on tehty silloin kun oli vielä kahdet tulot ja lisäksi nostaa välillä yrityksestään rahaa.

Vierailija
86/101 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 23:28"]

Millä paikkakunnalla asutte? Minä vuonna talonne on valmistunut? Tuleeko isoja remontteja?

[/quote]

Asumme pienellä paikkakunnalla. Talo on valmistunut 1900, laajennettu 1970, täysin peruskorjattu ja laajennettu 2000-luvulla. Isoja remontteja ei ole tulossa, ehdimme säästämään niihin kun asuntolaina on kohta maksettu pois eikä toivottavasti tarvi ottaa lainaa enää ikinä.

ap

Vierailija
87/101 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 23:29"]

Onko asuntolainaa?

[/quote]

Asuntolainaa on noin 1-2 vuotta jäljellä.

ap

Vierailija
88/101 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ap on ostanut asunnon sellaisella hinnalla, joka Etelä-Suomessa riittää hädin tuskin omakotitalon käsirahaksi. Vaikea kuvitella, että sellaisella paikkakunnalla olisi mitään töitä usille tulokkaille. Ei ainakaan koulutetuille.

Joillekin tosiaan niitä töitä on vain pääkaupunkiseudulla, joten satojen kilometrien päähän muuttaminen ei oke ratkaisu. Silloin asumisesta joutuu maksamaan paljon, joten kyllä niitä kuluja täälläkin saa miettiä. Ei vaan kerrostaloasunnossa kaikki kasvimaat oikrin kukosta. En usko, että tämä ketju olisi tarjonnut kenellekään yhtään oikeaa vinkkiä, jota ihmiset eivät olisi ilmankin tajunneet.

Ihmettelen muuten vielä, että miten 60 tonnin lainan maksuun on voinut mennä yli 15 vuotta? Sehän on ihan järjetöntä rahankäyttöä, viiden vuoden laina-ajalla kuukausierä ei olisi sanottavasti suurempi, sen jälkeen olette vain maksanut pankille turhia korkoja.

Vierailija
89/101 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 23:30"]

Kerro hyviä ruokia joita saa tehtyä halvalla? Asutteko kaukana pääkaupunkiseudusta? Oletko kotiäiti? Viljeletkö omat vihannekset?

[/quote]

Listaan ruokia kohta (tai huomenna) tarkemmin. Asumme kaukana pääkaupunkiseudulta. Olen kotiäiti sanan varsinaisessa merkityksessä, eli en saa kotihoidontukea enkä ole myöskään töissä/työtön.

ap

Vierailija
90/101 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 23:30"]

Kerro hyviä ruokia joita saa tehtyä halvalla? Asutteko kaukana pääkaupunkiseudusta? Oletko kotiäiti? Viljeletkö omat vihannekset?

[/quote]

Viimeinen unohtui, viljelen paljon vihanneksia, meillä on iso puutarha ja kerään myös luonnosta marjoja ja sieniä jne. Myös kananmunat tulevat omilta kanoilta.

ap

Vierailija
91/101 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 23:33"]

Miksi teillä on noin surkeat tulot, jos teillä muka menee niin hyvin ja elämänhallinta on kohdallaan...? Minusta ei ole.

[/quote]

Onko elämänhallintaa vain suurten omaisuuksien hankkiminen..? Me olemme rakentaneet omanlaisemme elämän niin, että olemme onnellisia, tulot vastaavat menoja ja säästöönkin riittää vähän. Minusta se osoittaa hyvää elämänhallintaa.

ap

Vierailija
92/101 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä ovat mielestäsi kolme pääasiaa rahankäytössänne, missä teette toisin kuin useimmat suomalaiset?

Vierailija
93/101 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 23:34"]

Määrittele terveellinen kotiruoka, se kun on aika laaja käsite.

[/quote]

Paljon kasviksia ja kasvisruokaa, mahdollisimman vähän käsiteltyjä raaka-aineita (lisäaineet, rasvattomat, makeutusaineet jne.), luomua, lähiruokaa. Toki esim. voin käyttö ei monien mielestä kuulu terveelliseen ruokavalioon, meillä kuitenkin kuuluu.

ap

Vierailija
94/101 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ratkaiset yhtälön, kun on pakko asua pk-seudulla opintojen ja puolison työn takia. Vuokra vie tonnin kuussa, kuukausiliput satasen, pakolliset puhelinpaketit ja tietokone 60 e, lasten päivähoito ja ip-kerhot kolme sataa.

Elämiseen jää siis noin viisi sataa kuussa, ja siitä pitäisi maksaa kaikki, terveydenhoidosta vakuutuksiin, ruuasta vaatteisiin. Miehellä vielä uhkaa yt:t. 

Olen vissiin sitten uusavuton, kun valitan, että tiukille menee. Viidestä huntista ei noiden elämiseen menevien jälkeen jää mitään säästöön, vaikka ruuat tehdään itse halvimmista raaka-aineista, vaatteet kerjätään sukulaisilta tai ostetaan kirpparilta. Saati että olisi varaa ostaa oma asunto ja auto.

mä sanoisin ap:lle, että sun "salaisuus" on pure and simple asuminen perähikiällä. Asuminen on se suurin kuluerä, eikä siitä välttämättä voi millään niistää.

