Ilmaisia ehkäisyvälineitä lapsille! Miksi?
TV:ssa kerrottiin ylpeänä ehkäisyvälineiden ilmaisjakelusta nuorille tytöille eräässä kunnassa. Nuorimmat palvelun käyttäjät ovat vain 13 -vuotiaita. Hehän ovat vasta lapsia, joiden elämään yhdynnän ei pitäisi vielä moneen vuoteen kuulua, ei edes oman ikäisten kumppanien kanssa. Taudin tai raskauden mahdollisuuus ei ole mikään peruste. Mistä asti kuntien pitäisi tukea alaikäisten seksisuhteita? Yleensäkin - esim. kondomipakkaus maksaa vain muutaman euron. joten kaikki halukkaat pystyvät niitä kyllä itse ostamaan.
Kommentit (110)
Pelkkä kondomi on teinien käytössä liian epävarma. Siksi suositellaan tuplaehkäisyä. Tytölle pillerit ja pojalle kortsu.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 15:15"]
No jos täytyy panna niin parempi että käyttävät ehkäisyä.
[/quote]
Niin, mikään pakkohan ei ole. Kumma kun liberaalit täällä ottavat sen jonain annettuna, että 13-vuotiaiden olisi pakko päästä panemaan. Joku tuossa jo hyvin ehdottikin että ei muuta kuin sormettamaan. Mikä on ihmisessä mennyt vikaan jos pitää jakaa reikää kun on vasta lapsi?
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 16:27"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 16:05"]
Nykyään seksivalistus pohjautuu raskauden ehkäisemiseen, mikä on tärkeää, mutta ainoana valistuksena täysin puutteellinen. Sukupuolitautien ehkäiseminen on ensiarvoisen tärkeää, eli kondomit on nähtävästi täysin unohdettu. Ei-toivottu raskaus on kamalaa, mutta vielä kamalampaa on sukupuolitauti, esim hiv. Lisäksi, miksi ei puhuta odottamisesta? Seksiä ei tarvitse harrastaa ja jos yläkouluikäisen suhde on kiinni seksistä, niin suhteen voi päättää. Lisäksi olisi mielenkiintoista tietää, miten varmistetaan seksikumppanin ikä.
[/quote]
Tämän takia sukupuolitautien määrä on rajussa nousussa. Se johtuu nuoremmista sukupolvista, joilla on huomattavasti enemmän kumppaneita kuin aikaisemmilla ja jotka vielä sen lisäksi eivät käytä kondomia. 2000-luvulla syntynyt joka ei saa mitään sukupuolitautia on varmaan jo harvinaisuus.
[/quote]
Klamydia etenkin. No eipä tarvitse klamydian jälkeen enää popsia hormoneita...
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 16:19"]
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 16:11"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 15:06"] No voihan ne harrastaa seksiä ilman ehkäisyäkin, viis taudeista ja ei-toivotuista raskauksista. Ehkäisyvälineiden saatavilla olo estäisi nuo, mutta tehdään mieluummin abortteja ja hoidetaan kondyloomaa, herpestä, klamydiaa yms. mukavaa. [/quote] Ymmärrän tämän, mutta 13-vuotiaan lapsen ei kuulu harrastaa seksiä! Minusta sama moraalinen ongelma on puhtaisen huumeruiskujen ja neulojen tarjoaminen nisteille. [/quote] Narkomaaneille sentään tarjotaan mahdollisuuksia päästä huumeista eroon, kerrotaan vaihtoehdoista. Miten lasten seksielämän kanssa? Kerrotaanko, että seksi ei oikeastaan kuulu 13-vuotiaalle, että voi odottaa, voi päättää suhteen, jos seksi on edellytyksenä ja miten varmistetaan seksikumppanin ikä?
[/quote]
No 13-vuotiaalla ei ole mitään asiaa olla missään "suhteessa." Siinä iässä pitäisi leikkiä tyttökavereiden kanssa barbeilla eikä leikkiä kotia jonkun räkänokan kanssa.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 15:03"]
TV:ssa kerrottiin ylpeänä ehkäisyvälineiden ilmaisjakelusta nuorille tytöille eräässä kunnassa. Nuorimmat palvelun käyttäjät ovat vain 13 -vuotiaita. Hehän ovat vasta lapsia, joiden elämään yhdynnän ei pitäisi vielä moneen vuoteen kuulua, ei edes oman ikäisten kumppanien kanssa. Taudin tai raskauden mahdollisuuus ei ole mikään peruste. Mistä asti kuntien pitäisi tukea alaikäisten seksisuhteita? Yleensäkin - esim. kondomipakkaus maksaa vain muutaman euron. joten kaikki halukkaat pystyvät niitä kyllä itse ostamaan.
