Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluaisin antaa lapseni nimeksi isovanhempani nimen..

Vierailija
19.02.2015 |

jota olen ajatellut nimeksi jo 10 vuotta. Nyt 1-2 vuotta siitä nimestä on kuitenkin puhuttu trendikkäänä "nousussa olevana" nimenä :( Pitäisikö yrittää keksiä jotain muuta? Lapsi on aivan ajattelemani nimen näköinen ja miehenikin pitää siitä.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

anna mennä vain! meillä on samoin ajatuksin nimetty Iida-tyttönen :) hiukan masentaa, kun nimi on niin  muodikas mutta ihan on nimensä oloinen, topakka likka !

Vierailija
2/34 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimethän kiertävät ihan tutkitusti niin, että ne tulevat noin sadan vuoden välein uudestaan muotiin. Eli jos isovanhemman tai isoisovanhemman nimeä aikoo lapselle, ei se välttämättä olekaan niin uniikki kuin mitä olisi ajatellut. En kyllä itse pitäisi tätä minään ongelmana. Antakaa lapselle se nimi, josta oikeasti pidätte, varsinkin jos sillä on kiva yhteys sukuunne muutenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei? Onhan se hieno "perintö". Mutta jos se itseänne haittaa kovasti, laittakaa toiseksi tai kolmanneksi nimeksi.

Vierailija
4/34 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 13:16"]Miksei? Onhan se hieno "perintö". Mutta jos se itseänne haittaa kovasti, laittakaa toiseksi tai kolmanneksi nimeksi.
[/quote]

Haluaisimme nimen nimenomaan ensimmäiseksi/kutsumanimeksi. Harmittaa kun menin lukemaan noita nimikeskusteluja, muuten olisin voinut antaa nimen superonnellisena. Nyt lapsi on "tusinatavaraa" ja vanhemmat "wannabe-trendikkäitä".

Vierailija
5/34 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna vain. Nykyään annetaan niin paljon erilaisia nimiä lapsille, että trendinimet ovat paljon harvinaisempia kuin 70-80-luvulla. Meidän lapsella on nimi, joka tietämättämme oli myös nousussa, kun hän syntyi. Kuudessa vuodessa on tullut kaimoja vastaan kahdesti leikkipuistossa ja kerran kahvilassa vanha pappa, mutta muuten emme ole tavanneet yhtään kaimaa. Ei siis nimenä top 10:ssä, mutta ei harvinainenkaan.

Katsoin väestörekisterikeskuksen listauksen suosituimmista ensimmäisistä etunimistä lapseni syntymävuodelta. Yleisimmistä 10 tytön ja pojan nimestä on koko päiväkotiaikana löytynyt ryhmästä kolme tytön nimeä ja kaksi pojan nimeä. Eikä mitään näistä nimistä kahdelta lapselta. Yleisimmistä siis 7/10 ja 8/10 ei ole ollut minään vuonna ainuttakaan.

Vierailija
6/34 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksipä ei? Tällä palstalla vouhkaa paljon eri nimipoliiseja, niiden juttuja ei kannata tosissaan.

Me teimme juurikin niin kuin teillä on ajatus. En edes tiennyt että nimi oli jo silloin muodissa. Mutta vielä ei kuitenkaan ketään saman nimistä lasta ole esim päiväkodissa tms törmätty, vaikka mitä silläkään on loppujen lopuksi merkitystä. esim. kun itse kun olin koulussa meillä oli monta Tiinaa, Johannaa, Timoa ja Juhaa, eikä se nyt mitenkään erikoista ollut että tyyppeillä oli samoja nimiä. Enemmän uskon "haittaavan" lasta jos annetaan joku ihan kummallinen nimi.

Vierailija
7/34 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä? Me ainakiin annettiin juuri se nimi mikä itse haluttii. Vaikka se olikin ns. Tusina nimi.

Vierailija
8/34 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isovanhempi ja nimi on kyllä todella rakas (isovanhempi on siis elossa vielä) ja kovin mielelläni antaisin tämän nimen. Voi kun siitä ei vain tulisi uutta "Ainoa" jota ainakin täällä palstalla pidetään jo lähes vitsinä (joka sekin on kyllä yhä edelleen mielestäni todella kaunis nimi).

Itsellänikin on tusinanimi ja olihan se tylsää koulussa kun aina oli joku samanniminen luokalla, mutta silloin se tosiaan oli ihan tavallista eikä erikoista kuten voisi nykyään olla.

Ap

Vierailija
9/34 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 13:15"]

jota olen ajatellut nimeksi jo 10 vuotta. Nyt 1-2 vuotta siitä nimestä on kuitenkin puhuttu trendikkäänä "nousussa olevana" nimenä :( Pitäisikö yrittää keksiä jotain muuta? Lapsi on aivan ajattelemani nimen näköinen ja miehenikin pitää siitä.

[/quote]

Ohis, mutta olen aina ihmetellyt, millä lailla joku vauva voi olla tietyn nimen "näköinen"?

