Valitukseen kyllästynyt köyhä äiti antaa elämänhallintavinkkejä
Olen totaalisen väsynyt kuuntelemaan ja lukemaan siitä, miten ihmiset eivät osaa elää palkallaan ja kaikki on surkeaa ja kamalaa ja elämä on turhaa, jos palkka ei ole vähintään 5000€/kk.
Meidän perheeseemme kuuluu 2 aikuista, 4 lasta ja kuukausitulomme ovat nettona yhteensä noin 2000-2500€. Siis kaikkineen, lapsilisät mukaan luettuina. Emme ole köyhiä. Asumme omakotitalossa, lapset saavat harrastaa, meillä on lemmikkejä, 2 autoa, lapset pääsevät laivalle, huvipuistoihin jne., syömme terveellistä kotiruokaa, käymme välillä elokuvissa tai ravintolassa, elämä on hyvää.
Koska nykymenolla olemme ilmeisesti jonkinlaisia yli-ihmisiä, olen päättänyt neuvoa näitä päivästä toiseen valittajia kanssakulkijoita, jotta hekin voisivat oppia nauttimaan elämästään.
Kysy, niin vastaan!
Kommentit (101)
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 09:25"]
Onko ap:lla itsellään tuloja?
[/quote]
Minulla on pieniä tuloja (toisinaan ei lainkaan, toisinaan max muutaman satasen), tällä hetkellä yrittäminen on jätetty tarkoituksella syrjään. Kun nuorinkin menee kouluun, aloitan taas työt täysimittaisesti.
ap
Asumiskulut ratkaisevat.
Pikaisella oikotien haulla näyttää, että Lahdessa 100-222m2 omakotitalot maksavat 100 000 - 250 000. Siilinjärvellä 150 000 - 300 000. Helsingissä 250 000 - 14 000 000.
Että eri tavalla jää rahaa säästöön jos on 175 000€:n velka (Lahden asuntojen keski-arvo) kuin 600 000€:n.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 10:39"]
Ap n elämä onnistuu jos ei ole kunnianhimoa=äö. Itse ainakin haluan älyllisesti haastavan työn ja mahdollisuuksia elämässä. Kotona nyhjääminen, ei . Sellaista mallia en halua antaa lapsilleni. Ja kyllä meilläkin eletään rahan kanssa järkevästi, mutta niin että töissä käydään ja lapsille tarjotaan mahdollisuuksia käydä monenlaisissa harrastuksissa ( partiota, musiikkia, uintia, talvilajeja yms)
[/quote]
Harmi, jos tämä aihe satuttaa sinua niin, että koet tarvetta ilkeillä. Kuten sanottu, lapsillamme on harrastuksia, sekä maksullisia että maksuttomia.
ap
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 11:42"]
Ap, etkö ole huolissasi eläkkeestäsi? Itse en voisi elää täysin riippuvaisena puolisoni tuloista. Mitä vain voi tapahtua, mies lähtee 60-kymppisenä nuoremman matkaan kuten kummitädilleni kävi.
[/quote]
En ole. Minimieläkekin on enemmän, kuin mitä nyt kulutan kuukaudessa. Elämäntilanteet eivät myöskään ole pysyviä. Olen ollut töissä, ja jatkan töitäni kun lapset ovat isompia. Lisäksi omistan puolet omaisuudestamme.
ap
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 12:27"]
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 00:01"]
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 23:30"]
Kerro hyviä ruokia joita saa tehtyä halvalla? Asutteko kaukana pääkaupunkiseudusta? Oletko kotiäiti? Viljeletkö omat vihannekset?
[/quote]
Viimeinen unohtui, viljelen paljon vihanneksia, meillä on iso puutarha ja kerään myös luonnosta marjoja ja sieniä jne. Myös kananmunat tulevat omilta kanoilta.
ap
[/quote]
Tajuatko, että kaikilla ei voi olla kanalaa ja kasvimaata? Lisäksi asuntojen hinnat pk-seudulla on todella korkeita.
Sinänsä en puolustele köyhyydestä (turhaan) valittavia. Itsekin olen saanut asuntoa varteen säästettyä € 1700 nettotuloistani ja nyt olen muuttamassa omistusasuntoon. Osaan elää säästeliäästi (mm. ei lehtitilauksia, pieni puhelinlasku, ei valmisruokia tai työpaikkaruokalassa syömistä, ei kalliita harrastuksia, ei autoa, ei lemmikkejä, ei tupakointia, alkoholinkäyttö minimissä jne.)
