Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mielipiteitä hammaslääkäreistä?

Vierailija
20.02.2015 |

Olen itse hammaslääkäri ja tässä ihan huvikseni kyselen, mitä mieltä olette hammaslääkäreistä yleensä? Arvostatteko? Pidättekö työtä vaativana? Pidän itse kovasti työstäni, vaikka rankkaahan se on, kun ei voi koskaan vain määrät reseptiä kouraan, vaan pitää korjata tai ainakin helpottaa ongelmaa jotenkin heti. Selälle myös rankkaa. Potilaat ovat pääosin ihania, vaikka Ainahan joukkoon mahtuu niitä mätiä omenia. Olisi mukava kuulla myös pelkopotilaiden mielipiteitä, jotta voisin parantua sillä saralla ammatissani.

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 22:48"]

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 21:48"]

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 21:41"]

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 21:40"]Anteeksi, en kyllä vastaa aiheeseen, mutta pakko kysyä. Mitä tarkoittaa termi "suhteellisen puhdas instrumentti"?  [/quote] pari päivää käytetty pora tai muu instrumentti, jota ei pestä välissä? Siksi suhteellisen puhdas.

[/quote]

Desinfioidaan välissä tietysti, mutta ei mene varsinaiseen puhdistusosastoon. Eli pyyhitään huolella desifionointipyyhkeillä. Terät menevät aina. Meillä menee kyllä noi poran kahvatkin.

[/quote]

No "porankahvat", eli itse porat kyllä kuuluu steriloida jokaisen potilaan välissä, näin sanoo jo lakikin.

[/quote]

Joo meillä menee kaikki irotettava tietysti pesuun. Tästä puhdistusasiasta tietämättömämpänä en osannut käyttää oikeita sanoja. Hoitajat pitävät näistä meillä huolta ja ovat aivan kulmanarvoisia. Usein potilaiden kiitos menee vain lääkärille, mutta minusta myös puolet kuuluisi hoitajille. 

Vierailija
42/57 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mätiä omenia" :D hammasmätää onko paljonki niillä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 19:01"]

"Mätiä omenia" :D hammasmätää onko paljonki niillä?

[/quote]

Yleensä nämä kulkee käsi kädessä. :D 

Vierailija
44/57 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko tienaat?

Vierailija
45/57 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko hammaslääkäri amk tutkinto?

Vierailija
46/57 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 19:06"]

Paljonko tienaat?

[/quote]

No, palkka riippuu paljon työpaikasta ja kokemuksesta. Vastavalmistuneena tienasin kunnallisella puolella n. 5000 euroa kuussa. Nyt olen ollut työelämässä jo jonkin aikaa ja teen iltoja ja kerran kuussa myös viikonlopputöitä yksityisellä puolella, joten palkka luonnollisesti korkeampi. 45h viikossa työajalla tienaan 8000 euroa kuussa. Se voi kuulostaa jonkun korviin "törkeältä summalta", mutta onhan tässä tullut opiskeltua ja olen myös kasvattanut osaamistani käymällä maksullisilla kursseilla vapaa-ajalla mm. kirurgian ja protetiikan saralla. Paljon toimenpiteitä saan tuon summan eteen tehdä.

Vierailija
47/57 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 19:07"]

Onko hammaslääkäri amk tutkinto?

[/quote]

Hammaslääkäriksi opiskellaan yliopistossa ja se on lisensiaattitutkinto (eli maisterista yksi ylemmäs) samoin kuin esim. lääketieteen lisensiaatin tutkinto.

Vierailija
48/57 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi haluat kaivella mätiä hampaita? Etkö päässyt lääkinseen?

Vierailija
49/57 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 19:16"]

Miksi haluat kaivella mätiä hampaita? Etkö päässyt lääkinseen?

[/quote]

En halunnut yleislääkäriksi. Äitini on myös hammaslääkäri ja pitää kovasti työstään. Halusin ammatin, jossa voin tehdä töitä käsilläni ja toimenpiteitä. Olen myös aina ollut kiinnostunut luonnontieteistä ja erityisesti lääketieteestä. Hain lukion jälkeen hammaslääkikseen ja fysiikan laitoksella, koska halusin myös fysiikaan opettajaksi. Pääsin molempiin, mutta hammaslääkis vei voiton. Hammaslääkärin ja yleislääkärin ammatit ovat todella erilaisia, vaikka kumpikin on tietysti lääketieteen asiantuntija omalla alallaan. Mistäköhän tämä tabu lääkiksen lääkiksen kakkosvaihtoehdosta johtuu? 

Vierailija
50/57 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan, pikkutarkka käsityöläisammatti, jossa silti tarvitaan aivoja ja kokonaiskuvaa potilaan terveydestä.

Ehkä tuo "varalääkis"-ajattelu tulee siitä, että moni hakee alkuun hampaalle ja yrittää sit lääkikseen. Näin ainakin moni meidän kurssilla oli.

t. LL

Vierailija
51/57 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, Olet oikealla alalla. Kiitos ihanille hammaslääkäreille. Viellä Nainen. Arvostan :Sain suuren avun Viime tortsaina ku paikkaa alennettiin ja kipu väheni.  suur Kiitos

Vierailija
52/57 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapseni on niitä jotka haluavat tarkkailla ensin ennen kuin osallistuvat, myös siellä hammaslääkärissä. Sai rauhassa käydä läpi laitteet ja tutustua istuimeen ennen kuin mitään tehtiin. Nyt selittää että haluaisi mennä hammaslääkäriin näyttämään uusia rautahampaitaan ja niitä lähteneitä maitohampaita ja sitä heiluvaakin eli hyvin on otettu lapsi huomioon.

