Valitukseen kyllästynyt köyhä äiti antaa elämänhallintavinkkejä
Olen totaalisen väsynyt kuuntelemaan ja lukemaan siitä, miten ihmiset eivät osaa elää palkallaan ja kaikki on surkeaa ja kamalaa ja elämä on turhaa, jos palkka ei ole vähintään 5000€/kk.
Meidän perheeseemme kuuluu 2 aikuista, 4 lasta ja kuukausitulomme ovat nettona yhteensä noin 2000-2500€. Siis kaikkineen, lapsilisät mukaan luettuina. Emme ole köyhiä. Asumme omakotitalossa, lapset saavat harrastaa, meillä on lemmikkejä, 2 autoa, lapset pääsevät laivalle, huvipuistoihin jne., syömme terveellistä kotiruokaa, käymme välillä elokuvissa tai ravintolassa, elämä on hyvää.
Koska nykymenolla olemme ilmeisesti jonkinlaisia yli-ihmisiä, olen päättänyt neuvoa näitä päivästä toiseen valittajia kanssakulkijoita, jotta hekin voisivat oppia nauttimaan elämästään.
Kysy, niin vastaan!
Kommentit (101)
Ap n elämä onnistuu jos ei ole kunnianhimoa=äö. Itse ainakin haluan älyllisesti haastavan työn ja mahdollisuuksia elämässä. Kotona nyhjääminen, ei . Sellaista mallia en halua antaa lapsilleni. Ja kyllä meilläkin eletään rahan kanssa järkevästi, mutta niin että töissä käydään ja lapsille tarjotaan mahdollisuuksia käydä monenlaisissa harrastuksissa ( partiota, musiikkia, uintia, talvilajeja yms)
Ap, etkö ole huolissasi eläkkeestäsi? Itse en voisi elää täysin riippuvaisena puolisoni tuloista. Mitä vain voi tapahtua, mies lähtee 60-kymppisenä nuoremman matkaan kuten kummitädilleni kävi.
voitko yksilöidä menosi meille niin näemme mistä menonne koostuu?
minkä kokosella paikkakunnalla asut ja mitä maksaa autojen ylläpitäminen hankinta ja käyttöveroineen?
minä en voi sairauden takia helposti liikkua julkisilla ja auto on kallis ja sitä pitää myös pystyä ajamaan. Ilman julkisia on riippuvainen autosta, ja sen joutuu välillä viemään remonttiin ja sinkulla ei oo vara autoa.ja sen vuoksi helsingistä pois ei ole yksinkertaista vaikka taloudellisesti asunnot muualla halvempia ovatkin esim radanvarressa.toki turku ja tamperekin on .kaupungin vaihtaminen ei ole psyykkisesti helppoa. sinkku on myös eri tavalla riippuvainen kaupungin ihmissuhteista kuin perheellinen jolle seuraa löytyy kotoakin.kun on kaupungissa syntynyt ja kasvanut voisi olla vaikeaa sopeutua pienempään kaupunkiin. minä asun kaupungin vuokra asunnossa ja jos siitä luovun niin takaisin en pääse kun jonossa on 27000 ja vain 5 % saa asunnon.omistusasunto tulee minusta halvemmaksi kuin mikä hyvänsä vuokra asunto.kaupungisat saa myös hyvin kaikenlaisia palveluja.sinänsä on ihan tavallista muuttaa pois helsingistä/ pääkaupunkiseudulta asuntojen kalleuden takia.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 16:54"]
En usko että kaikki tuo onnistuu ilman perintöjä tai säästöjä tai aiemmin hankittua/saatua omaisuutta.
[/quote]Ei mustakaan , laskelma selventäisi.Auton korjaaminen itse on halpaa ja sillon voi ostaa halvan auton eikä autolla ole pakko ajaa paljoa.mutta sinkku työttömänä perähikiällä ei kuulosta realistiselta.Kaupungissa säästyy auton kulut.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 15:53"]
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 15:47"]
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 12:59"]
Paljonko ap otti aikoinaan asuntolainaa?monessako vuodessa se maksoi takaisin?mikä kuukausierä?
[/quote]
Otimme lainaa 15v. sitten noin 60 000€ ja kohta se on maksettu pois. Kuukausierät on pidetty tarkoituksella pieninä.
ap
[/quote]
Asutte varmasti Lapissa tms koska muualta ei noin halvalla remontoitua ja isoa taloa saa.
