Nyt tarvitsen apua (PMS) :(
Kirjoitin tänne hirveistä PMS-oireista, jotka jatkuvat ja jatkuvat, mutta menkat eivät vain ala. No nyt ne sitten alkoivat ja halusin odottaa niiden alkua, jotta voin sanoa 100 %:n varmasti tämän olevan PMS:ää.
Eli parisen viikkoa minua on vaivannut ihanhirveä masentuneisuus, ahdistus, vitutus, itkuisuus ja lievät fyysiset oireet. Olen joka aamu yrittänyt lähteä kotoa, mutta lopulta kaikki on kaatunut niskaan ja olen vain jäänyt lattialle istumaan ja itkemään 'paskaa elämääni.'
Menin aivan sekaisin, olin jo pilaamassa tärkeän asian, enkä edes välittänyt siitä. Nyt hirvittää ajatella, että kaikki olisi saattanut mennä oikeasti pahasti pieleen ja olisin vihannut itseäni ikuisesti. Nyt olen päättänyt mennä lääkäriin hankkimaan todistuksen tästä, koska nämä oireet vaikuttavat elämääni erittäin pahasti ja minä tidella tarvitsen todistuksen siitä, että en ole välinpitämätön, laiska paska vaan kärsin tästä todella.
Kysymys kuuluu: voinko käydä terveysasemalla asian tiimoilta vai onko pakko varata aika ihan lääkärilääkäriin? Minulla ei olisi varaa muualle kuin terveysasemalle, mutta saako sieltä kunnollisen todistuksen tästä PMS-jutusta vai kirjoittaako hoitsu vain tyyliin "ollut pois huonon olon takia" ?
Tarvitsen nimenomaan todistuksen siitä, miten pahasti ja vakavasti tämä vaikuttaa mielialaani ja elämääni.
Kiitos asiallisista vastauksista.
Kommentit (34)
Oloni ei ole vieläkään hyvä, mutta normalisoitunut niin, että en tee hulluja asioita hetken ahdistuksen takia. Mutta hyvin en voi edelleenkään.
Kunhan pääset lääkärin puheille niin varaa aika. Jos aika menee viikkojen päähän niin varaa aika kenelle saat. Eihän tuo hyvältä ololta kuulista. Onko ystäviä, joille voit avautua ensihätään?
PMS:ää ei ole olemassa. http://www.theage.com.au/it-pro/pms-may-be-gone-but-women-are-in-no-mood-to-lose-anger-20130114-2cpnd.html
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 09:17"]Kunhan pääset lääkärin puheille niin varaa aika. Jos aika menee viikkojen päähän niin varaa aika kenelle saat. Eihän tuo hyvältä ololta kuulista. Onko ystäviä, joille voit avautua ensihätään?
[/quote]
Eli ei riitä, että menee terveysasemalle? :/ Sinne pääsisin heti tänään, mutta en halua mitään lippulappusta, jossa lukee vain että on voinut huonosti jne. :/
Tällä hetkellä ei ole oikein ketään, jolle haluaisin avautua, etenkin siksi että minun täytyy nyt saada lääkärin tmv. todistus tästä, etten mokaa elämän tärkeitä asioita (opiskelut, työt...)
Huoh :( Voimat menee tähän ainaiseen show'hun :(
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 09:21"]PMS:ää ei ole olemassa. http://www.theage.com.au/it-pro/pms-may-be-gone-but-women-are-in-no-mood-to-lose-anger-20130114-2cpnd.html
[/quote]
Ihan sama mitä sinä väität, minä kyllä huomaan miten muutun aivan totaalisesti, ahdostun, masennun, vittuunnun ja itken herkästi viikkoa-paria ennen menkkoja ja niiden alussa. Enkä ole edes läheskään ainoa nainen, joka kokee tätä helvettiä joka kuukausi.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 09:24"][quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 09:21"]PMS:ää ei ole olemassa. http://www.theage.com.au/it-pro/pms-may-be-gone-but-women-are-in-no-mood-to-lose-anger-20130114-2cpnd.html
[/quote]
Ihan sama mitä sinä väität, minä kyllä huomaan miten muutun aivan totaalisesti, ahdostun, masennun, vittuunnun ja itken herkästi viikkoa-paria ennen menkkoja ja niiden alussa. Enkä ole edes läheskään ainoa nainen, joka kokee tätä helvettiä joka kuukausi.
