Mikä voisi auttaa tähän pattitilanteeseen kotona?
Puolisoni on aina reagoinut ristiriitoihin vetäytymällä ja sulkeutumalla, vaikenemalla. Itse taas olen suunapäänä niitä selvittämässä ja puhumassa asiat ja tunteet halki. Ihanteenani on ollut avoimuus ja rehellisyys, kompromissien teko siltä pohjalta.
Liian usein vain koen jääväni ongelmien käsittelyssä yksin, kun joudun hoitamaan niistä puhumisen ja asioiden selvittämisen. Suurin ongelma on silloin, jos ongelma on ollut sen luonteinen, että puolisoni on loukannut minua jotenkin.
Hänellä on ollut aina tapana yrittää väistellä asioita olemalla puhumatta, kaunistelemalla, jättämällä kertomatta... Nyt tätä on jatkunut liian pitkään. Mitä oikein teen? Olen ollut niin kauan neuvoton. Hän loukkasi minua yli vuosi sitten todella ja asian käsittely jäi minulle. Olen ollut täysin rikki ja masentunut. Kuulemma hän ei tiedä mitä hänen pitäisi sanoa, koska on jo kertonut asioiden laidan. Miksi hän sitten panttasi totuutta ja valehteli niin pitkään? Miksi pallo heitetään aina minulle, minun pitäisi tietää mitä sanoa? Tuntuu niin väärältä. Hän vain odottaa, että asiat menevät ohi, mutta oma paha oloni vain kasvaa vuosi vuodelta. Aina tulee joku uusi juttu, joka suistaa elämän raiteiltaan. Itse selvittäisin asiat mahdollisimman pian, mutten ole kyennyt siihen yksin, kun toinen ei ole ollut yhteistyöhaluinen, omien sanojensa mukaan -kykyinen. Aina hän lupaa olla parempi. En vain kestä enää, kun oma motivaatio elämään on viety. On niin raskasta jäädä tunteiden kanssa yksin ja yrittää vain käsitellä asiat, kun tunne on niin musertava. En haluaisi olla katkera, mutta minua ahdistaa ja pelottaa koko ajan. Painajaisissa näen, etten kykene enää luottamaan, tai sitten oma oloni vain on niin musertava.
Kommentit (94)
Oikeasti, kannattaa erota. Ei siinä ole mitään pahaa, ihmisten jotka eivät ole onnellisia yhdessä ei kannata olla yhdessä. Olen itse ollut tuollaisessa suhteessa jossa toinen ei halunnut/osannut puhua ja selvittää asioita. Ei siitä tule mitään, suhteesta ei koskaan tule sellaista kuin millaisen siitä haluaisit.
Vähän pieleen mennyt menneisyys ei vielä merkitse, että suhdetta ei kannata jatkaa, mutta se merkitsee, ettei puolisosi osoita halua ratkaista tilannetta. Ja se voi olla ihan järkevääkin ettei halua ratkaista sitä jos työmäärä on vain liian iso mutta silloin tietysti olisi hyvä jos puolisosi itse ehdottaisi eroa.
Musta asumusero kuulostaa hyvältä ratkaisulta. Voisithan muuttaa ainakin väliaikaisesti vielä samalle paikkakunnalle lapsesi takia ja miettiä ulkomaille lähtöjä myöhemmin.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 09:15"][quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 09:10"][quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 09:07"]No oletko kokeillut ehdottaa siis terapiaa/ että puolisos kirjottais vaikka totuuden paperille?
Tuttaville kävi myös näin, ero tuli. Syy toisen vastahakoisuudelle oli että sai sitten syyn erota.
[/quote] Selventäisitkö vähän viimeistä lausetta, voisi auttaa omassa tilanteessanikin?
[/quote] Eli siis tarkoititko, että toinen osapuoli oli haluton kertomaan totuutta, koska toinen saisi syyn erota, kun tietäisi totuuden?
[/quote]
Siis haluton osapuoli oli halunnut erota jo vuosia, mutta jostain syystä ei uskaltanut. Kokeilivat sitten että haluton osapuoli jäi kämppään miettimään mitä haluaa( terapia yms) , mutta sille tielle jäivät.
Oli helpompi erota sille joka ri halunnut puhua, kun toinen muutti pois...
Oli vain rakkaus loppunut, odotti että toinen tekee päätöksen erosta.
Eli siis ei alkanut puhumaan/ selvittämään mitään koska ei halunnut. Odotti vain että tilanne pahenee sen verran, että TOINEN tekee sen päätöksen erosta.