[/quote]
Asumme Länsi-Suomessa. Ja talomme ei todellakaan ole iso, eikä se ollut remontoitu kun ostimme sen. Neliöitä on edelleen kahden laajennuksen jälkeenkin alle 110, ja talon myyntihinta oli aikanaan noin 25 000. Remontoimme talon itse.
ap
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 16:05"]
Miten teidän hyvinvoivassa perheessä voi olla KÖYHÄ äiti, selitäpä tämä.
[/quote]
En keksinyt parempaakaan otsikkoa, joten päädyin tuollaiseen hieman provosoivaan joka kuitenkin mielestäni kuvastaa mitä ketju käsittelee. En ole omasta mielestäni köyhä, mutta varmasti moni meitä pitää köyhinä.
ap
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 16:54"]
En usko että kaikki tuo onnistuu ilman perintöjä tai säästöjä tai aiemmin hankittua/saatua omaisuutta.
[/quote]
Emme ole saaneet (emmekä näillä näkymin tule saamaankaan) perintöä. Aiemmin hankittua omaisuuttakaan ei ole, remonttirahaa oli hieman (muistaakseni alle 10 000€) säästössä ennen talon ostoa. Tämä onnistuu kyllä, kun tyytyy vähään ja tekee paljon itse.
ap
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 00:01"]
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 23:30"]
Kerro hyviä ruokia joita saa tehtyä halvalla? Asutteko kaukana pääkaupunkiseudusta? Oletko kotiäiti? Viljeletkö omat vihannekset?
[/quote]
Viimeinen unohtui, viljelen paljon vihanneksia, meillä on iso puutarha ja kerään myös luonnosta marjoja ja sieniä jne. Myös kananmunat tulevat omilta kanoilta.
ap
[/quote]
Tajuatko, että kaikilla ei voi olla kanalaa ja kasvimaata? Lisäksi asuntojen hinnat pk-seudulla on todella korkeita.
Sinänsä en puolustele köyhyydestä (turhaan) valittavia. Itsekin olen saanut asuntoa varteen säästettyä € 1700 nettotuloistani ja nyt olen muuttamassa omistusasuntoon. Osaan elää säästeliäästi (mm. ei lehtitilauksia, pieni puhelinlasku, ei valmisruokia tai työpaikkaruokalassa syömistä, ei kalliita harrastuksia, ei autoa, ei lemmikkejä, ei tupakointia, alkoholinkäyttö minimissä jne.)
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 10:39"]
Ap n elämä onnistuu jos ei ole kunnianhimoa=äö. Itse ainakin haluan älyllisesti haastavan työn ja mahdollisuuksia elämässä. Kotona nyhjääminen, ei . Sellaista mallia en halua antaa lapsilleni. Ja kyllä meilläkin eletään rahan kanssa järkevästi, mutta niin että töissä käydään ja lapsille tarjotaan mahdollisuuksia käydä monenlaisissa harrastuksissa ( partiota, musiikkia, uintia, talvilajeja yms)
[/quote]
LOL @ kunnianhimo.
Eikö ihmiset tajua millaisia myötähäpeän tunteita aiheuttaa kun tavallisessa palkkatyössä käyvät mammat jauhavat jostain kunnianhimosta? Tiedän, olet varmaankin lukenut aiheesta jostain amerikkalaisesta self help -oppaasta, mutta kuulostaa se hölmöltä silti.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 19:17"]
voitko yksilöidä menosi meille niin näemme mistä menonne koostuu?
minkä kokosella paikkakunnalla asut ja mitä maksaa autojen ylläpitäminen hankinta ja käyttöveroineen?
minä en voi sairauden takia helposti liikkua julkisilla ja auto on kallis ja sitä pitää myös pystyä ajamaan. Ilman julkisia on riippuvainen autosta, ja sen joutuu välillä viemään remonttiin ja sinkulla ei oo vara autoa.ja sen vuoksi helsingistä pois ei ole yksinkertaista vaikka taloudellisesti asunnot muualla halvempia ovatkin esim radanvarressa.toki turku ja tamperekin on .kaupungin vaihtaminen ei ole psyykkisesti helppoa. sinkku on myös eri tavalla riippuvainen kaupungin ihmissuhteista kuin perheellinen jolle seuraa löytyy kotoakin.kun on kaupungissa syntynyt ja kasvanut voisi olla vaikeaa sopeutua pienempään kaupunkiin. minä asun kaupungin vuokra asunnossa ja jos siitä luovun niin takaisin en pääse kun jonossa on 27000 ja vain 5 % saa asunnon.omistusasunto tulee minusta halvemmaksi kuin mikä hyvänsä vuokra asunto.kaupungisat saa myös hyvin kaikenlaisia palveluja.sinänsä on ihan tavallista muuttaa pois helsingistä/ pääkaupunkiseudulta asuntojen kalleuden takia.
