Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mielipiteitä hammaslääkäreistä?

Vierailija
20.02.2015 |

Olen itse hammaslääkäri ja tässä ihan huvikseni kyselen, mitä mieltä olette hammaslääkäreistä yleensä? Arvostatteko? Pidättekö työtä vaativana? Pidän itse kovasti työstäni, vaikka rankkaahan se on, kun ei voi koskaan vain määrät reseptiä kouraan, vaan pitää korjata tai ainakin helpottaa ongelmaa jotenkin heti. Selälle myös rankkaa. Potilaat ovat pääosin ihania, vaikka Ainahan joukkoon mahtuu niitä mätiä omenia. Olisi mukava kuulla myös pelkopotilaiden mielipiteitä, jotta voisin parantua sillä saralla ammatissani.

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 20:20"]

Kuinka kauan opintosi kestivät? Aiotko jatkaa tohtorinhattuun asti joskus?

[/quote] hammaslääkärin työssä ei tarvita tohtorin hattua ellei ala tutkijaksi

Vierailija
22/57 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi, en kyllä vastaa aiheeseen, mutta pakko kysyä. Mitä tarkoittaa termi "suhteellisen puhdas instrumentti"? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 21:40"]Anteeksi, en kyllä vastaa aiheeseen, mutta pakko kysyä. Mitä tarkoittaa termi "suhteellisen puhdas instrumentti"? 
[/quote]
pari päivää käytetty pora tai muu instrumentti, jota ei pestä välissä? Siksi suhteellisen puhdas.

Vierailija
24/57 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 21:29"]

Natriumfluoridi ja elohopeapaikat. Molemmissa on kemikaalikorteissa pääkallot. http://kappa.ttl.fi/kemikaalikortit/khtml/nfin0951.htm http://kappa.ttl.fi/kemikaalikortit/khtml/nfin0056.htm

[/quote]

Fluoria ja elohopeaa saa kaikkialta muualtakin ja se hammastahna ja suuvesihän syljetään pois ja limakalvolta imeytävä määrä on minimaalinen. Amalgaamipaikoissa on elohopeaa, mutta amalgaamimuodossa elohopeaa ei liukene edes yhtä Itämeren silakkaa vastaavaa määrää vuodessa. Järki käteen. Hyödyt vs. haitat.

Vierailija
25/57 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 21:41"]

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 21:40"]Anteeksi, en kyllä vastaa aiheeseen, mutta pakko kysyä. Mitä tarkoittaa termi "suhteellisen puhdas instrumentti"?  [/quote] pari päivää käytetty pora tai muu instrumentti, jota ei pestä välissä? Siksi suhteellisen puhdas.

[/quote]

Desinfioidaan välissä tietysti, mutta ei mene varsinaiseen puhdistusosastoon. Eli pyyhitään huolella desifionointipyyhkeillä. Terät menevät aina. Meillä menee kyllä noi poran kahvatkin.

Vierailija
26/57 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut monen erittäin hyvän ja taitavan naishampilekurin hoidossa, kiitos heille! Miesdenikset ei ole olleet niin hyviä. On ollut röökinhajuisia käsiä, kömpelöä nakkisormisuutta ja huoletonta hosumista.

Vierailija
27/57 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan kovasti. Kärsin pitkään tulehtuneista viisaudenhampaista (kuulemma krooninen tulehdus siinä toisessa?) ja kuume nousi parin viikon välein. Heti kun hampaat poistettiin, loppui oireet kuin seinään. Tietysti vastaanotolle jännittää vähän mennä, mutta kun tietää että hyvää ne lääkärit vaan tarkoittaa.

Vierailija
28/57 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan todella!

Lapsellani meni tapaturmassa koko rivi hampaita aivan uuteen uskoon, kuusi vuotta on nyt korjattu eikä loppua näy... huoh. Todella rankkaa, mutta ehkä jossain vaiheessa saadaan vielä lopullinen ratkaisu tehtyä noiden poistettujen hampaiden tilalle (pituuskasvu kesken eli väliaikaisia ratkaisuja vain tehty).

Vuosien varrella on tavattu lukuisa määrä suuhygienistejä, hammaslääkäreitä, hammasoikojia ja hammasproteetikkoja. Kaikki tosi mukavia ja asiantuntevia. Ihanaa, että jokainen heistä haluaa miettiä _sen oikean_ ratkaisun juuri tähän tapaukseen.

