Ilmaisia ehkäisyvälineitä lapsille! Miksi?
TV:ssa kerrottiin ylpeänä ehkäisyvälineiden ilmaisjakelusta nuorille tytöille eräässä kunnassa. Nuorimmat palvelun käyttäjät ovat vain 13 -vuotiaita. Hehän ovat vasta lapsia, joiden elämään yhdynnän ei pitäisi vielä moneen vuoteen kuulua, ei edes oman ikäisten kumppanien kanssa. Taudin tai raskauden mahdollisuuus ei ole mikään peruste. Mistä asti kuntien pitäisi tukea alaikäisten seksisuhteita? Yleensäkin - esim. kondomipakkaus maksaa vain muutaman euron. joten kaikki halukkaat pystyvät niitä kyllä itse ostamaan.
Kommentit (110)
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 15:23"]Ap:n kaltaisten ääliöiden takia Saharan eteläpuolinen Afrikka rypee nälänhädässä ja HIV:ssä. Kirkko siis vastustaa jyrkästi ehkäisyvalistusta ja kondomien jakamista ja haluaa mieluummin opettaa ihmisille että Jeesus tulee seksistä surulliseksi. Ihminen on nyt vain sellainen eläin, että seksiä on saatava ja varsinkin nuoren on kapinoitava vanhempiaan vastaan.
[/quote]
Ei se nyt ihan noin mene. Kat. kirkko ei ole koskaan opettanut että Jeesus tulisi seksistä surulliseksi. Jos afrikkalaiset ja kaikki muutkin noudattaisivat kat. kirkon seksuaalimoraalia (eli yksi elinikäinen kumppani per lärvi) niin hiv ja aids eivät olisi koskaan levinneet yhtä laajalle kuin nyt. Ongelma ei siis ole kirkon kielteinen suhtautuminen ehkäisyyn vaan yhteiskunnan myönteinen suhtautuminen esiaviollisiin suhteisiin. Ja Afrikassa tietysti kaikenlaiset jos-raiskaat-neitsyen-niin-paranet-hivistä jne. uskomukset.
Omat lapseni ovat vielä vähän pienempiä, enkä tiedä, millaista nuorten elämä nykyisin on, mutta luulisin, että nuo peruskuviot ovat aika samanlaisia kuin omassa nuoruudessani. Olen sitä mieltä, että joku ilmaisten kondomien jako on hyvä juttu, mutta silti itsekin mietin, millaista sanomaa aikuiset lähettävät tuolla. Se on vähän sellainen "älkää nyt herranen aika vielä harrastako seksiä, mutta kun nyt kuitenkin harrastatte, niin..." - ei minusta anna oikein aikuista kuvaa aikuisesta ihmisestä! En tarkoita mitään natsiauktoriteettia, mutta olisihan se nyt hyvä, jos nuori voisi vielä luottaa siihen, että vanhempi tietää, mitä voi tehdä ja mitä ei, ja sen mukaan eletään. Tottakai niitä vapauksia tulee vuosi vuodelta lisää, mutta ei kai oikeasti seksi voi kenenkään mielestä kuulua lapsen elämään? Itse ainakin koin nuorena paineita siitä, että olisi pitänyt olla jotenkin isompi kuin olin ja jostain syystä siihen "aikuisuuteen" (hah) kuuluvat usein alkoholi, tupakka ja seksi, ehkä nykyisin huumeetkin. Jos nuoresta itsestäkin tuntuu siltä, ettei ole valmis kokeilemaan (eikä välttämättä tätä asiaa toitota kaikille!), niin siinä vaiheessa nämä "kun nyt kuitenkin kokeilette, niin..."-viestit ovat aika ahdistavia! Nuori voi kokea olevansa nössö ja kokematon ja epäkelpo paitsi kavereiden myös jopa aikuisten silmissä. Uskon, ettei kannata rähistä ja raivota, jos nuori jää kiinni luvattomasta toiminnasta, vaan sillä avoimella keskusteluyhteydellä vältetään isommat vahingot, MUTTA toivoisin, että yhä enemmän tuotaisiin esiin sitä, että neitsyydessä, alkoholittomuudessa ym. voi olla jotain HIENOA, ei hävettävää. Tai kai tätä entistä enemmän onkin, ainakin omassa nuoruudessani kaikki raittiit olivat säälittäviä nössöjä, toisin kuin nykyisin. Eli kannatan kyllä sitä, että ehkäisyvälineitä saa ilman kauheaa rumbaa, mutta en rehellisesti näe mitään hyvää siinäkään, että aikuiset niitä kutakuinkin mainostavat nuorille. Vähän sama juttu kuin hankkia lapsille tietokonepelejä ja sitten kauhistella lasten kuullen, kuinka kauheita ne ovat. Aikuiset kantakoot aikuisen vastuun ja opettakoot lapsille ja nuorille, mikä on ok ja mikä ei.