[/quote]
En valitettavasti halua omia menojamme sen tarkemmin yksilöidä (asuntolainasta kerroin jo edellä), koska en näe että niillä olisi tämän asian kannalta merkittävää hyötyä. Melko varmasti ne kerrottuani keskustelu menisi juupas-eipäs vänkäämiseksi. On asian kannalta ihan sama mihin käytämme rahamme, jos kuitenkin pysymme elossa ja tyytyväisinä.
Autot ovat arvoltaan noin tonnin ja helposti korjattavia + niihin löytyy varaosia romuttamoilta. Tarvittaessa pärjäämme vain yhdelläkin autolla.
Asuinpaikkamme on pieni maalaiskunta.
Olet ihan oikeassa noista asuntoasioista ja sosiaalisista suhteista, ymmärrän kyllä ettei muuttaminen halvemman elämän perässä ole ihan yksinkertainen juttu. Paljon merkitsee myös se, että me olemme kaikki terveitä eikä elämä ole tuonut kovin pahoja vastoinkäymisiä.
ap
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 12:35"][quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 10:39"]
[/quote]
LOL @ kunnianhimo.
Eikö ihmiset tajua millaisia myötähäpeän tunteita aiheuttaa kun tavallisessa palkkatyössä käyvät mammat jauhavat jostain kunnianhimosta? Tiedän, olet varmaankin lukenut aiheesta jostain amerikkalaisesta self help -oppaasta, mutta kuulostaa se hölmöltä silti.
[/quote]
Mutta onneksi on korkea äö.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 09:22"][quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 00:08"]Miten ratkaiset yhtälön, kun on pakko asua pk-seudulla opintojen ja puolison työn takia. Vuokra vie tonnin kuussa, kuukausiliput satasen, pakolliset puhelinpaketit ja tietokone 60 e, lasten päivähoito ja ip-kerhot kolme sataa.
Elämiseen jää siis noin viisi sataa kuussa, ja siitä pitäisi maksaa kaikki, terveydenhoidosta vakuutuksiin, ruuasta vaatteisiin. Miehellä vielä uhkaa yt:t.
Olen vissiin sitten uusavuton, kun valitan, että tiukille menee. Viidestä huntista ei noiden elämiseen menevien jälkeen jää mitään säästöön, vaikka ruuat tehdään itse halvimmista raaka-aineista, vaatteet kerjätään sukulaisilta tai ostetaan kirpparilta. Saati että olisi varaa ostaa oma asunto ja auto.
mä sanoisin ap:lle, että sun "salaisuus" on pure and simple asuminen perähikiällä. Asuminen on se suurin kuluerä, eikä siitä välttämättä voi millään niistää.
[/quote]
En ole ap, mutta miksi asutte noin kalliissa asunnossa? On pk-seudulla halvempiakin. Asukaa yksiössä tai kaksiossa ja saatte ehkä säästöönkin jotain.
[/quote]
Siis lasten kanssa yksiöön? No way! Ei se muuttaminenkaan suju lasten kanssa "noin vaan". Tonnin perheasunto on pk-seudulla vielä edukas!
Näyttäkää, mistä niitä halpoja vuokra-asuntoja Helsingistä löytyy...ei lapsiperheellinen voi muuttaa yksiöön tai kaksioon, jos perheen koko vakkaristi on yli 3hlöä.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 12:35"]
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 10:39"]
[/quote]
LOL @ kunnianhimo.
[/quote]
Jaa, no minusta kiitettävää kunninhimoa osoittaa jo ihan sekin, että haluaa tienata oman leipänsä ihan tavallisessa työssä itse, ei siihen mitään Koneen pääjohtajuutta tarvita. Tämä arvo tuntuu suomalaisesta yhteiskunnasta lähes tyystin kadonneen? Ei se itsensä elättäminen aina niin helppoa ole, ei pieni- eikä suurituloisellakaan. Ap nautiskelee nyt perähikiällä lapsitehtailusta, ja eläkkeellä hän nauttii meidän työssäkäyvien maksamasta takuueläkkeestä. Itse en kehtaisi.
En ole hän jota lainasit.
No nyt kiitos niitä vinkkejä miten eteläisemmästä Suomesta saa noilla tuloilla omakotitalon, kaksi toimivaa auto, ravintolasyömisiä ja muuta mukavaa. Ja huomaathan ap, etten nyt puhu edes pääkaupunkiseudusta.