Hienon ammatin olet valinnut, toivottavasti jaksat tehdä työtä pitkään!

Vierailija
29/57 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeää työtä ja olen siitä kiitollinen. Kouluhammaslääkärissä kaikki oli kyllä mukavia, mutta ammattitaidottomia. Huulia venytettiin ja revittiin rikki, hampaita yritettiin oikoa väkisin, vaikka ylärivissä oli selkeästi kaksi hammasta liikaa.

Vierailija
30/57 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeä ammatti.

Yhtä asiaa vain mietin. Suukirurgi irrotti vahingossa vanhan paikan poistaessa kerran viereistä hammasta. Seurauksena yli kahden vuoden hammashelvetti, jossa uudelleen paikattua hammasta ei voinut harjata kunnolla tai sitten syöminen sattui jne.

Eräs henkilö arveli, että kirurgi oli ikään kuin ottanut tukea viereisestä hampaasta, kun voimat eivät olleet riittäneet ja sen takia lohkaisi hyvän paikan irti. Onkohan tuosta ollut kysymys?

Rupesin sitten miettimään miten tuossakin ammatissa voi tarvita ylävartalon voimaa ja josko naisille sattuu hoitovirheitä selvästi enemmän.

-Mies 29v-

Vierailija
31/57 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla mieshammaslääkäri myös irrotti osan viereistä hammasta vetäessään viisaudenhammasta irti.

Vierailija
32/57 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni sai herpeksen riesakseen hammasimplantin asennuksessa. Todela ikävää.

Vierailija
33/57 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 22:13"]Tärkeä ammatti.

Yhtä asiaa vain mietin. Suukirurgi irrotti vahingossa vanhan paikan poistaessa kerran viereistä hammasta. Seurauksena yli kahden vuoden hammashelvetti, jossa uudelleen paikattua hammasta ei voinut harjata kunnolla tai sitten syöminen sattui jne.

Eräs henkilö arveli, että kirurgi oli ikään kuin ottanut tukea viereisestä hampaasta, kun voimat eivät olleet riittäneet ja sen takia lohkaisi hyvän paikan irti. Onkohan tuosta ollut kysymys?

Rupesin sitten miettimään miten tuossakin ammatissa voi tarvita ylävartalon voimaa ja josko naisille sattuu hoitovirheitä selvästi enemmän.

-Mies 29v-
[/quote]
jaa sovinistikin saapui paikalle, johan sua odotettiinkin.

Vierailija
34/57 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 21:51"]Olen ollut monen erittäin hyvän ja taitavan naishampilekurin hoidossa, kiitos heille! Miesdenikset ei ole olleet niin hyviä. On ollut röökinhajuisia käsiä, kömpelöä nakkisormisuutta ja huoletonta hosumista.
[/quote]
minulla just päinvastaisia kokemuksia:D miehet on siis olleet parempia. Käyn yleensä samalla mieshammaslääkärillä, ja enää en pelkää hammaslääkärissä käyntiä. hän on aina tosi hellä ja kertoo tarkasti mitä tekee seuraavaksi ja kuinka kauan mikäkin vaihe kestää. Bonuksena hän hyräilee samalla kun hoitaa hampaitani:D

Vierailija
35/57 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 21:48"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 21:41"]

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 21:40"]Anteeksi, en kyllä vastaa aiheeseen, mutta pakko kysyä. Mitä tarkoittaa termi "suhteellisen puhdas instrumentti"?  [/quote] pari päivää käytetty pora tai muu instrumentti, jota ei pestä välissä? Siksi suhteellisen puhdas.

[/quote]

Desinfioidaan välissä tietysti, mutta ei mene varsinaiseen puhdistusosastoon. Eli pyyhitään huolella desifionointipyyhkeillä. Terät menevät aina. Meillä menee kyllä noi poran kahvatkin.
[/quote]
sarkasmia...

Vierailija
36/57 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 21:48"]

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 21:41"]

[/quote]

[/quote]

No "porankahvat", eli itse porat kyllä kuuluu steriloida jokaisen potilaan välissä, näin sanoo jo lakikin.

Vierailija
37/57 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan kyllä kovasti hammaslääkäreitä. Koulutus on pitkä ja vaativa eikä työnteko itsessäänkään sieltä helpoimmasta päästä ole. Minulle on tehty nuorena oikomishoito, jonka seurauksena aloin potea pientä hammaslääkärikammoa, mutta lopulta eräs yksityinen hammaslääkäri kumosi kaikki pelkoni! Sain niin huomioonottavaa ja perusteellista hoitoa, että aion jatkossakin käydä vain hänellä. Teette tärkeää työtä, joten olette kyllä palkkapussinne ansainneet!

