Kummitätini perhe piti hautajaiset salaa :(
Eivät olleet edes kertoneet, että kummitädilläni (siis heidän äidillään) on syöpä. Hän ehti elää vain 2 kk diagnoosin jälkeen ja hautajaisiin ei kutsuttu ketään. Itse asiassa aikuiset lapset eivät olleet edes kertoneet kenellekään äitinsä kuolemasta, pitivät hautajaiset vain keskenään. Luin sitten lehdestä kuolinilmoituksen, ja oli kova järkytys nähdä kummitätini kuolinilmoitus :(
Kommentit (27)
Tää on hirveän hyvä ja tärkeä ketju, hyvin on avattu toista näkökulmaa ja tuotu esiin sairastuneen ja hänen lähiomaistensa tilannetta. Ymmärrän, että AP:sta on tuntunut todella kurjalta huomata ilmoitus lehdessä, mutta siihen voi olla juuri näin hyviä syitä, kuin mitä tässä viestiketjussa on tullut ilmi.
Olen itse sairastanut syövän, ja vaikka se ei ollut kuolemaksi, itseänikin väsytti se, kun asiasta piti keskustella ja tiedottaa niitä, jotka ennen diagnoosistani kuulemistani eivät juuri soitelleen tai olemisistani olleet kiinnostuneita. Kiinnostus heräsi sairauteni myötä, ja itseäni ei taas kiinnostanut yhtään tilitellä vointiani ja sytostaattejani ja imusolmukkeitani. Voin vain kuvitella, jos on todella kipeä ja tietää että aikaa on hyvin rajallinen määrä. Silloin saa ja pitää priorisoida, mihin ja kenen kanssa aikansa käyttää.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 11:17"]
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 10:59"]
Kuinka aktiivisesti olitte yhteyksissätämän kummitädin kanssa? Juttelitteko tai tapasitteko tämän 2kk aikana mikä oli diagnoosinsa jälkeen?
Mä tavallaan ymmärrän näitä lapsia. Mun äiti kuili 3kk syöpädiagnoosin jälkeen. Me lapset ja äiti itse kyllä kerrottiin tilanteesta sukulaisille ja ystäville ja hautajaisiin oli kaikki tervetulleita. Kuitenkin... Meitä oli kolme lasta joilla kaikilla on pieniä lapsia , isämme ja äidinäiti noin läheisimpinä. Lisäksi äidin sisarukset ja heidän lapsensa ja lapsenlapsensa joista osaa äitini ei ollut tavannut vuosiin.
Äiti meno tosi huonoon kuntoon aika pian ja voimat oli vähissä. Kun tieto sairaudesta levisi, tulivat miltei kaikki kaukaisemmatkin sukulaiset ja vanhat ystävät äitiä tapaamaan. Iso suku ja paljon väkeä. Ihan kiva että ihmiset välittivät ja äiti sai hyvästellä heitä, mutta toisaalta mä olisin jotenkin toivonut että myös meille läheisimmille olisi jäänyt tuossa jotain aikaa. Me oltiin menettämässä äitiämme ja lapsemme mummoaan, kuitenkin tämän sairaan ihmisen kaikki voimat menivät noiden viereiden kanssa seurusteluun joten keskenämme kerkesimme oikeastaan puhua vain jotkut käytännönasiat. Liki aina kun tulimme sairaalalle, joko joku oli jo siellä tai oli kohta tulossa. Tai soitti ja halusi puhua puhelimessa. Noiden vierailujen jälkeen äiti oli aivan loppu ja kun autoimme hänet sänkyyn, hän pyysi että jos tulisimme huomenna uudestaan ja silloin voitaisiin puhua. Sitä huomista ei vaan koskaan tullut.