Okei, jos sillä kasvaa päälaella kukkia, ehkä se sitten on "Orvokin näköinen". Mutta miten ihmeessä vauva voi näyttää Villeltä tai Kallelta?

Vierailija
10/34 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 13:32"]

Isovanhempi ja nimi on kyllä todella rakas (isovanhempi on siis elossa vielä) ja kovin mielelläni antaisin tämän nimen. Voi kun siitä ei vain tulisi uutta "Ainoa" jota ainakin täällä palstalla pidetään jo lähes vitsinä (joka sekin on kyllä yhä edelleen mielestäni todella kaunis nimi). Itsellänikin on tusinanimi ja olihan se tylsää koulussa kun aina oli joku samanniminen luokalla, mutta silloin se tosiaan oli ihan tavallista eikä erikoista kuten voisi nykyään olla. Ap

[/quote]

Ei niitä Ainojakaan oikeasti niin hirveästi ole, että niitä jatkuvasti tulisi vastaan. Mulla on tuttavapiirissä paljon 2007-2010 syntyneitä lapsia varmaan sata (jolloin Aino on ollut suurin hitti) ja kun nyt oikein mietin, keksin kaksi Ainoa. Toinen on vanhan opiskelukaverin lapsi, jota en ole nähnyt kymmeneen vuoteen ja toinen lapseni päiväkodissa. Eli ei niitä hittinimiäkään riitä nykyään edes joka luokalle yhtä.

Vierailija
11/34 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 13:36"][quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 13:15"]

[/quote]

Ohis, mutta olen aina ihmetellyt, millä lailla joku vauva voi olla tietyn nimen "näköinen"?

Okei, jos sillä kasvaa päälaella kukkia, ehkä se sitten on "Orvokin näköinen". Mutta miten ihmeessä vauva voi näyttää Villeltä tai Kallelta?
[/quote]

Jokaiseen nimeen liittyy mielikuvia ja nämä mielikuvat sitten joko sopivat vauvasta oleviin mielikuviin tai eivät. Ainakin itselläni on aivan erilaiset mielikuvat "Liisasta" kuin "Mirjamista" vaikka kummankaannimisiä ihmisisiä en edes tunne.

Ap

Vierailija
12/34 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sattumalta molempien vanhempien papan nimi on sama. Jotenkin oli itsestäänselvää, että se tuli esikoisen nimeksi. Ei kyllä yhtään ajateltu jotain trendiä, vaa nimi sopi lapselle oikein hyvin.

Vierailija
13/34 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 13:37"][quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 13:32"]

Isovanhempi ja nimi on kyllä todella rakas (isovanhempi on siis elossa vielä) ja kovin mielelläni antaisin tämän nimen. Voi kun siitä ei vain tulisi uutta "Ainoa" jota ainakin täällä palstalla pidetään jo lähes vitsinä (joka sekin on kyllä yhä edelleen mielestäni todella kaunis nimi). Itsellänikin on tusinanimi ja olihan se tylsää koulussa kun aina oli joku samanniminen luokalla, mutta silloin se tosiaan oli ihan tavallista eikä erikoista kuten voisi nykyään olla. Ap

[/quote]

Ei niitä Ainojakaan oikeasti niin hirveästi ole, että niitä jatkuvasti tulisi vastaan. Mulla on tuttavapiirissä paljon 2007-2010 syntyneitä lapsia varmaan sata (jolloin Aino on ollut suurin hitti) ja kun nyt oikein mietin, keksin kaksi Ainoa. Toinen on vanhan opiskelukaverin lapsi, jota en ole nähnyt kymmeneen vuoteen ja toinen lapseni päiväkodissa. Eli ei niitä hittinimiäkään riitä nykyään edes joka luokalle yhtä.
[/quote]

Tämä oli helpottava tieto :) Itse tunnen yhden Ainon, mutta tunnen vain vähän pikkulapsia.

Vierailija
14/34 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No et tietenkään vaihda nimeä! Jos häiritsee sen mahdollinen yleisyys niin laita sitten vaikka toiseksi nimeksi tai jos mahdollista, muodosta yhdistelmänimi..

Vierailija
15/34 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 13:37"]

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 13:32"]

[/quote]

[/quote]

Meillä on Aino, ja nimi valittiin juurikin mummin nimern mukaan. Ei tiedetty oli siihen aikaan  hittinimi. Nyt kuitenkin kun lapsi on 5-v, yhteenkään Ainoon emme ole törmänneet, paitsi pariin mummoon.

Vierailija
16/34 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 13:41"]

No et tietenkään vaihda nimeä! Jos häiritsee sen mahdollinen yleisyys niin laita sitten vaikka toiseksi nimeksi tai jos mahdollista, muodosta yhdistelmänimi..