68, mulle tuli yläasteella just sellanen nössö ja epäkelpo olo kun aikuiset valistivat panemisesta siihen tyyliin kuin kuvailit ("älkää vielä alkako panemaan, tai panettehan te kumminkin.."). Vois ehkä jossain terveystiedontunnilla puhua siitä että ei teinien tarvitse panna eivätkä kaikki panekaan ja että se on ihan ok.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 15:23"]
Ap:n kaltaisten ääliöiden takia Saharan eteläpuolinen Afrikka rypee nälänhädässä ja HIV:ssä. Kirkko siis vastustaa jyrkästi ehkäisyvalistusta ja kondomien jakamista ja haluaa mieluummin opettaa ihmisille että Jeesus tulee seksistä surulliseksi. Ihminen on nyt vain sellainen eläin, että seksiä on saatava ja varsinkin nuoren on kapinoitava vanhempiaan vastaan.
[/quote]Hei teini, olet siis huolestunut Afrikasta ja HIVistä. Niin minäkin. Kauheaa on sekin, että koulutyttösiä kaapataan sadoittain militanttien raiskattaviksi ja myydään edelleen uskofanaatikoille makuualustoiksi. Samoin mieletöntä, että ihmisten päitä leikataan irti ja eriuskoisia poltetaan kalterihäkeissä, elävältä. Ei kondomit näitä eksoottisten maiden epäkohtia poista kuin 100 % käytössä ja 100 vuodessa. Ohjeistaisin sinua hyvä nuorukainen myös olemaan enemmän ihminen kuin rypevä eläin. Kyllä sitä seksiä kaltaisillesi sitten aikanaan joku antanee.
Tyhmäähän se on, että on alle16-vuotiaita jotka ehkäisyä tarvitsee, mutta kuten alan ammattilainen ylen haasttattelussa sanoi, jos on niin, että ehkäisytarve on kuitenkin olemassa ja he vastaavat siihen antamalla pillerit niille pikku horoille. Siis viimeinen kommentti omani.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 19:06"]
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 15:23"]
Ap:n kaltaisten ääliöiden takia Saharan eteläpuolinen Afrikka rypee nälänhädässä ja HIV:ssä. Kirkko siis vastustaa jyrkästi ehkäisyvalistusta ja kondomien jakamista ja haluaa mieluummin opettaa ihmisille että Jeesus tulee seksistä surulliseksi. Ihminen on nyt vain sellainen eläin, että seksiä on saatava ja varsinkin nuoren on kapinoitava vanhempiaan vastaan.
[/quote]Hei teini, olet siis huolestunut Afrikasta ja HIVistä. Niin minäkin. Kauheaa on sekin, että koulutyttösiä kaapataan sadoittain militanttien raiskattaviksi ja myydään edelleen uskofanaatikoille makuualustoiksi. Samoin mieletöntä, että ihmisten päitä leikataan irti ja eriuskoisia poltetaan kalterihäkeissä, elävältä. Ei kondomit näitä eksoottisten maiden epäkohtia poista kuin 100 % käytössä ja 100 vuodessa. Ohjeistaisin sinua hyvä nuorukainen myös olemaan enemmän ihminen kuin rypevä eläin. Kyllä sitä seksiä kaltaisillesi sitten aikanaan joku antanee.
[/quote]
Kyllä se Afrikan ongelma on syntynyt vähän isommista tekijöistä... Kuten köyhyys, lasten teko avuksi, miesten haluttomuus käyttää kondomia, vaikka niitä olisi saatavilla, raiskaukset...