[/quote]
*Ahdistun
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 09:24"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 09:21"]PMS:ää ei ole olemassa. http://www.theage.com.au/it-pro/pms-may-be-gone-but-women-are-in-no-mood-to-lose-anger-20130114-2cpnd.html [/quote] Ihan sama mitä sinä väität, minä kyllä huomaan miten muutun aivan totaalisesti, ahdostun, masennun, vittuunnun ja itken herkästi viikkoa-paria ennen menkkoja ja niiden alussa. Enkä ole edes läheskään ainoa nainen, joka kokee tätä helvettiä joka kuukausi.
[/quote]
No voisko vaikka olla päänsisällä se vaiva? Mitään lääketieteellistä perustetta PMS:lle ei ole, joten sinun kohdallasi se on psykosomaattista.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 09:27"][quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 09:24"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 09:21"]PMS:ää ei ole olemassa. http://www.theage.com.au/it-pro/pms-may-be-gone-but-women-are-in-no-mood-to-lose-anger-20130114-2cpnd.html [/quote] Ihan sama mitä sinä väität, minä kyllä huomaan miten muutun aivan totaalisesti, ahdostun, masennun, vittuunnun ja itken herkästi viikkoa-paria ennen menkkoja ja niiden alussa. Enkä ole edes läheskään ainoa nainen, joka kokee tätä helvettiä joka kuukausi.
[/quote]
No voisko vaikka olla päänsisällä se vaiva? Mitään lääketieteellistä perustetta PMS:lle ei ole, joten sinun kohdallasi se on psykosomaattista.
[/quote]
Ei, se ei todellakaan ole psykosomaattista jos se toistuu säännöllisesti juuri ennen menkkoja.
PMS on todellakin oikea vaiva. Mulla on masennusta aina ennen menkkoja, mutta se on sen verran lievää, että jos rakennan tiukan aikataulun ja paljon sosiaalista tekemistä, kestän sen kyllä. Hae lääkkeet jos kotikonstit ei enää auta.
Mulla on ehkä joka neljäs tai viides kierto järkyttävät PMS-oireet. Tälläkin hetkellä kituuttelen oireiden kanssa. Eli heti ovuloinnin jälkeen alkaa lamaannuttava väsymys, iltapalelu, jatkuva vitutus, päänsärky, rinnat kipeät yms. Oireet loppuvat aina menkkoihin. Ennen lapsia mulla ei ollut koskaan mitään PMS-oireita. Outoa on se, että näitä ei ole joka kierrossa, onko sulla AP ihan joka kierrossa? Toisaalta onneksi ei ole, sillä olen aivan lamaantunut ovulaatiosta menkkoihin asti ja koko perhe kärsii! Olen onneksi vanhempainvapaalla tällä hetkellä, mutta pelottaa töihin paluu, miten ikinä selviän niistä viikoista jolloin silmät ei pysy auki enkä saa itseäni sängystä ylös?!
Mihin ihmeeseen tarviit jotain todistusta PMS- vaivoihin? Hoida vaivat pois. Onnistuu oikealla ruualla.
Psykologi ois sulle oikea lääkäri. Nauravat sut pihalle terveysasemalla jos sinne menet puhuu tollaisesta
Kyllä PMS on ihan todellista, kaikki eivät vaan siitä kärsi ja ne jotka kärsii, eivät hekään välttämättä joka kierrolla. Kirjoittajalle nro 16, psykologi ei muuten ole lääkäri, vaan psykologi, aivan eri asia. Voit puhua asiasta lääkärille, mutta kaikki evät välttämättä tiedä PMS-oireista niin paljoa. Toiset käyttävät PMS-oireisiin masennuslääkitystä pienellä annoksella, eivät välttämättä syö kuin pari viikkoa kuukaudesta. Pari hyvää vinkkiä oireiden helpottamiseen: liikunta, vitamiinit ja esimerkiksi MSM-jauhe.
Varaa aika naisgynegologille. Mene ekaksi terveyskeskuslääkärille tai työterveyteen. Kyllä pms on oikea vaiva. Enkä yhtään ihmettelisi jos jollain se esiintyisi todella pahana.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 10:02"]
Varaa aika naisgynegologille. Mene ekaksi terveyskeskuslääkärille tai työterveyteen. Kyllä pms on oikea vaiva. Enkä yhtään ihmettelisi jos jollain se esiintyisi todella pahana.
[/quote]
On tietty oikea vaiva, mutta hoituu ruualla.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 10:38"][quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 10:02"]
[/quote]
On tietty oikea vaiva, mutta hoituu ruualla.
[/quote]
Voi olla, mutta mulla ainakin vanhemmiten (35) pahentunut. Nuorena ei ollut mitään oireita, nyt on kaikkea hulluudesta fyysisiin oireisiin, mm joinakin kk hajuaisti muuttuu niin herkäksi ettei siedä olla muutakuin ulkona yksin. Kivaa olla nainen.
Tidella, siis todella...