[/quote]

Minä tekisin toisin päin. Laittaisin tuon isovanhemman nimen ensimmäiseksi nimeksi, mutta toiseksi nimeksi jonkun harvinaisemman. Jos nimen yleisyys alkaa joskus tympimään, voi sitten alkaa käyttämään kutsumanimenä toista, mutta ei kannata heti luovuttaa vain varmuuden vuoksi. Ja mistä sitä tietää vaikka antaisi kuinka erikoisen nimen kutsumanimeksi, ettei sekin kohta yleisty tai saa vaikka kaimakseen jotain turhaa seiskajulkkista.

Vierailija
17/34 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 13:39"]

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 13:36"][quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 13:15"] jota olen ajatellut nimeksi jo 10 vuotta. Nyt 1-2 vuotta siitä nimestä on kuitenkin puhuttu trendikkäänä "nousussa olevana" nimenä :( Pitäisikö yrittää keksiä jotain muuta? Lapsi on aivan ajattelemani nimen näköinen ja miehenikin pitää siitä. [/quote] Ohis, mutta olen aina ihmetellyt, millä lailla joku vauva voi olla tietyn nimen "näköinen"? Okei, jos sillä kasvaa päälaella kukkia, ehkä se sitten on "Orvokin näköinen". Mutta miten ihmeessä vauva voi näyttää Villeltä tai Kallelta? [/quote] Jokaiseen nimeen liittyy mielikuvia ja nämä mielikuvat sitten joko sopivat vauvasta oleviin mielikuviin tai eivät. Ainakin itselläni on aivan erilaiset mielikuvat "Liisasta" kuin "Mirjamista" vaikka kummankaannimisiä ihmisisiä en edes tunne. Ap

[/quote]

Okei. Mutta suoraan sanottuna vauvathan on kaikki ihan samannäköisiä, kasvonpiirteet vielä ihan muovautumattomia, eikä esim. väreistä tai ruumiinrakenteestakaan voi vielä sanoa yhtään mitään. Mikä silloin tekee vauvasta "Liisan" tai "Mirjamin" näköisen?

Vierailija
18/34 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattele kuinka ennen oli kylässä sata Anttia, Mikkoa, Helenaa ja Juhoa. Ketään ei häirinnyt. Nykyään ollaan niin erikoisuudentavoittelijoita, että kaikenmaailman parvekkeetkin menevät läpi. Minusta on kunnia-asia antaa suvun vanhimman nimi. Voithan toki hypätä vielä yhden/kaksi sukupolvea vielä kauemmaskin ja antaa sieltä jonkun nimen. Maria ja Hemming, ehkä?

Vierailija
19/34 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 13:45"][quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 13:39"]

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 13:36"][quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 13:15"] jota olen ajatellut nimeksi jo 10 vuotta. Nyt 1-2 vuotta siitä nimestä on kuitenkin puhuttu trendikkäänä "nousussa olevana" nimenä :( Pitäisikö yrittää keksiä jotain muuta? Lapsi on aivan ajattelemani nimen näköinen ja miehenikin pitää siitä. [/quote] Ohis, mutta olen aina ihmetellyt, millä lailla joku vauva voi olla tietyn nimen "näköinen"? Okei, jos sillä kasvaa päälaella kukkia, ehkä se sitten on "Orvokin näköinen". Mutta miten ihmeessä vauva voi näyttää Villeltä tai Kallelta? [/quote] Jokaiseen nimeen liittyy mielikuvia ja nämä mielikuvat sitten joko sopivat vauvasta oleviin mielikuviin tai eivät. Ainakin itselläni on aivan erilaiset mielikuvat "Liisasta" kuin "Mirjamista" vaikka kummankaannimisiä ihmisisiä en edes tunne. Ap

[/quote]

Okei. Mutta suoraan sanottuna vauvathan on kaikki ihan samannäköisiä, kasvonpiirteet vielä ihan muovautumattomia, eikä esim. väreistä tai ruumiinrakenteestakaan voi vielä sanoa yhtään mitään. Mikä silloin tekee vauvasta "Liisan" tai "Mirjamin" näköisen?
[/quote]

Tunne varmaan, en osaa selittää paremmin :)

Ap (joka kirjoitti myös viestin 12)

Vierailija
20/34 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 13:36"]

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 13:15"]

[/quote]

[/quote]

Omasta mielestäni nimissä ja sanoissa on aina tietty sävy, jonka perusteella voin sitten päättää "sulautuuko" se esim. henkilön ulkonäköön tai olemukseen tai muuten vain miellyttääkö se. Ville tuossa esimerkiksi on jotenkin terävä (ehkä mielikuva viiltämisestä?) ja jollain lailla kapea, vikkelä nimi. Kalle on samantyylinen leikkisä nimi, mutta pehmeämpi ja tummempi. Näin ainakin itse tunnustelen kun mietin nimiä. 

Tai sitten ihan samalla periaatteella kuin 'mikä on kaunein suomenkielinen sana?'. Toiset sanoo 'rakkaus' koska sen merkitys on vahva, mutta itse kirjoitusasu oikeastaan aika karu. Toiset taas sitten että 'katiska', todella random ja kumma valinta mutta kirjaimet sointuu nätisti ja sävy vivahtaa vähän venäläiseenkin.