T. 58/65
No, hän on nyt osoittanut jo jonkin aikaa halua korjata tilannetta. En vain enää osaa auttaa häntä siinä, kun aikoinaan puhuin asiasta ja asioista liikaakin. Nyt ei ole enää niin helppoa eikä hänelläkään ole kykyä korjata tilannetta, kun se on mutkistunut ja pitkittynyt ja luottamus on minulle lähes mahdotonta. AP
Eli siis hänen pitäisi jotenkin osata puhua enemmän ja saada luottamus, alun perin olisi ollut helpompaa. Tämä ei ole mitään mitä haluaisin, en vain kykene luottamaan tai saamaan pahaa oloa kovin helposti pois, kun asioita ei ole saanut selvitettyä aikanaan. AP
sinun ehkä kannattaisi puhua terapeutille. Voisi olla sinulle hyväksi puhua rehellisesti kaikki asiat jollekkin puolueettomalle ulkopuoliselle( täällä aika hankala neuvoa, koska et kerro MISTÄ tarkalleen syytit vaimoasi, mistä asioista hän valehteli yms..)
Parisuhdeterapiaan voi varmasti hakeutua yksikseen, tai sitten sillä tavalla että käytte vuorotellen saman henkilön juttusilla. Sitten kun oliaitte valmiita siihen, juttelisitte kolmestaan
Koska tuntuu siltä, mitä enemmän avaat tilannetta että vika on sinun päässäsi ( ööh ei vittuilevasti tarkoitettuna). SINUN pitää selvittää asioita ja saada luottamus takaisin.
kuten joku jo aijemmin kirjoitti, vaimosi mielestä tää keissi on ehkä jo käsitelty.
Minkälainen mies tarvitsee kokee tarvetta luottaa vaimoon, jotta voi olla tämän kanssa tyytyväinen? Jos se asuu sinun kanssa, nai sinun kanssa, laittaa sulle ruokaa ja hoitaa yhteiset lapset, se kyllä haluaa olla sinun kanssa. Et sinä omista toista ihmistä, joten vaikka se olisi pettänytkin, sillä on ollut siihen oikeus ja syy. Ehkä sinun takertuvuutesi on ahdistanut häntä, kuka tietää? Kasva aikuiseksi ja ota järki käteen. En mitenkään voi uskoa ap:n olevan mies.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 10:22"]Minkälainen mies tarvitsee kokee tarvetta luottaa vaimoon, jotta voi olla tämän kanssa tyytyväinen? Jos se asuu sinun kanssa, nai sinun kanssa, laittaa sulle ruokaa ja hoitaa yhteiset lapset, se kyllä haluaa olla sinun kanssa. Et sinä omista toista ihmistä, joten vaikka se olisi pettänytkin, sillä on ollut siihen oikeus ja syy. Ehkä sinun takertuvuutesi on ahdistanut häntä, kuka tietää? Kasva aikuiseksi ja ota järki käteen. En mitenkään voi uskoa ap:n olevan mies.
[/quote] Sellainen mies, jolle luottamus ja rehellisyys on kaiken perusta. AP
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 10:20"]sinun ehkä kannattaisi puhua terapeutille. Voisi olla sinulle hyväksi puhua rehellisesti kaikki asiat jollekkin puolueettomalle ulkopuoliselle( täällä aika hankala neuvoa, koska et kerro MISTÄ tarkalleen syytit vaimoasi, mistä asioista hän valehteli yms..)
Parisuhdeterapiaan voi varmasti hakeutua yksikseen, tai sitten sillä tavalla että käytte vuorotellen saman henkilön juttusilla. Sitten kun oliaitte valmiita siihen, juttelisitte kolmestaan
[/quote] Niin, voisi olla hyvä ajatus. Kunhan löytyisi sopiva taho ensin, pitänee etsiä. AP
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 10:22"]Koska tuntuu siltä, mitä enemmän avaat tilannetta että vika on sinun päässäsi ( ööh ei vittuilevasti tarkoitettuna). SINUN pitää selvittää asioita ja saada luottamus takaisin.
kuten joku jo aijemmin kirjoitti, vaimosi mielestä tää keissi on ehkä jo käsitelty.