[/quote]
Se, että ehkäisyvälineitä saa ilmaiseksi ei ole seksiin yllyttämistä. Se takaa sen että suuremmalla todennäköisyydellä nuoret käyttävät kondomia tms. ehkäisyvälinettä kuin jos 13-vuotiaan pitäisi käydä ostamassa kortsut ärrältä jossa ensimmäisenä ärrän myyjä ärähtää kun ovesta tulee "ei energiajuomia alle 15-vuotiaille!!" ja vahtii haukkana missä nuori kulkee.
Ja tiedätköhän sä kuitenkaan yhtään mitä kortsupakkaus oikein maksaa?? Se muutama euro ei ole ihan vaan roposia normaalille teinille.
Tähän on tultu. Jos mulla ois 13-vuotias tytär ja löytäisin sen huoneesta e-pillereitä niin heittäisin ne mäkeen ja terottaisin lapselle ettei se ole sen ikäisenä valmis harrastamaan toimintaa josta voi saada alkunsa lapsi. Raskaus, synnytys ja lapsen kasvattaminen ovat kuitenkin sen verran isoja asioita ettei 13-vuotias pysty sellaiseen.
Pojillekin pitäisi opettaa että mulkkua kannattaa uittaa vauvareiässä vasta kun on valmis isäksi.
Kyllä Raumalla on kondomejakin jaettu ja niistä valistettu-
"Ilmaisesta ehkäisystä on ollut Raumalla myös se hyöty, että nuorten klamydiatartunnat ovat vähentyneet kolmanneksella. E-pillereiden lisäksi kun nuorille annetaan myös kondomeja."
http://yle.fi/uutiset/ilmainen_ehkaisy_kaansi_rauman_aborttiluvut_laskuun/7811041
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 16:33"]
Tähän on tultu. Jos mulla ois 13-vuotias tytär ja löytäisin sen huoneesta e-pillereitä niin heittäisin ne mäkeen ja terottaisin lapselle ettei se ole sen ikäisenä valmis harrastamaan toimintaa josta voi saada alkunsa lapsi. Raskaus, synnytys ja lapsen kasvattaminen ovat kuitenkin sen verran isoja asioita ettei 13-vuotias pysty sellaiseen. Pojillekin pitäisi opettaa että mulkkua kannattaa uittaa vauvareiässä vasta kun on valmis isäksi.
[/quote]
Tajuatko ettö tuolla sinun tavallasi lapsi nimenomaan todennäköisemmin tulee raskaaksi alaikäisenä? Alueilla, joilla valistus on pidättäytymisen valitusta, on suuremmat teiniraskaus ja -aborttiluvut kuin alueilla, joilla valistetaan ehkäisystä ja seksistä avoimesta. Tätä on paljon tutkittu esim jenkeissä.
Hirvittää kyllä vähän että nuorille tytöille jaellaan hormonivalmisteita kuin vitamiineja :/
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 16:37"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 16:33"]
Tähän on tultu. Jos mulla ois 13-vuotias tytär ja löytäisin sen huoneesta e-pillereitä niin heittäisin ne mäkeen ja terottaisin lapselle ettei se ole sen ikäisenä valmis harrastamaan toimintaa josta voi saada alkunsa lapsi. Raskaus, synnytys ja lapsen kasvattaminen ovat kuitenkin sen verran isoja asioita ettei 13-vuotias pysty sellaiseen. Pojillekin pitäisi opettaa että mulkkua kannattaa uittaa vauvareiässä vasta kun on valmis isäksi.
[/quote]
Tajuatko ettö tuolla sinun tavallasi lapsi nimenomaan todennäköisemmin tulee raskaaksi alaikäisenä? Alueilla, joilla valistus on pidättäytymisen valitusta, on suuremmat teiniraskaus ja -aborttiluvut kuin alueilla, joilla valistetaan ehkäisystä ja seksistä avoimesta. Tätä on paljon tutkittu esim jenkeissä.
[/quote]
No nyt ollaankin suomessa eikä jenkeissä!!!
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 15:11"]
Pystyvät ostamaan kyllä, taloudellisesti. Mutta kuinka moni 13 vuotias kehtaa mennä kortsuhyllylle pällistelemään ja sen jälkeen kassalle maksamaan ostoksensa? Luulen että ei kovinkaan moni. Tällaisessa tilanteessa lapset valitettavasti ovat vähän tyhmiä ja naiiveja ja panevat sitten menemään mielummin ilman ehkäisyä. Tietenkään tuon ikäisten ei pitäisi harrastaa seksiä, mutta kun sitä on aika hankalaa estää, joten parempi suojatusti kuin ilman, jos kerran joka tapauksessa sitä tekevät.
