Tuettu loma oli pettymys
No muuten oli ok, mutta mutta majoitus oli todella ankea. Kyseessä oli kai opiskeloijoille tarkoitettu soluasunto. Pieni keittiö+2 huonetta joissa kummassakin 2 runkopatjaa ja kattolamppu. Nurkassa putki-tv. Lasten kanssa reissussa kuitenkin siellä huoneessa ollaan aika paljon ja kyseessä siis LOMA. Ollaan oltu 5 kertaa ennenkin sopetumisvalmennuskursseilla/tuetuilla lomilla ja aina hotelli-tasoinen majoitus.
Kommentit (131)
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 21:39"]
Ei nuo tuetutkaan lomat mitään ilmaisia ole. Tekisi mieli hakea, mutta meillä ei ole vara maksaa edes sitä omavastuuosuutta. Meiltä menisi viikon tuetun loman maksamiseen 2 kuukauden ruokarahat. Mutta, aiomme kyllä hakea. Miehen työkaveri on luvannut auttaa, ja nyt olen saanut puhuttua miehen, että otamme avun vastaan. Hän ei halua lainata rahaa, eikä halua rahaa takaisin, hän on sanonut, että haluaa, että lapset saa aktiviteettiloman.
[/quote]Ja lapsia tehtailtiin... Kun omat varat ei riitä. Miksi?
Tuli mieleen se kerta, kun olimme lomalla anoppia katsomassa. Hänellä on vain yksiö, joten otimme opiskelija-asuntolasta tuommoisen kahden huoneen ja keittiön soluasunnon pariksi päiväksi. Olihan siellä aika ankeaa ja kuumaakin, kesä kun oli. Ei ollut tuettu loma, ihan itse maksoimme sen, mutta kyllä minäkin viihdyn paremmin jossakin mukavassa hotellissa kuin halvassa asuntolassa. Loman on tarkoitus olla lomaa eikä kärvistelyä ankeissa oloissa.
Ap on saanut vastaukseksi tuommoisia köyhät kyykkyyn -tylytyksiä. Varmaan suurin osa vastauksista on provoja ja jotain trolleja. Kai jokainen itsekin tajuaa, missä lomansa haluaa viettää, oli rahaa tai ei.
No joo, eihän tältä palstalta pitäis mitään ymmärrystä odottaakaan. Eikä osattu varatua omin lampuin täyshoitolomalle. Ja mun lapsi tykkää pelata tabletillä pikkukakkosen ja papunetin pelejä tabletillä ja katsoa lastenohjelmia. Teidän lapset ei moisia varmaan lomalla edes tee. Ja nettiyhteyttä olis tarvitty koska vanhempien kännykät oli meillä itsellä päivällä mukana. Hotelleissa on usein joku leikkihuone, tuolla ei ollut mitään.
Tuettu loma. Mitä saatanan saatanaa nyt taas?!
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 21:47"]Ootte päässyt 5 kertaa, oikeasti moni jolla kipeästi tarvetta on ei pääse ollenkaan... :/
[/quote]
Kyllä sopeutumisvalmennuksiin pääsee kaikki. Ja luulen että tuetullekin helposti jos on joku sairaus. Kaikki ei älyä edes hakea.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 21:51"]No joo, eihän tältä palstalta pitäis mitään ymmärrystä odottaakaan. Eikä osattu varatua omin lampuin täyshoitolomalle. Ja mun lapsi tykkää pelata tabletillä pikkukakkosen ja papunetin pelejä tabletillä ja katsoa lastenohjelmia. Teidän lapset ei moisia varmaan lomalla edes tee. Ja nettiyhteyttä olis tarvitty koska vanhempien kännykät oli meillä itsellä päivällä mukana. Hotelleissa on usein joku leikkihuone, tuolla ei ollut mitään.
[/quote]
Ja näitä asioita ei voinut hotellista kysyä?
Ihan oikeasti saitte hirveän paljon ilmaiseksi, nuo nyt mitenkään kurjat olot ole todellakaan. Epäreilua on valittaa kun moni olisi hyppinyt ilosta jos olisivat päässeet.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 21:40"]Ei muuten ollut verovaroin maksettu loma vaan ray:n maksama. Ja meillä on lapsi jolla 3 eri sairautta. Lomalle sai ottaa ilmaiseksi mukaan myös avustajan, jolla oli oma huone. Ja tämä oli syy miksi sinne lähdettiin. Avustaja oli lapsen kanssa aamupäivät, että muu perhe sai osallistua järjestettyihin aktiviteetteihin. Lopun aikaa sitten vuoroteltiin. Lukuvalo ja nettiyhteys olis ainakin kaivattu. Jos halusi lukea kirjaa illalla kun lapset nukkui, piti pitää sitä kattovaloa päällä.
Ap
[/quote]
Kuulostaa siltä, että tällä teidän "erityislapsella" oli tosi kiva loma neljän seinän sisällä hoitajan kanssa muun perheen nauttiessa ulkoaktiviteeteista, NOT.
Valtio ei näitä maksa vaan Ray tukee ja monilla vammaisjärjestöillä on omat kohteensa joille voi hakea. Ihan jokainen saa hakea, myös te valittajat.
Me oltiin 5vrk täysihoidolla kylpylässä, oli huikean ihana loma ja majoitus tosi laadukas. Annoitko ap palautetta siinä loppukeskustelussa?