[/quote]
Tottakai tajuan! Ei ole tarkoituskaan, että kaikki hylkäävät elämänsä ja alkavat seuraamaan minua. En minä yritä olla mikään Jumala! Koko ketjun idea onkin kannustaa köyhyydestä valittavia miettimään, miten voisivat itse tilanteeseen vaikuttaa. Pk-seudulla asuminen ei ole mikään elinehto, jos omat tulot eivät riitä hyvään elämään siellä, aina voi muuttaa myös muualle.
ap
Ap ei sitten viitsi vastata kysymyksiin.nro 60
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 12:53"]
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 12:35"]
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 10:39"]
Ap n elämä onnistuu jos ei ole kunnianhimoa=äö. Itse ainakin haluan älyllisesti haastavan työn ja mahdollisuuksia elämässä. Kotona nyhjääminen, ei . Sellaista mallia en halua antaa lapsilleni. Ja kyllä meilläkin eletään rahan kanssa järkevästi, mutta niin että töissä käydään ja lapsille tarjotaan mahdollisuuksia käydä monenlaisissa harrastuksissa ( partiota, musiikkia, uintia, talvilajeja yms)
[/quote]
LOL @ kunnianhimo.
Eikö ihmiset tajua millaisia myötähäpeän tunteita aiheuttaa kun tavallisessa palkkatyössä käyvät mammat jauhavat jostain kunnianhimosta? Tiedän, olet varmaankin lukenut aiheesta jostain amerikkalaisesta self help -oppaasta, mutta kuulostaa se hölmöltä silti.
[/quote]
Jaa, no minusta kiitettävää kunninhimoa osoittaa jo ihan sekin, että haluaa tienata oman leipänsä ihan tavallisessa työssä itse, ei siihen mitään Koneen pääjohtajuutta tarvita. Tämä arvo tuntuu suomalaisesta yhteiskunnasta lähes tyystin kadonneen? Ei se itsensä elättäminen aina niin helppoa ole, ei pieni- eikä suurituloisellakaan. Ap nautiskelee nyt perähikiällä lapsitehtailusta, ja eläkkeellä hän nauttii meidän työssäkäyvien maksamasta takuueläkkeestä. Itse en kehtaisi.
En ole hän jota lainasit.
[/quote]
Mitä ihmettä, oletko lukenut lainkaan vastauksiani? En saa yhteiskunnalta mitään tukia (paitsi lapsilisät, jota maksetaan ihan kaikille lapsille Suomessa). Elämme työstä saamallamme palkalla. Ainut ero on siinä, että me emme tarvitse isoa palkkaa elämiseen, sillä olemme järjestäneet asiamme niin. Ja todellakin teemme erittäin paljon työtä elämisemme eteen, vaikka sitä työtä ei toimistossa istuen tehdäkään!
Lisäksi olen ollut töissä tienaamassa eläkettä, ja tulen olemaan myös viimeisenkin lapsen mentyä kouluun. Älä siis huoli, en ole pyrkimässä sinun rahapussillesi.
ap
Oon opiskelija ja mua ärsyttää kun on joitakin nuoria jotka ei yhtään ajattele mihin käyttävät rahansa. Sit valitetaan ja itketään ku rahat ei riitä kun nuudeleihin (jotka on tosi kalliita) ja on velkaa kun piti saada uusin iphone jne.
Millä paikkakunnalla asutte? Minä vuonna talonne on valmistunut? Tuleeko isoja remontteja?
Kerro hyviä ruokia joita saa tehtyä halvalla?
Asutteko kaukana pääkaupunkiseudusta?
Oletko kotiäiti?
Viljeletkö omat vihannekset?
Aikoinaan myös meillä sama tilanne kuin ap:lla eli 2 aik.ja 4lasta, omakotitalo jne ja rahat saatiin riittämään.
onko totta että ärsyttäminen ,särkeminen ja uhittelu tuovat onnea ja kenties hyvän miehen.?
ja ennekaikkea onko se hyvä mies tämän jälkeen hyvä. entäpä jos tämäkin silloin harkitsisi toimenpiteitä? uhittelu muilla miehillä ei poistaisi häirintää. :(
näin tekee mm. naapuri joka yrittää rikkoa naapurinsa välit johnkin toiseen.
hami4
Miksi teillä on noin surkeat tulot, jos teillä muka menee niin hyvin ja elämänhallinta on kohdallaan...? Minusta ei ole.
Määrittele terveellinen kotiruoka, se kun on aika laaja käsite.
te muuten tunnutte pärjäävän noilla tienesteillä ja olette onnellisia.
hami4
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 09:22"]
Matkustelu (ulkomailla)? Hyvin syöminen? Ulkona syöminen? Sisustaminen? Vakuutukset? Lainamäärä/vuokra pääkaupunkiseudulla?
Ei noilla tuloilla kyllä pääse lähellekään minun haluamaani elintasoa. Mutta enpä ole valittanutkaan, tulomme on huomattavan paljon suuremmat vaikka olen kotona.
[/quote]
Näihin löytyykin jo vastaukset edeltä. Eikä ole tarkoituskaan edes pyrkiä sinun haluamaasi elintasoon, vaan antaa ajattelemisen aihetta köyhyyttä valittaville.
ap