Vierailija
95/101 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten teillä oikeasti riittää 2000-2500e nettotulot elättämään 6 ihmisen perheen, vaikka asuisitte miten syrjässä? Lapset oletettavasti on vielä pieniä, mutta ei mene millään mun järkeen että oikeasti elätte tuolla rahalla. Joo, tiedän että vaatteet ja muut saa kirppareilta ja itse kasvattamalla saa lisää ruokaa pöytään. Mutta eikö asuntolaina ( oletettavasti sitäkin on), autojen vakuutukset, sähkö, ruokaa on varmaan ostettava myös kaupasta, lasten harrastukset (?), lemmikit..oikeastiko riittää tuo 2000-2500e/kk?

Vierailija
96/101 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 00:06"]

Mitkä ovat mielestäsi kolme pääasiaa rahankäytössänne, missä teette toisin kuin useimmat suomalaiset?

[/quote]

- Eläminen tulojen mukaan. Ei lainoja, vippejä tai kulutusluottoja, vaan jos jotain on pakko saada, siihen säästetään.

- "Pakosta" luopuminen. Oikeasti juuri mitään ei ole elämässä pakko tehdä juuri tietyllä tapaa, vaan se on omassa päässämme tai muiden suusta tullut harha. Kun oppii luopumaan tästä, elämä muuttuu radikaalisti.

- Luonto. Muut menevät kylpylään tai ulkomaille, me rentoudumme metsässä tai meressä. Luonnossa on ihan valtavasti ruokaa, liikuntaa ja harrastuksia täysin ilmaiseksi, kunhan vaan rohkaistuu ja opettelee.

ap

Vierailija
97/101 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 00:08"]

Miten ratkaiset yhtälön, kun on pakko asua pk-seudulla opintojen ja puolison työn takia. Vuokra vie tonnin kuussa, kuukausiliput satasen, pakolliset puhelinpaketit ja tietokone 60 e, lasten päivähoito ja ip-kerhot kolme sataa.

Elämiseen jää siis noin viisi sataa kuussa, ja siitä pitäisi maksaa kaikki, terveydenhoidosta vakuutuksiin, ruuasta vaatteisiin. Miehellä vielä uhkaa yt:t. 

Olen vissiin sitten uusavuton, kun valitan, että tiukille menee. Viidestä huntista ei noiden elämiseen menevien jälkeen jää mitään säästöön, vaikka ruuat tehdään itse halvimmista raaka-aineista, vaatteet kerjätään sukulaisilta tai ostetaan kirpparilta. Saati että olisi varaa ostaa oma asunto ja auto.

mä sanoisin ap:lle, että sun "salaisuus" on pure and simple asuminen perähikiällä. Asuminen on se suurin kuluerä, eikä siitä välttämättä voi millään niistää.

[/quote]

Eihän se ole edes mikään salaisuus!

Pointti on juurikin tuo "pakosta" luopuminen. Mikään ei oikeasti pakota teitä asumaan juuri siellä ja elämään kuten elätte, vaan se on teidän oma valintanne. Jos tilanne on oikeasti noin tiukka, miksi ette muuta perähikiälle ja hanki pienipalkkaista työtä toiselle? Eläisitte perähikiällä paremmin jo pelkillä työttömyystuilla!

Eihän tuollaiseen yhtälöön tietenkään ole mitään taikasauvan heilautuksella tulevaa ratkaisua, joko elätte noin tai sitten mietitte elämänne uudelleen. Työn ja opiskelun voi lopettaa, jos ne uhkaavat koko perheen hyvinvointia. Töitä ja opiskeluja voi tehdä myös muualla kuin suurissa kaupungeissa.

Jos ei ole valmis muuttamaan elämäänsä, on hyödytöntä valittaakaan.

ap

Vierailija
98/101 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 00:23"]

Miten teillä oikeasti riittää 2000-2500e nettotulot elättämään 6 ihmisen perheen, vaikka asuisitte miten syrjässä? Lapset oletettavasti on vielä pieniä, mutta ei mene millään mun järkeen että oikeasti elätte tuolla rahalla. Joo, tiedän että vaatteet ja muut saa kirppareilta ja itse kasvattamalla saa lisää ruokaa pöytään. Mutta eikö asuntolaina ( oletettavasti sitäkin on), autojen vakuutukset, sähkö, ruokaa on varmaan ostettava myös kaupasta, lasten harrastukset (?), lemmikit..oikeastiko riittää tuo 2000-2500e/kk?

[/quote]

Kyllä se riittää, kun opettelee käyttämään vain sen verran kuin käytettävissä on.

Asuntolainan kuukausierä on pieni ja lainaa otettiin vain niin paljon kuin oli täysin pakko, puulämmitys säästää sähköä paljon, olen kotona joten ei hoitomaksuja pienimmistä lapsista eikä koululaisilla ip-kerhoja, ruokakulut ovat edulliset, emme shoppaile, sisusta tai käytä juurikaan viihde-elektroniikkaa. Lapset ovat 4-14-vuotiaita.

ap

Vierailija
99/101 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole valmis muuttamaan elämäänsä, on hyödytöntä valittaakaan. Tuohon lauseeseen kiteytyy kaikki.Simppeliä vai onko sittenkään?

Vierailija
100/101 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä niitä töitä löytää? Olen jo pari vuotta seurannut työllisyystilannetta maaseudulla, n. 200km:n säteellä suvustani. Sellaisia työpaikkoja, joihin minä tai mieheni olisimme päteviä, ei ole juuri näkynyt. Me muuttaisimme sinne riemusta kiljuen edulliseen omakotitaloon, mutta työttömäksi muuttaminen ei ole vaihtoehto. Emmekä siis etsi koulutusta vastaavaa työtä, vaan työtä, johon olisimme edes jotenkin päteviä.

Tosin. Yrittäjiksi meistä ei kumpikaan alkaisi, varsinkaan maalle.