Myöskin vaikkei vielä seksi kiinnostaisi niin niihin kortsuihinkin on ihan hyvä vähän tutustua ennen tositoimia. Se voi olla monelle ensikertalaiselle aika noloa jos ei tiedä miten niitä käytetään oikein eikä sellaista kehtaa mennä äidiltä kysymään, vaikka olisi kuinka vanha.
Tää on nyt vähän sama kun narkkareille annetaan joskus ilmaisia puhtaita neuloja. Tiedetään että ne piikittää joka tapauksessa joten parempi tehdä se puhtailla neuloilla, kun että sitten on sairaalat täys hepatiitti yms tartuntoja.
[/quote]
Koko toi logiikka on aivan sairas. Jos minä varastan ruokaa kaupasta koska en halua niitä maksaa vaikka olisi rahaa niin saanko ne ilmaiseksi jostain?
Kantakoot vastuunsa ne jotka nussii lapsina eikä viitsi käyttää edes kortsua. Kyllä se teiniraskaus sekä kondylooma hyvä muistutus on.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 16:37"]
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 16:33"]
[/quote]
[/quote]
Sitten kantakoot vastuun. Jos tekee tyhmiä PITÄÄ kantaa ITSE vastuu siitä. Vanhempien PITÄÄ lopettaa lapsiensa ongelmien krojaaminen jos ne lapset ovat niin tyhmiä että ne eivät kuuntele.
Siperia opettaa ja se opettaa tarvittaessa kaikki
Sille joka väittää että HobbyHallin osamaksu ei ole kalllis, ihan esimerkki heidän omilta sivuiltaan osoitteesta https://www.hobbyhall.fi/web/asiakaspalvelu/customerservice-Maksaminen-
"Esimerkki:
Nokia E7, hinta 369 euroa.
Käteismaksu:
Maksat laskun eräpäivänä käteishinnan 369 euroa (+ toimituskulut 6,90).
Maksuaika on 14 päivää.
Kuukausierät:
Maksat 14 päivän kuluessa laskun päiväyksestä 1. erän, 34,45 euroa (+ toimituskulut).
Sen jälkeen postitamme sinulle maksulomakkeet yhtätoista 34,45 euron kuukausierää varten.
Kokonaishinnaksi tulee näin 413,40 euroa (+ toimituskulut). Todellinen vuosikorko on tällöin 23,77 %."
44 euroa maksat enemmän kuin maksaisit ilman osaria.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 16:45"]
Sille joka väittää että HobbyHallin osamaksu ei ole kalllis, ihan esimerkki heidän omilta sivuiltaan osoitteesta https://www.hobbyhall.fi/web/asiakaspalvelu/customerservice-Maksaminen-
"Esimerkki:
Käteismaksu:
Maksuaika on 14 päivää.
Kuukausierät:
Maksat 14 päivän kuluessa laskun päiväyksestä 1. erän, 34,45 euroa (+ toimituskulut).
Sen jälkeen postitamme sinulle maksulomakkeet yhtätoista 34,45 euron kuukausierää varten.
Kokonaishinnaksi tulee näin 413,40 euroa (+ toimituskulut). Todellinen vuosikorko on tällöin 23,77 %."
[/quote]
Sorry, väärä ketju :D
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 16:39"]
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 16:37"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 16:33"] Tähän on tultu. Jos mulla ois 13-vuotias tytär ja löytäisin sen huoneesta e-pillereitä niin heittäisin ne mäkeen ja terottaisin lapselle ettei se ole sen ikäisenä valmis harrastamaan toimintaa josta voi saada alkunsa lapsi. Raskaus, synnytys ja lapsen kasvattaminen ovat kuitenkin sen verran isoja asioita ettei 13-vuotias pysty sellaiseen. Pojillekin pitäisi opettaa että mulkkua kannattaa uittaa vauvareiässä vasta kun on valmis isäksi. [/quote] Tajuatko ettö tuolla sinun tavallasi lapsi nimenomaan todennäköisemmin tulee raskaaksi alaikäisenä? Alueilla, joilla valistus on pidättäytymisen valitusta, on suuremmat teiniraskaus ja -aborttiluvut kuin alueilla, joilla valistetaan ehkäisystä ja seksistä avoimesta. Tätä on paljon tutkittu esim jenkeissä. [/quote] No nyt ollaankin suomessa eikä jenkeissä!!!
[/quote]
Ootko vähän vajaa? Tuolla tarkoitettiin sitä että tuktimustuloksia on ja tuota voidaan yleistää myös Suomeen.
"Esimerkki:
Käteismaksu:
Maksuaika on 14 päivää.
Kuukausierät:
[/quote]
Ilmankin Nokian E/:aa voi elää, ei sitä ole PAKKO saada. Ihan niin kuin 13-vuotiaiden ei ole mikään PAKKO laittaa niitä pissivehkeitä yhteen.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 16:49"]
[/quote]
Ilmankin Nokian E/:aa voi elää, ei sitä ole PAKKO saada. Ihan niin kuin 13-vuotiaiden ei ole mikään PAKKO laittaa niitä pissivehkeitä yhteen.
