Haluaisin antaa lapseni nimeksi isovanhempani nimen..
jota olen ajatellut nimeksi jo 10 vuotta. Nyt 1-2 vuotta siitä nimestä on kuitenkin puhuttu trendikkäänä "nousussa olevana" nimenä :( Pitäisikö yrittää keksiä jotain muuta? Lapsi on aivan ajattelemani nimen näköinen ja miehenikin pitää siitä.
Kommentit (34)
Hih. Jos meidän pojasta olis katsottu, miltä se vastasyntyneenä NÄYTTI, sen nimi olis Sammakko. :D
Annatte lapselle sen nimen, josta itse pidät ja miehesi pitää. Nykyään trendi-nimetkään eivät haukkaa yhtä suurta osaa vuoden aikana syntyneiden nimistä kuin ennen, koska nimivalikoima on laajentunut kokonaisuudessaan. Jossain vaiheessa oli samalla luokallakin monta Niinaa/Ninaa ja Markoa tai Markkua, nykyään harvinaista, jos samalle luokalle saadaan edes kaksi samannimistä, kolmesta tai neljästä puhumattakaan.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 13:48"]
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 13:36"]
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 13:15"]
jota olen ajatellut nimeksi jo 10 vuotta. Nyt 1-2 vuotta siitä nimestä on kuitenkin puhuttu trendikkäänä "nousussa olevana" nimenä :( Pitäisikö yrittää keksiä jotain muuta? Lapsi on aivan ajattelemani nimen näköinen ja miehenikin pitää siitä.
[/quote]
Ohis, mutta olen aina ihmetellyt, millä lailla joku vauva voi olla tietyn nimen "näköinen"?
Okei, jos sillä kasvaa päälaella kukkia, ehkä se sitten on "Orvokin näköinen". Mutta miten ihmeessä vauva voi näyttää Villeltä tai Kallelta?
[/quote]
Omasta mielestäni nimissä ja sanoissa on aina tietty sävy, jonka perusteella voin sitten päättää "sulautuuko" se esim. henkilön ulkonäköön tai olemukseen tai muuten vain miellyttääkö se. Ville tuossa esimerkiksi on jotenkin terävä (ehkä mielikuva viiltämisestä?) ja jollain lailla kapea, vikkelä nimi. Kalle on samantyylinen leikkisä nimi, mutta pehmeämpi ja tummempi. Näin ainakin itse tunnustelen kun mietin nimiä.
Tai sitten ihan samalla periaatteella kuin 'mikä on kaunein suomenkielinen sana?'. Toiset sanoo 'rakkaus' koska sen merkitys on vahva, mutta itse kirjoitusasu oikeastaan aika karu. Toiset taas sitten että 'katiska', todella random ja kumma valinta mutta kirjaimet sointuu nätisti ja sävy vivahtaa vähän venäläiseenkin.
[/quote]
Selvä, Ville on sun mielestä vikkelä. Kalle on tumma ja pehmeä. Mutta eihän nuo ominaisuudet siitä vastasyntyneestä mitenkään näy, vaikka sille niitä mahdollisesti myöhemmin ilmaantuisikin?
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 14:04"][quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 13:48"]
[/quote]
Ohis, mutta olen aina ihmetellyt, millä lailla joku vauva voi olla tietyn nimen "näköinen"?
Okei, jos sillä kasvaa päälaella kukkia, ehkä se sitten on "Orvokin näköinen". Mutta miten ihmeessä vauva voi näyttää Villeltä tai Kallelta?
[/quote]
Omasta mielestäni nimissä ja sanoissa on aina tietty sävy, jonka perusteella voin sitten päättää "sulautuuko" se esim. henkilön ulkonäköön tai olemukseen tai muuten vain miellyttääkö se. Ville tuossa esimerkiksi on jotenkin terävä (ehkä mielikuva viiltämisestä?) ja jollain lailla kapea, vikkelä nimi. Kalle on samantyylinen leikkisä nimi, mutta pehmeämpi ja tummempi. Näin ainakin itse tunnustelen kun mietin nimiä.
Tai sitten ihan samalla periaatteella kuin 'mikä on kaunein suomenkielinen sana?'. Toiset sanoo 'rakkaus' koska sen merkitys on vahva, mutta itse kirjoitusasu oikeastaan aika karu. Toiset taas sitten että 'katiska', todella random ja kumma valinta mutta kirjaimet sointuu nätisti ja sävy vivahtaa vähän venäläiseenkin.
[/quote]
Selvä, Ville on sun mielestä vikkelä. Kalle on tumma ja pehmeä. Mutta eihän nuo ominaisuudet siitä vastasyntyneestä mitenkään näy, vaikka sille niitä mahdollisesti myöhemmin ilmaantuisikin?
[/quote]
Onko tästä pakko jankata? Lapsesta on syntynyt mielikuvia jo kohdussa (onko se vikkelä vai rauhallinen, temperamenttinen vai ei jne) ja syntyy paljon lisää ennen ristiäisiä.
[/quote]
[/quote]
Tietystikään vauva ei ole minkään nimen näköinen. Ei nimillä ole ulkomuotoa. Se nyt on vaan joidenkin vanhempien tapa perustella nimivalintaa (niin kuin sitä nyt mitenkään tarvitsisi perustella).