[/quote]
tässä hyvä esimerkki oikein kiittämättömyyden huipusta! Sukulaiset ja ystävät välittävät ja tulevat tapaamaan parantumattomasti sairastunutta läheistään ja tämän omat lapset vetävät herneitä nokkaan kun heille ei riitä tarpeeksi aikaa ja huomioa. Voi nyyh. Kai olette jälkikäteen syyllistäneet näitä vieraita jotka rasittivat äitiänne hänen viimeisinä kuukausinaan!
olisiko kannattanut mielummin olla läheisiä sen äidin kanssa silloin kun hän vielä oli terve ja voi hyvin, ei tarvisi sitten katkeroitua tuollaisesta.
[/quote]
Ai onko susta ne lapset kiittämättömiä, kun olisivat halunneet olla äitinsä kanssa loppuajan etäisempien sukulaisten ja tuttavien kuolevaa väsyttämättä? Jos tulkitsin oikein ja sanot tätä kiittämättömyyden huipuksi, olen ihmeissäni. Kaikenlaisia ihmisiä ja katsantokantoja sitä onkin :-o
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 11:00"]
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 10:58"]
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 10:55"]
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 10:51"]
Olitteko tekemissä? Jos olitte niin töykeää käytöstä
[/quote]
Eikä todellakaan ole. Hautajaisiin ei ole mikään pakko kutsua ketään, eikä niitä ole edes pakko pitää. Ärsyttää kun siinä surussa pitäis miettiä mitä nyt tarjois ja pitäiskö se pirjokin nyt kuttua ettei oo töykeää...
[/quote]
Olisi silti kohteliasta ilmoittaa läheisille, ettei uutisia tarvitse kuulla ensimmäistä kertaa lehdestä.
[/quote]
Niillä omaisilla on muutakin mietittävää kun syöpä vie 2 kkssa läheisen. Mikäs sen lehti-ilmoituksen tarkoitus mielestäsi olikaan?
[/quote]
Miksi se lehti-ilmoitus edes tarvitsee laittaa. Se on ihan vapaaehtoinen ja jos ei kuulu kirkkoon, ei tule edes kirkollisiin ilmoituksiin.
Kumma, kun ihmiset ei saa enää edes kuolla rauhassa.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 11:42"]
[/quote]
Eikä todellakaan ole. Hautajaisiin ei ole mikään pakko kutsua ketään, eikä niitä ole edes pakko pitää. Ärsyttää kun siinä surussa pitäis miettiä mitä nyt tarjois ja pitäiskö se pirjokin nyt kuttua ettei oo töykeää...
[/quote]
Olisi silti kohteliasta ilmoittaa läheisille, ettei uutisia tarvitse kuulla ensimmäistä kertaa lehdestä.
[/quote]
Niillä omaisilla on muutakin mietittävää kun syöpä vie 2 kkssa läheisen. Mikäs sen lehti-ilmoituksen tarkoitus mielestäsi olikaan?
[/quote]
Miksi se lehti-ilmoitus edes tarvitsee laittaa. Se on ihan vapaaehtoinen ja jos ei kuulu kirkkoon, ei tule edes kirkollisiin ilmoituksiin.
[/quote]
Ei tarvitsekaan. On se tosin helpompi tuoda ilmi kuin soitella kaikille mahdollisille, jos näin haluaa.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 11:44"]
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 11:42"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ei tarvitsekaan. On se tosin helpompi tuoda ilmi kuin soitella kaikille mahdollisille, jos näin haluaa.
[/quote]
Jos on niin etäinen ihminen, että pitää lehdestä lukea minun kuolemasta, niin en usko, että hänelle on oikeasti mitään väliä, vaikka parin vuoden päästä huomaa, ettei minua ole.
Jos ei pidä elinaikana yhteyttä, niin miksi pitää tulla haudalle parkumaan
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 10:58"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 10:55"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Jos on läheinen niin sen on kuullut varmaan jo aiemmin. Itse luokittelen läheisiksi ihmiset, joiden kanssa olen sen verran usein tekemisissä ettei kukaan sairastu vakavasti ja kuole salaa. Ei tainnut ap soitella kummitädin kuulumisia sen 2 kk aikana kun hän sairasti.
Kyllä sä vielä ymmärrät kun se sun kohdalle sattuu. Läheisen menetys/kuolema, ei ole mikään porukan pippalot.