[/quote]
Mutta JOS teini päättää hrrastaa seksiä eikö olekin parempi että hän käyttää ehkäisyä?
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 17:20"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 16:49"]
[/quote]
[/quote]
Mutta JOS teini päättää hrrastaa seksiä eikö olekin parempi että hän käyttää ehkäisyä?
[/quote]
Kyllä, mutta vanhempien pitää huolehtia, että lapselle ei tule tarvetta harrastaa seksiä. Voin hyvin kuvitella, millaisista perheistä nämä lapsena seksiä harrastavat ovat lähtöisin.
Itse olen juuri täyttänyt 20, eli teinivuosista ei ole kauan aikaa ja näin voin kertoa omista kokemuksistani ja siitä mitä mieltä olen.
Yläasteella kyllä jaettiin kondomeja, ei pillereitä tms. Tämä on mielestäni hyvä, sillä kondomi on oikein käytettynä ainut ehkäisyväline jolla voi suurella todennäköisyydellä ehkäistä sekä raskauden että taudit. Sitä pitää korostaa. Myöskin terveyttä. E-pillerit eivät ole "terveellisiä". Tuskin kierukatkaan sopivat kehittyvälle kropalle.
Olen myöskin pillereitä vastaan, sillä ne ovat suureksi haitaksi elimistölle. Perustelen sen sillä, että sen sisältämät "ainesosat" ovat ylimääräisiä, eivätkä ne kuulu naisen elimistöön, vaikka sillä raskauden ehkäisisikin. Se saa järjestelmän toimimaan eri tavoin, sekä vaikuttaa muutenkin psyykkiseen ja fyysiseen toimintaan.
Itse en edes voi käyttää e-pillereitä aurallisen migreenin vuoksi. 7-luokalla en edes tiennyt tätä migreenin ja pillereiden yhteisvaikutusta, enkä edes sitä että minulla oli migreeni. Tämä kyseinen yhdistelmä voi koitua jonkun hengenvaaraksi, siksi omien taustoiden tietäminen on tärkeää. Olen niitä testannut, mutta ei toiminut, migreeni paheni vain. Minipilleritkään eivät minulle toimineet. Ne saivat minut kuukautisvaiheelle 3:ksi kuukaudeksi. Kyllä silloin on järjestelmä sekaisin ja kukapa teini tahtoisi kärsiä kuukautisista niin kauan putkeen? En usko, että kukaan. Tämä on toki vain minun kokemukseni ja sen kokemuksen perusteella en halua enää tuollaisiin myrkkyihin koskea.
Kondomi on turvallinen sekä keholle että mielelle, pillerit yms hormonia sisältävät ehkäisyvälineet ovat haitallisia, vaikka niistä hyötyjäkin olisi. En suosittele nuorelle tälläisiä. Itsekin olen vakavassa suhteessa, mutta kyllä sen kondomin on riitettävä, sillä en tahdo riskeerata omaa terveyttäni. Toivottavasti nuorille kerrottaisiin enemmän myös pillereiden yms haitoista, niistä yleensä kun saa tietää vasta pakkausselostetta lukiessa. Turvallisempaa on valita se kondomi.
Ps. Vaikka niitä kortsuja jo silloin jaettiin, niin ei se ainakaan minua saanut heti sänkyyn. Minä itse odotin "sitä oikeaa". Ne, jotka ovat uteliaampia, niin on kyllä hyvä että kortsuja on saatavilla. Kondomit kunniaan :D
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 16:05"]
Nykyään seksivalistus pohjautuu raskauden ehkäisemiseen, mikä on tärkeää, mutta ainoana valistuksena täysin puutteellinen. Sukupuolitautien ehkäiseminen on ensiarvoisen tärkeää, eli kondomit on nähtävästi täysin unohdettu. Ei-toivottu raskaus on kamalaa, mutta vielä kamalampaa on sukupuolitauti, esim hiv. Lisäksi, miksi ei puhuta odottamisesta? Seksiä ei tarvitse harrastaa ja jos yläkouluikäisen suhde on kiinni seksistä, niin suhteen voi päättää. Lisäksi olisi mielenkiintoista tietää, miten varmistetaan seksikumppanin ikä.
[/quote]
Tämän takia sukupuolitautien määrä on rajussa nousussa. Se johtuu nuoremmista sukupolvista, joilla on huomattavasti enemmän kumppaneita kuin aikaisemmilla ja jotka vielä sen lisäksi eivät käytä kondomia. 2000-luvulla syntynyt joka ei saa mitään sukupuolitautia on varmaan jo harvinaisuus.