[/quote] Hänestä keissi oli käsitelty jo alun perin, kun käsitelty tarkoitti päinvastaista ja valheita, jotka paljastuivat sitten. Sama linja hänellä on pitänyt koko ajan. Sinänsä se ei tarkoita siten yhtään mitään, rehellisyyttäänkin hän vakuuttelee aina. AP
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 10:27"][quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 10:20"]sinun ehkä kannattaisi puhua terapeutille. Voisi olla sinulle hyväksi puhua rehellisesti kaikki asiat jollekkin puolueettomalle ulkopuoliselle( täällä aika hankala neuvoa, koska et kerro MISTÄ tarkalleen syytit vaimoasi, mistä asioista hän valehteli yms..)
[/quote] Niin, voisi olla hyvä ajatus. Kunhan löytyisi sopiva taho ensin, pitänee etsiä. AP
[/quote]
http://www.vaestoliitto.fi/parisuhde/palvelut/etsi_parisuhdepalveluja/mita_on_pariterapia/
^ Tuolla olikin tuosta terapiasta puhe. Kannattaa tutustua :)
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 10:25"]
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 10:22"]Minkälainen mies tarvitsee kokee tarvetta luottaa vaimoon, jotta voi olla tämän kanssa tyytyväinen? Jos se asuu sinun kanssa, nai sinun kanssa, laittaa sulle ruokaa ja hoitaa yhteiset lapset, se kyllä haluaa olla sinun kanssa. Et sinä omista toista ihmistä, joten vaikka se olisi pettänytkin, sillä on ollut siihen oikeus ja syy. Ehkä sinun takertuvuutesi on ahdistanut häntä, kuka tietää? Kasva aikuiseksi ja ota järki käteen. En mitenkään voi uskoa ap:n olevan mies. [/quote] Sellainen mies, jolle luottamus ja rehellisyys on kaiken perusta. AP
[/quote]
Ehkä voisit yrittää kehittää itseäsi siihen suuntaan, ettei luottamuksesi horjuisi ihan niin helposti. Anna anteeksi ja unohda. Niin sitä naisillekin tuossa tilanteessa sanotaan, ja suuri osa naisistakin pystyy tuohon.
Anna aikaa, ota rennommin. Asiat ratkeavat joskus omalla painollaankin.
Ja tuolta sivulta löytyy myös hakupalvelu. Näköjään perheneuvolat tarjoavat tätä palvelua myös. Kannattaa vaan heti ottaa itseään niskasta kiinni ja varata aikaa, voithan aina myös yksiksesi purkaa tuntoja jos vaimosi ei halua osallistuakkaan..
Tsemppiä, vaikutat hyvältä tyypiltä joka olisi ilo tuntea, arvostan aina ihmisessä sitä ettei anna helposti periksi ja valmis antamaan toiselle mahdollisuuden! Toivottavasti vaimosi osaa myös arvostaa sinua, ainakin sitten jos kaikki kääntyy parhain päin!
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 10:37"][quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 10:25"]
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 10:22"]Minkälainen mies tarvitsee kokee tarvetta luottaa vaimoon, jotta voi olla tämän kanssa tyytyväinen? Jos se asuu sinun kanssa, nai sinun kanssa, laittaa sulle ruokaa ja hoitaa yhteiset lapset, se kyllä haluaa olla sinun kanssa. Et sinä omista toista ihmistä, joten vaikka se olisi pettänytkin, sillä on ollut siihen oikeus ja syy. Ehkä sinun takertuvuutesi on ahdistanut häntä, kuka tietää? Kasva aikuiseksi ja ota järki käteen. En mitenkään voi uskoa ap:n olevan mies. [/quote] Sellainen mies, jolle luottamus ja rehellisyys on kaiken perusta. AP
[/quote]
Ehkä voisit yrittää kehittää itseäsi siihen suuntaan, ettei luottamuksesi horjuisi ihan niin helposti. Anna anteeksi ja unohda. Niin sitä naisillekin tuossa tilanteessa sanotaan, ja suuri osa naisistakin pystyy tuohon.
[/quote] Se ei horjunut yhden tai kahden valehtelukerran seurauksena. Näen hänet siinä valossa ihmisenä nykyisin, että on mahdotonta luottaa enää. AP
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 10:37"][quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 10:25"]
[/quote]
[/quote]
Niin mitä unohtaa? Emme voi alkaa syyttelemään ap:ta liian herkäksi, kun ei tiedetä mitä se vaimo on tehny. Tässä taitaa ap yrittää ajatella myös lapsen parasta
Anna anteeksi, mutta yritä vielä puhua epäselväksi jääneet asiat pois rauhallisesti ennen sitä hänen kanssaan. Niin voitte jatkaa elämää.