Vierailija
38/57 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläpäin oli hammaslääkärinä kerran yksi kamala hammaslääkäri. Se muun muassa porasi potilailta isojakin reikiä aina ilman puudutusta. Ihmiset kiroilivat, että sattuu niin helvetisti, kun porataan isoja reikiä ilman puudutusta. Mä jouduin melkein aina juuri tämän hammaslääkärin vastaanotolle, mutta mä sain siltä, no sanotaanko yllättävän hyvää palvelua, ainakin siihen nähden mitä muut olivat saaneet. Johtuneeko sitten siitä, kun mulla oli kuitenkin aika hyväkuntoiset hampaat Kerran se teki mulle ihan tavallista hammastarkastusta, paikkasi yhden pienen reiän hampaista. Se ei sattunut. Mutta sitten se huomasi mulla hampaan, joka tämän hammaslääkärin mielestä heilui pikkusen, niin päätti sitten poistaa multa sen hampaan kokonaan, vaikka siitä ei ollut mitään puhetta etukäteen. No, se oli maitohammas, niin sen tilalle kasvoi sitten pysyvä hammas.

Onneksi ei oo enää hammaslääkärinä täällä.

Muilta hammaslääkäreiltä olen saanut oikein hyvää palvelua.

Vierailija
39/57 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pelkäsin hammaslääkäriä niin paljon nuoruudessani että aina piti nukuttaa kun piti jotain porata tai edes tutkia. Sitten tuli teini iässä yli 5vuoden tauko etten käynyt ollenkaan hammaslääkärillä ja aina pakoilin asiaa, kunnes mut pakotettiin pelkohammaslääkärille yksityiselle.
Nainen hammaslääkärinä, vaikutti mukavalta mutta kiireiseltä kun alkoi mua tutkimaan, sanoin että olen pelkopotilas, siinä penkissä istuessani ja täristen käsillä puristaen ja tuskanhiki poskella valuen, niin tää lääkäri totesi ääneen " et sä mikään pelkopotilas ole" - itkua siinä sitten väänsin että mikä mä sitten olen jossei tää pelkoa ole. Joka kerta sama juttu, jouduttiin tehdä puolen vuoden "suurremontti" suulleni kun en ollut moneen vuoteen käynnyt tai hoidattanut hampaitani. Se jäi mieleeni ikävästi, etten muka ole pelkopotilas jos olen saamassa vatsahaavaa pelkästä siitä stressin määrästä mitä saan kun joudun hammaslääkärille. Nyt olen pari vuotta tällä samalla naisella käynyt joka mulle sano etten pelkopotilas ole, alussa porattiin n 8 reikää ja yksi juurihoito,jonka jälkeen ei reikiä ole ollut. Jonkinverran luottoa tähän lääkäriin on tullut mutta koskaan en itkemättä ja pakokauhua tuntematta siellä ole ollut, vaikka tunnen jo lääkärin ja puudutuksessa ei satu. Mutta kun vain pelottaa. Ja kun sinä nyt hampitohtori olet, niin ethän vähättele potilaasi pelkoja ja tunteita, sillä minun näkökulmastani itse tiedän pelkäänkö vai enkö hammaslääkäriä. Tuosta yhestä kerrasta jäi vaan nii paha mieli. Muutenkin sellanen rauhallinen olemus, kuten juttele arkisista asioista esim mitä eilen koiran kanssa lenkillä tapahtui, se auttaa mulla ainakin saamaan ajatukset muualle siinä tilanteessa. Ja oma lääkäri aina puhuu hoitajan/avustajan kanssa tälläsistä ja täten osaan rauhoittua.

Tulipas pitkä viesti.
T. Tyttö 23v

Vierailija
40/57 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poisto ei todellakaan ole voima- vaan taitolaji. Poistaessa ei todellakaan runnota muita paikkoja rikki (ellei sitten ole jo valmiiksi tosi huonot paikat, jotka pitäisi muutenkin korjata). Naiset on Suomessa nykyään niitä parhaimpia suu- ja leukakirurgeja. Miehet pyrkii tuonne siksi, ettei kestä olla "akkamaisia" perushammaslääkäreitä". Tämä on tietysti yleistys. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kahdeksan