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 17:51"]
Itse olen juuri täyttänyt 20, eli teinivuosista ei ole kauan aikaa ja näin voin kertoa omista kokemuksistani ja siitä mitä mieltä olen. Yläasteella kyllä jaettiin kondomeja, ei pillereitä tms. Tämä on mielestäni hyvä, sillä kondomi on oikein käytettynä ainut ehkäisyväline jolla voi suurella todennäköisyydellä ehkäistä sekä raskauden että taudit. Sitä pitää korostaa. Myöskin terveyttä. E-pillerit eivät ole "terveellisiä". Tuskin kierukatkaan sopivat kehittyvälle kropalle. Olen myöskin pillereitä vastaan, sillä ne ovat suureksi haitaksi elimistölle. Perustelen sen sillä, että sen sisältämät "ainesosat" ovat ylimääräisiä, eivätkä ne kuulu naisen elimistöön, vaikka sillä raskauden ehkäisisikin. Se saa järjestelmän toimimaan eri tavoin, sekä vaikuttaa muutenkin psyykkiseen ja fyysiseen toimintaan. Itse en edes voi käyttää e-pillereitä aurallisen migreenin vuoksi. 7-luokalla en edes tiennyt tätä migreenin ja pillereiden yhteisvaikutusta, enkä edes sitä että minulla oli migreeni. Tämä kyseinen yhdistelmä voi koitua jonkun hengenvaaraksi, siksi omien taustoiden tietäminen on tärkeää. Olen niitä testannut, mutta ei toiminut, migreeni paheni vain. Minipilleritkään eivät minulle toimineet. Ne saivat minut kuukautisvaiheelle 3:ksi kuukaudeksi. Kyllä silloin on järjestelmä sekaisin ja kukapa teini tahtoisi kärsiä kuukautisista niin kauan putkeen? En usko, että kukaan. Tämä on toki vain minun kokemukseni ja sen kokemuksen perusteella en halua enää tuollaisiin myrkkyihin koskea. Kondomi on turvallinen sekä keholle että mielelle, pillerit yms hormonia sisältävät ehkäisyvälineet ovat haitallisia, vaikka niistä hyötyjäkin olisi. En suosittele nuorelle tälläisiä. Itsekin olen vakavassa suhteessa, mutta kyllä sen kondomin on riitettävä, sillä en tahdo riskeerata omaa terveyttäni. Toivottavasti nuorille kerrottaisiin enemmän myös pillereiden yms haitoista, niistä yleensä kun saa tietää vasta pakkausselostetta lukiessa. Turvallisempaa on valita se kondomi. Ps. Vaikka niitä kortsuja jo silloin jaettiin, niin ei se ainakaan minua saanut heti sänkyyn. Minä itse odotin "sitä oikeaa". Ne, jotka ovat uteliaampia, niin on kyllä hyvä että kortsuja on saatavilla. Kondomit kunniaan :D
[/quote]
Monet teinit vain ajattelevat, että "kaikki" syövät e-pillereitä eivätkä edes tajua, että niistä tulee yleensä sivuvaikutuksia, joista osa on pahojakin. He eivät kyseenalaista. E-pillereiden käyttö on tosin Suomessa laskenut ja taitaa laskea edelleen. Jyrkimmin laski viimeisimmän e-pillerikohun aikaan muutama vuosi sitten. Suurin osa aborteista tehdään juuri lapsen saaneille, jotka eivät käytä ehkäisyä, kun suurin osa hormonaalisista ehkäisykeinoista on kielletty imetyksen takia. Teiniraskaudet ja -abortit Suomessa ovat harvinaisia.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 19:30"]
Monet teinit vain ajattelevat, että "kaikki" syövät e-pillereitä eivätkä edes tajua, että niistä tulee yleensä sivuvaikutuksia, joista osa on pahojakin. He eivät kyseenalaista.
[/quote]
Ai että teinit eivät kyseenalaista asioita?
Millähän planeetalla tämä tilanne?
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 16:33"]
Tähän on tultu. Jos mulla ois 13-vuotias tytär ja löytäisin sen huoneesta e-pillereitä niin heittäisin ne mäkeen ja terottaisin lapselle ettei se ole sen ikäisenä valmis harrastamaan toimintaa josta voi saada alkunsa lapsi. Raskaus, synnytys ja lapsen kasvattaminen ovat kuitenkin sen verran isoja asioita ettei 13-vuotias pysty sellaiseen. Pojillekin pitäisi opettaa että mulkkua kannattaa uittaa vauvareiässä vasta kun on valmis isäksi.
[/quote]
Jos lapsesi vastuullisena henkilönä jo käyttäisi ehkäisypillereitä ja ottaisit ne pois niin kantaisitko itse vastuusi teiniraskaudesta? Abstinence only - tyyppinen ehkäisyvalistus ei toimi. Sitä on testattu niin monessa paikassa niin moneen kertaan että toimimattomuus ei voi olla kenellekään yllätys.
Harrastat väärä signaali - logiikkaa. Et hyväksy toimivaa ratkaisua olemassaolevaan todelliseen ongelmaan siksi, että se mielestäsi antaa moraalisesti "väärän" signaalin.
Raumalla saa alle 20-vuotiaat ehkäisypillerit ilmaiseksi. Tämän myötä myös aborttien määrä on lähtenyt laskuun. Hienoa!!