Me asumme Helsingissä ja mukavassa kolmiossa vuokra 1090e. Itse en haluaisi asua maalla, enkä omakotitalossa. Kaikille se ei ole ratkaisu. Asumme lähiössä, emmekä tarvi autoa eikä bussilippuja, koska kaikki palvelut on lähellä. Olen hoitovapaalla tällä hetkellä ja jatkan töitä perhepäivähoitajana, kun lapsi on lähemmäs 3. Tällöin ei mene hoitomaksuja ja myöhemminkin saa olla kotona lapsen koulupäivän jälkeen. Isommat lapset koululaisia ja harrastavat 4h kerhoa. Ihan hyvin pärjäämme, rahaa jää säästöönkin.En tilaa lehtiä kotiin ja kirjat kirjastosta. Oma harrastus lenkkeily = ilmainen. Mies ajaa bussia ja kulkee työmatkat pyörällä tai kävellen, koska varikolle lyhkäinen matka.
Meidän tulot siis yhtensä 2800-3300e/kk riippuen miehen vuoroista töissä. Ihan hyvin pärjäämme rahallisesti, olen tyytyväinen. Tänäänkin löysin kaikille kolmelle lapselle lenkkarit 5e, oikea hinta 50e, kolmet lenkkarit siis yhteensä 15e. Eli ostan tarjouksesta ja kirpparilta. Ulkomaille reissataan kerran vuodessa, sen lisäksi kotimaan matkailut sukulaisten luo. Käydään myös joskus syömässä/kahvilla. Enemmän ollaan kotona ja ulkoillaan yms.
Paljonko ap otti aikoinaan asuntolainaa?monessako vuodessa se maksoi takaisin?mikä kuukausierä?
Okei ap. Minä taas en halua että lapseni kulkevat sen näköisinä että vaatteet on saatu ilmaislahjoituksena seurakunnan kirpparilta. Haluan asua isommassa asunnossa jossa on tilaa kaikille. Haluan toimivan auton, en sellaista jota rassataan harva se viikko. Haluan että kotini on kaunis, sellainen josta pidän, haluan viihtyä siellä. Haluan käyttää aikani muutenkin kuin porkkanamaata kitkemässä. Haluan että teinini tekee muutakin vapaa-ajallaan kuin jakaa lehtiä klo 16-20 jotta saa tienattua 20e kuukaudessa. Tosin teillä siellähän 14v, työllistyy jo vaikka kunnajohtajan sijaiseksi kesäisin.
Haluan elämältäni muutakin kuin nuukailua, halvemman vaihtoehdon etsintää ja kotinurkissa olemista. Luonto, kirpparisuksilla hiihtämien on ok, mutta luojan kiitos minualla, ja perheelläni on vaihtoehtojakin.
Ja tiedän mitä on peient tulotm perheemme on elänyt vaihetta jossa 2 aikuisen ja 4 lapsen nettotulot olivat lapsilisineen 2100e kuukaudessa, tästä on aikaa n. 6 vuotta. En todellakaan ollut silloin tyytyväinen ja elämästäni onnelllinen. Väittävät mitä tahansa, niin raha takaa myös onnea ja tyytyväisyyttä.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 23:28"]Oon opiskelija ja mua ärsyttää kun on joitakin nuoria jotka ei yhtään ajattele mihin käyttävät rahansa. Sit valitetaan ja itketään ku rahat ei riitä kun nuudeleihin (jotka on tosi kalliita) ja on velkaa kun piti saada uusin iphone jne.
[/quote]
Komppi. Itsekkin opiskelen ja laskujen yms jälkeen jää 70-80e/kk ruokaan, vaatteisiin ja kaikkeen ylimääräiseen ja siitä huolimatta sään joka kk vähintään 20e säästöön pahan päivän varalle.
Kaverit eivät voi ymmärtää, koska niillä on porukat, jotka kyllä maksaa, jos vinkuu rahaa. Minulla ei ole. Yksikin sai tämän kuun alussa 100e porukoiltaan, minua 5v vanhempi (eli 22v) ja 1,5vk myöhemmin oli tuhlannut kaiken vaatteisiin ja sen oli "pakko" pyytää lisää rahaa porukoiltaan. Ja sille jää normaalisti 400-500e/kk rahaa kaikkeen ylimääräiseen. Ja just eilen yks valitti, miten sillä menee 15e viikossa tupakkaan, eli 60e/kk ja siihen päälle oluet yms...
Matkustelu (ulkomailla)? Hyvin syöminen? Ulkona syöminen? Sisustaminen? Vakuutukset? Lainamäärä/vuokra pääkaupunkiseudulla?
Ei noilla tuloilla kyllä pääse lähellekään minun haluamaani elintasoa. Mutta enpä ole valittanutkaan, tulomme on huomattavan paljon suuremmat vaikka olen kotona.