Itse käynyt oikomahoidon läpi lapsena ja teininä, arvostan että hampaani saatiin kuntoon.

Pitäisikin taas varmaan käydä näyttämäsä hampaita, toivottavasti ei ole kuin vähän hammaskiveä taas.

Vierailija
53/57 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 19:31"]

Arvostan, pikkutarkka käsityöläisammatti, jossa silti tarvitaan aivoja ja kokonaiskuvaa potilaan terveydestä.

Ehkä tuo "varalääkis"-ajattelu tulee siitä, että moni hakee alkuun hampaalle ja yrittää sit lääkikseen. Näin ainakin moni meidän kurssilla oli.

t. LL

[/quote]

Toi on todella ikävää, että moni käyttää hammaslääkistä ikään kuin oikotienä lääkikseen tai ostaa lisää lukuaikaa sitä yleislääkiksen pääsykoetta varten. Opinnot pitäosi eriyttää alusta asti niin, ettei tällainen olisi mahdollista. Tämä vie sekä alan arvostusta että vie oikeasti hammaslääkäriksi haluavilta opiskelupaikkoja. Lisäksi voi käydä niin, että se yleiselle puolelle lääkikseen haluava ei pääsekään sinne sisään ja jämähtää hampaalle ja siitä tulee yksi näistä epämotivoituneista hammaslääkäreistä... 

T. Hammaslääkiksessä opiskeleva

Vierailija
54/57 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi mukava kuulla myös pelkopotilaiden mielipiteitä, jotta voisin parantua sillä saralla ammatissani.

[/quote]

Hallitsemalla puudutus tekniikat ja muun kivunlievityksen. Aikoinaan pelkäsin itse puudutus neulaa enemmän kuin poraa ja sinnittelin jotenkin vaikka vihloi. Kerran minulla olikin sitten iso reikä poskihampaassa ja poraaminen sattui niin että tuskin pysyin paikoillani. Se käynti kesti tunnin ja tuntui ikuisuudelta kun poraaminen vain jatkui ja jatkui. Olisihan hammaslääkäri voinut edes varoittaa että tämä sattuu enemmän kuin olet koskaan kokenut. Potilaat pelkäävät kipua eivät hammaslääkärissä käyntiä muuten. Potilaan kokemaa kipua ei saa vähätellä. Mutta hammaslääkärihän voi aina ajatella että eihän tämä minuun satu:D

Vierailija
55/57 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 19:47"]

Oma lapseni on niitä jotka haluavat tarkkailla ensin ennen kuin osallistuvat, myös siellä hammaslääkärissä. Sai rauhassa käydä läpi laitteet ja tutustua istuimeen ennen kuin mitään tehtiin. Nyt selittää että haluaisi mennä hammaslääkäriin näyttämään uusia rautahampaitaan ja niitä lähteneitä maitohampaita ja sitä heiluvaakin eli hyvin on otettu lapsi huomioon.

Itse käynyt oikomahoidon läpi lapsena ja teininä, arvostan että hampaani saatiin kuntoon.

Pitäisikin taas varmaan käydä näyttämäsä hampaita, toivottavasti ei ole kuin vähän hammaskiveä taas.

[/quote]

Aina mukava kuulla hyviä kokemuksia. Itse aina näytän lapsille kaikki laitteet. Ihana nähdä, kun monien silmät oikein kirkastuvat jännistä jutuista, kuten siitä sinisestä valosta, jolla kovetetaan muovipaikat. Lapsia pitäisi ottaa enemmän huomioon, koska monen hammaslääköripelko alkaa lapsuudessa. Hyvin hoidettu suu ja miellyttävät miellyttävät hammaslääkärikäynnit lapsuudessa takaavat yleensä terveet hampaat pitkälle aikusikään, kun ei synny pelkoja. 

Vierailija
56/57 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse lääkäri. Ja pelkään hammalääkäreitä kuollakseni. Tai en siis hammaslääkäreitä vaan niitä käyntejä. Hampaat mätii suuhun ja moneen vuoteen en ole uskaltautunut.

Vierailija
57/57 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan hammaslääkäreitä ja pidän työtä vaativana.

Olen itse aika vaativa potilas hammaslääkäreille ja hoitajille, koska jännitän käyntiä aina hirveästi ja minua pitää vakuutella ja maanitella penkkiin :D täytyy sanoa, että todella ihania hammaslääkäreitä ollut minulla ja osanneet käsitellä jännitystäni jopa niin hyvin että monesti huumorinkukka on puhjennut ajallani ja kaikilla on ollut hauskaa ja minä olen kävellyt hymyillen ulos :)

Oikeastaan kamalinta varmaan olisi jos hammaslääkäri olisikin todella huumorintajuton ja ei ymmärtäisi että höpötän hassuja,koska se on tapani purkaa jännitystä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kolme