Esimerkiksi mun naapuri selosti, että "tytöstä tuli Emma ihan siksi että se oli niin Emman näköinen, ei voinut edes ajatella muuta nimeä". Siis selitteli siksi, kun joku luki jostain lasten suosikkinimien listaa ja Emma oli ykkösenä.
Kyllä mun mielestä ihmiset (aikuiset ja vauvat yhtälailla) voivat "näyttää nimeltä". Usein kun katselen ihmisiä vaikkapa junassa, niin tulee mieleen että toipa näyttää ihan Petralta, ja tuo sen kaveri Maisalta.
Kun niitä nimiä makustelee ja samalla katselee vauvaa niin yleensä muutaman tai parin kohdalla tulee sellainen tunne, että joo, kyllä se ihan Pekalta näyttää. En kuitenkaan usko, että kukaan voi sekunnin kuluessa vauvan syntymästä, sen ryttyisen limapallon ekaa kertaa nähdessään sanoa että miltä nimeltä se näyttää... :D En oikein osaa tätä sanoiksi pukea, se on vaan se tunne mikä tulee ja helpointa se on selittää niin, että näyttää nimeltä X.
Vauva näyttää sen nimen näköiseltä, jonka vanhemmat on sille päättäneet antaa. Jos ovat miettineet raskausaikana, että Viivi, niin kyllä se vastasyntynyt hämmästyttävän usein sitten Viiviltä näyttää eikä suinkaan Helviltä...
Meillä on isoäidin nimi lapsella ja on ns. tusinanimi. On nyt koulussa ja on ihan luokassaan ainoa nimen kantaja. Minusta nimellä piti olla jokin juttu miksi se valitaan.
[/quote]
Sä olet kymmenen vuotta ajatellut sitä nimeä, ja sitten kun lapsi syntyy, se onkin ihan sen nimen näköinen! Mikä sattuma! :D
Mut joo, tietysti sä annat sen nimen jota olet kymmenen vuotta ajatellut. Miksi sä nyt yhtäkkiä vaihtaisit sen pois?
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 14:40"]
Vauva näyttää sen nimen näköiseltä, jonka vanhemmat on sille päättäneet antaa. Jos ovat miettineet raskausaikana, että Viivi, niin kyllä se vastasyntynyt hämmästyttävän usein sitten Viiviltä näyttää eikä suinkaan Helviltä...
[/quote]
Olen nähnyt paljon ihmisiä joille ei heille annettu nimi sovi. Näiden henkilöiden vanhemmat saattavat toki olla eri mieltä asiasta (toivottavasti ovatkin, että voivat pysyä tyytyväisinä valintaansa).
Tunnen myös ihmisiä joille on ajateltu tiettyjä nimiä mutta joiden syntyessä nimi ei vain mitenkään ole sopinut ja nimi on vaihdettu sellaiseen, jota etukäteen ei olisi pidetty vaihtoehtonakaan mutta joka sopiikin sille syntyneelle lapselle juuri oikein.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 13:45"][quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 13:39"]
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 13:36"][quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 13:15"] jota olen ajatellut nimeksi jo 10 vuotta. Nyt 1-2 vuotta siitä nimestä on kuitenkin puhuttu trendikkäänä "nousussa olevana" nimenä :( Pitäisikö yrittää keksiä jotain muuta? Lapsi on aivan ajattelemani nimen näköinen ja miehenikin pitää siitä. [/quote] Ohis, mutta olen aina ihmetellyt, millä lailla joku vauva voi olla tietyn nimen "näköinen"? Okei, jos sillä kasvaa päälaella kukkia, ehkä se sitten on "Orvokin näköinen". Mutta miten ihmeessä vauva voi näyttää Villeltä tai Kallelta? [/quote] Jokaiseen nimeen liittyy mielikuvia ja nämä mielikuvat sitten joko sopivat vauvasta oleviin mielikuviin tai eivät. Ainakin itselläni on aivan erilaiset mielikuvat "Liisasta" kuin "Mirjamista" vaikka kummankaannimisiä ihmisisiä en edes tunne. Ap
[/quote]
Okei. Mutta suoraan sanottuna vauvathan on kaikki ihan samannäköisiä, kasvonpiirteet vielä ihan muovautumattomia, eikä esim. väreistä tai ruumiinrakenteestakaan voi vielä sanoa yhtään mitään. Mikä silloin tekee vauvasta "Liisan" tai "Mirjamin" näköisen?
[/quote]
Onko sulla lapsia? Miksi vänkäät asiasta? Ja kyl mun lapset on olleet itsensä näköisiä jo syntyessään
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 14:40"]
[/quote]
Omassa tuttavapiirissäni on useampia tapauksia, joissa nimi on päätetty jo raskausaikana, mutta vauvan synnyttyä todetaan, että nimi onkin mietittävä uudestaan, koska vauva ei olekaan yhtään "Viivin" näköinen.
^ Se "nimen näköisyys" on tietysti ihan vaan vanhempien päässä. Vanhemmat yrittää keksiä lapselle kauneimman mahdollisen nimen, ja koska se vastasyntynyt ruttunaamakin on vanhempien mielestä maailman kaunein lapsi, niin tietysti se on silloin sen kauniin nimen näköinen.
Jos nimi annettaisiin sen mukaan, miltä vauva oikeasti näyttää, niin yleisiä olisivat sellaiset nimet kuin Kurttu, Pilkkunaama, Punakka ja Kaljupää. :D
t. Neljän äiti (jonka kaikki lapset oli syntyessään susirumia, mutta saivat silti kivat nimet)