Joillekin tuettu loma voi tulla todella tarpeeseen. Itse sain sellaisen kauan sitten, kun olin ollut syöpähoidoissa kuukausia, laihtunut ihan tikuksi, en jaksanut mitään. Elin yksin, seinät kaatui niskaan kotona. Ei ollut rahaa mihinkään, olin opiskelija ollut. Olin kuin taivaassa 5 päivää. Jonkin yhdistyksen tarjoama talviloma se oli. Koittakaa ymmärtää kriitikot, että ihmisillä voi olla aika vaikeita tilanteita taustalla, kun näihin haetaan. Ilman sitä lomaa olisi voinut viedä kauemmin kuntoutua veronmaksajaksi. Kuvitelkaa millaista on päästä hiihtämään hiljalleen talviseen metsään kauniiseen maisemaan jostain lähiöstä, josta olet kulkenut koko pitkän kesän ja syksyn säde- tai sytostaattihoitoon, menettänyt hiuksesi, lihasvoimasi, lihanpalasia itsestäsi ja piikitetty loputtomasti milloin mistäkin syystä, peläten milloin kuolemaa, milloin hoitoja. Ehkä minua sitten jonkun kateellisen mielestä hyysättiin tässä tilanteessa ja tuhlasin jonkun toisen rahoja. Tosin ne lomat on kyllä ihan kaikkien haettavissa,mutta joitakuita ehkä harmittaa, että ei kuulu niiden joukkoon, jotka valitaan. Minua ei olisi haitannut, jos en olisi ollut tuolloin loman tarpeessa.
En pelaa RAY:n enkä Veikkauksen pelejä -en todellakaan halua tukea valittajien lomailua.
Itse pääsisin tälläiselle, mutta ei ole varaa .maksaa tosiaan sitä omavastuuta. Käyn siis töissä.
Vieraalle hoitajalle olis ollut liian haastavaa lähteä tekemään mitään kummallista. Me käytiin kyllä hänen kanssaan sopivissa puuhissa joka päivä jossain, esim uimassa. Ilman tällaista järjestelyä me muu perhe ei päästäisi ikinä yhdessä esim laskettelemaan.
Paljon mueluummin ottaisin terveen lapsen kuin puoli-ilmaisen loman.
Ap.
Ottakaa nyt hyvät ihmiset edes selvää, miten eri tavoin voi tuetulle lomalle päästä. Niitä järjestää eri järjestöt ja ammattiliitot, kuin myös tuo aiemmin mainittu RAY. Eikä ne aina ole edes ilmaisia reissuja vaan itsekin pitää maksaa, siksi sen nimikin on TUETTU loma.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 21:39"]Ei nuo tuetutkaan lomat mitään ilmaisia ole. Tekisi mieli hakea, mutta meillä ei ole vara maksaa edes sitä omavastuuosuutta. Meiltä menisi viikon tuetun loman maksamiseen 2 kuukauden ruokarahat. Mutta, aiomme kyllä hakea. Miehen työkaveri on luvannut auttaa, ja nyt olen saanut puhuttua miehen, että otamme avun vastaan. Hän ei halua lainata rahaa, eikä halua rahaa takaisin, hän on sanonut, että haluaa, että lapset saa aktiviteettiloman.
[/quote]
Mtä miehes tekee työkseen kun noin huonosti on raha-asiat teillä? Onko kuinka surkea palkka vai ettekö vain osaa käyttää rahaa oikein?
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 22:03"]Vieraalle hoitajalle olis ollut liian haastavaa lähteä tekemään mitään kummallista. Me käytiin kyllä hänen kanssaan sopivissa puuhissa joka päivä jossain, esim uimassa. Ilman tällaista järjestelyä me muu perhe ei päästäisi ikinä yhdessä esim laskettelemaan.
Paljon mueluummin ottaisin terveen lapsen kuin puoli-ilmaisen loman.
Ap.
[/quote]
Tottakai ja kyllä ymmärrän että lapsen kanssa voi olla rankkaa. Silti koen valittamisen epäreiluksi. Jotain mukavaa on järjestetty puoli ilmaiseksi ja sekään ei kelpaa..
Ei täällä näköjään porukoilla ole mitään käsitystä noista tuetuista lomista. Lomia myöntää mm erilaiset järjestöt, rahoitus yleensä RAY:lta. Hakukriteereinä mm sairaus, yksinhuoltajuus, varattomuus, elämän tilanne (esim jonkun kuolema tms). Eli kyllä ne RAY:n varat tässä menee juuri hyvään tarkoitukseen.
Taidatte olla niitä samoja ihmisiä joiden mielestä joulupuu keräykseen voi viedä vanhoja vaatteita ja rikkinäisiä leluja? Onko se niin kamalaa jos vaikeassa elämäntilanteessa oleva saa jonkun pienen loman joskus vähän normihintaa halvemmalla?
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 21:19"]
Kyllä se vaan on itsestä ja omasta asenteesta kiinni, kuinka nuillakin lomilla viihtyy.
[/quote]
Niinpä. Itse olen lomaillut ahkeraan Brittien maaseudulla ja välillä majoitus on ollut sellaista leirikeskustasoista joissa nukutaan samassa huoneessa vieraiden ihmisten kanssa, yhteiset vessat ja suihkut. Jotkut noista paikoista on olleet vielä vähän ränsistyneitäkin. Ja minä olen ihan itse vieläpä maksanut tästä. Ja viihtynyt lomillani erinomaisesti.
Ootte päässyt 5 kertaa, oikeasti moni jolla kipeästi tarvetta on ei pääse ollenkaan... :/